Jag tänkte från och med i dag köra bilderna från 1988 i två parallella serier, en från utlandet och en från Sverige. Den 4 september gick jag på nattåget till Oslo vid Stockholm C och blev önskad en trevlig resa av dåvarande tågmästaren Lars Ohly, som kollade mina biljetter. Undrar vad det blev av den mannen sedan. :D
Klockan 07.52 steg jag av vid Oslos då nya sentralstation och två timmar senare skulle jag åka med NorWay Ekspress till Stryn, där Vest Karosseri var målet för min resa. Det blev alltså ett par morgontimmar över för bussfotografering i Oslo innan bussen gick.
Det var många företag som körde i Oslo på den tiden med bussar i sina egna färger. En del stora, andra inte så stora. Ett av dem var Lommedalsbussen.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/5003.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/5004.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/5005.jpg)
Romeriksbussene var ett annat.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/5006.jpg)
Och till sist två bussar från BFB.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/5007.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/5008.jpg)
Tusen tusen takk! :)
Men, vi vil se mere!!!!!!!!!!!!!
Blev Baerum forenede bilruter senare Baerumsbuss?
Jag minns från mina år i Oslo att det fortfarande (1997) förekom olika lackeringar på bussarna beroende på vem som ägde bussen.
Flera bussar från Schöyen hade fortfarande den gamla gul/gröna lackeringen då.
Jag kan bara konstatera så här i efterhand att jag förbannar min dumhet att inte ta bilder på alla de bussar jag åkte till och från jobbet på Drammensveien och i Lysaker med...
//Fredrik
Citat från: m.e. skrivet 02 april 2010, 16:18:55 PM
Tusen tusen takk! :)
Men, vi vil se mere!!!!!!!!!!!!!
Ja, det blir mycket mera. Jag har flera hundra bilder från Norge 1988 och 1989.
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 02 april 2010, 16:44:59 PM
Blev Baerum forenede bilruter senare Baerumsbuss?
Jag minns från mina år i Oslo att det fortfarande (1997) förekom olika lackeringar på bussarna beroende på vem som ägde bussen.
Flera bussar från Schöyen hade fortfarande den gamla gul/gröna lackeringen då.
Jag kan bara konstatera så här i efterhand att jag förbannar min dumhet att inte ta bilder på alla de bussar jag åkte till och från jobbet på Drammensveien och i Lysaker med...
//Fredrik
Rätta mig om jag har fel nu, men jag tror att Lommedalsbussene och BFB först gick ihop. Möjligen hade de namnet Baerumsbuss ett kort tag men det är jag inte säker på. Därefter gick detta företag, Oslo & Follo Busstrafik, Moss Busstrafik, Haldens Busstrafik (m. fl.) upp i Norgesbuss.
OFB- lackade bussar kunde ses långt in på 2000-talet, däremot försvann Lommedalslacken och BFB-lacken fortare enligt min minnesbild. Även Schöyen hade enstaka bussar i firmafärgen långt in på 2000-talet.
Det jag minns var att det under min tid i Oslo runt millenieskiftet fortfarande fanns bussar med OFB-lack och till en början även med det namnet på bussarna (främst yngre VBK och några ARNA).
Vidare fanns det bussar som var grönlackade (SL) och stripade med Norgesbuss logga men med texten Baerumsbuss, därav misstänker jag att Baerumsbuss senare blev Norgesbuss.
//Fredrik
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 april 2010, 15:39:26 PM
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/5007.jpg)
BFB 23 er faktisk bevart av Sporveismuseet i Oslo. Bussen er magasinert foreløpig.
1977-modell med frontmotor(!) pga akseltrykkbegrensninger i Bærum.
/LF