Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: 1896 skrivet 27 mars 2010, 21:54:48 PM

Titel: Direktbuss till Malung....
Skrivet av: 1896 skrivet 27 mars 2010, 21:54:48 PM
....när tågtrafiken halveras. Verkar bli tät trafik....

www.dt.se/nyheter/malung/article614398.ece#
Titel: SV: Direktbuss till Malung....
Skrivet av: Bussmicke skrivet 28 mars 2010, 20:46:15 PM
Värdelöst att minska tågen
Titel: SV: Direktbuss till Malung....
Skrivet av: the0fiskis skrivet 28 mars 2010, 21:55:28 PM
håller med bussmicke
tåg är en av dom renaste rese sätten och miljövänliga
Titel: SV: Direktbuss till Malung....
Skrivet av: j-a skrivet 28 mars 2010, 21:56:34 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 28 mars 2010, 20:46:15 PM
Värdelöst att minska tågen
Det körs väl mest buss redan nu,förra veckan var tåget sällsynt i Malung,även större delen av vintern också ;)
Titel: SV: Direktbuss till Malung....
Skrivet av: j-a skrivet 28 mars 2010, 21:58:26 PM
Citat från: the0fiskis skrivet 28 mars 2010, 21:55:28 PM
håller med bussmicke
tåg är en av dom renaste rese sätten och miljövänliga
Tomgångskörningsförbudet verkar inte gälla tågen på nätterna i Malung iallafall,de gånger dom är där ;)
Titel: SV: Direktbuss till Malung....
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 28 mars 2010, 22:09:34 PM
Citat från: j-a skrivet 28 mars 2010, 21:58:26 PM
Tomgångskörningsförbudet verkar inte gälla tågen på nätterna i Malung iallafall,de gånger dom är där ;)

Tomgångsförbudet gäller inte järnvägen. Och tur är kanske det eftersom startmotorn på Y1-orna är helt kass och om de inte fick stå och gå hela natten skulle de inte starta på morgonen.
Titel: SV: Direktbuss till Malung....
Skrivet av: j-a skrivet 28 mars 2010, 22:21:25 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 mars 2010, 22:09:34 PM
Tomgångsförbudet gäller inte järnvägen. Och tur är kanske det eftersom startmotorn på Y1-orna är helt kass och om de inte fick stå och gå hela natten skulle de inte starta på morgonen.

Hur är det då med miljötänkandet,det talas det tyst om?
Titel: SV: Direktbuss till Malung....
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 28 mars 2010, 22:28:09 PM
Citat från: the0fiskis skrivet 28 mars 2010, 21:55:28 PM
håller med bussmicke
tåg är en av dom renaste rese sätten och miljövänliga

Om dom drivs av el ja - men knappast annars - då är en buss precis lika miljövänlig och ren.
Titel: SV: Direktbuss till Malung....
Skrivet av: j-a skrivet 28 mars 2010, 22:31:34 PM
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 28 mars 2010, 22:28:09 PM
Om dom drivs av el ja - men knappast annars - då är en buss precis lika miljövänlig och ren.
Dessutom har väl dom där y1 orna två motorer?
Titel: SV: Direktbuss till Malung....
Skrivet av: j-a skrivet 28 mars 2010, 22:53:31 PM
Det borde väl va volvomotorer i dom nu..Det som jag tycker är lite konstigt är att de gånger jag kört tågersättning på västerdalsbanan och man kört fram bussen så har man fått höra många gånger ,"nää är det buss idag,det är ju inte miljövänligt",men när rälsbussen stånkar iväg med två blårykande motorer då är det toppen bra, (bara en fundering)
Titel: SV: Direktbuss till Malung....
Skrivet av: SimonB skrivet 28 mars 2010, 23:11:59 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 mars 2010, 22:09:34 PM
Tomgångsförbudet gäller inte järnvägen. Och tur är kanske det eftersom startmotorn på Y1-orna är helt kass och om de inte fick stå och gå hela natten skulle de inte starta på morgonen.


Det är väl snarare batterierna som inte är mycket att ha? Jag var med i Östersund och klargjorde en Y1 i kallt vinterväder inför en tripp till Sveg, och den drog igång utan vidare. Då hade den dock stått på laddning fram till vi kom. Pannorna hade också varit på, så vagnen var varm och skön invändigt.

Vad gäller dieseltåg vs. dieselbuss så kräver tåget mindre energi då det har lägre rullmotstånd. Nu ska jag inte svara på vad dieselförbrukningen blir, men rent generellt så går det åt mindre energi för att driva ett tåg framåt.
Titel: SV: Direktbuss till Malung....
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 29 mars 2010, 08:58:20 AM
Citat från: SimonB skrivet 28 mars 2010, 23:11:59 PM
Det är väl snarare batterierna som inte är mycket att ha? Jag var med i Östersund och klargjorde en Y1 i kallt vinterväder inför en tripp till Sveg, och den drog igång utan vidare. Då hade den dock stått på laddning fram till vi kom. Pannorna hade också varit på, så vagnen var varm och skön invändigt.

