Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: at1981 skrivet 12 april 2010, 19:39:57 PM

Titel: Turistbussar till Grisslinegaraget på Värmdö?
Skrivet av: at1981 skrivet 12 april 2010, 19:39:57 PM
Hej!


Idag fick jag höra att det förra veckan sades något om att stationera turistbussar i Grisslinge som i sin tur skulle
köras av förare med delade vardagstjänster.


* Kommer turistbussarna vara sprillans nya eller begagnade?
* Är dessa turistbussar normalentré eller lågentré?

* Vilket fabrikat kommer det att vara på dessa turistbussar?
(Glöm inte tygmatta i taket och skinn i nackstödet + gardiner i fönstren :) :D)

* Vilka linjer är dessa turistbussar avsedda att gå på? (Som jag hört främst på bussar
som skall gå till Stockholm C och i nuläget är det ju bara 435C & 446C)


* När kommer det här att träda i kraft?
* Kommer garaget i Grisslinge att inhägnas? -- För att ge bättre skydd åt finare bussar :).


(Är Nacka/Värmdö försöksobjekt eller hur man ska säga, om det slår väl ut så kanske man kan vänta sig turistbussar på
andra linjer runt om i länet som trafikeras in till Stockholm C.)



Tack på förhand för svar :).
Titel: SV: Turistbussar till Grisslinegaraget på Värmdö?
Skrivet av: Karsten skrivet 12 april 2010, 21:12:13 PM
Av skribenterna här på Bussnack är det nog ingen mer än kanske HB som vet mer om detta. Något slags försök med finare dierktbussar från Värmdö handlar det om, vi får nog veta mer snart..
Titel: SV: Turistbussar till Grisslinegaraget på Värmdö?
Skrivet av: Jonas Strömblad skrivet 12 april 2010, 21:47:53 PM
Citat från: Karsten skrivet 12 april 2010, 21:12:13 PM
Av skribenterna här på Bussnack är det nog ingen mer än kanske HB som vet mer om detta. Något slags försök med finare dierktbussar från Värmdö handlar det om, vi får nog veta mer snart..

Låter som ett trevligt försök för de som får nytta av det! Man har ju tidigare gjort ett inte alltför långlivat försök från Dalarö till Stockholm, men det här kanske har större möjlighet att lyckas?
/J
Titel: SV: Turistbussar till Grisslinegaraget på Värmdö?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 12 april 2010, 22:12:53 PM
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 12 april 2010, 21:47:53 PM
Låter som ett trevligt försök för de som får nytta av det! Man har ju tidigare gjort ett inte alltför långlivat försök från Dalarö till Stockholm, men det här kanske har större möjlighet att lyckas?
/J

Om vi räknar inhyrda bussar har turistbussar förekommit på flera SL-linjer under nästan hela 1980-talet, inte minst linje 810 men även på ett antal linjer norr om stan som 516, 546 och 559. I och för sig var man inte garanterad turistbuss, det kunde lika väl komma en gammal CF som passerat bäst före-datumet för länge sedan, men ändå...

Till exempel:
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/5217.jpg)
Titel: SV: Turistbussar till Grisslinegaraget på Värmdö?
Skrivet av: Omnilasse skrivet 12 april 2010, 22:30:54 PM
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 12 april 2010, 21:47:53 PM
Låter som ett trevligt försök för de som får nytta av det! Man har ju tidigare gjort ett inte alltför långlivat försök från Dalarö till Stockholm, men det här kanske har större möjlighet att lyckas?
/J
Problemet med Dalarötrafiken var ju att det var ett högre månadspris. Jag tror SL har lärt sig av läxan att det är mycket svårt att ta ut en särskild expressavgift, men framförallt var det ju bara en buss, en tur morgon och kväll. Ska man betala extra, så ska det ju finnas ett bra utbud. Om det ändå bara passar att åka några gånger i veckan, blir det ju en rätt hög extrakostnad. Tycker att det verkar vara bra beläggning på 461C till/från Nynäshamn från CT (men då kostar det inget extra förstås).

