Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Niclas Rosenius skrivet 29 mars 2010, 10:44:14 AM

Titel: Busworld 2009, Hess/Scania K320UB4X2
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 29 mars 2010, 10:44:14 AM


   Denna buss är en lågentrebuss till Schweiziska Posten byggt på ett Scania-chassi.

   (http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/nicros1/1864712_Sc_K320UB4X2_Hess_091015_1_.jpg?t=1269852048)

   (http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/nicros1/1864712_Sc_K320UB4X2_Hess_091015_2_.jpg?t=1269852084)

   (http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/nicros1/1864712_Sc_K320UB4X2_Hess_091015_3_.jpg?t=1269852164)

   (http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/nicros1/1864712_Sc_K320UB4X2_Hess_091015_4_.jpg?t=1269852188)

    //Niclas

   
Titel: SV: Busworld 2009, Hess/Scania K320UB4X2
Skrivet av: New_options skrivet 29 mars 2010, 12:48:05 PM
spontan reflektion.... vad ska posten med en buss till?
Titel: SV: Busworld 2009, Hess/Scania K320UB4X2
Skrivet av: groenis skrivet 29 mars 2010, 12:52:10 PM
Kan det bero på att de är en stor bussoperatör,
Jämför gärna med Sv Posten och deras skvadrar en gång i tiden

/Lennart
Titel: SV: Busworld 2009, Hess/Scania K320UB4X2
Skrivet av: Jonas Strömblad skrivet 29 mars 2010, 14:39:32 PM
Lagom spis i den bussen :)
Inga problem att ta sig uppför backarna där inte...
/J
Titel: SV: Busworld 2009, Hess/Scania K320UB4X2
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 29 mars 2010, 14:43:00 PM
Citat från: groenis skrivet 29 mars 2010, 12:52:10 PM
Kan det bero på att de är en stor bussoperatör,
Jämför gärna med Sv Posten och deras skvadrar en gång i tiden

/Lennart

Posten i Sverige bedrev ju en omfattande bussrörelse i den norra halvan av landet under namnet Posten Diligenstrafik. Detta gick upp i Swebus i början av 1990-talet, eftersom staten ville samla alla sina tre bussbolag (de övriga var SJ Buss och GDG) i ett bolag.

I Schweiz och Österrike har respektive lands postverk en omfattande busstrafik inte bara för gods utan även för passagerare. Postens engagemang i bussbranschen kan också exemplifieras från Finland, där finska Post- och Telestyrelsen (motsvarar svenska Postverket och Televerket)  fram till slutet av 1980-talet var ägare till karosserifabriken Ajokki.
Titel: SV: Busworld 2009, Hess/Scania K320UB4X2
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 29 mars 2010, 14:44:30 PM
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 29 mars 2010, 14:39:32 PM
Lagom spis i den bussen :)
Inga problem att ta sig uppför backarna där inte...
/J

Antagligen inte men det är troligt att den skall användas på alpvägar där det behövs lite kusar under motorhuven.
Titel: SV: Busworld 2009, Hess/Scania K320UB4X2
Skrivet av: Ersa skrivet 29 mars 2010, 14:45:51 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 mars 2010, 14:44:30 PM
Antagligen inte men det är troligt att den skall användas på alpvägar där det behövs lite kusar under motorhuven.

Samt orka dra ett släp? :)
Titel: SV: Busworld 2009, Hess/Scania K320UB4X2
Skrivet av: SimonB skrivet 29 mars 2010, 22:36:52 PM
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 29 mars 2010, 14:39:32 PM
Lagom spis i den bussen :)
Inga problem att ta sig uppför backarna där inte...
/J

Vad är det för motor då?
Titel: SV: Busworld 2009, Hess/Scania K320UB4X2
Skrivet av: Jonas Strömblad skrivet 29 mars 2010, 22:42:53 PM
Står i ämnesraden  :)
320hk på en liten buss ger bra drag uppför alpbackarna.
Betänk att en ledvagn i etanolversionen har 270hk. Inte riktigt lika spännande när det börjar luta uppför...
/J
Titel: SV: Busworld 2009, Hess/Scania K320UB4X2
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 29 mars 2010, 22:56:56 PM
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 29 mars 2010, 22:42:53 PM
Står i ämnesraden  :)
320hk på en liten buss ger bra drag uppför alpbackarna.
Betänk att en ledvagn i etanolversionen har 270hk. Inte riktigt lika spännande när det börjar luta uppför...
/J

    Vet ju hur våra 12 meters 320 hk Lions Cityn drar uppför Carolinabacken  ;D

   //Niclas
Titel: SV: Busworld 2009, Hess/Scania K320UB4X2
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 29 mars 2010, 23:14:42 PM
Citat från: Ersa skrivet 29 mars 2010, 14:45:51 PM
Samt orka dra ett släp? :)

Ja, det kan kanske också förekomma. Vad vet jag?  ;) Hess är väl annars en av de få tillverkare av släpbussar som finns i Europa.
Titel: SV: Busworld 2009, Hess/Scania K320UB4X2
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 29 mars 2010, 23:42:08 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 mars 2010, 23:14:42 PM
Ja, det kan kanske också förekomma. Vad vet jag?  ;) Hess är väl annars en av de få tillverkare av släpbussar som finns i Europa.

   Ja, dom och Göppel.

   Denna hade en krok i baken precis som den korta Göppel/MAN Lions City jag visat tidigare från mässan.

   //Niclas
Titel: SV: Busworld 2009, Hess/Scania K320UB4X2
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 30 mars 2010, 09:36:06 AM
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 29 mars 2010, 23:42:08 PM
   Ja, dom och Göppel.

   Denna hade en krok i baken precis som den korta Göppel/MAN Lions City jag visat tidigare från mässan.

   //Niclas

Det var länge sedan jag var nere i Alperna men jag vill minnas att postbussarna ibland hade ett mindre godssläp av den typ som vi i Sverige brukar kalla för Hubert med sig.
Titel: SV: Busworld 2009, Hess/Scania K320UB4X2
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 30 mars 2010, 09:49:18 AM



     Det är nog mer förekommande i Schweiz än i Österrike tror jag att man har släp bakom linjevagnarna.

    //Niclas