(http://i232.photobucket.com/albums/ee257/VV8V/4953.jpg)
Började passet lite lugnt med 4953. Vilket glapp i ratten!.. :o
(http://i232.photobucket.com/albums/ee257/VV8V/4951_17.jpg)
Sen började det roliga. Jag fick äran att styra "räktrålar´n"...
(http://i232.photobucket.com/albums/ee257/VV8V/4953_4.jpg)
En 97:a, i bedrövligt skick!
(http://i232.photobucket.com/albums/ee257/VV8V/4951_13.jpg)
Jaha!...
(http://i232.photobucket.com/albums/ee257/VV8V/4951_10.jpg)
Hoppsan!
(http://i232.photobucket.com/albums/ee257/VV8V/4951_16.jpg)
Vilka linjer! :o
(http://i232.photobucket.com/albums/ee257/VV8V/4951_12.jpg)
Lossnar grejerna av sig själva??
(http://i232.photobucket.com/albums/ee257/VV8V/4959.jpg)
Å inte ser det bättre ut på insidan..
(http://i232.photobucket.com/albums/ee257/VV8V/4951_8.jpg)
Den stanken!... Hur f-n är en del funtade?? >:(
(http://i232.photobucket.com/albums/ee257/VV8V/4951_4.jpg)
Å inte blev det bättre, "soppatorsk"! ;D
(http://i232.photobucket.com/albums/ee257/VV8V/4951_1.jpg)
Lika skönt å bli av med eländet..
(http://i232.photobucket.com/albums/ee257/VV8V/4959_3.jpg)
Jaha... vad har vi här då?
(http://i232.photobucket.com/albums/ee257/VV8V/4959_4.jpg)
4959 å tåget i Rydbo.
(http://i232.photobucket.com/albums/ee257/VV8V/4959_5.jpg)
Även här saknas det stolar...
Var det bättre förr?
Hur blir det i framtiden?
Varför vill man köra buss?? ???
Jo, det är ju faktiskt ganska kul ibland, eller?
(http://i232.photobucket.com/albums/ee257/VV8V/4959_7.jpg)
Hoppa in bakom "kringlan", å kör hårt! 8)
Lite är väl bara förnamnet, jag skulle skämmas om jag fick köra en sån buss.
Kör och användningsförbud kan jag förstå när man ser vad man ser.
Snacka om natt och dag där ute efter tidtabellskiftet..
Det där med att skämmas menade jag mer hur bussarna såg ut.
ser ut som vilken sl buss som helst
Sen brukar man ibland bli beskylld i dessa och andra liknade medium för att bara racka ner på trafiken i SL-länet !
Känns som man får vatten på sin kvarn på nått sätt.....
Hoppas operatörerna har interntdator i personalrummen så att förarna kan kolla bussarna mot CBR innan de kör iväg och riskerar böter.
Nog för att bussarna i Ötraf-län ibland ser lite häckiga ut, men jämför man, så är det ju rena lyxfordonen vi har här.
Att alla tre fordonen i inlägget är med kör- och/eller nyttjande-förbud, ja är det en slump, eller en spegel av verkligheten ?
Det vore intressant att veta vad operatören i fråga pysslar med och om det finns något försvar för detta.
/Leif D
Citat från: homer skrivet 01 september 2007, 22:11:39 PM
ser ut som vilken sl buss som helst
Sluta med ditt anti-SL tack.
Jag "roade" mig med att kolla bussarnas status med Bilregistret. Av elva bussar hade fem körförbud och två andra hade användningsförbud vilket resulterar i fyra "körbara" bussar. Jag ska väl tillägga att det var Veolia 4950-4960 jag kollade och att jag inte vet om alla verkligen används i ersättningstrafiken för Roslagsbanan.
en fråga när är bilderna tagna?
I eftermiddags.
då är det kritiskt med tanke på att
Emb 593 fick körförbud den 31 augusti
emb 803 samma sak den förvärvades av olofström den 19 augusti 2007
ems064 inte har betalt en fordonsskatt på drygt 7000 kronor föraren hade verkligen tur att han ej blev stoppad av polisen med tanke på brukande av fordon som ej får gå i trafik.
som sagt stockholm det säger ju allt
Med fordon som ser ut på detta sätt och är belagda med kör eller nyttjandeförbud visar det på att det är alvarliga brister i rutinerna inom företaget. >:(
Vill man ha resenärer och förare i bussarna håller inte detta.
Usch! Var finns värdigheten? Så här ska inte bussar se ut. Jag skulle skämmas om jag körde dessa bussar :(
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 01 september 2007, 22:59:13 PM
Usch! Var finns värdigheten? Så här ska inte bussar se ut. Jag skulle skämmas om jag körde dessa bussar :(
Nej verkligen inte, men som jag skrev längre upp, tyvärr ser varenda Sl buss som är ungefär lika gammal ut på detta sett.
Citat från: robbes skrivet 01 september 2007, 22:48:28 PM
föraren hade verkligen tur att han ej blev stoppad av polisen med tanke på brukande av fordon som ej får gå i trafik.
som sagt stockholm det säger ju allt
Hade bussen blivit kontrollerad och fått en bot hade föraren givetvis bara behövt lämna in den till sin trafikledningen
Jo, bilderna är tagna idag.
Har Stockholm landets sämsta lokaltrafikbussar? Att inredningen är sliten är väl en sak, men utsidan och "allt" under skalet.
Hur står det till med kompetensen och det egna ansvaret bland dagens chaufförer?
Har Stockholm landets sämsta bussförare? ??? , eller har bussförarna i Stockholm landets sämsta arb.ledning? :)
Citat från: homer skrivet 01 september 2007, 23:04:11 PM
Hade bussen blivit kontrollerad och fått en bot hade föraren givetvis bara behövt lämna in den till sin trafikledningen
tyvärr inte det är föraren som är betalnings ansvarig o han har ansvaret att fordonet är lagligt att ta i trafik samt att det är han som kan få anmärkningen i körkortsregistret
Citat från: homer skrivet 01 september 2007, 23:04:11 PM
Hade bussen blivit kontrollerad och fått en bot hade föraren givetvis bara behövt lämna in den till sin trafikledningen
Tveksamt !
