Visst blir den fin!
(http://www.svenskbusshistoria.se/images/snack/7007.jpg)
Herlig!!! Endelig en fornuftig dørplassering. Blir ikke mye behov for kunder på utsiden med denne.
Dagens redning. Livet er hærlig
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 01 april 2010, 12:59:38 PM
Visst blir den fin!
(http://www.svenskbusshistoria.se/images/snack/7007.jpg)
Det här är en riktig buss med bra passagerarcirkulation och enormt bagageutrymme! Hoppas att den kommer att fungera fint.
Vackert!
.......och denna gång landar vi i 70-serien ser det ut som. Antar att man fortsätter att använda inventarienummer i Nobinas (fd Swebus) serier nu när det kommer nya bussar till Swebus! Vet Ulf vilka nummer som besätts? 7005-7017 skulle ju vara logiskt men....... GLAD PÅSK
Mumma
Synd man inte fick se den i gammla lacken fin buss övrigt.
Citat från: Bese001 skrivet 01 april 2010, 15:50:11 PM
.......och denna gång landar vi i 70-serien ser det ut som. Antar att man fortsätter att använda inventarienummer i Nobinas (fd Swebus) serier nu när det kommer nya bussar till Swebus! Vet Ulf vilka nummer som besätts? 7005-7017 skulle ju vara logiskt men....... GLAD PÅSK
Du har rätt om inget ändrats sen sist jag hörde något ryktas.
Men logik? Finns ingen logik längre i företagens nummerbesättningar :P
Men man har väl en del beställningar och bussarna levereras inte i nummerordning strikt - så därför dom väl hamnar både i 70xx och 71xx-serierna.
Dock har jag ingen som helst förklaring till varför man använde låga nummer huxflux...
Väldigt trevligt, och om de ersätter de äldsta MAN-vagnarna i 60xx-serien lär det märkas på företagets verkstadskostnader.
Angående inventarienummer skulle jag gärna se att Swebus hade sin egen nummerserie, helt skild från Nobinas. Då kunde man ha telefonnummer i bussarna vars sista siffror alltid matchar de två sista siffrorna i inventarienumret, och när en ny buss ersätter en gammal flyttas telefonnummer och inventarienummer helt enkelt till den nya bussen.
Kanske ett tresiffrigt som Interbus hade första siffran anger årsmodell? Så när en åtta år gammal buss med invnr "110" (årsmodell 2001) ersätts av en ny buss av 2009 års modell som ska få slutsiffrorna 10, blir denna nr "910".
Visserligen leder det till mer jobb om man flyttar expressbussar till Nobinas mellan firmorna, vilket kanske avskräcker. Men om de ändå ska lackas om, kan man ju lika gärna ge dem nya invnr i farten.
Bara lite tankar som ploppade upp under en timmes extremt tråkig nattlig rast på CT då det inte fanns nån att prata med. :P
Citat från: Ersa skrivet 02 april 2010, 14:25:14 PM
Väldigt trevligt, och om de ersätter de äldsta MAN-vagnarna i 60xx-serien lär det märkas på företagets verkstadskostnader.
Angående inventarienummer skulle jag gärna se att Swebus hade sin egen nummerserie, helt skild från Nobinas. Då kunde man ha telefonnummer i bussarna vars sista siffror alltid matchar de två sista siffrorna i inventarienumret, och när en ny buss ersätter en gammal flyttas telefonnummer och inventarienummer helt enkelt till den nya bussen.
Kanske ett tresiffrigt som Interbus hade första siffran anger årsmodell? Så när en åtta år gammal buss med invnr "110" (årsmodell 2001) ersätts av en ny buss av 2009 års modell som ska få slutsiffrorna 10, blir denna nr "910".
Visserligen leder det till mer jobb om man flyttar expressbussar till Nobinas mellan firmorna, vilket kanske avskräcker. Men om de ändå ska lackas om, kan man ju lika gärna ge dem nya invnr i farten.
Bara lite tankar som ploppade upp under en timmes extremt tråkig nattlig rast på CT då det inte fanns nån att prata med. :P
samtliga bussar hos Interbus hade dubbla inv nummer.Dock så var det bara de som interbus hade internt som syntes utåt.
Citat från: Ersa skrivet 02 april 2010, 14:25:14 PM
Väldigt trevligt, och om de ersätter de äldsta MAN-vagnarna i 60xx-serien lär det märkas på företagets verkstadskostnader.
Angående inventarienummer skulle jag gärna se att Swebus hade sin egen nummerserie, helt skild från Nobinas. Då kunde man ha telefonnummer i bussarna vars sista siffror alltid matchar de två sista siffrorna i inventarienumret, och när en ny buss ersätter en gammal flyttas telefonnummer och inventarienummer helt enkelt till den nya bussen.
