Någon som kommer att sakna trampandet framför de fällda bommarna vid Uppsalas centralstation? Då gäller det att passa på. Nu stänger övergången för gott, samtidigt som det nya stationshuset och Centralpassagen under spåren öppnar.
http://www.unt.se/startsidan/ta-trapporna-till-taget-891434-default.aspx
På söndag är det alltså som övergången stängs. Själv är jag hemma i Umeå då, men nog borde det finnas ett gäng nostalgiker som vill stå och trycka på stationen tills det är dags för Den Allra Sista Vandringen över spåren?
Själv stör jag mig mest över detta i artikeln:
De fällda bommarna vid stationshuset blir ett minne blott och Uppsala skakar av sig ännu en bit småstadskaraktär.
För mig känns det verkligen som "storstad" att gå över alla spåren förbi alla tågen. Jag kommer sakna det. Däremot tycker jag självklart att den nya lösningen blir mycket mer praktisk, men ack så trist...
/Jessika
Går det inte att behålla övergången efter att tunneln öppnar? Om man alltså har tid men vill inte gå ner i tunneln?
Citat från: Jessika skrivet 07 april 2010, 21:42:51 PM
Själv stör jag mig mest över detta i artikeln:
De fällda bommarna vid stationshuset blir ett minne blott och Uppsala skakar av sig ännu en bit småstadskaraktär.
Vad ett flertal äldre Uppsalabor sagt till mig är det att staden numera gärna vill hävda sig, och att det ofta går det till överdrift när "småstadskaraktären" till varje pris ska bort.
Citat från: Cyklisten skrivet 10 april 2010, 19:23:50 PM
Går det inte att behålla övergången efter att tunneln öppnar? Om man alltså har tid men vill inte gå ner i tunneln?
Finns väl inget behov?! Man bygger ju en undergång för att det är säkrare och då är det knappast någon idé att behålla ett betydligt farligare alternativ ovan jord. Har sett folk smita under bommarna ett antal gånger, trots annalkande tåg, bara för att hinna med ett Stockholmståg eller t.o.m. bara komma över till andra sidan. Alltså är det inte fel att ta bort denna möjlighet.
Förstår heller inte riktigt varför vissa verkar associera småstadskänsla med ett farligt alternativ? Denna typ av övergångar har ju successivt byggs bort i takt med att folk och fordon blivit fler. Själv ser jag inte något fel i det och som en f.d. kollega en gång påpekade så sätter varje generation sin egen prägel och avtryck i miljön.
Ja natten till söndag är det då dags. 03.01 har jag för mig dom stänger gamla stationen för gott och öppnar nya kl 07.00 på söndag morgon. :)
Japp, och nu har jag varit där.
Ljust och luftigt var det, med breda logiska ytor för effektiv genomströmning av passagerare. Och för första gången såg jag faktiskt en större mängd människor använda passagen vid Vretgränd, så det verkar funka.