Vilket innerstadsgarage är det som har "flexen", och vilka vagnindivider har de har tillgängliga?
Hornsberg och Söderhallen för City.
vagnar varierar en del.
oftast 5137 och 5138 för HBH
5130 och 5131 för SÖ
Söder har även en tredje flex som normalt tillsätts med 5132.
//Fredrik
Citat från: Magnus_J skrivet 27 mars 2010, 15:24:05 PM
Hornsberg och Söderhallen för City.
vagnar varierar en del.
oftast 5137 och 5138 för HBH
5130 och 5131 för SÖ
.....och 5132 för Söderhallen.
Råsta har 2 flexvagnar också (Volvo) som ibland täcker upp för oss på 73:an. Troligen när dom andra är ute på annat.
Råsta är förvisso inget innerstadsgarage, men kör alltså vår innerstadslinje då och då.
Citat från: Svoca skrivet 27 mars 2010, 16:14:49 PM
.....och 5132 för Söderhallen.
Så 5134 och 5136 är inga flexvagnar trots att de 'ligger i den serien' - har nämligen ALDRIG sett dessa individer
trots idog spaning i åratal o trodde de var flexer som var ute sällan?!
Nej, 5134 och 5136 är inga ordinarie flexvagnar, men det händer att de liksom andra H18 får rycka in ibland om någon av de vanliga flexbussarna inte är tillgängliga.
//Fredrik
Citat från: virtual1 skrivet 28 mars 2010, 21:06:20 PMSå 5134 och 5136 är inga flexvagnar trots att de 'ligger i den serien' - har nämligen ALDRIG sett dessa individer trots idog spaning i åratal o trodde de var flexer som var ute sällan?!
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 28 mars 2010, 21:08:46 PMNej, 5134 och 5136 är inga ordinarie flexvagnar, men det händer att de liksom andra H18 får rycka in ibland om någon av de vanliga flexbussarna inte är tillgängliga.
Flexvagnarna ligger ju inte i någon speciell nummerserie utan är i grunden bara vanliga vagnar med lite mera utrustning som sedan specifikt tursätts på flextjänsterna. Detta då för att man inte inför varje pass ska behöva hålla på och släpa startkablar och verktyg mm. ombord på en ny vagn. Nu står istället vagnarna ständigt klara för avsett uppdrag.
Skulle som sagt någon av de ordinarie vagnarna sedan vara inkapaciterad av någon orsak så tar man något som är någorlunda likvärdigt. I City en annan H18 som sagt och på Råsta normalt någon annan vagn i 46-serien. Vissa av dessa alternativa vagnar kan även vara förberedda på något vis så att det går lite lättare att flytta viss utrustning.
Citat från: virtual1 skrivet 28 mars 2010, 21:06:20 PM
Så 5134 och 5136 är inga flexvagnar trots att de 'ligger i den serien' - har nämligen ALDRIG sett dessa individer
trots idog spaning i åratal o trodde de var flexer som var ute sällan?!
Så här ser 5134+5136 ut.. ;)
Ett tips är att leta bland Hornsbergs linjer.
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_5134_EJP995_Stockholm_100327.jpg)
(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/5100/Busslink_5136_EKB915_Stockholm_070822.jpg)
Citat från: Bussmicke skrivet 29 mars 2010, 00:40:11 AM
Så här ser 5134+5136 ut.. ;)
Ett tips är att leta bland Hornsbergs linjer.
Låter bra, men blir så störd, är de enda MaxCi fr. Busslink jag aldrig lyckats få bild på på otaliga fototurer!
du får gå upp tidigt. 5136 är idag tursatt på 77 mellan 06:00-09:30 ;D