Kanske ett tresiffrigt som Interbus hade första siffran anger årsmodell? Så när en åtta år gammal buss med invnr "110" (årsmodell 2001) ersätts av en ny buss av 2009 års modell som ska få slutsiffrorna 10, blir denna nr "910".
Visserligen leder det till mer jobb om man flyttar expressbussar till Nobinas mellan firmorna, vilket kanske avskräcker. Men om de ändå ska lackas om, kan man ju lika gärna ge dem nya invnr i farten.
Bara lite tankar som ploppade upp under en timmes extremt tråkig nattlig rast på CT då det inte fanns nån att prata med. :P
Orusttrafiken har haft detta tidigare. En fråga är om man skall blanda in mobiltelefonnummer och motsvarande, t ex mobitec i individnummer ?
Vad tycker Ni andra. Det finns viss risk för missbruk. Men detta kanske finns ändå?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 april 2010, 18:07:28 PM
Jasså MAN bussarna är flitiga besökare på verkstan....
Ja, 60xx-serien börjar bli slitna nu, vilket inte är direkt märkligt då de ju har hela sju år på nacken. De är ju bara två år nyare än 49xx-serien.
:D
Den var ju RIKTIGT snygg i den lacken!
Matris eller diod?
Citat från: Mange_buss skrivet 02 april 2010, 22:25:18 PM
:D
Den var ju RIKTIGT snygg i den lacken!
Matris eller diod?
Diod är standard nu på alla bussar till Swebus.
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 02 april 2010, 22:30:56 PM
Diod är standard nu på alla bussar till Swebus.
Okej... Tack för svaret.. :)
Hoppas Swebus har bättre tur med sina nya OmniExpress än vad vi på Flygbussarna Charter har haft. Vi har en (inv.nr 950) som rullar som ordinarie buss på Eckerölinjen, sedan november 2008 (har nu rullat ca 34000 mil). Den är väldigt skön att köra, men kvaliteten har lämnat mycket att önska;
- den har haft mycket elproblem (farthållaren, innerbelysning, rattknappar, fläktar mm.).
- den växlar väldigt hårt mellan 2:an och 3:an både upp och nerväxling om man inte tar det mycket lugnt (Scania har hittills inte kunnat justera detta trots flera försök).
- WC-spolningen har lagt av flera gånger (helt fel körning att ha krånglande toalett på!).
- fotstöden är sköra och går sönder lätt, likaså luftspjällen för passagerarna.
Det är trångt i mittgången så det är svårt att ta sig fram även för smala människor.
Bakdörren öppnar över luckan till påfyllning av toavatten vilket är opraktisk.
Men när den fungera är det en skön buss att köra.
Det är ofta så med denna modell, antingen så funkar den skitbra eller så bara måndagsbeskymmer.
Efter nästan tre år i produktion får man väl hoppas att barnsjukdomarna är åtgärdade. Får säga att jag gjort helt om ang. OmniExpressen, nu när utseendet fått sjunka in tycker jag den är ganska snygg, dock inte lika stilren som Setra 400 eller 9700. Särskillt denna höga modellen är riktigt fin. Vad blir det för maskin? 440 och Opticruise med automatisk koppling?
Opticruise uten koplingspedal. Når det gjelder kvalitet på Volvo 9700 (68xx og 00xx seriene) så er ikke den mye å juble for. Nok elektronikstøy spes i 68xx vognene. Og feilmeldinger hele tiden undre kjøring. Defroster fläkter som støyer værre enn et helikopter (68xx). Framrute torkaranlegg som høres ut til å være 50 år gammelt. Toa som ikke virker. Idiotisk system med pedal for spolning. Selv om toa er bra merket så klarer ikke kunder å gjøre dette rett så toa blir full og gulvet deretter.
Citat från: Knut skrivet 04 april 2010, 15:05:15 PM
Opticruise uten koplingspedal. Når det gjelder kvalitet på Volvo 9700 (68xx og 00xx seriene) så er ikke den mye å juble for. Nok elektronikstøy spes i 68xx vognene. Og feilmeldinger hele tiden undre kjøring. Defroster fläkter som støyer værre enn et helikopter (68xx). Framrute torkaranlegg som høres ut til å være 50 år gammelt. Toa som ikke virker. Idiotisk system med pedal for spolning. Selv om toa er bra merket så klarer ikke kunder å gjøre dette rett så toa blir full og gulvet deretter.
Men MAN är helt okej?
