Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Peter Öden skrivet 06 april 2010, 19:41:37 PM

Titel: Nobina 5296
Skrivet av: Peter Öden skrivet 06 april 2010, 19:41:37 PM
Hej !

Är det någon i Uppsala som siktat denna B 10M Carrus godsbuss ?

Mvh Peter Ö
Titel: SV: Nobina 5296
Skrivet av: Bussmicke skrivet 06 april 2010, 20:10:14 PM
Skulle den vara flyttad dit eller vara där av andra orsaker?
Titel: SV: Nobina 5296
Skrivet av: Jan skrivet 06 april 2010, 20:36:03 PM
Fortfarande raggad på Gävle, men det kan skifta snabbt.
Titel: SV: Nobina 5296
Skrivet av: HB skrivet 06 april 2010, 20:41:56 PM
Ska bara få lite färg. /Henrik/
Titel: SV: Nobina 5296
Skrivet av: Peter Öden skrivet 06 april 2010, 20:50:27 PM
Hej igen !

Den ska få andra färger på sig och omplaceras !

Mvh Peter Ö
Titel: SV: Nobina 5296
Skrivet av: AO skrivet 06 april 2010, 22:38:39 PM
Har ersättaren för den kommit till Gävle än? Har hört att den ska vara på gång.
Titel: SV: Nobina 5296
Skrivet av: Jan skrivet 07 april 2010, 04:38:43 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 april 2010, 20:39:06 PM
Det finns ju inget omlopp åt UL för godsbuss ;D

Den behöver inte vara för UL eller så finns det ett omlopp gjort nu.
Titel: SV: Nobina 5296
Skrivet av: Jan skrivet 07 april 2010, 05:18:47 AM
Citat från: AO skrivet 06 april 2010, 22:38:39 PM
Har ersättaren för den kommit till Gävle än? Har hört att den ska vara på gång.

vet man något om den som ska ersätta?
Titel: SV: Nobina 5296
Skrivet av: Ersa skrivet 07 april 2010, 12:31:12 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 april 2010, 20:39:06 PM
Det finns ju inget omlopp åt UL för godsbuss ;D

Citat från: HB skrivet 06 april 2010, 20:41:56 PM
Ska bara få lite färg. /Henrik/

Trist! Hade det kommit ett godsbuss till UL-trafiken hade jag gärna ställt mig i kön för att köra det omloppet. :)
Titel: SV: Nobina 5296
Skrivet av: Peter Öden skrivet 07 april 2010, 16:03:35 PM
Hej !

Ersättaren till 5296 har funnits i Gävle en längre tid, den aktuella ersättaren är 0094 !!

Mvh Peter Ö
Titel: SV: Nobina 5296
Skrivet av: Christian Ljunggren skrivet 07 april 2010, 16:31:50 PM
Citat från: Peter Öden skrivet 07 april 2010, 16:03:35 PM
Hej !

Ersättaren till 5296 har funnits i Gävle en längre tid, den aktuella ersättaren är 0094 !!

Mvh Peter Ö


Finnes det någon bild?

/Christian
Titel: SV: Nobina 5296
Skrivet av: Jan skrivet 07 april 2010, 17:26:06 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 april 2010, 17:02:06 PM
Ja t,ex här:http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=28181.0 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=28181.0)

En vanlig B12B 9700S

Har godsmängden minskat eller har man helt enkelt dragit in ett omlopp för godsbuss och överlåtit godset på lastbilsåkare? som på andra håll i landet?

Med andra ord så har en milstolpe passerats SJ/Swebus/Nobina har ingen godsbus i Gästrikland/Häsingland. >:( :( :'(
Titel: SV: Nobina 5296
Skrivet av: Peter Öden skrivet 07 april 2010, 19:22:05 PM
Hej !

Orsaken är att det inte finns något avtal beträffande pallgods så därför
behövs ingen godsbuss på de aktuella turerna.

Mvh Peter Ö
Titel: SV: Nobina 5296
Skrivet av: HB skrivet 07 april 2010, 20:05:17 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 april 2010, 19:56:12 PM
Det är ju en trend sedan en tid i hela landet att gå ifrån befordran av tyngre gods o pallgods till småpaket och i vissa fall att helt avveckla bussgodshanteringen, undantaget är Norrbotten, Jämtland o Västerbotten, X-län har ju sedan tidigare annonserat att hela bussgodsverksamheten är under lupp och kan komma att avvecklas under löpande avtal.

Även Värmland och Dalarna har rätt betydande inslag av godsrumsbussar.

Däremot så är väl mängden kundsynpunkter från kunder som tvingas åka med godsbärande turer en del i att man behöver se över kombinationen av gods och passagerare. Restiderna kan ju bli rätt avsevärt längre för de kunder som ska behöva uppleva omfattande lastning/lossning längs linjen. Blandade tåg försvann ju från järnvägarna i de flesta fall på 50-talet just beroende på detta. /Henrik/
Titel: SV: Nobina 5296
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 07 april 2010, 21:31:40 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 april 2010, 17:02:06 PM
Ja t,ex här:http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=28181.0 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=28181.0)

En vanlig B12B 9700S

Har godsmängden minskat eller har man helt enkelt dragit in ett omlopp för godsbuss och överlåtit godset på lastbilsåkare? som på andra håll i landet?