Har för mej att det är förarens sak att se till att fordonet är körklart, dvs i godkänt skick och skatter betalda.
Även om företaget skulle betala ev. böter så hamnar ändå anmärkningen i körkortsregistret på föraren.
/Leif D
Citat från: Antab skrivet 01 september 2007, 23:09:23 PM
Jo, bilderna är tagna idag.
Har Stockholm landets sämsta lokaltrafikbussar? Att inredningen är sliten är väl en sak, men utsidan och "allt" under skalet.
Hur står det till med kompetensen och det egna ansvaret bland dagens chaufförer?
Har Stockholm landets sämsta bussförare? ??? , eller har bussförarna i Stockholm landets sämsta arb.ledning? :)
Diselstopp?
Hur är rutinerna för tanking av fordonen?
Snacka inte skit nu.
Ett seriöst företag betalar givetvis en sådan bot de ska inte den anställde föraren göra, fortköringsböter däremot är något helt annat
Citat från: homer skrivet 01 september 2007, 23:18:53 PM
Ett seriöst företag betalar givetvis en sådan bot de ska inte den anställde föraren göra, fortköringsböter däremot är något helt annat
Jaja, men de är ju ett seriöst företag de, dom har väl inte sånna här bussar och sånna här problem ??
Eller hur var de nu ..... ;D ::)
/Leif D
Swebus o Veolia är ju som dom är tyvärr >:(
/ Kricke
Citat från: homer skrivet 01 september 2007, 23:18:53 PM
Ett seriöst företag betalar givetvis en sådan bot de ska inte den anställde föraren göra, fortköringsböter däremot är något helt annat
ett seriöst företag har skattade o besiktade bussar.
sedan den instälningen jag kan köra fast jag ej får enligt lagen för företaget betalar böterna är farligt
Tänk om en dödsolycka skulle inträffa o du som förare är vållande o orsaken är dåliga bromsar på en buss med körförbud inget vidare ju tänka konsekvenserna.
samt vara förare som har ansvar kollar upp så det är okej fordon att framföra annars så kontaktar man trafik ledningen o säger följande " jag kan ej ta på mig passagerarnas säkerhet med detta fordon då det ej är besitat et" det är ditt ansvar som förare att kolla sådant
Citat från: Bussmicke skrivet 01 september 2007, 23:26:10 PM
Kverulanten Homer
Okej, nåja, han fick ju svar av mej oxå....
Citat från: homer skrivet 01 september 2007, 23:01:43 PM
Nej verkligen inte, men som jag skrev längre upp, tyvärr ser varenda Sl buss som är ungefär lika gammal ut på detta sett.
Nog för att många SL-bussar lämnar en del övrigt att önska och det gäller specifikt vissa garage, men att påstå att alla SL-bussar som är tio år gamla eller äldre ser ut på det här sättet är en rejäl överdrift.
Däremot tycker jag de som härjar om varför inte alla åker kollektivt i hufvudstaden ska ta sig en funderare. Med vagnmaterial som det visade är det inte svårt för den enskilde att motivera kostnaden och eventuell miljöpåverkan att välja sin fina bil istället.
/Cero
Citat från: Bussmicke skrivet 01 september 2007, 23:26:10 PM
Kverulanten Homer
Du får nog utveckla dig lite
de verkar inte att det är en saklig debatt du vill uppnå med dessa ord utan någonting helt annat
Citat från: robbes skrivet 01 september 2007, 23:26:50 PM
ett seriöst företag har skattade o besiktade bussar.
sedan den instälningen jag kan köra fast jag ej får enligt lagen för företaget betalar böterna är farligt
Tänk om en dödsolycka skulle inträffa o du som förare är vållande o orsaken är dåliga bromsar på en buss med körförbud inget vidare ju tänka konsekvenserna.
samt vara förare som har ansvar kollar upp så det är okej fordon att framföra annars så kontaktar man trafik ledningen o säger följande " jag kan ej ta på mig passagerarnas säkerhet med detta fordon då det ej är besitat et" det är ditt ansvar som förare att kolla sådant
Helt riktigt !
Skulle ju vilja se den trafikledare som inte skulle ge föraren ett ok fordon, om man framför sånna uppgifter.
För min del, så har jag alltid tyckt att Veolia skött sin trafik skapligt, men den uppfattningen har nog fått en knäck nu.
Dock inser jag att detta troligen är väldigt plats och person betingade problem.
/Leif D
Du rackar ner på SL-bussar hela tiden, drar dem rakt över en kamm.
Citat från: Bussmicke skrivet 01 september 2007, 23:32:10 PM
Du rackar ner på SL-bussar hela tiden, drar dem rakt över en kamm.
Men Micke, handen på hjärtat, äre inte rätt sunkigt i Sthlm bitvis, du måste se skogen för bara trän oxå.
Dessutom blir debatten lite sned om du bara säger att vi inte ska gnälla på SL-trafik.
Dessutom så tycker allafall jag mej ha så pass mycket erfarenhet och insikt så ja kan ha diverse åsikter om trafik o hur den sköts.
/Leif D
Bara för att våra tre stora Företag (B, S och V) inte klarar av att ha handvaxade bussar varje måndagmorgon betyder inte att dom inte bryr sig om sin personal, Företagen betalar en bot som har uppkommit p g a slav med besiktning eller försenad skatt, inge snacka om saken, i värsta fall kliver farbror fack in och hjälpter till.
Och bussmicke! varför får jag inte tycka att bussarna på bilderna ser för djävliga ut utan att få konstiga kommentarer från dig???
Citat från: homer skrivet 01 september 2007, 23:40:29 PM
Bara för att våra tre stora Företag (B, S och V) inte klarar av att ha handvaxade bussar varje måndagmorgon betyder inte att dom inte bryr sig om sin personal, Företagen betalar en bot som har uppkommit p g a slav med besiktning eller försenad skatt, inge snacka om saken, i värsta fall kliver farbror fack in och hjälpter till.
