Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Björn Forslund skrivet 13 april 2010, 11:42:09 AM

Titel: SJ vid Zinken
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 13 april 2010, 11:42:09 AM
Dags att börja med Bussalmanackan 2011!

Jag gör det bekvämt för mig genom att använda expertisen i detta eminenta forum!

Bild: En SJ-CF på linje 6 står vid Zinkensdamm någon gång i början av 60-talet.

Hur länge använde SJ denna termínal? Var det en bra bytespunkt (spårvagn 4 o 10), eller bytte folk till spårvagn eller innerstadsbuss innan bussen nådde Zinken?
Vart gick linje 6, vilken väg körde man på väg söderut?
När bytte SJ Huddinge Billinjegrupp till tresiffrigt?

/Björn
Titel: SV: SJ vid Zinken
Skrivet av: Max W skrivet 13 april 2010, 12:06:18 PM
Hej Björn!
A) SJ Huddingebuss bytte till 3-siffriga linjenummer 1964-05-03 enligt de uppgifter jag fått från Spårvägsmuseet. Om Du sedan undrar över när andra bolag eller SJ-grupperna inom SL gick över till 3-siffrigt linjenummer kan Du se dem i en tabell jag har i dokumentet med följande länk:
http://www.trafikminnen.se/linjenummer_historik.html
B) Linje 6 gick till Norsborgs Vattenverk.
Linje 3 åkte jag själv med som liten grabb ut till min mormor och morfar i Huddinge. Vi bytte alltid från spårvagn 3 till busslinje 3 någonstans mellan Zinken och Hornstull.
(Vi åkte "linje 3" hela vägen: Först SJ Solnalinjerna från Hässelby till Haga Södra, därefter spårvagn
3 till söder och sedan SJ Huddinge linje 3 till Huddinge centrum.

C) När det gäller linjesträckningar mer noggrant kanske Du kan ha hjälp av det material jag fått av Jimmy Bergman och som Du kan nå via Trafikminnens startsida och länken till avdelningen Bussbolagens linjetrafiktillstånd.
/Max
Titel: SV: SJ vid Zinken
Skrivet av: Mr G skrivet 13 april 2010, 12:12:39 PM
Bör ha varit den 5 april 1964 vid öppnandet av t-bana 2 som ändstationen flyttades till Fruängen. Eller var det den 12 maj 1968 när pendeltågen infördes?

Linje 6/706 försörjde väl Segeltorp, Vårby, Fittja och Norsborg. Tror att den följde gamla riksettan rätt slaviskt tills den svängde in mot Vattenverket.
Titel: SV: SJ vid Zinken
Skrivet av: Gunnar D skrivet 13 april 2010, 12:36:41 PM
Citat från: Mr G skrivet 13 april 2010, 12:12:39 PM
Bör ha varit den 5 april 1964 vid öppnandet av t-bana 2 som ändstationen flyttades till Fruängen. Eller var det den 12 maj 1968 när pendeltågen infördes?
Den 12 maj -68 avkortades linje 703 till Fruängen och linje 706 till Skärholmen. Linje 707 (Fruängen-Vårby) servade Segeltorp/Juringe.

Mvh Gunnar
Titel: SV: SJ vid Zinken
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 13 april 2010, 12:44:58 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 13 april 2010, 12:36:41 PM
Den 12 maj -68 avkortades linje 703 till Fruängen och linje 706 till Skärholmen. Linje 707 (Fruängen-Vårby) servade Segeltorp/Juringe.

Mvh Gunnar

Alltså gick linjerna till Zinken fram till 12/5 -68? Försvann all SJ-trafik från Zinken efter detta datum?
/Björn
Titel: SV: SJ vid Zinken
Skrivet av: robergh skrivet 13 april 2010, 16:04:00 PM
Fortsatte inte enstaka turer på Linje (70)6 ända till Södertälje?

