Först en kort
(http://i279.photobucket.com/albums/kk158/JoSebussar/JoSe%20Swebus%20uppland/swebus/69xx/6942/6942-2.jpg)
och så en lång
(http://i279.photobucket.com/albums/kk158/JoSebussar/JoSe%20Swebus%20uppland/swebus/69xx/6929/6929-3.jpg)
Fast egentligen var det precis tvärtom :)
//Jocke
Citat från: JoSe skrivet 04 april 2010, 10:09:53 AM
(http://i279.photobucket.com/albums/kk158/JoSebussar/JoSe%20Swebus%20uppland/swebus/69xx/6929/6929-3.jpg)
Liknande bekymmer som på Bussmickes bild från Danderyd (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=33979.0). Det ser ut som det är en OmniCity på linje 2 som inte får plats mellan 6:an närmast i bild och 7:an i bakgrunden, och därför står snett och bedrövligt. Det gäller att köra fram 6:an nog långt fram, men samtidigt inte för långt fram för att man då istället hindrar linje 9 och 69 att ta sig in framför. 7:an i bakgrunden kan heller inte stå för långt bak då en ledvagn på 1:an ska få plats bakom.
Kort sagt är Vasaplan inte alls designad för ledvagnar. Inte heller för lågentrébussar vilket ni kan se på den obefintliga höjden på kantstenen.
Koppla ur nigningen på dom.
Citat från: bysenbus skrivet 04 april 2010, 17:14:23 PM
Koppla ur nigningen på dom.
Trottoarkantens höjd skall vara anpassad till bussarnas instegshöjd, och därmed basta. Folk ska inte behöva kliva ett rejält kliv upp i lågentrébussen, och rullstolsramper ska inte behöva luta så kraftigt att det är svårt att få på rullstolar i den kraftiga uppförsbacken. Allt detta ska fungera utan att bussen ska behöva nigas vid varenda hållplats.
Ok vad sägs om att byta ut eller skära kantstenarna mot fasade 45 gr. Angående skrapmärken.