Saxat från jnytt.se:
"Ungdomar i Jönköping verkar ha tagit fasta på en ny trend efter att länstrafiken infört sms-biljetter. De manipulerar biljetterna och åker gratis.
- Det här ska vi följa upp, säger Jan Peter Petersson, trafikchef på Jönköpings länstrafik."
Hela artikeln återfinns här http://www.jnytt.se/nyhet/31056/unga-aker-snalskjuts-pa-bussen-med-nytt-fusk (http://www.jnytt.se/nyhet/31056/unga-aker-snalskjuts-pa-bussen-med-nytt-fusk)
Detta kan lätt lösas med så kallde "direkt SMS" men då kan man bara göra en resa för när man trycker bort SMS'et eller tittar på något annat i mobilen är informationen/sms:et borta, det sparas inget på mobilen.
Vi har detta på jobbet med engångslösenord, dvs man skriver in en kod på internet sedan kommer nästa lösenord via "direkt SMS" utan avsändare som man skriver in i en ruta på nätet, när man ändrar något på mobilen är SMS:et helt borta, inga spår finns och det är omöjligt att vidarebefodra.
Kanske något för branchen att anamma i någon form?
Citat från: Klaverdörr skrivet 25 mars 2010, 22:43:49 PM
Detta kan lätt lösas med så kallde "direkt SMS" men då kan man bara göra en resa för när man trycker bort SMS'et eller tittar på något annat i mobilen är informationen/sms:et borta, det sparas inget på mobilen.
Vi har detta på jobbet med engångslösenord, dvs man skriver in en kod på internet sedan kommer nästa lösenord via "direkt SMS" utan avsändare som man skriver in i en ruta på nätet, när man ändrar något på mobilen är SMS:et helt borta, inga spår finns och det är omöjligt att vidarebefodra.
Kanske något för branchen att anamma i någon form?
Man behöver väl inte ens göra det så komplicerat. Men vad som behövs är att systemet som skickar svarssms:et innehåller en kod som bygger på en allgoritm efter tid, datum och zoner. genom att föraren har en dosa som han kan knappa in numret (eller att man har en maskin som kan ocr-läsa texten på SMS:et, ser man dirket om uppgifterna stämmer. Här verkar det ju som att man kopierat gamla SMS och ja, då har man helt enkelt inte riktigt förstått på länstrafiken hur tekniken fungerar...Genom att ha en allgoritm - där ingångsvärdena förändras dagligen, blir det i stort sett omöljligt att fuska - Egentligen är det alltså koden som är det viktiga i svars-sms:et. Det andra ¨är ju mer "kundinformation" så att resenäreen ska veta att han fått en biljett som gäller för en vis tid och antal zoner.
Citat från: Omnilasse skrivet 25 mars 2010, 22:57:06 PM
Man behöver väl inte ens göra det så komplicerat. Men vad som behövs är att systemet som skickar svarssms:et innehåller en kod som bygger på en allgoritm efter tid, datum och zoner. genom att föraren har en dosa som han kan knappa in numret (eller att man har en maskin som kan ocr-läsa texten på SMS:et, ser man dirket om uppgifterna stämmer. Här verkar det ju som att man kopierat gamla SMS och ja, då har man helt enkelt inte riktigt förstått på länstrafiken hur tekniken fungerar...Genom att ha en allgoritm - där ingångsvärdena förändras dagligen, blir det i stort sett omöljligt att fuska - Egentligen är det alltså koden som är det viktiga i svars-sms:et. Det andra ¨är ju mer "kundinformation" så att resenäreen ska veta att han fått en biljett som gäller för en vis tid och antal zoner.
Det bästa är om man får en kod via telen ist som man visar för en läsare som avativerar koden i systemt dvs den kan bara användas 1 gång.. Men det bygger på att alla läsare är uppkopplade mot internet via 3G-nätet. alt ska man ha rätt till övergång så ska den bara kunna användas 2 gånger dvs fusk ska bara kunna användas en gång eller med en övergång för den som köp biljetten med mobilen.
