(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Landvetterbuss_22_HGA597_19980824_N.jpg)
Här kommer ett bildsvep med olika bussar från Landvetterbuss. Först en boggiebuss i en kortvarig Västtrafikdesign. Det ser ut som att en Bohuslackad Neoplanbuss kör bakom.
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Landvetterbuss_FXY171_19930822_Tege.jpg)
En GL-lackerad servicebuss på besök i Stockholm. Förmodligen användes denna buss på servicelinjer eller som färdtjänstbuss i GL-trafiken.
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Landvetterbuss_MXM288_19980825_Sken.jpg)
En Älvsborgslackad Ajokki-buss i Landvetterbuss garage i Skene.
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Landvetterbuss_PSC565_19930623_Kung.jpg)
Ännu en GL-lackerad Landvetterbuss, men i linjetrafik i Kungsbacka.
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 26 mars 2010, 14:47:11 PM
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Landvetterbuss_PSC565_19930623_Kung.jpg)
Ännu en GL-lackerad Landvetterbuss, men i linjetrafik i Kungsbacka.
En Linjebuss VanHool nr 014-020 i blåexpress lackering skymtar i bakgrunden som inväntar avgång. De var placerade på Partillegaraget vid den tiden.
Rikard.
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 26 mars 2010, 14:47:11 PM
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Landvetterbuss_FXY171_19930822_Tege.jpg)
En GL-lackerad servicebuss på besök i Stockholm. Förmodligen användes denna buss på servicelinjer eller som färdtjänstbuss i GL-trafiken.
Denna gick mycket på linje 740 Hällingsjö - Fjärås, samt skolbuss i obygden.
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 26 mars 2010, 14:47:11 PM
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Landvetterbuss_22_HGA597_19980824_N.jpg)
Här kommer ett bildsvep med olika bussar från Landvetterbuss. Först en boggiebuss i en kortvarig Västtrafikdesign. Det ser ut som att en Bohuslackad Neoplanbuss kör bakom.
Detta var den design som GLAB införde 1998. Den blev inte så långvarig eftersom Västtrafik bildades 1999 och införde sin egen design, dock inte förrän sent det året. Av den anledningen övergavs den grå designen igen på leveranser från våren 1999 och t ex den Oudsten-bussarna fick de gamla GLAB-färgerna. Designen har inget med Västtrafik att göra även om de valde en liknande för flygbussarna.
Neoplan Transliner i Bohus-lack (visst är det en sådan som skymtar) kördes av Leja Touring, Marstrand-Hermansby, Strömstad-Tanum Buss och Uddevalla Omnibus.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 mars 2010, 10:58:28 AM
Neoplan Transliner i Bohus-lack (visst är det en sådan som skymtar) kördes av Leja Touring, Marstrand-Hermansby, Strömstad-Tanum Buss och Uddevalla Omnibus.
Fast just den modellen (Uddevalla Omnibus hade den äldre modellen vill jag minnas) var det bara Leja och Marstrand-Hermansby som körde 1998. Strömstad Tanum övertog ju senare Marstrand-Hermansbys (två) bussar.
Citat från: Johan B skrivet 27 mars 2010, 16:00:53 PM
Fast just den modellen (Uddevalla Omnibus hade den äldre modellen vill jag minnas) var det bara Leja och Marstrand-Hermansby som körde 1998. Strömstad Tanum övertog ju senare Marstrand-Hermansbys (två) bussar.
Ja, det är riktigt att Uddevalla Omnibus Transliner köptes begagnad och tidigare var Swebus 3464. Årsmodell 1993. Så det är väl knappast den på bilden.
Strömstad-Tanum tog över linjetrafiken från Marstrand-Hermansby i samband med att de avvecklade linjetrafiken för att kunna sälja resten till Interbus. Hade de behållit linjetrafiken hade Buss i Väst haft hembudsrätt på att köpa verksamheten. Det skedde i november 2003.