Men det är ju ingen hemlighet att man måste hitta något alternativ till Slussen, både för ombyggnaden och för att klara av trafiken (med tanke på den hårda belastningen på terminalen). Ligger väl alltså i linje med BRT-lösningen som man verkar vara inne på ska passera Cityterminalen. Problemet med upplägget nu är ju att man kör 435, 446 med en c variant. Särskilt 435 har ju inte blivit någon höjdare men det beror ju på att en ganska stor del av dem som åker till Hemmesta ska vidare och ändå måste byta buss - samtidigt som turtätheten är för dålig. Det är lite modigt, men jag menar ju på att man istället bör göra tvärtom. Det är ju direktbussarna på 436-440 respektive 428-430 och 433-434 (dock i sådana fall alltid - att ha varianter i högtrafik där tror jag vore en nackdel), som i sådana fall borde gå från Cityterminalen. De som går på från Slussen på 435 får ju ändå bra bytesmöjligheter till landsortstrafiken (om den skall kallas så). I sådana fall bör ju förstås CT-bussarna stanna vid Londonviadukten och Nacka Centrum, vilket då ger ytterst bra bytesmöjlighet för den minoritet som har närmast att åka tilll/från Slussen. Tror dock inte SL är tillräckligt modiga för detta. Däremot kan väl en tanke vara att man vill försöka med någon direktbuss Gustavsberg-CT?  Att utöka 435C låter ju lite konstigt och att testa ett koncept med turistbussar för 4-5 omlopp känns ju ganska meningslöst. Kan ju också vara så att Nobina har en del Swebusexpressare som blivit utfasade och som man inte får sålt och därmed tycker det är en bra idé att sätta in. Tror ju inte det handlar om nya bussar 16 månader före trafikstart av det nya avtalet. Eller vem vet, kanske PTS av finansbolaget tillbakatagna "nya" Ryanairbussarna ska få ett uppdrag? Alltid kul att spekulera...
Titel: SV: Turistbussar till Grisslinegaraget på Värmdö?
Skrivet av: Fredde skrivet 12 april 2010, 23:07:40 PM
Citat från: Omnilasse skrivet 12 april 2010, 22:30:54 PMAlltid kul att spekulera...

Så sant.. Den som lever får se.

Titel: SV: Turistbussar till Grisslinegaraget på Värmdö?
Skrivet av: homer skrivet 13 april 2010, 00:49:34 AM
har endast hört mycket lösa rykten och de säker att det ska vara trafikstart 17 maj, om det är turistbussar eller inte framgår inte vad jag vet, bara att det ska vara "högre service och komfort" linjen skall gå 7 dagar i veckan fram till kl. 23 på kvällen, sträckan är Cityterminalen-Stavsnäs. och det är inte någon inhyrt personal utan Nobinas Nuvarnade personal som kommer köra.


(men som sagt, detta är ingen sanning utan bara "djungeltelegrafen")
Titel: SV: Turistbussar till Grisslinegaraget på Värmdö?
Skrivet av: Omnilasse skrivet 13 april 2010, 10:59:18 AM
Citat från: homer skrivet 13 april 2010, 00:49:34 AM
har endast hört mycket lösa rykten och de säker att det ska vara trafikstart 17 maj, om det är turistbussar eller inte framgår inte vad jag vet, bara att det ska vara "högre service och komfort" linjen skall gå 7 dagar i veckan fram till kl. 23 på kvällen, sträckan är Cityterminalen-Stavsnäs. och det är inte någon inhyrt personal utan Nobinas Nuvarnade personal som kommer köra.