Och bussmicke! varför får jag inte tycka att bussarna på bilderna ser för djävliga ut utan att få konstiga kommentarer från dig???
så du påstår det är okej att köra en buss med körförbud eller användnings förbus föreslår då att du kollar vad som gäller framförandet av sådana fordon o vem som får stå där med anmärkning i körkortsregistret etc
kollade en del fordon
4951 körförbud 2007-08-31
4956 körförbud 2007-05-31 och detta fordon är i trafik dvs ej avställt
4959 användningsförbud/brukande förbud pga obetald fordonsskatt
4960 Användningsförbud/brukandeförbud pga obetald skatt o denna bussen är märkt ur i yrkestrafiks rutan o det innnebär att det är ett uthyrningsfordon som folk kan hyra
Citat från: robbes skrivet 01 september 2007, 23:43:28 PM
så du påstår det är okej att köra en buss med körförbud eller användnings förbus föreslår då att du kollar vad som gäller framförandet av sådana fordon o vem som får stå där med anmärkning i körkortsregistret etc
Men snälla, läs vad jag skriver!
har aldrig påstått att de skulle vara okej
men får väl säga de en gång till och ska försöka vara lite t y d l i g a r e
Det är givetvis inte okej att glömma betala fordonsskatten itid, man kan givetvis inte skylla på en stor organisation där mycket kan slinka igenom,
M E N när detta ändå händer så är de väl ändå ingen på renaste allvar tror att företaget inte står på den anställdes sida i alla situationer...
ni verkar tro att man får stå där med mössan i handen å få betala ur egen ficka för att till slut få sparken om man dessutom blir av med körkortet på grund av "prickar"
Citat från: homer skrivet 01 september 2007, 23:40:29 PM
Bara för att våra tre stora Företag (B, S och V) inte klarar av att ha handvaxade bussar varje måndagmorgon betyder inte att dom inte bryr sig om sin personal, Företagen betalar en bot som har uppkommit p g a slav med besiktning eller försenad skatt, inge snacka om saken, i värsta fall kliver farbror fack in och hjälpter till.
Och bussmicke! varför får jag inte tycka att bussarna på bilderna ser för djävliga ut utan att få konstiga kommentarer från dig???
detta gäller för körförbud:
Körförbud
Om du inte besiktar fordonet i tid, får du automatiskt körförbud (så kallat inträtt körförbud). Fordonet får då bara köras kortast lämpliga väg till en verkstad för reparation och till en besiktningsstation. Ett fordon kan också få körförbud om det vid en poliskontroll eller vid en kontrollbesiktning är i så dåligt skick att det är en fara för trafiksäkerheten(meddelat körförbud). Fordonet måste då bärgas från platsen. Fordonet får därefter endast köras kortast lämpliga väg till en besiktningsstation
Användningsförbud:
Hinder att använda fordonet
I vissa fall får fordonet inte användas trots att det ställts på. Det gäller om fordonet har körförbud på grund av utebliven kontrollbesiktning eller användningsförbud på grund av gammal obetald fordonsskatt. Information om detta får du i så fall på beviset om påställning som skickas till dig. Om du kan styrka att förbudet är upphävt genom besiktningsprotokoll, får du köra.
Citat från: homer skrivet 01 september 2007, 23:40:29 PM
i värsta fall kliver farbror fack in och hjälpter till.
Borde inte Farbror eller Tant facket klivit in i redan innan det blir aktuellt att diskutera vem som skall betala en bot av denna typ.
Om fordonen ser ut på detta sätt när det gäller synliga detaljer skulle jag vara än mer orolig för inte lika synliga detaljer som har med säkerheten att göra. Vilket jag var förare eller passagerare.
Kanske dags att lagstifta om kraftig företagsbot om fordon går i trafik med användnings eller körförbud eller med säkerhetsbrister.
Citat från: Hagri skrivet 01 september 2007, 23:58:30 PM
Borde inte Farbror eller Tant facket klivit in i redan innan det blir aktuellt att diskutera vem som skall betala en bot av denna typ.
Om fordonen ser ut på detta sätt när det gäller synliga detaljer skulle jag vara än mer orolig för inte lika synliga detaljer som har med säkerheten att göra. Vilket jag var förare eller passagerare.
Kanske dags att lagstifta om kraftig företagsbot om fordon går i trafik med användnings eller körförbud eller med säkerhetsbrister.
verkligheten ser tyvärr inte ut så, då skulle dessa lik inte rulla (hoppas ja inte får bussmicke på mig igen nu:-)
Ang. företagsbot skulle de givetvis vara de bästa om något dylikt fanns.
Lite allmänna tankar...
Såsom en som tidigare kört just dessa vagnar i vanlig SL-trafik så skulle jag vilja påpeka att dessa bussar inte är helt signifikanta för hur [äldre] SL-fordon normalt ser utan dessa är extremt slitna. Både genom miljön (linje 179 hör troligen till de tuffare i SL-land) de rullat i, men även genom att de tyvärr inte heller har underhållits speciellt bra under en längre tid.
Sedan kan man nog även säga att dessa vagnar nu tillhör en riktig uddavdelning hos Veolia. Ska jag vara helt ärlig så tror jag inte heller att man från ledningshåll har riktigt den koll som behövs och frågan är hur långlivat det här blir? Dessa vagnar rullar som sagt sedan den 20/8-07 hos den grupp som ska köra viss planerad ersättningstrafik, men jag får känslan (efter att ha hört en del) av att man inte tänkt igenom det hela så noga utan att det går lite på en höft i största allmänhet. Vagnarna är i många fall att betrakta som skrot, förarna (inget ont om dem i sig då de flesta är trevliga) är lite av en främlingslegion som vet att de sitter löst och delvis agerar därefter (dvs. många skiter i det mesta), logistiken är kass, scheman och körordrar är mer eller mindre fulla med luckor och fel, ansvariga är svåra att få tag i osv.