Alt är att man har ett ord/siffra i komb som bara gäller max 2 tim dvs man ger övergång inom 1 timme som minst och 2 tim som mest. Men det bästa är om man ist gör att man kan åka på VISA/Maestrokort med terminaler som är uppkopplade mot banksystemt, Alla vuxna har i princip ett VISA kort, ungdommar har maeistrokort... Men ska pengar dras från maeistro så bygger det det på diekt kontakt med banken via 3G nätet dvs samma som i affären och det kan ta lite tid när man drar kortet i läsaren...
Det bästa istället är att man har cachgard vid föraren, dvs man stoppar in mynt i "bössan" tex 15 kr för ungdom, 30 kr för vuxen och ingen växel ges tillbaka, ska man råna så lär man sno hela bussen. Liknande system finns idag på spårvägen i Göteborg. Det finns inget stensäkert SMS system än så länge iprincip....
Citat från: Klaverdörr skrivet 25 mars 2010, 22:43:49 PM
Detta kan lätt lösas med så kallde "direkt SMS" men då kan man bara göra en resa för när man trycker bort SMS'et eller tittar på något annat i mobilen är informationen/sms:et borta, det sparas inget på mobilen.
Vi har detta på jobbet med engångslösenord, dvs man skriver in en kod på internet sedan kommer nästa lösenord via "direkt SMS" utan avsändare som man skriver in i en ruta på nätet, när man ändrar något på mobilen är SMS:et helt borta, inga spår finns och det är omöjligt att vidarebefodra.
Kanske något för branchen att anamma i någon form?
Kan inte vara rimligt att den som råkat titta på något annat i mobilen plötsligt inte kan använda den biljett han betalat för alternativt åka på böter för att han inte kan visa något vid en biljettkontroll. "Direkt SMS" kommer att drabba oskyldiga och inte bara fuskarna.
Vad är det för fel på busskort och förköpta enkelbiljetter?
I Uppsala kan du köpa biljetter i parkeringsautomaterna, som tydligen gäller i hela 30 dagar från köpet.
Lägg ner SMS:en!
Citat från: Ersa skrivet 26 mars 2010, 03:57:52 AM
Vad är det för fel på busskort och förköpta enkelbiljetter?
I Uppsala kan du köpa biljetter i parkeringsautomaterna, som tydligen gäller i hela 30 dagar från köpet.
Lägg ner SMS:en!
håller med
det är lätt att fuska i sl trafiken med sl sms biljetter
känner till hur man gör så den blir "giltig igen"
men det gör inte jag och det är lätt bara man vet hur man ska göra, sen bryr sig inte busschaufför om det så mycket. :P
Citat från: Ersa skrivet 26 mars 2010, 03:57:52 AM
Vad är det för fel på busskort och förköpta enkelbiljetter?
I Uppsala kan du köpa biljetter i parkeringsautomaterna, som tydligen gäller i hela 30 dagar från köpet.
Lägg ner SMS:en!
Håller med , sms-biljetterna håller på att urarta fullständigt i Umeå. Fusket är utbrett, inte många av förarna
orkar bry sig längre. Jag själv tittar bara att det ser ut som en biljett, i övrigt struntar jag i sms-biljetter.
Det är ändå biljettkontrollanternas sak att kolla äktheten.
Dessutom sinkar sms-biljetten trafiken numera nästan lika mycket som enkelbiljetten.
Kommer dagligen stort antal passagerare som ställer frågor som, vilket telefonnummer ska jag skicka till?
ska det vara mellanslag mellan den och den bokstaven?, kan du visa hur man gör?, ska bara skriva sms:et,kan du vänta lite?.
Listan kan göras längre. Inget är vunnet för en snabbare och smidigare biljetthantering.
Det hela kan ta sig löjliga uttryck också. Häromdagen hade en kollega en passagerare som rusade ut ur bussen
när biljettkontrollanterna kom in . Han la benen på ryggen och sprang iväg, kastade sig över ett staket.
