Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Jonas Strömblad skrivet 05 april 2010, 15:08:14 PM

Titel: Provtur
Skrivet av: Jonas Strömblad skrivet 05 april 2010, 15:08:14 PM
(http://i995.photobucket.com/albums/af72/stromblad/Busslink_3655_Lottinge_100405.jpg)
Idag var jag och fick en liten utbildning i de nya etanolvagnarna som dykt upp i Täby. Det ingick även en kortare provtur för att bekanta sig med de nya Scaniorna.
De är ganska fina att köra (inget problem med hängande pedaler  :) ) och det är skönt att slippa hörselskador efter en heldag på jobbet. Men ojojojoj vad trötta de är  :( . Ingen risk att man åker dit för fortkörning i de bussarna  ;)
/J
Titel: SV: Provtur
Skrivet av: Mikael Ringmarck skrivet 05 april 2010, 15:42:23 PM
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 05 april 2010, 15:08:14 PM
Idag var jag och fick en liten utbildning i de nya etanolvagnarna som dykt upp i Täby. Det ingick även en kortare provtur för att bekanta sig med de nya Scaniorna.
De är ganska fina att köra (inget problem med hängande pedaler  :) ) och det är skönt att slippa hörselskador efter en heldag på jobbet. Men ojojojoj vad trötta de är  :( . Ingen risk att man åker dit för fortkörning i de bussarna  ;)
/J

Många trevliga bilder från Norrort som du har visat Jonas. Nya etanol-linkarna är riktigt fina. Nu har jag inte kört dem än men jag tycker att dieselvarianten i 60xx-serien är sköna. De ligger fint på vägen. Verkar etanolerna slöare än dieslarna? Jag tyckte Matte i Handen skrev att etanolerna är piggare från 0-60 än motsvarande diesel därav frågan.  ???
Titel: SV: Provtur
Skrivet av: markuz85 skrivet 05 april 2010, 16:32:18 PM
Hann du få upp tempen i motorn? Jag tycker de blir mycket piggare när motorn blivit varm.
Titel: SV: Provtur
Skrivet av: Jonas Strömblad skrivet 05 april 2010, 17:09:52 PM
Jag har bara testkört 60xx-vagn, så min erfarenhet av dem är lika liten som 36xx-vagnarna, men jag vill nog påstå att den 60xx-vagn jag körde gick bättre än 3655. Men det är möjligt att motortempen kan spela in (så är det många gånger på B10M) och att dagens lilla provtur inte ger en rättvis bild av bussen. Men samtidigt så måste ju 40 hk extra märkas när man kör (speciellt flåset i motlut).
Fast vem vet, det kanske är som Börje sa... Hans Saab 9-3 ger 25hk extra när man tankar etanol och kanske Scania har samma inställningar i sina BioPower-bussar  ;D
/J