Vad gäller dieseltåg vs. dieselbuss så kräver tåget mindre energi då det har lägre rullmotstånd. Nu ska jag inte svara på vad dieselförbrukningen blir, men rent generellt så går det åt mindre energi för att driva ett tåg framåt.

Att startmotorn inte vill vara med kan bero på batterierna, ja, men det kan också vara andra anledningar.

En Y1 har två motorer och drar ungefär dubbelt så mycket diesel som en buss på motsvarande körning. Eftersom ett tåg är tyngre än en buss så jämnar det i viss mån ut det lägre rullmotståndet.


Titel: SV: Direktbuss till Malung....
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 29 mars 2010, 09:07:21 AM
Citat från: j-a skrivet 28 mars 2010, 22:53:31 PM
Det borde väl va volvomotorer i dom nu..Det som jag tycker är lite konstigt är att de gånger jag kört tågersättning på västerdalsbanan och man kört fram bussen så har man fått höra många gånger ,"nää är det buss idag,det är ju inte miljövänligt",men när rälsbussen stånkar iväg med två blårykande motorer då är det toppen bra, (bara en fundering)

Om vi håller oss till de Y1-or som tillhör Tåg i Bergslagen för användning på Västerdalbanan så har de Fiat-motorer. Av de två Y1-or som är inhyrda som förstärkning denna vinter så har en Fiat-motor och en Volvo-motor.

Nu är det ju dock Itino (Y31) som är tursatta och normalt skall användas och där blir det helt andra jämförelser med bussen. En Itino rymmer nästan lika många resande som två bussar men drar mindre bränsle än dessa. De har också utsläpp som står sig bra i en jämförelse. Dock har Itino i långa perioder varit ur trafik. Just i dag används en Itino och en Y1 med Volvo-motor på Västerdalbanan.

Problemet i grunden är att Västerdalbanan har de första båda Itino som tillverkats och dessa har väldigt många drag av prototyp. Om Bombardier tog tillbaka dessa och ersatte med nyare Itino skulle många problem med tågens tillförlitlighet vara lösta. Itino i andra delar av landet har inte uppvisat tillnärmelsevis lika många problem.  

Titel: SV: Direktbuss till Malung....
Skrivet av: 1896 skrivet 21 april 2010, 17:04:15 PM
Halveringen tidigareläggs, och blir redan till sommaren enligt Dalarnas Tidningar.

Orkar inte länka. :P
Titel: SV: Direktbuss till Malung....
Skrivet av: Bussmicke skrivet 22 april 2010, 21:55:05 PM
Citat från: 1896 skrivet 21 april 2010, 17:04:15 PM
Halveringen tidigareläggs, och blir redan till sommaren enligt Dalarnas Tidningar.

Suck, värdelöst.
Buss tar väl Längre tid att åka..
Titel: SV: Direktbuss till Malung....
Skrivet av: 1896 skrivet 01 maj 2010, 18:08:49 PM
"Tåg i Bergslagen har beslutat att från 3 maj permanent ersätta vissa tåg med buss" enligt Dalatrafiks hemsida, verkar vara två dubbelturer Borlänge - Malung - Borlänge, och en eftermiddagstur Malung - Vansbro - Malung.

Här går det undan.... :o
Titel: SV: Direktbuss till Malung....
Skrivet av: Wetjo skrivet 04 maj 2010, 17:50:28 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 22 april 2010, 21:55:05 PM
Suck, värdelöst.
Buss tar väl Längre tid att åka..

Du tappar inte så mycket tid på att åka buss till Malung...
Titel: SV: Direktbuss till Malung....
Skrivet av: 1896 skrivet 05 maj 2010, 17:37:26 PM
Om det ska bli 8 dubbelturer med direktbuss, vem ska köra ? ska det upphandlas ?  ???
Titel: SV: Direktbuss till Malung....
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 05 maj 2010, 18:05:58 PM
Citat från: 1896 skrivet 05 maj 2010, 17:37:26 PM
Om det ska bli 8 dubbelturer med direktbuss, vem ska köra ? ska det upphandlas ?  ???

Det beror på hur nuvarande avtal är utformat. Det brukar finnas klausuler om rätt rejäla trafikökningar inom ramen för de avtal som redan träffats. De nya turerna läggs alltså ut på den eller de som redan kör motsvarande linje och till motsvarande ersättning som för denna trafik.

Titel: SV: Direktbuss till Malung....
Skrivet av: 1896 skrivet 05 maj 2010, 18:17:17 PM
Varför sitter då L-E Larsson och kör nu ?  ???
Titel: SV: Direktbuss till Malung....
Skrivet av: Wetjo skrivet 05 maj 2010, 19:02:43 PM
Citat från: 1896 skrivet 05 maj 2010, 18:17:17 PM
Varför sitter då L-E Larsson och kör nu ?  ???

Underenreprenör...
Titel: SV: Direktbuss till Malung....
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 05 maj 2010, 19:38:17 PM
Citat från: Wetjo skrivet 05 maj 2010, 19:02:43 PM
Underenreprenör...

Jag tror snarare att det beror på att trafiken än så länge ingår i tågupphandlingen. Det är alltså Tågkompaniet som beställer buss och de behöver inte göra någon offentlig upphandling.