Mr H
Titel: SV: SJ vid Zinken
Skrivet av: Gunnar D skrivet 13 april 2010, 20:11:17 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 13 april 2010, 12:44:58 PM
Alltså gick linjerna till Zinken fram till 12/5 -68? Försvann all SJ-trafik från Zinken efter detta datum?
/Björn
Jag svarar "Ja" på båda frågorna.
/Gunnar

Citat från: Mr H skrivet 13 april 2010, 16:04:00 PM
Fortsatte inte enstaka turer på Linje (70)6 ända till Södertälje?
Mr H
Ett fåtal turer gjorde det i alla fall i tdt gällande fr.o.m. 1 nov 1962 som jag har tillgång till.
Hur länge detta pågick vet jag inte men 12 maj 1968 hade detta dock upphört.
/Gunnar
Titel: SV: SJ vid Zinken Upptagnings regler
Skrivet av: AGR skrivet 14 april 2010, 08:02:51 AM
SJ linjerna 3 + 6 hade ju inte tillåtelse att ta passagerare innom SS trafik område. Men varade detta hela tiden under trafiken till Zinkensdamm?
Mvh AGR
Titel: SV: SJ vid Zinken
Skrivet av: Max W skrivet 14 april 2010, 09:29:16 AM
Jag gör nog en lite "pudel nu". Skrev i tidigare inlägg att vi bytte till linje 3 någonstans mellan Zinken och Hornstull, men eftersom upptagningsförbud rådde på sträckan för linjerna 3 o 6, så måste vi ha bytt vid Zinken på något sätt, men vi kom med spv 3 från Haga Södra, det vet jag bestämt. Några år senare flyttade mina morföräldrar till Herrängen och då bytte vi till 64:an vid Varvsgatan. Det vet jag också bestämt, men gick 3:an dit? Jag har dålig koll på vändningsvarven för linjerna 3 och 10 på Söder.
/Max
Titel: SV: SJ vid Zinken
Skrivet av: Mr G skrivet 14 april 2010, 09:51:12 AM
Både 3:an och 10:an passerade Varvsgatan, så ni kan ha tagit vilken som (fast 10:an passade väl inte i andra änden).

Men, en annan grej jag funderade över när du beskrev er resa var att den måste ha kostat en rejäl slant. Tre biljetter var, var ni väl tvungna att köpa, två SJ- och en SS-biljett. SJ hade kanske halvt pris om du var under 12 år, men SS hade inga såna rabatter. För en familj borde det ha blivit en rejäl slant. Kanske blev det lite billigare också att byta vid Haga Södra, annars tycker man att Norra Bantorget hade varit ett naturligare alternativ. Nu vet jag förstås inte hur bytet vid Haga Södra gick till. Kan ju ha varit väldigt bekvämt med kort gångavstånd.

Upptagningsförbudet kan väl f ö inte ha drabat er, det kan väl bara ha gällt vid färd mot Zinkensdamm, inte mot landsbygden.
Titel: SV: SJ vid Zinken
Skrivet av: Max W skrivet 14 april 2010, 13:23:45 PM
Jag har aldrig funderat över kostnaden, men det har Du rätt i att det måste blivit en slant. Pappa hade visserligen månadskort från Hässelby till Sumpan, men vi var ju tre-fyra till. Jag hade två yngre bröder och jag var högst 11 år så länge dessa resor pågick (C:a 1 gång i kvartalet).
/Max
Titel: SV: SJ vid Zinken
Skrivet av: robergh skrivet 14 april 2010, 17:57:10 PM
Hade man verkligen upptagningsförbud inom SS trafikområde? Var det inte så att man inte fick åka lokalt inom SS trafikområde med SJ? Att åka från Hornstull till Huddinge kan väl inte ha varit förbjudet
då kan man undra varför man stannade vid Hornstull överhuvudtaget? Jag försökte ett par gånger att få åka med SJ mellan Zinken och Årstadal för man ville ju gärna åka lite CF m.m som omväxling till A29, H15 och Capitoler på sträckan, men då skrattade bara SJ-förarna och skakade på huvudet!
"De här bussarna får man bara åka med om man ska till Huddinge!"

Mr H
Titel: SV: SJ vid Zinken
Skrivet av: Gunnar D skrivet 14 april 2010, 20:11:22 PM
Citat från: Mr H skrivet 14 april 2010, 17:57:10 PM
Hade man verkligen upptagningsförbud inom SS trafikområde? Var det inte så att man inte fick åka lokalt inom SS trafikområde med SJ? Att åka från Hornstull till Huddinge kan väl inte ha varit förbjudet
då kan man undra varför man stannade vid Hornstull överhuvudtaget? Jag försökte ett par gånger att få åka med SJ mellan Zinken och Årstadal för man ville ju gärna åka lite CF m.m som omväxling till A29, H15 och Capitoler på sträckan, men då skrattade bara SJ-förarna och skakade på huvudet!
"De här bussarna får man bara åka med om man ska till Huddinge!"