(men som sagt, detta är ingen sanning utan bara "djungeltelegrafen")
Låter intressant och ju faktiskt i linje med vad jag föreslagit, så låt oss spekulera vidare. Det låter ju då som att man utnyttjar den extratrafik som behövs för båttrafiken (och till Stavsnäs) på sommaren och kör den från Cityterminalen vilket ger ett bekvämare byte inte minst för dem som kommer med pendeltåg etc och har mycket packning, förmodligen dock att man utnyttjar fordonsparken effektivare med en styv tabell. I och med att sommartidtabellen införs en vecka senare, kommer ju också fordonsbehovet bli större än vanligt den veckan, och jag antar att det ändå behövs förstärkning redan under maj. Så Sl måste ändå beställa mer trafik och ökat antal dimensionerade fordon. Kan man då kanske förmoda att det till en början blir ett försök fram till Waxholmsbolagets vintertidtabell? En mer permanent ändring av 433 skulle nog dock behöva ett större förankringsarbete, så man får ju förmoda att det i sådana fall är extravagnar som används. Fast frågan är ju fortfarande vad man fått fordon ifrån? Det låter ju dock rimligt att utgå från att man hyr in vagnar för ändamålet - om inte som sagt det finns utfasade expressbussar att sätta in från Swebus. Jag antar ju att andrahandsmarknaden på bussar fortfarande är lite knackig, så det går säkert annars att få tag i villiga uthyrare.  Det borde ju faktiskt räcka med tre fordon - om man kör timmestrafik (mer skulle innebära övertrafik). Då har man en buss för förstärkning till Waxholmsbolagets turlista och kan också köra en extratur så att det blir 30-minuterstrafik under den mest belastade timmen morgon och kväll.  Som en händelse har ju också Neoplan 3 manbussar som står avställda just nu - pågrund av Fly by Coachs betalningsproblem. Det skulle nog vara mycket förvånande om inte Neoplan har hört av sig till Nobina med försök om att få dessa uthyrda. För även om det är oklart vilken typ av bussar som avsetts, så är de väl nästan svårare att hitta rena linjebussar med högre komfort som finns tillgänliga på marknaden? Ifall det här hade varit klart i januari och bussar varit beställda hade det förstås nämnts i SL:s trafikplan, så några nybeställda bussar kan det ju knappast handla om.
Titel: SV: Turistbussar till Grisslinegaraget på Värmdö?
Skrivet av: Lusan skrivet 25 april 2010, 18:03:19 PM
Ja det är intressant att följa. Som skåning och tidigare bussförare på SkåneExpressen 1 & 2, både på Veolias tid och för nuvarande operatör Lysekils Buss tycker jag att det är en utomordentligt bra idé med att prova att sätta in turistbussar till Värmdö. Trafiken på SkåneExpressen 1 Malmö - Kristianstad ökar konstand och vissa avgångar, på min tid 07.00 från Malmö Södervärn, gick det 2 bussar hela vägen till Kristianstad, trots ½h trafik och konkurrens med Kustpilen. Tror inte att varken SkåneExpressen 1 eller 2 hade varit lika populär som den är i dag med vanliga låggolvs bussar (2 går Hörby - Lund). Faktum är att Hörbyborna är riktigt stålta över sina nya fina bussar. Läser man husannonser i Hörby kan man ofta läsa att det är mycket bra bussförbindelser till Lund/Malmö med SkåneExpressen. Blev faktiskt väldigt förvånad när jag flyttade tillbaka hit upp, är uppväxt på Värmdö, och såg vilka "gamla" bussar som faktiskt fortfarande är i trafik, och även den låga standarden, både till Värmdö samt Norrtälje. Tror nog att man skulle kunna få upp resande antalet rejält om man satsade på Expressbussar med turiskkvalitet på de längre sträckorna. Kan Skånetrafiken kan väl SL!  ;)
Titel: SV: Turistbussar till Grisslinegaraget på Värmdö?
Skrivet av: virtual1 skrivet 25 april 2010, 18:16:59 PM
Citat från: Lusan skrivet 25 april 2010, 18:03:19 PM
Ja det är intressant att följa. Som skåning och tidigare bussförare på SkåneExpressen 1 & 2, både på Veolias tid och för nuvarande operatör Lysekils Buss tycker jag att det är en utomordentligt bra idé med att prova att sätta in turistbussar till Värmdö. Trafiken på SkåneExpressen 1 Malmö - Kristianstad ökar konstand och vissa avgångar, på min tid 07.00 från Malmö Södervärn, gick det 2 bussar hela vägen till Kristianstad, trots ½h trafik och konkurrens med Kustpilen. Tror inte att varken SkåneExpressen 1 eller 2 hade varit lika populär som den är i dag med vanliga låggolvs bussar (2 går Hörby - Lund). Faktum är att Hörbyborna är riktigt stålta över sina nya fina bussar. Läser man husannonser i Hörby kan man ofta läsa att det är mycket bra bussförbindelser till Lund/Malmö med SkåneExpressen. Blev faktiskt väldigt förvånad när jag flyttade tillbaka hit upp, är uppväxt på Värmdö, och såg vilka "gamla" bussar som faktiskt fortfarande är i trafik, och även den låga standarden, både till Värmdö samt Norrtälje. Tror nog att man skulle kunna få upp resande antalet rejält om man satsade på Expressbussar med turiskkvalitet på de längre sträckorna. Kan Skånetrafiken kan väl SL!  ;)