Det finns ju maskiner som läser av SMS:en. Testat på Lidingö ihop med Access-maskinen och funkade vad jag har hört jättebra. Den var extern och borde kunna kopplas ihop med de flesta maskinerna. Tyvärr valde SL i detta fall att ta bort den och inte återinföra utan väntar på att lägga in det i Access-maskinen. Vilket inte går så fort :P
Huruvida den kan se dom nya java-biljetterna man tar hem via nätet vet jag inte dock.
Citat från: Ersa skrivet 26 mars 2010, 03:57:52 AM
Vad är det för fel på busskort och förköpta enkelbiljetter?
I Uppsala kan du köpa biljetter i parkeringsautomaterna, som tydligen gäller i hela 30 dagar från köpet.
Lägg ner SMS:en!
Och för dom som åker impulsivt från hållplatser utan parkeringsautomat? SMS:biljetterna är kalasbra, men självklart krävs det jobb även från huvudmännen. Inte bara att dom lägger över det på förarna.
Citat från: buskörare skrivet 30 mars 2010, 13:26:18 PM
Och för dom som åker impulsivt från hållplatser utan parkeringsautomat? SMS:biljetterna är kalasbra, men självklart krävs det jobb även från huvudmännen. Inte bara att dom lägger över det på förarna.
Men vad säger du när när dessa spontanåkare med sms överstiger 50% av det totala antalet resenärer? Detta leder till enorma förseningar, och påvisar att något har gått väldigt fel. Då har trafikhuvudmannen helt misslyckats med att marknadsföra sina busskort. I SL-trafiken förekommer sms-biljetter lite då och då, jämfört med Umeå där många älskar att åka på de dyraste och mest tidsödande betalmedel som finns, för att sedan sura över att bussen alltid är försenad.
Hade Stockholmarna betett sig som Umeås bussresenärer hade ungefär hälften haft Accesskort och remsor. Den andra hälften hade köat vid biljettluckan för att köpa en kontant enkelbiljett varenda gång de gått ner i tunnelbanan.
Citat från: buskörare skrivet 30 mars 2010, 13:26:18 PM
Och för dom som åker impulsivt från hållplatser utan parkeringsautomat? SMS:biljetterna är kalasbra, men självklart krävs det jobb även från huvudmännen. Inte bara att dom lägger över det på förarna.
Men de kanske har ett busskort...? Under en veckas tid har jag åkt med buss i Uppsala en till tre gånger per dag. Jag såg knappt någon med varken SMS-biljett eller automatbiljett. I princip samtliga hade busskort. Så
otroligt snabba hållplatsstopp det var! Fem personer på: Pip, pip, pip, pip, pip, redo för avgång!
/Jessika
Citat från: Jessika skrivet 30 mars 2010, 13:51:00 PM
Men de kanske har ett busskort...? Under en veckas tid har jag åkt med buss i Uppsala en till tre gånger per dag. Jag såg knappt någon med varken SMS-biljett eller automatbiljett. I princip samtliga hade busskort. Så otroligt snabba hållplatsstopp det var! Fem personer på: Pip, pip, pip, pip, pip, redo för avgång!
Och du menar att det inte går riktigt lika snabbt när du ska till jobbet i Umeå? ;)
Citat från: Ersa skrivet 30 mars 2010, 13:53:20 PM
Och du menar att det inte går riktigt lika snabbt när du ska till jobbet i Umeå? ;)
Inte precis... ;)
Hade man inte haft något bättre för sig så skulle man någon dag åkt runt med några likvärdiga linjer i Uppsala och Umeå och tagit statistik på hur folk betalar för sin resa. Men jag har aldrig varit med om att
alla påstigande i Umeå har haft busskort, tvärtom. Och faktum är väl att man i Uppsala fortfarande kan betala kontakt ombord, men det har jag
aldrig sett någon göra!
/Jessika
Citat från: Jessika skrivet 30 mars 2010, 13:58:01 PM
Hade man inte haft något bättre för sig så skulle man någon dag åkt runt med några likvärdiga linjer i Uppsala och Umeå och tagit statistik på hur folk betalar för sin resa.
