Denna buss är en lågentrebuss till Schweiziska Posten byggt på ett Scania-chassi.
(http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/nicros1/1864712_Sc_K320UB4X2_Hess_091015_1_.jpg?t=1269852048)
(http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/nicros1/1864712_Sc_K320UB4X2_Hess_091015_2_.jpg?t=1269852084)
(http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/nicros1/1864712_Sc_K320UB4X2_Hess_091015_3_.jpg?t=1269852164)
(http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/nicros1/1864712_Sc_K320UB4X2_Hess_091015_4_.jpg?t=1269852188)
//Niclas
spontan reflektion.... vad ska posten med en buss till?
Kan det bero på att de är en stor bussoperatör,
Jämför gärna med Sv Posten och deras skvadrar en gång i tiden
/Lennart
Lagom spis i den bussen :)
Inga problem att ta sig uppför backarna där inte...
/J
Citat från: groenis skrivet 29 mars 2010, 12:52:10 PM
Kan det bero på att de är en stor bussoperatör,
Jämför gärna med Sv Posten och deras skvadrar en gång i tiden
/Lennart
Posten i Sverige bedrev ju en omfattande bussrörelse i den norra halvan av landet under namnet Posten Diligenstrafik. Detta gick upp i Swebus i början av 1990-talet, eftersom staten ville samla alla sina tre bussbolag (de övriga var SJ Buss och GDG) i ett bolag.
I Schweiz och Österrike har respektive lands postverk en omfattande busstrafik inte bara för gods utan även för passagerare. Postens engagemang i bussbranschen kan också exemplifieras från Finland, där finska Post- och Telestyrelsen (motsvarar svenska Postverket och Televerket) fram till slutet av 1980-talet var ägare till karosserifabriken Ajokki.
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 29 mars 2010, 14:39:32 PM
Lagom spis i den bussen :)
Inga problem att ta sig uppför backarna där inte...
/J
Antagligen inte men det är troligt att den skall användas på alpvägar där det behövs lite kusar under motorhuven.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 mars 2010, 14:44:30 PM
Antagligen inte men det är troligt att den skall användas på alpvägar där det behövs lite kusar under motorhuven.
Samt orka dra ett släp? :)
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 29 mars 2010, 14:39:32 PM
Lagom spis i den bussen :)
Inga problem att ta sig uppför backarna där inte...
/J
Vad är det för motor då?
Står i ämnesraden :)
320hk på en liten buss ger bra drag uppför alpbackarna.
Betänk att en ledvagn i etanolversionen har 270hk. Inte riktigt lika spännande när det börjar luta uppför...
/J
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 29 mars 2010, 22:42:53 PM
Står i ämnesraden :)
320hk på en liten buss ger bra drag uppför alpbackarna.
Betänk att en ledvagn i etanolversionen har 270hk. Inte riktigt lika spännande när det börjar luta uppför...
/J
Vet ju hur våra 12 meters 320 hk Lions Cityn drar uppför Carolinabacken ;D
//Niclas
Citat från: Ersa skrivet 29 mars 2010, 14:45:51 PM
Samt orka dra ett släp? :)
Ja, det kan kanske också förekomma. Vad vet jag? ;) Hess är väl annars en av de få tillverkare av släpbussar som finns i Europa.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 mars 2010, 23:14:42 PM
Ja, det kan kanske också förekomma. Vad vet jag? ;) Hess är väl annars en av de få tillverkare av släpbussar som finns i Europa.
Ja, dom och Göppel.
Denna hade en krok i baken precis som den korta Göppel/MAN Lions City jag visat tidigare från mässan.
//Niclas
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 29 mars 2010, 23:42:08 PM
Ja, dom och Göppel.
Denna hade en krok i baken precis som den korta Göppel/MAN Lions City jag visat tidigare från mässan.
//Niclas
Det var länge sedan jag var nere i Alperna men jag vill minnas att postbussarna ibland hade ett mindre godssläp av den typ som vi i Sverige brukar kalla för Hubert med sig.
Det är nog mer förekommande i Schweiz än i Österrike tror jag att man har släp bakom linjevagnarna.
//Niclas