Jag tycker man kunde uppgradera ett flertal linjer till att bli "SL-expresser" (som går mellan större orter) med bättre standard på bussarna samt kanske annan målning, stomlinjer i all ära, men det räcker inte helt till. Några exempel är 783 Södertälje-Nynäshamn, 861(C) Stockholm/Gullmarsplan-Nynäshamn, 676 Stockholm östra-Norrtälje
Titel: SV: Turistbussar till Grisslinegaraget på Värmdö?
Skrivet av: at1981 skrivet 25 april 2010, 18:17:24 PM
Citat från: Lusan skrivet 25 april 2010, 18:03:19 PM
Ja det är intressant att följa. Som skåning och tidigare bussförare på SkåneExpressen 1 & 2, både på Veolias tid och för nuvarande operatör Lysekils Buss tycker jag att det är en utomordentligt bra idé med att prova att sätta in turistbussar till Värmdö. Trafiken på SkåneExpressen 1 Malmö - Kristianstad ökar konstand och vissa avgångar, på min tid 07.00 från Malmö Södervärn, gick det 2 bussar hela vägen till Kristianstad, trots ½h trafik och konkurrens med Kustpilen. Tror inte att varken SkåneExpressen 1 eller 2 hade varit lika populär som den är i dag med vanliga låggolvs bussar (2 går Hörby - Lund). Faktum är att Hörbyborna är riktigt stålta över sina nya fina bussar. Läser man husannonser i Hörby kan man ofta läsa att det är mycket bra bussförbindelser till Lund/Malmö med SkåneExpressen. Blev faktiskt väldigt förvånad när jag flyttade tillbaka hit upp, är uppväxt på Värmdö, och såg vilka "gamla" bussar som faktiskt fortfarande är i trafik, och även den låga standarden, både till Värmdö samt Norrtälje. Tror nog att man skulle kunna få upp resande antalet rejält om man satsade på Expressbussar med turiskkvalitet på de längre sträckorna. Kan Skånetrafiken kan väl SL!  ;)


Hej!

Att SL inte ställer så högra krav till entreprenörerna på hur bussarnas invändiga standard ska vara dels kan bero bl.a. på att länstrafiken i Stockholms län är billigast i hela Sverige. Eller känner ni till några fler län i Sverige där länstäckande kort kostar från ca: 606 SEK/mån (baserat på helt pris vid köp av årskort)?

Sedan när det väl blir tal om upphandling, blir det billigare för SL med lägre krav till entreprenörerna, för då behöver inte de lägga lika höga anbud som de skulle ha behövt om man hade högre fordonskrav.

