(http://www.mrg1.de/images/2378.JPG)
(http://www.mrg1.de/images/2386.JPG)
Under lång tid kändes Norrmalmstorg som en väldigt viktig plats i Stockholm. Att ha spårväg eller busslinjer som passerade Norrmalmstorg utan att ha hållplats där var otänkbart. Snart har vi en spårvägslinge som kommer att passera torget utan att stanna. Känns konstigt tycker jag.
Tack för dessa härliga Büssingbilder!
Citat från: Mr G skrivet 30 mars 2010, 21:46:53 PMUnder lång tid kändes Norrmalmstorg som en väldigt viktig plats i Stockholm. Att ha spårväg eller busslinjer som passerade Norrmalmstorg utan att ha hållplats där var otänkbart. Snart har vi en spårvägslinge som kommer att passera torget utan att stanna. Känns konstigt tycker jag.
Vill även jag tacka för dessa härliga bilder! Sen får man väl konstatera att det var mera liv och rörelse förr på denna plats och man kan tycka vad man vill om fordonstrafik mm. men den utgör onekligen en del av gatulivet. Utan fordon, det må sedan vara bussar, bilar, spårvagnar eller vad det nu är, så blir det lätt sterilt. Att få bort fordonstrafiken är kanske inte fel, men samtidigt innebär det nog en begränsning av tillträdet för många.
Förutom att det även ofta känns konstigt så misstänker jag att dessa begränsningar även i många fall medför att gamla välkända knutpunkter (t.ex. Stureplan, Berzelii park osv.) tappar i betydelse. I synnerhet på vardagsnätter så känns Stockholm ganska ökenartat numera, med avsmalnade och stängda gator så får man ofta stora ytor som ligger öde och oåtkomliga. Då tänker i alla fall jag ofta lite på att det förr ofta var mera liv och fart just för att inte allt var avstängt.
Citat från: Mr G skrivet 30 mars 2010, 21:46:53 PM
(http://www.mrg1.de/images/2378.JPG)
(http://www.mrg1.de/images/2386.JPG)
Vad är det för specialvariant på Büssing på den övre bilden? Jag tror aldrig att jag sett den fronten förut. Normalt hade vad jag vet de dubbeldäckade Büssing den vanliga Büssingfronten som fanns på de normala Büssing. Den nedre bilden visar ju både en vanlig Büssing och en dubbeldäckare med normal Büssingfront. Jag har fått för mig den normala Büssingfronten var vanligast även på dubbeldäckarna
Så vad är det för en specialvariant på den övre bilden? Fanns denna front bara på enstaka dubbeldäckare? Eller kan det ha funnits någon envåningsbuss med den här fronten också? Det är ovala strålkastare från Hella. Är den här fronten nyare än den normala Büssingfronten?
Det är en Büssing SL typ H33. Det fanns 20 st av denna, de kom 67 till skillnad från de äldre H31 som kom redan -65.