Efter vad jag har förstått så ska just dessa vagnar (även om huvuddepån sedan ska vara hos Volvo Buss i Huddinge) stå uppställda på infartsparkeringen vid Täby galopp vilket innebär att det i princip inte finns någon tvättning eller städning (fan, matresterna kan ha legat där redan innan den 20/8 för så dålig var ofta städningen/underhållet överlag då det i princip inte fick kosta något) medan tankning ska göras någon annanstans. Då ingen verkar hålla koll så kommer obönhörligen sådant som körförbud, soppatorsk mm. som ett brev på posten. Vad jag inte förstår är hur SL kan tillåta det hela för jag är övertygad om att det inkommit klagomål. Möjligen att det är så att man låter det rulla tillsvidare då renoveringen av denna sträcka på Roslagsbanan snart är klar, men att det sedan kanske inte blir något mer, men, men...
Citat från: Nico skrivet 02 september 2007, 00:12:42 AM
Lite allmänna tankar...
Såsom en som tidigare kört just dessa vagnar i vanlig SL-trafik så skulle jag vilja påpeka att dessa bussar inte är helt signifikanta för hur [äldre] SL-fordon normalt ser utan dessa är extremt slitna. Både genom miljön (linje 179 hör troligen till de tuffare i SL-land) de rullat i, men även genom att de tyvärr inte heller har underhållits speciellt bra under en längre tid.
Sedan kan man nog även säga att dessa vagnar nu tillhör en riktig uddavdelning hos Veolia. Ska jag vara helt ärlig så tror jag inte heller att man från ledningshåll har riktigt den koll som behövs och frågan är hur långlivat det här blir? Dessa vagnar rullar som sagt sedan den 20/8-07 hos den grupp som ska köra viss planerad ersättningstrafik, men jag får känslan (efter att ha hört en del) av att man inte tänkt igenom det hela så noga utan att det går lite på en höft i största allmänhet. Vagnarna är i många fall att betrakta som skrot, förarna (inget ont om dem i sig då de flesta är trevliga) är lite av en främlingslegion som vet att de sitter löst och delvis agerar därefter (dvs. många skiter i det mesta), logistiken är kass, scheman och körordrar är mer eller mindre fulla med luckor och fel, ansvariga är svåra att få tag i osv.
Efter vad jag har förstått så ska just dessa vagnar (även om huvuddepån sedan ska vara hos Volvo Buss i Huddinge) stå uppställda på infartsparkeringen vid Täby galopp vilket innebär att det i princip inte finns någon tvättning eller städning (fan, matresterna kan ha legat där redan innan den 20/8 för så dålig var ofta städningen/underhållet överlag då det i princip inte fick kosta något) medan tankning ska göras någon annanstans. Då ingen verkar hålla koll så kommer obönhörligen sådant som körförbud, soppatorsk mm. som ett brev på posten. Vad jag inte förstår är hur SL kan tillåta det hela för jag är övertygad om att det inkommit klagomål. Möjligen att det är så att man låter det rulla tillsvidare då renoveringen av denna sträcka på Roslagsbanan snart är klar, men att det sedan kanske inte blir något mer, men, men...
Vill ju inte direkt påstå att man blir förvånad av de du skriver. Vet också att det tyvärr är allt för sant.
/Leif D
Citat från: homer skrivet 01 september 2007, 23:40:29 PM
Och bussmicke! varför får jag inte tycka att bussarna på bilderna ser för djävliga ut utan att få konstiga kommentarer från dig???
Bussarna på bilderna ja, men..
Citat från: homer skrivet 01 september 2007, 23:01:43 PM
tyvärr ser varenda Sl buss som är ungefär lika gammal ut på detta sett.
Citat från: Cero skrivet 01 september 2007, 23:30:32 PM
Nog för att många SL-bussar lämnar en del övrigt att önska och det gäller specifikt vissa garage, men att påstå att alla SL-bussar som är tio år gamla eller äldre ser ut på det här sättet är en rejäl överdrift.
Däremot tycker jag de som härjar om varför inte alla åker kollektivt i hufvudstaden ska ta sig en funderare. Med vagnmaterial som det visade är det inte svårt för den enskilde att motivera kostnaden och eventuell miljöpåverkan att välja sin fina bil istället.
/Cero
Men
vem är det som "ser till" att det ser ut som det gör?
Jo, ouppfostrade och bortskämda ligister, böss och slödder som inte lärt sig vanligt hyfs och folkvett!
Ett resultat av en slapp uppfostran med rötter i flummets 68 och den degenererade skolan på 70- och 80-talen.
Tyvärr är bilden med "bortvåldade" säten, sönderskurna sitsar alltför vanlig idag. Inte bara inom SL:s område utan även här i G och i Skåne.
/Bengt
Är det Swebus eller Veloias Vagn? :-\
/ Kricke
Citat från: Kricke skrivet 01 september 2007, 23:23:53 PM
Swebus o Veolia är ju som dom är tyvärr >:(
/ Kricke
Frågan är om Busslink är bättre!?
Så ofta som jag åker med deras rishögar på linje 165.
De fd H34E 53xx vagnarna som har lackerats röda är vidriga, helt slutkörda. I backarna vid Högdalstoppen så orkar dom knappt upp.
Inredningen sitter löst, stolpar, takdelar skramlar mm. Samma sak gäller H33:orna, är det 4351 o co dom heter, minns inte nu.
De flesta rutor på släpen har kraftig kondens. Sedan har vi Busslink 6141-6148...o herregud vilka vrak. Motorluckor som knappt går att stänga mm. Är detta bättre? Knappast.
De flesta här verkar helt klart sympatisera med Busslink, jag förstår inte alls varför. För att det är gamla SL Buss eller?
Alla tre företagen har fina bussar, och alla tre har riktiga vrak. Det är sanningen. Åk ut själva och se efter.
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 02 september 2007, 07:36:44 AM
Men vem är det som "ser till" att det ser ut som det gör?
Jo, ouppfostrade och bortskämda ligister, böss och slödder som inte lärt sig vanligt hyfs och folkvett!
Ett resultat av en slapp uppfostran med rötter i flummets 68 och den degenererade skolan på 70- och 80-talen.
Tyvärr är bilden med "bortvåldade" säten, sönderskurna sitsar alltför vanlig idag. Inte bara inom SL:s område utan även här i G och i Skåne.