Har ni skribenter några bra idéer på hur man kan höja den invändiga standarden på bussarna i Stockholms län på framförallt långa busslinjer, utan att behöva höja biljettpriset?
Titel: SV: Turistbussar till Grisslinegaraget på Värmdö?
Skrivet av: JDS skrivet 25 april 2010, 18:33:06 PM
Citat från: at1981 skrivet 25 april 2010, 18:17:24 PM
Har ni skribenter några bra idéer på hur man kan höja den invändiga standarden på bussarna i Stockholms län på framförallt långa busslinjer, utan att behöva höja biljettpriset?

Man kan exempelvis låta bli att investera miljardbelopp i spårtrafikprojekt i som består av såväl kapacitetsökande som kapacitetssänkande åtgärder som tar ut varandra.
Titel: SV: Turistbussar till Grisslinegaraget på Värmdö?
Skrivet av: Karsten skrivet 25 april 2010, 18:48:54 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 april 2010, 18:30:11 PM
Det är inte bara rykten från djungeltelegrafen, men nu har det ju gått ett par veckor så nu borde det vara ok att skriva om vad som redan är känt i planeringskretsarna.

Avlagda och lediga expressbussar.

Nobina har offererat en sådan trafik till SL och tjänster o omloppsplaner finns redan klara sägs det :-)
Däremot är det väl inte klart att SL accepterat offerten, det är ju jättepengar en sådan trafikutökning innebär, något som sannolikt måste balanseras genom indragningar annorstädes, typ i befintlig trafik på linjerna 433-434 och på andra håll inom området, givetvis en god affär för Nobina som får användning av gamla avskrivna bussar och en förbättring för resande med o utan cykel som ska vidare från Stavsnäs Vinterhamn ut i Skärgården (som var huvudsyftet med bussarna)

Men ställer inte SL något krav på medelålder även på expressbussarna, eller ska det slås ut på hela trafikområdet?

Jag är egentligen positiv till turistbussliknande fordon på Värmdölinjerna, frågan är om inte alla linjer i spannet 425-440 borde gå med i detta koncept och dras till Cityterminalen (om det nu finns plats där). I ett försök som detta blir det kanske inte så jättestor förbättring, 433 och 434 är redan regionallinjer med bra turtäthet och en rak och direkt körväg. Värre är det med övriga Värmdölinjer där bussbyten och omvägar är vardagsmat.
Titel: SV: Turistbussar till Grisslinegaraget på Värmdö?
Skrivet av: Lusan skrivet 25 april 2010, 18:50:46 PM
Ibland måste man våga att satsa....   Med högre standard kanske fler åker, fler resande ger högre biljettintäkter osv. Varför skall bara sommargäster  ;) prioriteras och få högre standard och eventuellt snabbare restid. Nämnas bör även att Expressbussarna och då framförallt 1 & 2 är Skånetrafikens skötebarn som de är väldigt stolta över och prioriterar högt, detta har också gett resultat.
Titel: SV: Turistbussar till Grisslinegaraget på Värmdö?
Skrivet av: Ted Selander skrivet 01 maj 2010, 19:57:08 PM
Citat från: homer skrivet 13 april 2010, 00:49:34 AM
har endast hört mycket lösa rykten och de säker att det ska vara trafikstart 17 maj, om det är turistbussar eller inte framgår inte vad jag vet, bara att det ska vara "högre service och komfort" linjen skall gå 7 dagar i veckan fram till kl. 23 på kvällen, sträckan är Cityterminalen-Stavsnäs. och det är inte någon inhyrt personal utan Nobinas Nuvarnade personal som kommer köra.


(men som sagt, detta är ingen sanning utan bara "djungeltelegrafen")

17 maj är det start för årets cykel-på-bussförsök. Roslagen och Muskö är inblandade områden, liksom Mälaröarna och Värmdö. Det handlar om cykelhållare baktill som i fjol i de flesta fall. I just Värmdö lär lösningen bli särskilda fordon för cyklarna, och Cityterminalen är start- och slutpunkt i Stockholm.

