Med denne overskriften skulle dere kanskje tro at det har noe med datoen i dag å gjøre, men det har det altså ikke. Dette er SNP648, Linjebuss #2450, men samtidig er det ikke det, for den har aldri eksistert. :o Dette krever nok en forklaring ...
På den tiden fikk Linjebuss levert en rekke 14,5m Scania L94UB med Vest V25LE. Av en eller annen grunn ble det større behov for busser hos Connex i Norge, og derfor ble denne bussen sammen med to andre heller levert i Norge med reg.nr. UA22732. Bussene var allerede forhåndsregistrert i Sverige og hadde fått tildelt internnummer hos Linjebuss. Hos Connex fikk den tildelt internnummer 850, og ble hos dem fram til høsten 2008.
Da ble den og én av de andre kjøpt av selskapene som kjører anbudstrafikken i regionen Grenland (Skien og Porsgrunn) i Telemark. De som kjører anbudet heter Telemark Kollektivtrafikk AS (TKT), og er eid av Nettbuss Sør AS og Telemark Bilruter AS. TKT eier ikke bussene selv, men leier dem fra de to eierselskapene, så det blir vel omtrent som Buss i Väst om jeg har forstått riktig. Altså ble denne Telemark Bilruter #502, mens den andre er Nettbuss Sør #501.
TKT vant anbudet i 2005, og vant igjen anbudet som starter 28.06.2010. Det kommer da en rekke nye Volvo 7700, Volvo 8700 og Volvo 8700LE, mens disse to bussene blir de to eldste bussene i drift. De kommer utelukkende til å brukes til skolekjøring. Det fordi de er så "gamle", og fordi de har setebelter. Det finnes ingen krav på setebelter i skolebusser ennå, men det kommer nok.
(http://www.bergenga.no/foto/2010/03/27/ob2010-03-27-142568bem.jpg)
(http://www.bergenga.no/foto/2010/03/27/ob2010-03-27-142526bem.jpg)
(http://www.bergenga.no/foto/2010/03/27/ob2010-03-27-142602bem.jpg)
(http://www.bergenga.no/foto/2010/03/27/ob2010-03-27-142604bem.jpg)
(http://www.bergenga.no/foto/2010/03/27/ob2010-03-27-142605bem.jpg)