Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: patric skrivet 09 april 2010, 20:28:08 PM

Titel: Näbbmusen tar farväl (Uppsala).
Skrivet av: patric skrivet 09 april 2010, 20:28:08 PM
UNT länk
http://www.unt.se/startsidan/nabbmusen-tar-farval-893629.aspx
Titel: SV: Näbbmusen tar farväl (Uppsala).
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 09 april 2010, 21:30:26 PM
Och därmed slutar den epok som började i Borås sommaren 1987.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3808.jpg)

De Ontario II som nu används i Uppsala är från 1998 eller 2000 och levererades med motorer för gasdrift. Så den intervjuade bussföraren var väl inte helt hemma i ämnet.
Titel: SV: Näbbmusen tar farväl (Uppsala).
Skrivet av: Ersa skrivet 10 april 2010, 01:32:24 AM
När förväntas ersättarna anlända till GUB-depån?
Titel: SV: Näbbmusen tar farväl (Uppsala).
Skrivet av: Bese001 skrivet 10 april 2010, 12:09:03 PM
Citat från: Ersa skrivet 10 april 2010, 01:32:24 AM
När förväntas ersättarna anlända till GUB-depån?

Enligt GUB:s VD, på hemsidan, skall samtliga 22 nya bussar som levereras under 2010 sättas i trafik
i augusti. Alla 22 skall vara biogasdrivna och det är fråga om 8 ledbussar, 6 "normalvagnar" samt 8 kortare
som ersätter "näbbmössen". Alla 22 MAN.
Vad jag förstått skall dessa bussar ersätta de första biogasbussarna 171-176, Scanialederna 629-633
samt då Näbbmössen 830-837 av vilka flera redan är avställda.
Titel: SV: Näbbmusen tar farväl (Uppsala).
Skrivet av: Stefan Isaksson skrivet 10 april 2010, 12:32:10 PM
Nja, den enda näbbmus som jag vet är avställd är 837.
Fyra stycken krävs väl i den dagliga trafiken och sedan krävs det reservfordon. Näbbmössen börjar bli ganska skraltiga, och jag tror att när näbbmössen inte räcker till (normalstora bussar förekommer då och då på närlinjen) så beror det nog mer på att lite för många är trasiga, än på att de är avställda.

SI

P.S. När de nya bussarna kommer, är det upp till bevis för de moderna handikappramperna. Kommer de att fungera vid användning i stor skala? Jag uppfattar näbbmössens handikappramp som en betydligt bättre konstruktion än de moderna ramperna. Jag oroar mig för att näbbmössen kommer att framstå i ett förklarat skimmer när de är borta. Alla deras nackdelar till trots.
Titel: SV: Näbbmusen tar farväl (Uppsala).
Skrivet av: Bese001 skrivet 10 april 2010, 16:23:57 PM
Citat från: Stefan Isaksson skrivet 10 april 2010, 12:32:10 PM
Nja, den enda näbbmus som jag vet är avställd är 837.
Fyra stycken krävs väl i den dagliga trafiken och sedan krävs det reservfordon. Näbbmössen börjar bli ganska skraltiga, och jag tror att när näbbmössen inte räcker till (normalstora bussar förekommer då och då på närlinjen) så beror det nog mer på att lite för många är trasiga, än på att de är avställda.

SI

P.S. När de nya bussarna kommer, är det upp till bevis för de moderna handikappramperna. Kommer de att fungera vid användning i stor skala? Jag uppfattar näbbmössens handikappramp som en betydligt bättre konstruktion än de moderna ramperna. Jag oroar mig för att näbbmössen kommer att framstå i ett förklarat skimmer när de är borta. Alla deras nackdelar till trots.
Hej Stefan!  en titt i bilregistret säger följande: 832: KDN 457 , Avställd 2009-11-09. 836: SAS 547, Avställd 2008-06-30. 837, SAR 922 är inte avställd i bilregistret men är det inte den som står på Verkstadsgatan. Eller har jag blandat ihop vagns/regnr?
Titel: SV: Näbbmusen tar farväl (Uppsala).
Skrivet av: AO skrivet 11 april 2010, 19:55:47 PM
Ersätts även ledbussarn 266-269? Tänkte på att 8 ledbussar är beställda. Om 266-269 och 629-633 ersätts så blir det 8 bussar. Eller ska man utöka fordonsflottan?
Titel: SV: Näbbmusen tar farväl (Uppsala).
Skrivet av: Bese001 skrivet 11 april 2010, 20:02:18 PM
Citat från: AO skrivet 11 april 2010, 19:55:47 PM
Ersätts även ledbussarn 266-269? Tänkte på att 8 ledbussar är beställda. Om 266-269 och 629-633 ersätts så blir det 8 bussar. Eller ska man utöka fordonsflottan?

Har inte hört något kring 266-269. Dessutom blir 266-269 (4 st) och 629-633 (5 st) väl 9 st  ;)
Det finns nog bättre bevandrade GUBbar som vet mer än jag.
Titel: SV: Näbbmusen tar farväl (Uppsala).
Skrivet av: AO skrivet 11 april 2010, 20:05:57 PM
Citat från: Bese001 skrivet 11 april 2010, 20:02:18 PM
Dessutom blir 266-269 (4 st) och 629-633 (5 st) väl 9 st  ;)

Lite trött ikväll  ;)
Titel: SV: Näbbmusen tar farväl (Uppsala).
Skrivet av: Björn Ax skrivet 11 april 2010, 20:44:31 PM
Citat från: AO skrivet 11 april 2010, 19:55:47 PM
Ersätts även ledbussarn 266-269? Tänkte på att 8 ledbussar är beställda. Om 266-269 och 629-633 ersätts så blir det 8 bussar. Eller ska man utöka fordonsflottan?

Vad jag hört så ska fordonsflottan utökas men man vet aldrig vad som händer.
Titel: SV: Näbbmusen tar farväl (Uppsala).
Skrivet av: jocke skrivet 12 april 2010, 00:49:07 AM
629 - 633 har väl legat i farozonen länge nu pga trappstegen :(

De bästa bussarna GUB har kvar i trafik i dagsläget. Inte i någon annan buss kan man sitta bekvämt på samtliga platser :)
Titel: SV: Näbbmusen tar farväl (Uppsala).
Skrivet av: Bese001 skrivet 14 april 2010, 20:52:12 PM
Citat från: Bese001 skrivet 10 april 2010, 16:23:57 PM
Hej Stefan!  en titt i bilregistret säger följande: 832: KDN 457 , Avställd 2009-11-09. 836: SAS 547, Avställd 2008-06-30. 837, SAR 922 är inte avställd i bilregistret men är det inte den som står på Verkstadsgatan. Eller har jag blandat ihop vagns/regnr?


Slank förbi Verkstadsgatan idag och där stog 832 och 837 "rejält" avställda/uppallade. Dessutom 175 avställd och plockad på en del reservdelar samt 721 eller 722.