Kan det vara detta som "ryktena" gäller?

/Ted
Titel: SV: Turistbussar till Grisslinegaraget på Värmdö?
Skrivet av: Bussmicke skrivet 01 maj 2010, 20:17:28 PM
Vad för fordon kan det röra sig om?
Tider ?
Titel: SV: Turistbussar till Grisslinegaraget på Värmdö?
Skrivet av: at1981 skrivet 06 maj 2010, 13:02:45 PM
Hej!


Senaste nytt som jag har hört om detta är att nya linje 433C skall gå Mån - Sön 7 dagar i veckan i båda riktningar mellan kl. 6 - 22 med trafikstart till hösten.
Fordonen rör sig om ombyggda f.d. "Swebus Express"-bussar och så skall de ha trådlöst internet ombord.

Att det inte kommer igång nu till 17/5 beror på personalbrist bland annat för det skulle krävas 20 st. heltidstjänster till den här nya linjen.
När det gäller hållplatsstopp så är det vid Cityterminalen, Mölnviksrondellen, Ålstäket, Strömma och Stavsnäs vinterhamn.
Titel: SV: Turistbussar till Grisslinegaraget på Värmdö?
Skrivet av: homer skrivet 06 maj 2010, 15:17:26 PM
Citat från: at1981 skrivet 06 maj 2010, 13:02:45 PM
Hej!


Senaste nytt som jag har hört om detta är att nya linje 433C skall gå Mån - Sön 7 dagar i veckan i båda riktningar mellan kl. 6 - 22 med trafikstart till hösten.
Fordonen rör sig om ombyggda f.d. "Swebus Express"-bussar och så skall de ha trådlöst internet ombord.

Att det inte kommer igång nu till 17/5 beror på personalbrist bland annat för det skulle krävas 20 st. heltidstjänster till den här nya linjen.
När det gäller hållplatsstopp så är det vid Cityterminalen, Mölnviksrondellen, Ålstäket, Strömma och Stavsnäs vinterhamn.

De kommer inte att vara gamla uttjänta Swebus Express-vagnar då dem är för gamla även för denna trafik. troligen kommer de att bli de ett år gamla 00XX boggievagnarna, då dem ändå har för få sittplatser för att platsa i de nya avtalet

Citat från: Bussmicke skrivet 01 maj 2010, 20:17:28 PM
Vad för fordon kan det röra sig om?
Tider ?

Föreslår att du läser denna tråd
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=34929.0
Titel: SV: Turistbussar till Grisslinegaraget på Värmdö?
Skrivet av: Omnilasse skrivet 06 maj 2010, 17:39:10 PM
Citat från: homer skrivet 06 maj 2010, 15:17:26 PM
De kommer inte att vara gamla uttjänta Swebus Express-vagnar då dem är för gamla även för denna trafik. troligen kommer de att bli de ett år gamla 00XX boggievagnarna, då dem ändå har för få sittplatser för att platsa i de nya avtalet