Tack för kompletterande information kring bussarna och bilderna!
Citat från: Johan B skrivet 27 mars 2010, 16:00:53 PM
Fast just den modellen (Uddevalla Omnibus hade den äldre modellen vill jag minnas) var det bara Leja och Marstrand-Hermansby som körde 1998. Strömstad Tanum övertog ju senare Marstrand-Hermansbys (två) bussar.
Olofsson,Kungsbacka (fd Fjärås) hade också en Neoplan.För Orange express
Leja hade 3 st,två för linje 820 och en för orange express.
Marstrand-Hermansby (Kärna Buss) hade 2 för 820
Sedan finns det en ytterligare hos GSAB.För beställning och röd express.
Citat från: S Svensson skrivet 27 mars 2010, 20:32:43 PM
Olofsson,Kungsbacka (fd Fjärås) hade också en Neoplan.För Orange express
Leja hade 3 st,två för linje 820 och en för orange express.
Marstrand-Hermansby (Kärna Buss) hade 2 för 820
Sedan finns det en ytterligare hos GSAB.För beställning och röd express.
Olofssons var en Transliner K, alltså den låga varianten, medan Lejas och MHBs var den högre turistvarianten SHD. Att deras bohuslackade bussar var för 820 är väl en sanning med modifikation. De gick ju då liksom idag på kombinationsomlopp där 820 bakas ihop med linjerna till Lysekil och Strömstad. Marstrand Hermansbys två bussar var stripade med Lysekilsexpressen och Lejas med Strömstadsexpressen. Idag när det bara står Express på bussarna finns omlopp som har turer till både Lysekil och Strömstad.
Leja´s ena var orange express. De båda andra var Bohusfärgade. Dessa båda brandskadades och togs ur trafik. Dessa vill jag minnas aldrig gick på Lysekil.
Den ena av Landvetters Volvo B10M Carrus Ajokki var ursprungligen Bohusfärgad (HGA687).Men blev grå april-maj 98.Sågs påsken 98 av mig i Borås. Färguppgiften ändrades aldrig i bilregistret.
Det var nämligen inte helt klart vilket företag inom BiV som skulle köra linje 820. Leja hade hjälp till köra 820 tidigare åt Swebus men då körde man till Oslo.
Det ska mycket riktigt förtydligas att Lejas bussar med Strömstadsexpressstripe bara körde till Strömstad (och linje 820), likaså körde Marstrand Hermansbys Lysekilsstripade aldrig till Strömstad, däremot fanns en del turer på 820 i de omloppen också. Efter att Strömstad Tanum köpt upp Marstrand Hermansbys Neoplaner var det vanligaste dock att de Strömstadsexpressstripade Scania Carrus gick på Lysekilsexpressen och Neoplanerna gick på Strömstadsexpressen. Även den omärka Irizaren SGB937 var vanlig buss på Lysekilsomloppen. Denna linjebundenhet försvan dock som sagt helt iom nya avtalet 2005 då bussarna blev blå med expresstripe.
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 26 mars 2010, 14:47:11 PM
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Landvetterbuss_22_HGA597_19980824_N.jpg)
Här kommer ett bildsvep med olika bussar från Landvetterbuss. Först en boggiebuss i en kortvarig Västtrafikdesign. Det ser ut som att en Bohuslackad Neoplanbuss kör bakom.
MYCKET trevligt att se bild på den första buss jag körde i Göteborgstrafiken. Ganska exakt två år efter att denna bild togs körde jag mitt första ensampass med denna på måndagkvällen på Göteborgskalaset. Hade sista turen från Göteborg på kvällen, blev fullsatt och fick lämna folk kvar på NET. Lyckades dock få en av de andra bussarna att köra en extrasväng, så vi fick med alla till slut.