60xx och 61xx-serierna: Idel felmeddelanden i form av femsiffriga errorkoder, blinkande lampor och en konstant varning för trasig färdskrivare även om den fungerar. En växellåda som får för sig att pendla mellan automatiskt och manuellt läge utan att man väljer själv. En framdörr som öppnas bakåt över luckan där den yttre dörrknappen är inlåst, och smäller till den om man inte hinner stänga den i tid. Svårt att få upp framdörren på morgonen om man bär väskor och andra saker som man inte vill lägga i en vattenpöl medan man bråkar med dörren. Lastluckor som varken låser helt eller är lätta att få upp.
67xx-serien: Extremt långsamma reaktioner på alla knappar till dörrar och växellåda. Halvt omöjliga att planera rondellkörning i tätort med då det kan ta 2-3 sekunder från att man gasar till att det händer något. Ingen möjlighet att rampkoppla vilket att innebär att det nästan alltid är låg kylvätskenivå vid start. Istället en strömkabel som man gör illa händerna på när man försöker få bort den lugnt och stilla. En destinationsskylt som slocknar så fort man stänger av tändningen. Ofta nära till vattenskador vid toaletten och i framdelen pga vattensamlingar som inte kan rinna undan. Inga kranar att nödstänga om det helt plötsligt blir 35 grader varmt där bak.
Nu är allt inte bedrövligt med dessa om ni tror det. De är starka och har underbar väghållning, och är knäpptysta tack vare bakmotorn. Jag trivs rätt gott i de flesta bussar förutom de av tidens tand mest nedslitna exemplaren av MAN:arna i 60xx-serien. Men jag måste protestera mot Knuts inlägg där det bara verkar vara fel på precis varenda Volvo medan alla andra märken är jättebra. Även om vi har olika favoriter måste vi alla inse att alla märken krånglar ungefär lika mycket. Scaniorna kommer inte heller att vara helt felfria även om de kommer att ha en mängd fördelar.
Støtter det med MAN. Men det er mest Volvo på min kjøring. Og det ser ut til at de fleste forguder disse skrotkassene fra øst.
Liker bedre en MAN (6779 spes) i 67xx serien. Er mye bedre å kjøre. Ja man må planere arbeidsdagen på et annet sett med disse når det gjelder tiden det tar ved växling. Største feilen på disse er tendensen til å ta seg en liten tur på egenhånd ut av en kurve. Spes ut fra Uddevalla Torp og siste kurven før man er på motorveien. Da tarn dise MAN en liten tur rett frem i kurven. Bagasjelukene på 60xx er et kapitel for seg. Og interiøret ser gammelt ut selv med ny buss (Schau's sine 2009 mod). Og toa strul er det i disse også.
Neoplan har jeg kun 3 turer med så jeg kommenterer ikke disse
Sammanfattningsvis kan det nog bli riktigt bra med Scania OmniExpress. :)
Me like, i mitt nästa liv kanske jag skulle bli Swebus förare ;D
//Jocke
Citat från: JoSe skrivet 04 april 2010, 19:42:14 PM
Me like, i mitt nästa liv kanske jag skulle bli Swebus förare ;D
Man skulle ju heller inte bli speciellt upprörd om man fick se OmniExpresser och Scalor i UL-gult efter nästa trafikstart heller, oavsett vem som vinner. :)
Citat från: Mats L skrivet 04 april 2010, 11:41:43 AM
Hoppas Swebus har bättre tur med sina nya OmniExpress än vad vi på Flygbussarna Charter har haft. Vi har en (inv.nr 950) som rullar som ordinarie buss på Eckerölinjen, sedan november 2008 (har nu rullat ca 34000 mil). Den är väldigt skön att köra, men kvaliteten har lämnat mycket att önska;
- den har haft mycket elproblem (farthållaren, innerbelysning, rattknappar, fläktar mm.).
- den växlar väldigt hårt mellan 2:an och 3:an både upp och nerväxling om man inte tar det mycket lugnt (Scania har hittills inte kunnat justera detta trots flera försök).
- WC-spolningen har lagt av flera gånger (helt fel körning att ha krånglande toalett på!).
- fotstöden är sköra och går sönder lätt, likaså luftspjällen för passagerarna.
Det är trångt i mittgången så det är svårt att ta sig fram även för smala människor.
Bakdörren öppnar över luckan till påfyllning av toavatten vilket är opraktisk.
Men när den fungera är det en skön buss att köra.
Er OmniExpress var ju en i förserien om jag inte minns fel - alltså en av dom första byggda till Sverige. Tyvärr är det även då man får dras med barnsjuksdomarna. Hoppas somsagt att man kommit tillrätta med problemen numera...