Det vore nåt att pröva på i alla större städer. Därefter publicerar man statistiken för allmänheten i dags- och branschpressen. En sådan topplista över "effektivitet" vore väl något som alla huvudmän gärna vill komma högt upp på, då det är en av de större kvalitetsfrågorna som lär styra en betydande del av kundnöjdheten.
Citat från: Ersa skrivet 30 mars 2010, 13:44:56 PM
Men vad säger du när när dessa spontanåkare med sms överstiger 50% av det totala antalet resenärer? Detta leder till enorma förseningar, och påvisar att något har gått väldigt fel. Då har trafikhuvudmannen helt misslyckats med att marknadsföra sina busskort. I SL-trafiken förekommer sms-biljetter lite då och då, jämfört med Umeå där många älskar att åka på de dyraste och mest tidsödande betalmedel som finns, för att sedan sura över att bussen alltid är försenad.
Hade Stockholmarna betett sig som Umeås bussresenärer hade ungefär hälften haft Accesskort och remsor. Den andra hälften hade köat vid biljettluckan för att köpa en kontant enkelbiljett varenda gång de gått ner i tunnelbanan.
Nej, så illa är det inte här. Men nog är det många som åker på SMS:biljetter även i Stockholm. Så inte heller här skulle det funka att ta bort dom. Det skulle innebära en större risk för föraren som måste neka alla dessa som inte har parkeringsautomater i krokarna att åka.
Vi är några få som står kvar och väntar på dom med SMS:biljetter som inte har handlat. Dom lär sig ändå inte, så jag kör.
Citat från: Jessika skrivet 30 mars 2010, 13:51:00 PM
Men de kanske har ett busskort...? Under en veckas tid har jag åkt med buss i Uppsala en till tre gånger per dag. Jag såg knappt någon med varken SMS-biljett eller automatbiljett. I princip samtliga hade busskort. Så otroligt snabba hållplatsstopp det var! Fem personer på: Pip, pip, pip, pip, pip, redo för avgång!
/Jessika
Jag menar dom som inte åker buss speciellt ofta. Här finns det inga sådana kort att köpa. Jag har kanske 20-30 SMS:biljetter/dag som jag viserar.
Egentligen som jag antydde i mitt förra svar är ju fokuseringen på själva biljetten som kunden får som svar det som ställer till det och gör mobilbiljetten bökig. Den modellen kan ju fungera om man gör som på Lidingöförsöket och kan läsa av den elektroniskt, men i annat fall tycker jag att ett sådant här system skall bygga på enkla koder. Har man datauppkoppling kan det egentligen räcka med en 4-siffrig kod och som kan knappas in av den som skall åka i en enkel terminal, borde gå på 4 sekunder högst. Genom datauppkopplingen behöver ju inte koden vara längre än 4 siffror då systemet har koll på vilka koder som har levererats under gällande timme. Använder man bokstäver istället skulle det räcka t.o.m. med tre bokstäver som kod. Då blir det också mer likt de andra biljettsystemen, det vill säga att resenären själv får visa upp giltigheten genom att knappa in koden i en apparat och föraren slipper "kontrollera biljetten". En sådan apparat torde också vara ganska enkel att utveckla vilket gör utvecklings- och installationskostnaderna låga. Sedan att så många struntar i att betala i vilket fall som helst är ju ett annat problem...
Citat från: buskörare skrivet 30 mars 2010, 14:17:49 PM
Jag menar dom som inte åker buss speciellt ofta. Här finns det inga sådana kort att köpa. Jag har kanske 20-30 SMS:biljetter/dag som jag viserar.
Skulle inte bli förvånad om summan i Umeå mer är åt 20-30 st SMS per avgång på en enda tur, om man passerar studentområdena villsäga. När kontanta enkelbiljetter fanns att köpa kunde man lätt då sälja över 40 st enkelbiljetter under den lilla bussturen det tog att köra 8:an Tomtebo-Ålidhem-Universitetet-Sjukhuset-Centrum.