(http://www.bussmicke.se/TEMP/Uddevalla_Omnibus_304_BSA109_Uddevalla_100326b.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Uddevalla_Omnibus_304_BSA109_Uddevalla_100326d.jpg)
Visst var det denna som hade hört till Lysekils Buss förrut. 2151 närmare bestämt.
Citat från: Johan B skrivet 27 mars 2010, 16:05:27 PM
Visst var det denna som hade hört till Lysekils Buss förrut. 2151 närmare bestämt.
Jo, det stämmer.
Lysekils Buss har för övrigt också ute annons på bland annat Bussbranschens hemsida om att sälja den buss av denna typ som de har kvar (2120 SFW 409).
http://www.busstidningen.se/wp-content/banners/lysekil.jpg
Det skall bli riktigt intressant att se om det går att sälja ett sådant monster.
Citat från: nimbra skrivet 27 mars 2010, 23:49:29 PM
Det skall bli riktigt intressant att se om det går att sälja ett sådant monster.
Man har ju uppenbarligen lyckats lura på UOB en ;)
Citat från: Johan B skrivet 28 mars 2010, 17:07:39 PM
Man har ju uppenbarligen lyckats lura på UOB en ;)
Det var Buss i Väst som köpte in dessa bussar och sedan har försökt få ut dem till sina delägare. Eftersom Uddevalla Omnibus AB:s vd är ordförande i Buss i Väst kände han sig väl mer eller mindre tvingad. Men även Strömstad-Tanums Buss har två sådana bussar och de är ju inte längre delägare i Buss i Väst.
Det är väl så att de här bussarna är bra till viss sorts tjänst. Dock inte till den som de egentligen köptes förr.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 mars 2010, 17:43:54 PM
Det var Buss i Väst som köpte in dessa bussar och sedan har försökt få ut dem till sina delägare. Eftersom Uddevalla Omnibus AB:s vd är ordförande i Buss i Väst kände han sig väl mer eller mindre tvingad. Men även Strömstad-Tanums Buss har två sådana bussar och de är ju inte längre delägare i Buss i Väst.
Det är väl så att de här bussarna är bra till viss sorts tjänst. Dock inte till den som de egentligen köptes förr.
Självklart! Modellen är ju lite udda och man kan ju inte veta hur det funkar utan att prova (rädda pojkar får aldrig kyssa vackra flickor heter det ju ;)). Denna gång blev det inte så bra tyvärr men hittar man bara rätt trafik för bussarna så är de säkert utmärkta.
Citat från: Johan B skrivet 28 mars 2010, 20:13:10 PM
Självklart! Modellen är ju lite udda och man kan ju inte veta hur det funkar utan att prova (rädda pojkar får aldrig kyssa vackra flickor heter det ju ;)). Denna gång blev det inte så bra tyvärr men hittar man bara rätt trafik för bussarna så är de säkert utmärkta.
Jo det är nog så att rätt trafik krävs för dessa bussar, man skall helst lasta
vältränade ungdomar men inte på en hållplats om man vill öppna passagerardörren
kan man dessutom få tag i en yngre smidig förare som redan är döv, då är detta ett kap.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 mars 2010, 20:22:13 PM
Det ursprungliga problemet var om jag minns rätt att bussarna redan när dem beställdes inte uppfyllde grundkraven för den trafik där dem skulle användas, saken var den att BiV i besparingssyfte valde att speca en midibuss med låggolvsutrymme baktill med det antal platser som krävdes i anbudet istf som övriga utövare som erhöll likartad trafik välja en befintlig kort normalbuss med lågentré och en aning fler sittplatser men en standardkonstruktion.
Kravet var 19 platser + rullstol, dessa har 26 platser.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 mars 2010, 07:10:06 AM
Ja jag vet precis vad kravet var ;)
Frågan var ju varför man inte valde att köpa en befintlig lågentrekonstruktion med några ytterligare sittplatser för att på så sätt få en standardbuss istf att speca en helt ny konstruktion som visade sig inte fungera?
Som det blev nu hade det förmodligen varit billigare att beställa en 19 pl Renault med lågentré.
Det är nog inte många som vet varför det beställdes så konstiga bussar, men nu är det just Renault med 19 platser som går där istället. Funkar bra trafikmässigt, men det är lite tveksamt med RME-drift på dem.