Vilka andra håll i landet avses?

Kan tillägga att Nobina i samarbete med J B Frakt kör lastbil på relationerna Gävle-Falun samt Gävle-Uppsala-Arlanda-Märsta-Kista(-Sthlm) ovv om nu detta inte är känt..
Titel: SV: Nobina 5296
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 07 april 2010, 22:09:52 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 april 2010, 17:02:06 PM
Ja t,ex här:http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=28181.0 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=28181.0)


Har godsmängden minskat eller har man helt enkelt dragit in ett omlopp för godsbuss och överlåtit godset på lastbilsåkare? som på andra håll i landet?

Med den understrukna meningen menas alltså Gotland? Eller var någonstans annars i landet har godstrafik överlåtits till lastbilsåkare?

Vad jag vet så har vi ett betydligt mer rikstäckande Bussgods nu än för bara tiotalet år sedan då de tidigare "vita fläckarna" Skåne, Blekinge och Västmanland nu inbegrips i verksamheten. För att inte tala om Stockholm, där man nu hanterar relativt stora volymer.
Titel: SV: Nobina 5296
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 07 april 2010, 22:46:36 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 april 2010, 22:26:15 PM
Nä, hela norrlandskusten och övriga linjer där man skippat bussen och kör lastbil istället i JB regi.
Stockholm är ju bara t/fr Terminal eller med dyr utkörning vilket gör att man "prisat ut sig", detsamma gäller om jag fattat rätt Malmö och Göteborg, där kan jag lika gärna skicka med DHL till ett bättre pris och en någotsånär bestämt utlastningsdag/tid, en av Bussgods fördelar som försvunnit på många håll om man inte betalar extra.
Nä, Lars. JB kör inget i egen regi utan det är som sagt Nobina som står för trafiken och lastbilslinjen har inte ersatt några godsbussar längs norrlandskusten utan tillkommit som en komplettering till dessa  - och för att få en snabbare förbindelse till/från södra Sverige. Så har det varit sedan Natti-Nittilinjen kom till på 90-talet. Likaså är det för den kompletterande Gävlebilen som bl a kör stora mängder skogsmaskindelar från Märsta och bildelar från Kista för spridning med busstrafiken i norra Sverige.
Vad gäller förlängningen av "Pilen" söderut så hänger den dels ihop med att dåv Swebus Express på allt färre avgångar fick svårt att få med allt söder/(-väster)gående gods från Cityterminalen och en avlastning behövdes plus att man då kunde tillgodose önskemål om möjligheten att frakta pallgods även söder om Sthlm. Inte skulle då jag påstå att det finns särskilt många linjer där bussen "skippat" godset. Det finns säkert en del sådana, men det är nog fler linjer som tillkommit.

/GL
Titel: SV: Nobina 5296
Skrivet av: HB skrivet 07 april 2010, 23:03:36 PM
Citat från: Ersa skrivet 07 april 2010, 12:31:12 PM
Trist! Hade det kommit ett godsbuss till UL-trafiken hade jag gärna ställt mig i kön för att köra det omloppet. :)

Den ska trots sin nya gula lack inte gå i UL-trafik utan hamna betydligt längre västerut. /Henrik/
Titel: SV: Nobina 5296
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 08 april 2010, 00:20:33 AM
Lars. Återigen - det mesta av Bussgodset går fortfarande med buss. Lastbilarna som transporterar bussgods är ett fåtal. Ditt påstående om att godstrafik överlåtits på lastbilsåkare var väl felaktigt? Eller var skulle det ha skett?
Likaså påståendet att hela norrlandskusten skippat bussen, felaktigt eller hur?

(Nu lägger jag denna debatt, för ikväll i alla fall)
/GL
Titel: SV: Nobina 5296
Skrivet av: yngrot skrivet 08 april 2010, 13:45:05 PM
Om detta stämmer Lars så är det helt sinnessjukt...
Titel: SV: Nobina 5296
Skrivet av: HB skrivet 08 april 2010, 14:46:21 PM
Citat från: yngrot skrivet 08 april 2010, 13:45:05 PM
Om detta stämmer Lars så är det helt sinnessjukt...

Lika sinnesjukt som att sälja franskt källvatten i Sverige - men hela tråden börjar väl bli rätt ute nu....
Titel: SV: Nobina 5296
Skrivet av: Jan skrivet 08 april 2010, 16:33:18 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 april 2010, 19:56:12 PM
Det är ju en trend sedan en tid i hela landet att gå ifrån befordran av tyngre gods o pallgods till småpaket och i vissa fall att helt avveckla bussgodshanteringen, undantaget är Norrbotten, Jämtland o Västerbotten, X-län har ju sedan tidigare annonserat att hela bussgodsverksamheten är under lupp och kan komma att avvecklas under löpande avtal.

Pallgods är nog så att det kommer att försvinna på de flesta håll. Men mindre paket i burar med hjul är snabbt att lasta/lossa. På större hållplatser så märker nog inte ens bussfolket vad som händer när föraren säljer biljetter till nypåstigna.