/Bengt
Jag håller med dig. Men det är inte ligesterna som gör att bussarna har plåtskador.
Citat från: M224 skrivet 02 september 2007, 10:54:43 AM
Jag håller med dig. Men det är inte ligesterna som gör att bussarna har plåtskador.
Plåtskador får alla vagnar som rullar flera år i tät och tuff stadstrafik. Det är ett faktum vi nog inte kan bortse ifrån men resten... >:( >:( >:(
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 02 september 2007, 11:18:32 AM
Plåtskador får alla vagnar som rullar flera år i tät och tuff stadstrafik. Det är ett faktum vi nog inte kan bortse ifrån men resten... >:( >:( >:(
Men vi ser ju plåtskador på bussar som i stort sett aldrig rullar i tät stadstrafik. Det är något som förbryllar mig.
Det finns många orsaker till att bussarna ser ut som de gör, men det spelar väl ingen roll om passagerarna är ligister, förarna slarviga, oturen framme, verkstäder som struntar i fel och skador eller en ledning som inte bryr sig? Bussen (eller tunnelbanan eller spårvagnen) blir inte mer attraktiv bland bilåkarna för det?
/Cero
Citat från: M224 skrivet 02 september 2007, 10:53:09 AM
Frågan är om Busslink är bättre!?
Så ofta som jag åker med deras rishögar på linje 165.
De fd H34E 53xx vagnarna som har lackerats röda är vidriga, helt slutkörda. I backarna vid Högdalstoppen så orkar dom knappt upp.
Inredningen sitter löst, stolpar, takdelar skramlar mm. Samma sak gäller H33:orna, är det 4351 o co dom heter, minns inte nu.
De flesta rutor på släpen har kraftig kondens. Sedan har vi Busslink 6141-6148...o herregud vilka vrak. Motorluckor som knappt går att stänga mm. Är detta bättre? Knappast.
De flesta här verkar helt klart sympatisera med Busslink, jag förstår inte alls varför. För att det är gamla SL Buss eller?
Alla tre företagen har fina bussar, och alla tre har riktiga vrak. Det är sanningen. Åk ut själva och se efter.
Min personliga uppfattning är att Busslink totalt sett är den bästa operatören i SL-land när det gäller att ta hand om fordonen. Därmed inte sagt att allt är guld och gröna skogar, för de har som du nämner en del vrak de också.
Dock har de också några av de finaste vagnarna (4701-4743, 3702-3712) som drygt ett år gamla ser ut nästan som nya och som dessutom tillhör samma garage.
/Cero
Citat från: Cero skrivet 02 september 2007, 11:33:18 AM
Dock har de också några av de finaste vagnarna (4701-4743, 3702-3712) som drygt ett år gamla ser ut nästan som nya och som dessutom tillhör samma garage.
/Cero
Håller helt klart med.
Citat från: M224 skrivet 02 september 2007, 11:20:58 AM
Men vi ser ju plåtskador på bussar som i stort sett aldrig rullar i tät stadstrafik. Det är något som förbryllar mig.
Hoppas att du inte avser de vagnar som visats på bilderna här för är det några vagnar som rullat i en tät och tuff trafikmiljö så är det dessa (4950-4960) som har gått på linje 179. Visserligen kanske linjen i sig är en förortslinje, men den har mera gemensamt med innerstadens blåbussar än den har med många av de regionala stomlinjerna. Dvs, det är ingen linje man åker långt med och trafikantutbytet är högt. I kombination med mycket annat så blir bussarnas skick tyvärr ofta därefter även om just dessa hör till de mera extrema.
Sedan behöver det inte heller plåtskador bara bero på stadstrafiken i sig (även om flera individuella aktörer ökar chanserna) utan motkörningar och annat inträffar även ute på landsbygden mm. En skillnad är dock att det då i det senare fallet ofta rör sig om mindre fordonflottor där det blir lättare att ha överblick och se vilken/vilka förare som verkar vara mera skadedrabbade. På ett mindre ställe/garage där alla känner alla blir det säkert även så att man själv skärper sig lite då ingen vill sticka ut som någon krockarnas konung. Det är troligen även lite lättare rent ekonomiskt att bara behöva hålla efter kanske 9-17 bussar istället för 164 vilket gör att man med viss säkerhet även kan hålla efter och åtgärda skador lite lättare.
Trafikledning???
bussarnas PCoch radio är fortfarande programmmerade till Råsta som tillhör busslink och ibland är det ett jä***a kackel på öppna kanalen med sånt vi inte har med att göra.
iofs ska de väl tillhöra nånslags trafikledning förjag har hört "vår" TL gått in med all anrop när något tåg varit sen.
men som Nico säger så ärde i det närmaste skrotfaktor på dem.
Citat från: Cero skrivet 02 september 2007, 11:33:18 AM
Min personliga uppfattning är att Busslink totalt sett är den bästa operatören i SL-land när det gäller att ta hand om fordonen. Därmed inte sagt att allt är guld och gröna skogar, för de har som du nämner en del vrak de också.
Dock har de också några av de finaste vagnarna (4701-4743, 3702-3712) som drygt ett år gamla ser ut nästan som nya och som dessutom tillhör samma garage.
/Cero
Jämför gärna med de blå B9S som Swebus kör omkring med! Två år gamla, helt slut! Efter leden undrar man om det städats på länge, två av dem saknar säten av någon anledning. Våga inte luta dig mot något där bak, klibbigt äckliga substanser här och var. Gardinerna är borta efter att alltför många snutit näsan i dem. Som resenär undviker jag bakre delen av dessa bussar för att de är så j-a äckliga. Så Veolia är inte ensamma om att köra omkring med rullande sanitära olägenheter, trots att jag alltid upplevt Råsta som det "skitigaste" garagen.
Citat från: Karsten skrivet 02 september 2007, 17:20:19 PMSå Veolia är inte ensamma om att köra omkring med rullande sanitära olägenheter, trots att jag alltid upplevt Råsta som det "skitigaste" garagen.