Denna rullar fortfarande hos Larssons Busstrafik i Främmestad, medans 21 (HGA577) finns hos Söne Trafik och 23 (HGA687) är hos oss på Söne Buss i Göteborg.
Tack för bilden.
MVH Ingemar
Citat från: Ingemar skrivet 30 mars 2010, 06:24:34 AM
MYCKET trevligt att se bild på den första buss jag körde i Göteborgstrafiken. Ganska exakt två år efter att denna bild togs körde jag mitt första ensampass med denna på måndagkvällen på Göteborgskalaset. Hade sista turen från Göteborg på kvällen, blev fullsatt och fick lämna folk kvar på NET. Lyckades dock få en av de andra bussarna att köra en extrasväng, så vi fick med alla till slut.
Denna rullar fortfarande hos Larssons Busstrafik i Främmestad, medans 21 (HGA577) finns hos Söne Trafik och 23 (HGA687) är hos oss på Söne Buss i Göteborg.
Tack för bilden.
MVH Ingemar
Kul! Där ser man. Roligt att du uppskattade bilden! Och tack för info om bussens och dess syskons vidare öden.
Hej där!
Jag måste verkligen få fråga 2 frågor jag har undrat mycket länge om detta gamla bussbolag.
1. Vilket år grundades Landvetterbuss?
2. Vilket år gick bolaget i konkurs och framförallt varför gick de i konkurs?
Cordinot
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 26 mars 2010, 14:47:11 PM
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Landvetterbuss_FXY171_19930822_Tege.jpg)
En GL-lackerad servicebuss på besök i Stockholm. Förmodligen användes denna buss på servicelinjer eller som färdtjänstbuss i GL-trafiken.
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Landvetterbuss_MXM288_19980825_Sken.jpg)
En Älvsborgslackad Ajokki-buss i Landvetterbuss garage i Skene.
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Landvetterbuss_PSC565_19930623_Kung.jpg)
Ännu en GL-lackerad Landvetterbuss, men i linjetrafik i Kungsbacka.
Dessa bussar har inget inventarienummer angivet. Jag kan bidra med att de hade nummer 41, 86 resp. 37 hos Landvetterbuss.
//Jonas G
Citat från: Cordinot skrivet 31 mars 2010, 22:08:23 PM
Hej där!
Jag måste verkligen få fråga 2 frågor jag har undrat mycket länge om detta gamla bussbolag.
1. Vilket år grundades Landvetterbuss?
2. Vilket år gick bolaget i konkurs och framförallt varför gick de i konkurs?
Cordinot
Det enda jag kan bidra med är att konkursen skedde 2003. Lerumstrafiken inkl. Orange Express övertogs av Larssons Busstrafik (vars Göteborgsdel senare blev Söne Buss Göteborg). Trafiken i Härryda och Mark övertogs av Vänersborgs Linjetrafik.
//Jonas G
Citat från: Cordinot skrivet 31 mars 2010, 22:08:23 PM
Hej där!
Jag måste verkligen få fråga 2 frågor jag har undrat mycket länge om detta gamla bussbolag.
1. Vilket år grundades Landvetterbuss?
2. Vilket år gick bolaget i konkurs och framförallt varför gick de i konkurs?
Cordinot
Landvetterbuss i Björröd AB bildades 1989 i samband med att det bildades beställingscentral för taxi. I varje kommun skulle bildas en sådan.
Tidigare hade det funnits ett företag som kallades sig Landvetterbuss ,enskild firma. Denna ombildades cirka 1983 eller något år senare till HB Landvetterbuss,"namn1 och namn 2". Företaget hyrde lokaler i anslutning till Landvetters järnvägsstation.