Föreslår att du läser denna tråd
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=34929.0
Vilket avtal avser du då? Det som börjar gälla för området i augusti 2011 är ju inte tilldelat ännu. Och antalet sittande i Boggievagnarna är ju ändå 49 stycken och fungerar väl utmärkt för bl.a. Ingarölinjerna och ex.vis  409 behöver väl också ha den busstypen? Ifall man tar utav boggiebussarna måste man ju ersätta dem med nya och med krav på låggolv/entré. Att man gör en sådan satsning några månader innan det blir klart vem som får fortsätta köra på N/V låter konstigt. Enda idén med det här försöket är väl att det är en oplanerad trafikförändring och att man därför får tillåtelse att köra med höggolvare och äldre bussar? Att Nobina som jag förstår det har varit närmast den drivande parten i förslaget kan ju endast vara för att man vill kunna omplacera äldre vagnar. Och gör man inte det, så torde offerten för detta förslag bli mycket dyrt för SL:s räkning om Nobina nu inte gör det som ett utslag av filantropi. Visserligen får man väl anta att om man nu väntar till hösten, så kommer man väl att dra in några turer på 433, men eftersom denna linje verkar vara tänkt som ett slags "expressbusss". blir det ju inte möjligt med så många indragningar.
Titel: SV: Turistbussar till Grisslinegaraget på Värmdö?
Skrivet av: 1896 skrivet 06 maj 2010, 18:23:33 PM
Hm, 20 anställda, hur många fordon rör det sig om då ?  ???
Titel: SV: Turistbussar till Grisslinegaraget på Värmdö?
Skrivet av: homer skrivet 06 maj 2010, 19:09:20 PM
Citat från: Omnilasse skrivet 06 maj 2010, 17:39:10 PM
Vilket avtal avser du då? Det som börjar gälla för området i augusti 2011 är ju inte tilldelat ännu. Och antalet sittande i Boggievagnarna är ju ändå 49 stycken och fungerar väl utmärkt för bl.a. Ingarölinjerna och ex.vis  409 behöver väl också ha den busstypen? Ifall man tar utav boggiebussarna måste man ju ersätta dem med nya och med krav på låggolv/entré. Att man gör en sådan satsning några månader innan det blir klart vem som får fortsätta köra på N/V låter konstigt. Enda idén med det här försöket är väl att det är en oplanerad trafikförändring och att man därför får tillåtelse att köra med höggolvare och äldre bussar? Att Nobina som jag förstår det har varit närmast den drivande parten i förslaget kan ju endast vara för att man vill kunna omplacera äldre vagnar. Och gör man inte det, så torde offerten för detta förslag bli mycket dyrt för SL:s räkning om Nobina nu inte gör det som ett utslag av filantropi. Visserligen får man väl anta att om man nu väntar till hösten, så kommer man väl att dra in några turer på 433, men eftersom denna linje verkar vara tänkt som ett slags "expressbusss". blir det ju inte möjligt med så många indragningar.

nya avtalet kräver 55 sittplatser på samtliga bussar, förutom kortvagnar, vilket gör att samtliga boggiebussar måste byta ut, hur man ska klara det med 3:e bakdörren förstår jag inte, men kan väl gissa att de blir trångt mellan raderna...

Att ta 8 år gamla turistbussar med över 100000 mil på mätaren är knappast ekonomiskt för en trafik som kommer att genera minst 100 mil om dagen / buss

att man vill göra detta några månader innan avtalet förnyas kan vi ju bara gissa varför, men kanske vill man visa att man verkligen vill behålla trafiken och är beredd att jobba hårt för att nå SL's mål.
Titel: SV: Turistbussar till Grisslinegaraget på Värmdö?
Skrivet av: at1981 skrivet 06 maj 2010, 20:05:51 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 maj 2010, 19:51:55 PM
Det torde krävas 10 fordon om trafiken ska ha den omfattning som den visade tidtabellen visar, förutom teknisk reserv.


Hej!

Finns denna tidtabell tillgänglig via SL:s hemsida eller var kan man läsa den?
Titel: SV: Turistbussar till Grisslinegaraget på Värmdö?
Skrivet av: 1896 skrivet 06 maj 2010, 20:07:11 PM
Okej, tack Lars.  :)
Titel: SV: Turistbussar till Grisslinegaraget på Värmdö?
Skrivet av: CS skrivet 06 maj 2010, 20:09:29 PM
Citat från: homer skrivet 06 maj 2010, 19:09:20 PM
att man vill göra detta några månader innan avtalet förnyas kan vi ju bara gissa varför, men kanske vill man visa att man verkligen vill behålla trafiken och är beredd att jobba hårt för att nå SL's mål.

