Nu vet jag inte om det har skrivits om det här tidigare, i så fall har jag missat det men nu ska i alla fall Linjetrafik med buss Mora-Östersund, Östersund-Dorotea-Gällivare och Dorotea-Umeå upphandlas. Trafikstart 19/6 2011
			
			
			
				Citat från: Magnus skrivet 28 mars 2010, 00:51:51 AM
Nu vet jag inte om det har skrivits om det här tidigare, i så fall har jag missat det men nu ska i alla fall Linjetrafik med buss Mora-Östersund, Östersund-Dorotea-Gällivare och Dorotea-Umeå upphandlas. Trafikstart 19/6 2011
Du menar väl Linje 63, Östersund - Umeå. :)
			
 
			
			
				Ja, det är väl både linje 45 och 63 som upphandlas om jag läste rätt. 
			
			
			
				Låter som det är dags. Senast dessa områden hade trafikstart var ju sommaren 2003
- 45N Östersund-Gällivare (fram till sommaren 2003: Centrala Buss & Busspoolen)
 - 45S Östersund-Mora (fram till sommaren 2003: KR Trafik)
 - 63 Östersund-Umeå (fram till sommaren 2003: Centrala Buss & Busspoolen)
 - Bräcke & Brunflo (fram till sommaren 2003: Centrala Buss)
 - Strömsund & Lit (fram till sommaren 2003: Swebus)
 
Under sommaren 2003 tog KR över samtliga dessa områden, men tappar nu i sommar de två nedersta till Centrala Buss. Då KR nu samtidigt tappat Berg och Härjedalen till Centrala Buss är man nog inte helt fel ute om man antar att smååkarna gärna vill ta hand om 45S, samt 45N och 63 tillsammans med Busspoolen i Västerbotten. Frågan är om någon fler än CB & KR kommer att lägga bud.
Får man gissa på trafikstart sommaren 2011 på dessa tre paket? Fordonskraven på 45N och 63 lär, om inte ett under sker, bli sådana att dubbeldäckare krävs även i fortsättningen. Men på 45S kan det nog bli släpvagnar om alla B12M-chassin då är historia.
			
 
			
			
				Nja, vi ska inte vara säkra på att det bara blir KR och CB som är intresserade av denna trafik. Linje 45 är en linje på nästan 12  timmar   ( Den norra delen).
			
			
			
				Citat från: RoggaBoy skrivet 28 mars 2010, 00:55:27 AM
Du menar väl Linje 63, Östersund - Umeå. :)
Nja, Magnus skrev nog rätt då det talats om att återgå till det upplägg som fanns före 1996.
/GL
			
 
			
			
				Citat från: Greger Larsson skrivet 28 mars 2010, 11:38:29 AM
Nja, Magnus skrev nog rätt då det talats om att återgå till det upplägg som fanns före 1996.
/GL
Okej, det upplägget har jag ingen aning om då jag åkte Linje 63 första gången 2003 med Vännäs Buss.
			
 
			
			
				Så här står det på TED:
Linjetrafik med buss Mora-Östersund, Linjetrafik med buss Östersund-Dorotea-Gällivare, Linjetrafik med buss Dorotea-Umeå. 
1 786 000 vagnkilometer per år. Kontraktstid 5 ½ år. Option 1 + 1 år
Fördelat på Linje 45 S: 600 000 vkm, Linje 45 N: 876 000 vkm, Linje 63: 310 000 vkm
Så det verkar vara 63, 45S och 45N. 
Vet någon hur många bussar som sysselsätts på dessa linjer?
			
			
			
				Citat från: Magnus skrivet 28 mars 2010, 15:46:13 PM
Så här står det på TED:
Linjetrafik med buss Mora-Östersund, Linjetrafik med buss Östersund-Dorotea-Gällivare, Linjetrafik med buss Dorotea-Umeå. 
1 786 000 vagnkilometer per år. Kontraktstid 5 ½ år. Option 1 + 1 år
Fördelat på Linje 45 S: 600 000 vkm, Linje 45 N: 876 000 vkm, Linje 63: 310 000 vkm
Så det verkar vara 63, 45S och 45N. 
Vet någon hur många bussar som sysselsätts på dessa linjer?
Linje 63 är de två dubbeldäckare.
			
