KR blir större och större.....
http://www.ltnbd.se/nyheter/?newsid=77 (http://www.ltnbd.se/nyheter/?newsid=77)
			
			
			
				Citat från: Lars Ödlund skrivet 31 mars 2010, 19:02:31 PM
Mja, man börjar väl sakta att reparera storförlusten i hemlänet, volymmässigt är denna upphandling som en "piss i nilen"
Jag förundras lite att KR fick så utspridda linjer, t.ex. Pajala och Kalix.
			
 
			
			
				Det är precis som Lars skriver, att man inte direkt blir rik på dagens ersättningsnivåer.
En tanke: Kan det vara så att KR tagit trafiken i syfte att sedan leja ut samma trafik igen, till den gamla entreprenören, men med en provision emellan?
Kryllar det förresten av gamla, "tillräckligt nya" låggolvsbussar, som man kan använda till de linjer som kräver detta?
Hur man än vänder på det, får man ju konstatera att det var tur att inte vissa bedrövligt misskötsamma aktörer kom in, denna gång...
			
			
			
				Hej
Jag tycker det var väldigt kort tid från beslut till trafikstart. Två och en halv månad om starten blir i juni. Även om starten blir i augusti är det ju betydligt kortare än det brukar vara.
Hälsningar
Sven
			
			
			
				Citat från: Lars Ödlund skrivet 31 mars 2010, 19:11:42 PM
Kan man gissa att man offerterat ett gäng gamla Jämtlandsbussar till trafiken med tanke på att priset sjunkit med 18%, de nuvarande avtalen är ju nämligen inga guldgruvor.
Högst troligt. Även om det inte finns någon vinst med dessa smålinjer är det ju bra att få arbetsuppgifter för de f.d. Jämtlandsbussarna. Med tanke på att KR får flera godsbussar över från Jämtland, krävs det godsbuss på någon av dessa nyvunna linjer?
			
 
			
			
				Citat från: Patrik skrivet 31 mars 2010, 18:56:09 PM
KR blir större och större.....
http://www.ltnbd.se/nyheter/?newsid=77 (http://www.ltnbd.se/nyheter/?newsid=77)
Irriterande, hade inte tänkt åka till Haparanda men nu blir jag tvungen.
			
 
			
			
				Man börjar få in vanan på att överklaga även i Norrbotten.
			
			
			
				Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 april 2010, 00:01:04 AM
Förvaltningsrätten i Luleå har nu stoppat upphandlingens avslutande, Kiruna Trafik har överklagat Centrala Buss tilldelning av linje 501, Centrala Buss har överklagat Boden Buss och KR Trafiks tilldelning av övriga linjer.
Det var inte bra, håll oss gärna uppdaterade!
			
 
			
			
				Görs det inga stora upphandlingar i Norrbotten numera ? Då lär man ju inte få se att Nobina återetableras däruppe.... :'(
			
			
			
				Citat från: 1896 skrivet 17 april 2010, 16:20:27 PM
Görs det inga stora upphandlingar i Norrbotten numera ? Då lär man ju inte få se att Nobina återetableras däruppe.... :'(
De upphandlingar som gjorts hos LTNBD de senaste gångerna gynnar inte Nobina eller de stora bolagen. undantaget är Kustbussarna.
			
 
			
			
				Luleå Lokaltrafik då, är det någon upphandling pågång där ?
			
			
			
				Firman heter inte Boden Buss utan Bodens Buss.
Boden Buss är det företag som Linjebuss köpte omkring 1997.
Om Bodens Buss(Lindgrens Buss) så mister Bergdahls Buss sina linjer i Skatamark där man har sin vagga. Linjen till Bodträskfors behåller man den var inte med upphandlingen.
			
			
			
				LLT är kommun ägt så det görs ingen upphandlig.
			
			
			
				Citat från: Lasse i Bdn skrivet 18 april 2010, 08:38:05 AM
LLT är kommun ägt så det görs ingen upphandlig.
Men de finns inget tal om att göra som Umeå och lokaltrafiken till Länstrafiken?
			
 
			
			
				Citat från: RoggaBoy skrivet 18 april 2010, 08:39:28 AM
Men de finns inget tal om att göra som Umeå och lokaltrafiken till Länstrafiken?
Det är kommunen som bestämmer om och när upphandling ska göras.
			
 
			
			
				Det skulle förvåna mig om politikerna i Luleå inte lärt sig en läxa av misstagen i Umeå.