Är väl en skillnad i företagsfilosofi antar jag och de olika företagen har troligen alla områden som de är bättre respektive sämre på (har inget direkt negativt emot Veolia som arbetsgivare). Som uppvuxen i Råstas trafikområde så vet jag inte heller om jag skulle vilja påstå att det rent generellt alltid har varit extra lortigt där utan det är mera något som respektive entreprenör avgör genom beslut för hur mycket man budgeterar för städning och underhåll. Att städningen av Råstas vagnar inte var en paradgren under Veolias regi kan dock nog de flesta av oss tyvärr vara ense om (och även vissa Swebusgarage verkar ha sina egna regler på området).
Trevligt nog så var bland det första Busslink gjorde när de tog över att mer än fördubbla städ- och rangerpersonalen samt kolla med SL hur man ska kunna förbättra t.ex. lokaler och utrustning på området. Sedan bör man även göra en distinktion mellan vad som är slitet, men funktionellt (allt kan inte vara i nyskick) och vad som handlar om ett medvetet eftersatt underhåll. Att t.ex. byta rutor för att det, beroende på slitage och ålder, kommit kondens emellan är inget som är högprioriterat då det inte påverkar bussens förmåga att gå i trafik. Alla bolag som har en vagnpark som är så varierad i ålder som de som återfinns inom de större orterna kommer obönhörligen att ha en del som är i toppskick, mycket som är mittemellan medan ytterligare annat närmar sig dagen för utrangering.
I övrigt vill jag återigen poängtera att blåvagnarna på bilderna ändå inte ska ses som helt representativa för Veolia (det kan kanske den gode Verspieder eller Leif D ge lite aspekter på) som entreprenör för de kan faktiskt om de vill, men det är en kostnadsfråga. Som jag tidigare nämnde så utgör dessa vagnar (och ett par äldre till) en avdelning som inte direkt är reguljär och som tyvärr inte verkar ha någon direkt ordning på speciellt mycket. Trafikledning, prickning, vagnuttag/utsättning mm. ska tydligen skötas via mobiltelefon. Som Magnus J. skrev så är det dock ibland ett himla liv på radion och en del förare verkar inte ens riktigt veta vem de kör för/åt. I förra veckan var det t.ex. en förare som ägnade uppåt en 35 minuter (till irritation och förtret för övriga förare som tvingades åhöra det hela) åt att försöka att få ett vagnbyte via Råsta.
Trots att TL därstädes försökte att upplysa vederbörande om att Råsta, efter Busslinks övertagande, i princip inte har ett skvatt att göra med dessa vagnar och denna trafik (annat än att man tydligen delger viss trafikinfo då Veolia inte har någon egen bra möjlighet att direkt och simultant nå dessa vagnar) så var det inget som gick hem. Ett problem var tydligen även att den på papperet ansvarige, och den som TL-Råsta då även hänvisade föraren till, tydligen inte hade lust att svara i sin nalle och någon annan visste ingen om eller fick tag i på studs. De trafikanter som hörde det hela, då BussPC:ns radio går ut på öppen kanal, kan inte ha varit så imponerade av hur SL-trafiken (för det är vad det är för gemene man) fungerar överlag.
(http://i232.photobucket.com/albums/ee257/VV8V/4959_5.jpg)
Jag ger benutrymmet 10p av 10 möjliga på SL:s konfortundersökning.
Tyvärr är dessa anskrämliga bilder inget undantag i SL-trafiken. Det är som en kortlek där det ena gången kan handla om ett missvårdat vrak och nästa gång en exemplariskt välskött vagn om den är ny. Det verkar gå som en röd tråd att ju äldre bussen blir, desto sämre sköts den och till slut får den tyvärr förfalla eftersom det inte anses värt att rusta upp den längre om den ska bytas ut snart.
Det är också samma symptom på pendeltågen där man är mitt uppe i att byta ut de gamla vagnarna mot nya. De gamla vagnarna sköts nu heller ej mer och det är många gånger rena rama skruttet att åka i.
Det är verkligen inte så konstigt att folk hellre tar bilen trots att det är dyrare när kollektivtrafiken är som ett lotteri mellan hyfsade bussar och tåg, och det som är missvårdat skrot som sjunger på slutverserna.
Jo, det som egentligen borde krävas (ifall man nu vill locka flera resenärer) är bl.a. att SL utför flera oannonserade kontroller för att se hur städning och underhåll sköts. I vissa fall (detta är då enbart hörsägen från en trafikledare) så verkar man från SL-håll ha aviserat långt i förväg när man skulle göra någon visit (och t.o.m. angett vilka bussar man ville kika på) vilket ledde till att de aktuella vagnarna togs ur trafik i god tid innan för att fixas till och fräschas upp.
Jag är nöjd med Veolia Transport som arbetsgivare, även om jag personligen helst hade sett att lokaltrafiken i Umeå fått fortsätta vara kommunal, utan inblandning från en mindre engagerad Länshuvudman långt borta i Lycksele. Men nu ville den s.k. "socialdemokratiska" kommunledningen i Umeå tänka mera åt höger... :(
När det gäller Veolia och Roslagebaneersättningen är det olyckligt att Veolia ska behålla trafiken efter att ha tappat sitt sista garage. Denna trafik borde väl hellre följa med respektive garage, och ingå i garageanbuden? Dvs att pendeltågsersättningen till/från Nynäshamn främst alltid tillhör Nynäshamnsgaraget, oavsett vilken operatör som innehar detta område just då. RB borde Norrortsgaragen (Täby-Waxholm-Åkersberga) + Norrtälje/Rimbo ha ansvar över pga kortare framkörning och närhet till sina garage. Det var ju knappast en slump att man (från Roslagstågs sida?) snabbt ringde Fridströms i Rimbo för att täcka upp en inställd avgång från Kårsta mot Vallentuna förr. En ledig förare brakar snabbt iväg med reserven H22 6431 istället för att göra en långsam och dyr motorvägsframkörning av en B9S från något avlägset garage i Täby eller Råsta till Kårsta.