Man kan säga att det anslöts ett antal aktörer till beställningscentralen. Bussar kom in genom att HB Landvetterbuss var anslutet. Det har funnits även andra namn(t ex Härryda Taxi AB) i anslutning till Landvetterbuss i Björröd AB. 1 jan 1990 övertogs ett privat företag med 4 bussar och garage. Något som ofta frågas är om företaget Landvetterbuss eller något av deras dotterbolag var seriösa. I ett TV program typ Uppdrag granskning så konstaterades att färdtjänst inte sköttes som det skulle i Kungälv och Tjörn. Detta hade företaget fått och man anlitade företag utan trafiktillstånd och förare utan körkort i vissa fall. Landvetterbuss i Björröd AB gick i konkurs 2003 i feb. Orsak var bristande medel att betala sina fakturor. Företaget hade tidigare haft svårt att betala sina skulder. Således fick man inte kredit på bränsleinköp utan företaget fick tanka på några utvalda ställen och Buss i Väst AB drog kostnaden på ersättningen. Företaget blev föremål för utredning av ekobrott. Tidigare hade det varit konkurs i Taxikedjan,namnbyte till SandsbackaTaxi AB och Taxikedjan,namnbyte till "plats i Mölndal". Troligen ytterligare konkurser. Taxikedjan återuppstod och drevs sedan och såldes till Stockholmsbaserade Taxi Kurir.
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 31 mars 2010, 23:35:52 PM
Det enda jag kan bidra med är att konkursen skedde 2003. Lerumstrafiken inkl. Orange Express övertogs av Larssons Busstrafik (vars Göteborgsdel senare blev Söne Buss Göteborg). Trafiken i Härryda och Mark övertogs av Vänersborgs Linjetrafik.
//Jonas G
Landvetter hade bara en buss på Orange express, men däremot 4 på 520 och 3 på 525, dessa körningar övergick åckså till Larssons Busstrafik. Alla bussar i Sjövik utom 2 följde med via köp/övertag av leasing.
Citat från: S Svensson skrivet 01 april 2010, 00:12:33 AM
Landvetterbuss i Björröd AB gick i konkurs 2003 i feb. Orsak var bristande medel att betala sina fakturor. Företaget hade tidigare haft svårt att betala sina skulder. Således fick man inte kredit på bränsleinköp utan företaget fick tanka på några utvalda ställen och Buss i Väst AB drog kostnaden på ersättningen. Företaget blev föremål för utredning av ekobrott. Tidigare hade det varit konkurs i Taxikedjan,namnbyte till SandsbackaTaxi AB och Taxikedjan,namnbyte till "plats i Mölndal". Troligen ytterligare konkurser. Taxikedjan återuppstod och drevs sedan och såldes till Stockholmsbaserade Taxi Kurir.
Enligt ett gammalt urklipp ur GP dömdes sedan verkställande direktören för Landvetter Buss för grovt skattebrott till fängelse i ett år och sex månader, samt näringsförbud i 3 år. Bristen i konkursen uppgick till nära 43 miljoner kronor. Han bedömdes ansvara för att felaktiga skattedeklarationer lämnats in, och att bolaget därigenom slapp närmare en miljon i mervärdesskatt.
MVH Ingemar
Men lönen till oss chaffisar betalades ut punktligt! Det gick även att förhandla till sig dubbel timlön när det var kris.
Däremot kom det varje år ett brev från pensionsmyndigheten (eller nåt) att dom var sena igen med pensionsinbetalningen.
Citat från: Gengaskokaren skrivet 28 maj 2010, 17:14:09 PM
Men lönen till oss chaffisar betalades ut punktligt! Det gick även att förhandla till sig dubbel timlön när det var kris.
Däremot kom det varje år ett brev från pensionsmyndigheten (eller nåt) att dom var sena igen med pensionsinbetalningen.
Där kan jag inte hålla med dig. Det var många månader som lönen fördröjdes några dagar pga "datorproblem". I själva verket rörde det väl sig om att de var tvungna att få in pengarna från bla Buss i Väst innan det fanns pengar nog för att betala ut lönerna.
MVH Ingemar (På den tiden för Landvetter Buss i Sjövik)