Det verkar vara en väldigt vanligt förekommande uppfattning att operatörer gör saker för att se bättre ut för uppdragsgivaren när det är upphandlingar på gång. Lika felaktig är den också.
Det finns ingenting Nobina (eller någon annan) kan göra i befintlig trafik som kan påverka utgången på en upphandling. Vid utvärdering av anbud vet inte huvudman vem som står bakom respektive anbud (det är i alla fall inte uppenbart med namn etc).
Titel: SV: Turistbussar till Grisslinegaraget på Värmdö?
Skrivet av: at1981 skrivet 06 maj 2010, 20:13:07 PM
Hej!


Kommer trafiken påverkas på linje 432 - 434 i och med införandet av linje 433C?
Om ja, hur då?
Titel: SV: Turistbussar till Grisslinegaraget på Värmdö?
Skrivet av: Omnilasse skrivet 06 maj 2010, 20:46:18 PM
Citat från: homer skrivet 06 maj 2010, 19:09:20 PM
nya avtalet kräver 55 sittplatser på samtliga bussar, förutom kortvagnar, vilket gör att samtliga boggiebussar måste byta ut, hur man ska klara det med 3:e bakdörren förstår jag inte, men kan väl gissa att de blir trångt mellan raderna...

Att ta 8 år gamla turistbussar med över 100000 mil på mätaren är knappast ekonomiskt för en trafik som kommer att genera minst 100 mil om dagen / buss

att man vill göra detta några månader innan avtalet förnyas kan vi ju bara gissa varför, men kanske vill man visa att man verkligen vill behålla trafiken och är beredd att jobba hårt för att nå SL's mål.
Jo, det är sant att med nya avtalet är det väl bara 409/411 som väl närmast kräver Boggiebuss, men Nobina måste ju ersätta 0058-0068 med något redan nu om man skulle placera dem på nya 433C. Och om Nobina inte skulle vinna det nya avtalet, skulle jag nog säga att de har lättare att få avsättning för boggibussar i andra trafikområden (eller till försäljning), än att köpa in nya ledbussar redan nu. Dessutom går det ju knappast att få tag i på så kort tid. Fast det är klart att om man har några överblivna lågentré ledbussar för regionaltrafik ute i landet, som man kan flytta på, kan det förstås vara ett alternativ. Frågan är vad den vagnreserven skulle finnas? Och att bli av med ledbussar (annat än om efterträdaren vill köpa) om man förloar avtalet lär bli svårt. Och visst, i längden är det förstås inte ekonomiskt att köra med gamla turistbussar, men under en försöksperiod lär det väl vara fördelaktigt. När så det blir klart i oktober vem som får avtalet, kan det förstås vara aktuellt för vinnaren att beställa bussar för trafiken, eller sätta in modernare vagnar.
Titel: SV: Turistbussar till Grisslinegaraget på Värmdö?
Skrivet av: 1896 skrivet 08 maj 2010, 20:54:00 PM
Ska man ha nån trafikledare i Grisslinge i så fall ? Eller ska depån sortera under Mölnvik/Charlottendal som övriga depåer ute i byarna på Värmdö ?
Titel: SV: Turistbussar till Grisslinegaraget på Värmdö?
Skrivet av: Fredde skrivet 08 maj 2010, 21:00:52 PM
Citat från: Omnilasse skrivet 06 maj 2010, 20:46:18 PM
Jo, det är sant att med nya avtalet är det väl bara 409/411 som väl närmast kräver Boggiebuss, men Nobina måste ju ersätta 0058-0068 med något redan nu om man skulle placera dem på nya 433C.

Nja, 430, 438 och 439 bör nog också trafikeras med boggibussar. Sen får du inte glömma 0069 som också är en boggi. ;) Sen blir det ju andra drivmedel iom det nya avtalet, etanol samt biogas.

Titel: SV: Turistbussar till Grisslinegaraget på Värmdö?
Skrivet av: at1981 skrivet 11 maj 2010, 14:05:12 PM
Hej!


Tidtabellen för SL:s nya linje 433C återfinns via den här länken:
http://sl.se/ficktid/vinter/v433C.pdf