Mr H
Förbudet måste ha varit lokalt inom SS-området. Jag åkte flera gånger Huddinge C-Årstadal/Zinkensdamm och omvänt med SJ linje 3/703 och det gick bra!

Mvh Gunnar
Titel: SV: SJ vid Zinken
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 14 april 2010, 20:36:52 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 14 april 2010, 20:11:22 PM
Förbudet måste ha varit lokalt inom SS-området. Jag åkte flera gånger Huddinge C-Årstadal/Zinkensdamm och omvänt med SJ linje 3/703 och det gick bra!

Mvh Gunnar


Visst gällde förbudet lokala resor inom SS-området. Det var motsvarande förbud för SJs bussar söder om Stockholm, dels inom SS-området men dessutom i BSS-området mellan Ölandsgatan och Handen.

M v h
Ingwar
Titel: SV: SJ vid Zinken
Skrivet av: Mr G skrivet 14 april 2010, 21:30:48 PM
Citat från: Mr H skrivet 14 april 2010, 17:57:10 PM
Hade man verkligen upptagningsförbud inom SS trafikområde? Var det inte så att man inte fick åka lokalt inom SS trafikområde med SJ? Att åka från Hornstull till Huddinge kan väl inte ha varit förbjudet
då kan man undra varför man stannade vid Hornstull överhuvudtaget? Jag försökte ett par gånger att få åka med SJ mellan Zinken och Årstadal för man ville ju gärna åka lite CF m.m som omväxling till A29, H15 och Capitoler på sträckan, men då skrattade bara SJ-förarna och skakade på huvudet!
"De här bussarna får man bara åka med om man ska till Huddinge!"

Mr H

Du skulle förstås ha köpt en biljett till Segeltorp, och sen sagt att du blev illamående av åksjuka vid Årstadal och sagt att du måste spy. Tror du att föraren hade skakat på huvudet då och sagt att du måste spy i Huddinge? :'(
Titel: SV: SJ vid Zinken
Skrivet av: robergh skrivet 14 april 2010, 22:31:19 PM
Tror du att föraren trott på att man hade blivit åksjuk i en alldeles ny fin CF?
Nej den typen av trix funkade nog möjligtvis bara i gamla H15 på 65:an!
(Å andra sidan så hände det faktiskt i en A29 på linje 16 i min allra tidigaste barndom,
under ett stopp för broöppning på Liljeholmsbron, men det var hyfsat legalt p.g.a kikhosta.
Vi kanske inte behöver fördjupa oss i det men jag är tacksam för att både AGR och Ingwar var V2-konduktörer, och därför sannolikt inte kan ha några kommentarer kring den händelsen!)

Mr H

;D ;D ;D
Titel: SV: SJ vid Zinken
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 14 april 2010, 22:49:52 PM
Citat från: Mr H skrivet 14 april 2010, 22:31:19 PM
Tror du att föraren trott på att man hade blivit åksjuk i en alldeles ny fin CF?
Nej den typen av trix funkade nog möjligtvis bara i gamla H15 på 65:an!
(Å andra sidan så hände det faktiskt i en A29 på linje 16 i min allra tidigaste barndom,
under ett stopp för broöppning på Liljeholmsbron, men det var hyfsat legalt p.g.a kikhosta.
Vi kanske inte behöver fördjupa oss i det men jag är tacksam för att både AGR och Ingwar var V2-konduktörer, och därför sannolikt inte kan ha några kommentarer kring den händelsen!)

Mr H

;D ;D ;D

Naturligtvis slipper du inte undan kommentarer så lätt. Dock inte om vad som hände i A29an vid broöppningen på Liljeholmsbron utan mer om att man möjligen kunde bli åksjuk i en H15 på linje 65. För mig som tillbringade 50-talet i skolbänken var H15/H16 bussarnas buss! Jag gillade dem högt och rent dels på grund av att de var imponerande i storlek och naturligtvis det härliga ljudet i det grova avgasröret från den 8-cylindriga motorn. Jag till och med byggde en enkel modell av en H15 i träslöjden! Som konduktör gillade jag verkligen att jobba på linje 65 i en H15. Det var en ren njutning. Och jag såg aldrig att någon blev åksjuk i dem!!  ;)