Men om SL har lagt upp sin ersättningstrafik på ett underligt sätt är det väl SL som får stå för ansvaret när det brakar ihop? En nyligen garagelös operatör som ändå ska syssla med busstrafik? Hmmm ??? Och fanns det inga krav på ålder, färger och årsmodeller på Veolias Roslagebaneersättning från SL:s sida? Kunde Veolia inte fått behålla några nya vagnar till denna trafik, åtminstonde till RB-trafiken tagit slut?
Citat från: Verspieder skrivet 02 september 2007, 18:25:05 PMOch fanns det inga krav på ålder, färger och årsmodeller på Veolias Roslagebaneersättning från SL:s sida? Kunde Veolia inte fått behålla några nya vagnar till denna trafik, åtminstonde till RB-trafiken tagit slut?
Om det nu finns några krav så verkar ju i alla fall ingen hos SL bry sig. Sedan hade nog Busslink fått lite problem om de inte hade kunnat ta över vagnarna som planerat. Troligen så ville man inte heller lämna för mycket till Veolia för det lilla jag såg av ersättningstrafiken (körde bara några enstaka pass) så for B9S-vagnarna ganska illa. Skulle man ha låtit Veolia behålla ett par av dessa så hade det implicit inneburit att man fått ännu högre kostnader för att sedan ställa dem i ordning då just Roslagebaneersättningen varit över. Detta då de troligen hade fått gå fram till den 20/9 (var det väl) utan något direkt underhåll alls. :-X
Om man prompt ska tortera bussarna de sista dagarna på RB-ersättningen kanske man använder just precis rätt bussindivider. Det vore dock en fördel om man kunde ha dem påställda och besiktigade till de lämnas till nästa ägare (i Hölö?).
I framtiden hoppas jag dock att en renovering av "RB28" innebär busstrafik från Åkersbergagaraget.
När jag var i London 1998 så åkte jag med flera dubbeldäckare, dessa var väl från mitten-slutet av 60-talet.
Jag noterade att dom inte hade några plåtskador, inte heller var dom slitna invändigt. Man fick leta med pannlampa och lupp efter klo**er och sönderskurna säten. Sverige är tyvärr ett j-ligt slappt land där skolan har haverat totalt mm.
Ungdomsgårdar stängs, politiker ser bara 1 vecka framåt i stället för att tänka långsiktigt. Samma sak gällde Londons t-bana, många vagnar är från 70-talet och det är som natt och dag mellan dom och C6H samt X1.
Citat från: M224 skrivet 02 september 2007, 18:52:03 PM
När jag var i London 1998 så åkte jag med flera dubbeldäckare, dessa var väl från mitten-slutet av 60-talet.
Jag noterade att dom inte hade några plåtskador, inte heller var dom slitna invändigt. Man fick leta med pannlampa och lupp efter klo**er och sönderskurna säten. Sverige är tyvärr ett j-ligt slappt land där skolan har haverat totalt mm.
Ungdomsgårdar stängs, politiker ser bara 1 vecka framåt i stället för att tänka långsiktigt. Samma sak gällde Londons t-bana, många vagnar är från 70-talet och det är som natt och dag mellan dom och C6H samt X1.
Jag tror städningen är bättre i London än här hemma, åk Picadilly line en fredagkväll o välkommen till chipspåsarnas, ölburkarnas, ciderflaskornas, sönderrivna tidningarnas och godispåsarnas paradis! Det är så äckligt att man undrar om man sett nåt liknande! Däremot är de fräscht uppstädade morgonen efter så för morgontrafikanterna märks inte gårdagens skräpeldorado speciellt märkbart....
Citat från: virtual1 skrivet 02 september 2007, 18:59:36 PM
Jag tror städningen är bättre i London än här hemma, åk Picadilly line en fredagkväll o välkommen till chipspåsarnas, ölburkarnas, ciderflaskornas, sönderrivna tidningarnas och godispåsarnas paradis! Det är så äckligt att man undrar om man sett nåt liknande! Däremot är de fräscht uppstädade morgonen efter så för morgontrafikanterna märks inte gårdagens skräpeldorado speciellt märkbart....
Nu var det inte riktigt det jag menade. Jag pratar om hur skicket är på vagnarna. Hur kommer det sig att bussar som rullat i London i 40 år är fräschare än de bussar som rullat här i 5 år? Och jag tror nog att det är lite tuffare klimat i trafiken i London mot våra småstäder.
Ang sönderrivna tidningar mm, så ser det ut på 172:an varje dag. Jag sätter mig aldrig bakom leden, det är så äckligt att man spyr.
Och den linjen är inte ensam...
Edit: En eloge till förare som plockar ur gamla tidningar, tömmer överfulla papperskorgar, tar bort pantflaskor mm när ni har rast. Ni vet vilka ni är ;)
Citat från: M224 skrivet 02 september 2007, 11:20:58 AM
Men vi ser ju plåtskador på bussar som i stort sett aldrig rullar i tät stadstrafik. Det är något som förbryllar mig.
För bara nu ca 30 min sedan åkte jag med en Den Oudsten "förlängd kortvagn" i 500-serien här i G på 761. Målad i "gamla GL-lackeringen", dvs vit med röd-blå-gula "hockeyklubbor" på sidorna. Det som slog mig var att vagnen kändes ovanligt fräsch och inte heller var "kånnyplatserna" ;D längst bak "bortvåldade" eller sönderskurna heller.
Några större synliga plåtskador utanpå syntes heller inte till och automatlådan växlade mju-u-u-u-ukt.. :)
/Bengt
Citat från: M224 skrivet 02 september 2007, 19:06:13 PM
Nu var det inte riktigt det jag menade. Jag pratar om hur skicket är på vagnarna. Hur kommer det sig att bussar som rullat i London i 40 år är fräschare än de bussar som rullat här i 5 år? Och jag tror nog att det är lite tuffare klimat i trafiken i London mot våra småstäder.
Det finns ett antal skillnader mellan London och Stockholm. Så länge London Transport själva körde busstrafiken i London plockades bussarna (Routemaster) ned i molekyler ungefär vart femte år. Plåtar byttes, karosstrukturen sågs över, drivlinan renoverades, bussarna målades, etc. Därmed kom i princip en ny buss ut från verkstaden. Alla bussar hade med andra ord en reell snittålder som bara var några år även om födelseattesten sa något annat. Numera har detta förfarande försvunnit, men det finns ändå en stor skillnad.
