Så var det Partilles tur. Här är den lägst numrerade linjevagnen, 2801 RLZ 538. Bilderna är Copyfree.
(http://i1024.photobucket.com/albums/y304/selted/Busslink%20Goteborg/CIMG7293.jpg)
(http://i1024.photobucket.com/albums/y304/selted/Busslink%20Goteborg/CIMG7299.jpg)
(http://i1024.photobucket.com/albums/y304/selted/Busslink%20Goteborg/CIMG7295.jpg)
(http://i1024.photobucket.com/albums/y304/selted/Busslink%20Goteborg/CIMG7301.jpg)
Till sist en litet utslätad version av sköldpaddan med moderbolag.
/Ted
Jag tycker det är bra att Busslink väljer extraljus på sina bussar. Detta ger en bättre säkerhet både för de i bussen som de utanför.
Titta - delad vindruta även hos Busslink! ;D Kommer det att bli standard även vid kommande beställningar till SL-trafiken tro?
Hoppas att även B9S kommer att kunna beställas med delad vindruta framöver. :)
Tusan vad man blir sugen! Synd bara YKB fattas :(
Snyggt. Automat eller I-Shift?
Citat från: Johan B skrivet 14 april 2010, 20:21:54 PM
Snyggt. Automat eller I-Shift?
Jag hoppas att sköldpadorna i Partille får dessa utan I-shift... så att resan blir mjukare än med GS likadana bussar.
Citat från: Tomas Fransson skrivet 14 april 2010, 22:43:59 PM
Jag hoppas att sköldpadorna i Partille får dessa utan I-shift... så att resan blir mjukare än med GS likadana bussar.
I-Shift går ju mjukare än vanlig automat ( provåkte en av nobinas nya boggivagnar idag)
Citat från: Jim skrivet 14 april 2010, 22:50:18 PM
I-Shift går ju mjukare än vanlig automat ( provåkte en av nobinas nya boggivagnar idag)
Okej... fel av mig som skriver annat än det man sitter och tänker på
Citat från: Tomas Fransson skrivet 14 april 2010, 23:09:50 PM
Okej... fel av mig som skriver annat än det man sitter och tänker på
Kan vara nån felinställning på den växellådan du kört/åkt
Citat från: Tomas Fransson skrivet 14 april 2010, 22:43:59 PM
Jag hoppas att sköldpadorna i Partille får dessa utan I-shift... så att resan blir mjukare än med GS likadana bussar.
GS har inte I-shift i sina utan de är helautomat. Drar också uppåt en liter mer milen än motsvarande I-shift.
Citat från: Jim skrivet 14 april 2010, 23:12:32 PM
Kan vara nån felinställning på den växellådan du kört/åkt
Sen vad jag har förstått det att när man är van att köra Automat växlad buss så kan dom med I-Shift vara lite svåra att köra.
Har själv kör en sådan endast 1gång. Dock ej i linje trafik och jag tyckte först att det va svårt att få sjyssta upp/nedväxlingar. Men efter ett tag fattade jag hur jag skulle göra för att det skulle bli bra.
Enligt rykten på Veolia så ska Busslink även ha ledbussar till linje 513, har ryktats om ca 5-7 st totalt!
Citat från: Bussgubben skrivet 16 april 2010, 13:00:01 PM
Enligt rykten på Veolia så ska Busslink även ha ledbussar till linje 513, har ryktats om ca 5-7 st totalt!
Inga ledbussar är aktuella för Busslink i Göteborg.
/Ted
Citat från: Jim skrivet 14 april 2010, 22:50:18 PM
I-Shift går ju mjukare än vanlig automat ( provåkte en av nobinas nya boggivagnar idag)
Nja, det beror helt och hållet på hur man kör.
Citat från: Matte skrivet 15 april 2010, 10:34:04 AM
Sen vad jag har förstått det att när man är van att köra Automat växlad buss så kan dom med I-Shift vara lite svåra att köra.
Har själv kör en sådan endast 1gång. Dock ej i linje trafik och jag tyckte först att det va svårt att få sjyssta upp/nedväxlingar. Men efter ett tag fattade jag hur jag skulle göra för att det skulle bli bra.
Man får ju tänka lite manuellt när man kör I-Shift, och inte bara trampa plattan i mattan. Då går den också mjukt och fint. :)
Man får ta till lite knep som att:
- Lägga i N-läget när man börjar sakta in mot en långsam bilkö
- Se till att starta på E-läget för att först efter att bussen växlat upp en gång, lägga i P-läget för lite snabbare växling.
- Växla ner till 11:an innan en lång uppförsbacke, och inte växla upp till 12:an förrän man är på krönet.
Om Tomas vill åka med I-Shift så kan han åka med våra Lila Expressbussar då alla våra Nobina Expressbussar har denna växellåda. Förslagsvis NET - Lilla Varholmen ToR.
I-Shift fungerar på lånkörning men icke på region/stadstrafik.
Citat från: Mattias Andersson skrivet 17 april 2010, 19:47:04 PM
I-Shift fungerar på lånkörning men icke på region/stadstrafik.
Vi framförde då ett flertal lånebussar i Umeå tätort med I-shift hösten 2008, och det gick hur bra som helst.
(http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs196.snc3/20353_254523201622_619116622_3498511_6064707_n.jpg)
Citat från: Ersa skrivet 17 april 2010, 00:51:42 AM
Man får ta till lite knep som att:
- Lägga i N-läget när man börjar sakta in mot en långsam bilkö
- Se till att starta på E-läget för att först efter att bussen växlat upp en gång, lägga i P-läget för lite snabbare växling.
- Växla ner till 11:an innan en lång uppförsbacke, och inte växla upp till 12:an förrän man är på krönet.
Detta fungerar ju bara om du har möjlighet att växla manuellt. Våra Veolia med I shift finns ej denna möjlighet Vissa är lättare att köra mjukt med men inte som den härliga Wilson...
bra att man liksom Nobina har börjat beställa delad framrutan men synd att de extra back-ljuset är borta.
vad beträffar i-shift är de väl bara att vänja sig då de är framtiden, traditionella automatlådor gör till historien, de gäller inte bara bussar utan även personbilar där många tillverkare har sk, dubbelkopplingslådor