M v h
Ingwar, som aldrig hade kikhosta.
Titel: SV: SJ vid Zinken
Skrivet av: Mr G skrivet 15 april 2010, 00:57:00 AM
Måste rimligtvis vara färre som blir åksjuka just i en H15, eftersom det inte finns några säten i bakänden. Det är väl de platserna som är värst för åksjuka. Tror därför att en CF hade högre åksjuksfaktor än en H15. Alltid var det nån illbatting som blev illamående när man skulle ut till Hellasgården på friluftsdag, och han skulle då genast fösas längst fram i bussen, resor som ofta gjordes med just CF. Hoppas bara att det inte var samma illbatting som fann glasskross när han öppnade chokladtermosen när det var dags för lunch. Då måste dagen ha blivit dubbel förstörd.

Tyvärr fick man aldrig åka H15 på friluftsdagarna så man hade kunnat göra en empirisk jämförelse.
Titel: SV: SJ vid Zinken Zon taxa dyrare resa.
Skrivet av: AGR skrivet 15 april 2010, 08:42:02 AM
Mera om taxa. För att åka bara till Hornstull från Slussen med linje 16 och 17 så fick de som ville njuta av åkningen i en B29 istället för en mustangtur på linje 10 betala 15 öre extra, alltså som till Zon 2. Kommer inte ihåg hur det var på linje 90 och 91 om det även där kostade som till Zon 2 20 öre, om man bara ville åka till Skanstull från Brunkebergstorg.
Mvh AGR
Titel: SV: SJ vid Zinken
Skrivet av: robergh skrivet 15 april 2010, 09:59:28 AM
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 14 april 2010, 22:49:52 PM
Naturligtvis slipper du inte undan kommentarer så lätt. Dock inte om vad som hände i A29an vid broöppningen på Liljeholmsbron utan mer om att man möjligen kunde bli åksjuk i en H15 på linje 65. För mig som tillbringade 50-talet i skolbänken var H15/H16 bussarnas buss! Jag gillade dem högt och rent dels på grund av att de var imponerande i storlek och naturligtvis det härliga ljudet i det grova avgasröret från den 8-cylindriga motorn. Jag till och med byggde en enkel modell av en H15 i träslöjden! Som konduktör gillade jag verkligen att jobba på linje 65 i en H15. Det var en ren njutning. Och jag såg aldrig att någon blev åksjuk i dem!!  ;)

M v h
Ingwar, som aldrig hade kikhosta.

Jag gillar också verkligen H15 så att det inte blir något missförstånd på den punkten! Den rytande motorn, förarens kämpande med växelspaken och samspelet mellan konduktör och förare under de korta hållplatsuppehållen. Kruxet var bara att jag var tvungen att skjuta tillbaka mot Mr G med det enda vapen jag hade, H15 på hans nyttjade 65:a!

Jo, en sak gillade jag faktiskt inte med H15, de fula blafforna som man försett de med på senare år på framflyglarna "INGÅNG BAK" som jag tyckte var överdrivet stora och störde utseendet, speciellt när de jangserade och blev sönderriva och det ibland bara stog "...BAK", eller ännu värre med tanke på funktionen, "INGÅNG..." på de fladdrande sönderrivna resterna. Men det kan man ju knappast skylla busskonstruktionen för.  

Nej, åksjuka har jag dessbättre aldrig lidit av! Du vet Ingwar, om man klarat vilda ritter med X15 på Nyköpingsbanan på 80-talet under översteprästens ledning utan åksjuka, då kan man nog fastslå detta faktum med stor sannolikhet! :D :D :D  (Speciellt med det gamla bankningssystemet där tågsättet hängde kvar i bankning efter utgången av kurva allt under översteprästens kommentarer "märker ni hur fint det går...!")  Vem var då översteprästen? Tja det kan väl vara en hemlighet mellan mig och Ingwar! Däremot så har jag råkat ut för glasskross i botten på chokladtermosen på Hellasgården!

;D ;D ;D  

Mr H
Titel: SV: SJ vid Zinken
Skrivet av: Gunnar D skrivet 15 april 2010, 10:06:41 AM
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/SJlin3o6Okt62.jpg)

För att återgå till SJ linje 3 och 6 är här en linjekarta från oktober 1962. Linje 6/706 var en för mig mystisk linje som jag aldrig åkte med. Första erfarenheten var när själv jag körde det tidiga 70-talets 706:a.