I London levereras bussarna nya och körs sex-åtta år. Därefter fräschas de normalt upp och skickas ut till en lugnare ålderdom i engelska småstäder (där samma operatörer har trafik). I Sverige gör vi det omvända. Bussarna levereras till mindre städer och lever ett lugnt och stilla liv i åtta-tio år. Därefter, när de börjar bli slitna och i behov av uppfräschning drar man en röd pensel över dem och skickar dem till den tunga stockholmstrafiken. De är således snudd på vrak redan när de kommer hit.
/Cero
Citat från: Cero skrivet 02 september 2007, 21:06:33 PM
Det finns ett antal skillnader mellan London och Stockholm. Så länge London Transport själva körde busstrafiken i London plockades bussarna (Routemaster) ned i molekyler ungefär vart femte år. Plåtar byttes, karosstrukturen sågs över, drivlinan renoverades, bussarna målades, etc. Därmed kom i princip en ny buss ut från verkstaden. Alla bussar hade med andra ord en reell snittålder som bara var några år även om födelseattesten sa något annat. Numera har detta förfarande försvunnit, men det finns ändå en stor skillnad.
I London levereras bussarna nya och körs sex-åtta år. Därefter fräschas de normalt upp och skickas ut till en lugnare ålderdom i engelska småstäder (där samma operatörer har trafik). I Sverige gör vi det omvända. Bussarna levereras till mindre städer och lever ett lugnt och stilla liv i åtta-tio år. Därefter, när de börjar bli slitna och i behov av uppfräschning drar man en röd pensel över dem och skickar dem till den tunga stockholmstrafiken. De är således snudd på vrak redan när de kommer hit.
/Cero
Tack Cero, då är jag med :)
Vilken diskussion det blev! :)
Jag håller med er om det mesta..
Bussar är ju "döda" ting. Det finns ingen annan än förarna själva att skylla på vad gäller de "yttre" skadorna.
Inredningen rår vi inte på, vi väljer ju inte våra trafikanter... tyvärr. :)
Frågan jag ställer mig är, vad har hänt med förarkåren??
Klagomålen på bussförarna i Stockolmsområdet haglar över SL-kundtjänst, bussarna är "skrot", stämningen ute på garagen är väl inte alltför positiv och framtiden...?
Har ni något universalknep?
Vad behöver göras?
"Snyggare" bussar?, högre lön?, högre anställningskrav?, mer utbildning?...
Själv kör jag inte buss på heltid längre, jag tröttnade på vissa kollegor som kör sönder grejorna, inte passar tider, m.m., "skiter" i jobbet med andra ord. Och en arbetsledning som klappar folk på huvudet och inte vågar ställa några som helst krav...
Det finns trots allt en positiv sida av jobbet också, å har man en gång börjat köra buss så är det svårt att lägga av. :)
Än finns det hopp om framtiden!
Citat från: Antab skrivet 03 september 2007, 00:25:08 AM
Frågan jag ställer mig är, vad har hänt med förarkåren??
Klagomålen på bussförarna i Stockolmsområdet haglar över SL-kundtjänst, bussarna är "skrot", stämningen ute på garagen är väl inte alltför positiv och framtiden...?
Har ni något universalknep?
Vad behöver göras?
"Snyggare" bussar?, högre lön?, högre anställningskrav?, mer utbildning?...
"Universalknepet" i bussbranschen är inte annorlunda än i andra branscher. En verksamhet som går bra, är lönsam, kanske visar lite lagom tillväxt, etc, skapar en positiv "vi-känsla". Det skapar också trygghet, och då menar jag inte i svenska termer av trygghetsnarkomani, utan mer känslan att det finns hopp om fortsatt arbete och framgång om alla lägger manken till. Framgång föder framgång och i normalfallet brukar det smitta av sig på hela organisationen, från högsta chefen ned till städaren (eller vem som nu ska anses vara "lägst" i rang). Därmed är man som individ också mer rädd om grejorna och vårdar både sig själv, sitt jobb och kunden.
Bussbranschen, liksom många andra, dras med hot om ständiga effektiviseringar, upphandlingarna gör att den som gjort ett bra jobb inte nödvändigtvis får fortsätta, priserna pressas ständigt, etc. Detta skapar negativa spiraler hos alla inblandade i form av osäkerhet om jobben, många slutar vilket får kvarvarande att undra vad de själva ska göra, det blir håglöshet, cheferna är pressade och det smittar av sig på personalen, det finns inte pengar till underhåll vilket får de anställda att sluta bry sig, etc.
Att vända trenden från negativ till positiv är inte lätt, men det går. Personligen är jag för konkurrens och tycker iofs inte att det offentliga ska äga, styra och kontrollera all verksamhet, men dagens modell med upphandlingar skapar inte något bra arbetsklimat för någon och ger i mitt tycke inte något speciellt mervärde. Man bör i större utsträckning utgå från kunden (dvs i detta fall resenären) och dennes behov och förväntningar och jobba sig bakåt i kedjan. Man bör se över upphandlingsregler och hitta bättre modeller (jo, jag vet att man är styrd av EU här) och man måste se över vad saker och ting får kosta. Ett exempel på förändring som jag skulle vilja se är att om en upphandlad verksamhet (i detta fall kanske ett bussgarage) fungerar väldigt bra, har bra personal, ger bra service, fina fordon, etc, och kostnaden kan bedömas som rimlig i förhållande till vad beställaren (och i slutänden resenärerna) får för pengarna skulle inte behöva upphandlas. Där borde det finnas incitament att fortsätta avtalet så länge beställaren är nöjd. Det ger incitament till alla att göra ett bra jobb och också ge en chans att få rimligt betalt för det.
/Cero
Citat från: M224 skrivet 02 september 2007, 19:06:13 PM
Edit: En eloge till förare som plockar ur gamla tidningar, tömmer överfulla papperskorgar, tar bort pantflaskor mm när ni har rast. Ni vet vilka ni är ;)
tack ;D dock lämnar jag kvar snus på golven.