 
			
			
				Citat från: Greger Larsson skrivet 28 mars 2010, 11:38:29 AM
Nja, Magnus skrev nog rätt då det talats om att återgå till det upplägg som fanns före 1996.
Hur var upplägget före 1996? 
Citat från: Magnus skrivet 28 mars 2010, 15:46:13 PM
Så här står det på TED:
Linjetrafik med buss Mora-Östersund, Linjetrafik med buss Östersund-Dorotea-Gällivare, Linjetrafik med buss Dorotea-Umeå. 
1 786 000 vagnkilometer per år. Kontraktstid 5 ½ år. Option 1 + 1 år
Fördelat på Linje 45 S: 600 000 vkm, Linje 45 N: 876 000 vkm, Linje 63: 310 000 vkm
Så det verkar vara 63, 45S och 45N. 
Vad innebär texten i TED? Att linje 63 kortas ner till sträckan Umeå-Dorotea, med anslutning till 45N i Dorotea?
			
 
			
			
				Citat från: Ersa skrivet 28 mars 2010, 17:38:44 PM
Hur var upplägget före 1996? 
Vad innebär texten i TED? Att linje 63 kortas ner till sträckan Umeå-Dorotea, med anslutning till 45N i Dorotea?
63:an kanske inte helt kortas av, men i alla fall samordnas med 45:an på sträckan Dorotea-Östersund. Direktresenärer Umeå-Östersund ovv förmodas väl ta (Norr-)tåget via Sundsvall fr hösten 2011. Före 1996 samtrafikerades nuv linje 45 och 63 under namnet "Inlandsbussarna".
			
 
			
			
				Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 mars 2010, 19:19:27 PM
Frågan är om resan via Sundsvall kommer att locka så pass många att man kan lägga ner 63:an? mkt tveksamt eftersom det innebär byte i Sundsvall och ingen förkortad restid att tala om.
F.ö så blir det knappast någon förändring före sommaren 2012 då Veolias avtal med Rikstrafiken på Norrländska tvärbanan löper ut.
Nu skrev jag inte att 63:an ska läggas ner utan "samordnas" med 45:an. Till viss del kan tilläggas.
			
 
			
			
				Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 mars 2010, 19:19:27 PM
Frågan är om resan via Sundsvall kommer att locka så pass många att man kan lägga ner 63:an? mkt tveksamt eftersom det innebär byte i Sundsvall och ingen förkortad restid att tala om.
F.ö så blir det knappast någon förändring före sommaren 2012 då Veolias avtal med Rikstrafiken på Norrländska tvärbanan löper ut.
Ungefär 4h 45minuter blir restiden med tåg. Oavsett operatör på Linjen Sundsvall - Trondheim så blir det ju tågbyte i Sundsvall, men den 26/4 får vi veta vilken som ska köra tågen, inkl. den trafik Veolia har fram till juni 2012.
			
 
			
			
				Det har ju för framtiden även föreslagits tågtrafik Umeå-Östersund via Nyland-Långsele-Bräcke vilket sannolikt skulle ge betydligt kortare restid. Det är dock uppenbarligen inget som planeras för i nuläget. Nu kommer jag inte ihåg hur det blev med triangelspåret vid Nyland, men det kan ju för all del komma senare.
			
			
			
				Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 mars 2010, 20:15:54 PM
Problemet är att detta sker på bekostnad av underlaget och kräver fler fordon, underlaget varken idag eller i framtiden medger direkttåg Östersund-Bräcke-Långsele-Umeå utan hutlösa biljettpriser eller extremt hög subvention, idag har ju Landstinget egen sjukbusstrafik vilket minskar underlaget ytterligare jmf med på Diligensen tid och det skulle nog behövas en nedläggning av Östersunds Sjh för att få ett bättre kundunderlag i trafiken.
Nej, sträckan lär knappast komma ifråga förrän de fem första årens trafik med Norrtåg utvärderats.
			
 
			
			
				Citat från: Greger Larsson skrivet 28 mars 2010, 19:09:01 PM
Före 1996 samtrafikerades nuv linje 45 och 63 under namnet "Inlandsbussarna".
Jag minns att man körde gula bussar med lila bokstäver på 45:an i första hälften av 90-talet. Var det då 1996-2003 som Centrala Buss (Brunflo Buss) och Busspoolen (Vännäs Buss) körde sina röda bussar Östersund-Dorotea-Umeå?
Hur det såg ut åren 1990-96 får herrarna Larsson och/eller Ödlund hemskt gärna berätta mera om. För dessa år har jag noll koll på. Bussar, entreprenörer osv. Var det då linjen hade nummer 50? När bytte man till 63?
På postdiligenserna Mozart och Beethovens tid, innan busslinje 45 var påtänkt, körde man väl linjen ungefär som 63:an går idag? Fast med matrast vid Hotell Dorotea.