Mvh Gunnar
Titel: SV: SJ vid Zinken
Skrivet av: JDS skrivet 15 april 2010, 10:12:46 AM
Citat från: Mr G skrivet 15 april 2010, 00:57:00 AMHoppas bara att det inte var samma illbatting som fann glasskross när han öppnade chokladtermosen när det var dags för lunch.
Citat från: Mr H skrivet 15 april 2010, 09:59:28 AMDäremot så har jag råkat ut för glasskross i botten på chokladtermosen på Hellasgården!

Vad var glasskross för något? Jag kommer att tänka på Mc Flurry, men den var väl inte uppfunnen då.  ;D
Titel: SV: SJ vid Zinken
Skrivet av: robergh skrivet 15 april 2010, 10:19:33 AM
Tja vi är väl lätt OT nu men det är klart att frågan skall få sitt svar!
Gamla termosar var invändigt isolerade med ett tunt glasskikt som givetvis lätt krossades om ex.vis termosen lossnade och föll ner från de överbelastade hängarna i förvaringsrummen på Hellasgården. För att återknyta till busstemat så var ju det bästa när man kunde lämna kvar termosen i bussen och hämta den när man plågat sig klart!

Mr H
Titel: SV: SJ vid Zinken
Skrivet av: Mr G skrivet 15 april 2010, 11:49:41 AM
Citat från: Mr H skrivet 15 april 2010, 10:19:33 AM
Tja vi är väl lätt OT nu men det är klart att frågan skall få sitt svar!
Gamla termosar var invändigt isolerade med ett tunt glasskikt som givetvis lätt krossades om ex.vis termosen lossnade och föll ner från de överbelastade hängarna i förvaringsrummen på Hellasgården. För att återknyta till busstemat så var ju det bästa när man kunde lämna kvar termosen i bussen och hämta den när man plågat sig klart!

Mr H

Eller så berodde det på dåtidens bussar och vägar och hur man förvarade ryggsäcken i bussen. Kan ju inte ha varit någon höjdare om man var glastermos att bli placerad på golvet långt bak i vagnen. Hopp, hopp sa bussen, ungarna tjöt, det var nästan som att vara på Grönan, och glastermosen kände sig förkrossad. ;D
Titel: SV: SJ vid Zinken
Skrivet av: robergh skrivet 15 april 2010, 13:17:50 PM
Intressant, jag har aldrig gjort någon betraktelse av livet som chokladtermos men bussaspekten är viktig förstås inte minst för att förhindra att denna tråd nu är fullständigt OT.

Mr H
Titel: SV: SJ vid Zinken
Skrivet av: Roland Hn skrivet 15 april 2010, 18:40:44 PM
Ett sent svar till AGR
Det var väl bara 73:an som var undantagen från 20 öringen vid resa i zon 1 på förortslinjer. Vill minnas att man kunde åka från Hjorthagen till Skanstull utan tillägg.

Roland?
Titel: SV: SJ vid Zinken
Skrivet av: julle skrivet 02 maj 2010, 16:17:22 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 13 april 2010, 12:36:41 PM
Den 12 maj -68 avkortades linje 703 till Fruängen och linje 706 till Skärholmen. Linje 707 (Fruängen-Vårby) servade Segeltorp/Juringe.

Mvh Gunnar
Fanns inte en nattlinje, linje 703N, som även efter 12 maj 1968 kördes ända från Zinkensdamm via Fruängen-Segeltorp-Huddinge-Visättra-Tullingeberg till Tumba? Eller gick den rent av ända från Stockholm Central?
Titel: SV: SJ vid Zinken
Skrivet av: Gunnar D skrivet 03 maj 2010, 07:25:29 AM
Citat från: julle skrivet 02 maj 2010, 16:17:22 PM
Fanns inte en nattlinje, linje 703N, som även efter 12 maj 1968 kördes ända från Zinkensdamm via Fruängen-Segeltorp-Huddinge-Visättra-Tullingeberg till Tumba? Eller gick den rent av ända från Stockholm Central?

SJ bussar gick nattetid (Sthlm C)-Zinkensdamm-Huddinge-Tumba. Denna förbindelse avkortades 12 maj -68 tilll Fruängen (linje 703N).
Mvh Gunnar