Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Klaverdörr skrivet 25 mars 2010, 22:21:45 PM

Titel: Stadsbussarna Östersund AB
Skrivet av: Klaverdörr skrivet 25 mars 2010, 22:21:45 PM
Hej alla!

Såg att Stadsbussarna Östersund AB lagt ut sin tidsplan för Gävle på hemsidan "www.stadsbussarna.se"

Det kommer vara "hårda krav" att få anställning då dom även kräver "körprov" se tidsplanen nedan.

Tidplan rekrytering
•ANNONSER – DECEMBER

•ANSÖKNINGAR – JANUARI

•INTERVJUER – FEBRUARI/MARS

•BESKED – MARS

•HÄLSOTEST - APRIL

•UTPROVNING KLÄDER -APRIL

• FÖRARPROV - MAJ

•ANSTÄLLNING – JUNI- AUGUSTI

Är det vanligt med detta förfarande vid entreprenörsbyte?


Såg även denna insändare i ena lokaltidningen här om dagen

http://gd.se/insandare/1.1905793-blir-busstrafiken-battre-till-sommaren (http://gd.se/insandare/1.1905793-blir-busstrafiken-battre-till-sommaren)

Någon som vet vad Stadsbussarna kommer köpa in för bussar för trafiken ?
Titel: SV: Stadsbussarna Östersund AB
Skrivet av: jocke skrivet 26 mars 2010, 02:38:38 AM
MAN har de sagts det ska bli. Så jag räknar med att de stämmer :)
Titel: SV: Stadsbussarna Östersund AB
Skrivet av: Klaverdörr skrivet 26 mars 2010, 06:35:21 AM
Nu ligger nog intresset mest i vad man ska köra med storleksmessigt, för gemeneman kvittar det för om det är volvo eller man. Blir det lika som det är idag blir det ingen förbättring! Nu har ett nytt företag fått trafiken och det bör ju rimligen vara något bättre eller?  Dvs som insändaren frågar om ska det vara åter småbussar och klag i framtiden eller satsar man på mer resande i framtiden med större bussar?
Titel: SV: Stadsbussarna Östersund AB
Skrivet av: AO skrivet 26 mars 2010, 11:06:30 AM
Det har sagts att det kommer att bli MAN varav 10 stycken ledbussar och resten normalstora bussar bland de nybeställa bussarna. Men ska man köra med några begangnade KR bussar så lär de bli boggibussar (Scania Scala och Volvo 8700). Om det inte blir några begagnade bussar blir det alltså färre stora bussar med Stadsbussarna än Nobina. Tanken är dock att hälften av alla bussar 2014 ska drivas med biogas. Det betyder att man kommer behöva köpa in fler bussar då, vilket betyder att man kan köpa in fler ledbussar då om man märket att det behövs.
Titel: SV: Stadsbussarna Östersund AB
Skrivet av: Anders Noren skrivet 26 mars 2010, 11:58:48 AM
Citat från: AO skrivet 26 mars 2010, 11:06:30 AM
Det har sagts att det kommer att bli MAN varav 10 stycken ledbussar och resten normalstora bussar bland de nybeställa bussarna. Men ska man köra med några begangnade KR bussar så lär de bli boggibussar (Scania Scala och Volvo 8700). Om det inte blir några begagnade bussar blir det alltså färre stora bussar med Stadsbussarna än Nobina. Tanken är dock att hälften av alla bussar 2014 ska drivas med biogas. Det betyder att man kommer behöva köpa in fler bussar då, vilket betyder att man kan köpa in fler ledbussar då om man märket att det behövs.

Eller så gör Gävle kommun som man har gjort tidigare, prioriterar symbolfrågor ("gröna" drivmedel) framför kollektivtrafikens funktion (turtäthet och busstorlek). Hellre små biogasbussar i gles trafik än stora dieselbussar i tät trafik...?
Titel: SV: Stadsbussarna Östersund AB
Skrivet av: AO skrivet 30 mars 2010, 10:02:15 AM
Vad menar man med förarprov egentligen? Känns ju bakvänt att ha utprovning av kläder innan man gör något typ av test av förarnas körduglighet som i så fall skulle vara avgörande för anställning. Eller menar man med förarprov att de förarare som blir anställda får testa och lära sig de nya fordonen innan trafikstart?
Titel: SV: Stadsbussarna Östersund AB
Skrivet av: Klaverdörr skrivet 04 april 2010, 04:45:14 AM
Hej

Läs insändaren nedan

http://gd.se/insandare/1.1926356-vad-gor-facket-

Tråkigt att klogomålen redan börjat innan dom ens börjat med trafiken, har man inte fått arbete så har det nog inget med lönen att göra då ev skador eller annat är mycket dyrare för det företaget som kör så det har garanterat mest med det att göra.

Svar till tidigare i tråden

Körprov är säkert en körning med "test passagerare" med olika frågor  sedan kan dom berätta om hur resan var till ansvariga kort.
"Anställning" är ju senare så säkert sållas det då dvs  "du fick jobbet eller inte"

Har man nästan sveriges mest nöjda resenärer nu i en stad så sumpar man nog inte bort ett nytt område?
Titel: SV: Stadsbussarna Östersund AB
Skrivet av: Klaverdörr skrivet 04 april 2010, 04:46:57 AM
Körprov = Förarprov
Titel: SV: Stadsbussarna Östersund AB
Skrivet av: Klaverdörr skrivet 05 april 2010, 22:01:35 PM
Hej

Okej Ödlund, jag använder sökfunktionen! Det är mycket att tänka på när man startar ett företag i en ny stad!
Titel: SV: Stadsbussarna Östersund AB
Skrivet av: Christian Ljunggren skrivet 07 april 2010, 16:53:33 PM
Citat från: Klaverdörr skrivet 04 april 2010, 04:46:57 AM
Körprov = Förarprov


Det finns exempel bland de stora bolagen i Sverige, där man tillämpar körprov.
Där har det ingen betydelse om man har 20-30 års yrkeserfarenhet utan klagomål. Körprov krävs ändå. Handledaren kan utgöras av en fd bilskollärare, som ger order om var och hur man ska köra.
Detta är nog en trend, som lär stanna i branschen.

/Christian
Titel: SV: Stadsbussarna Östersund AB
Skrivet av: Ersa skrivet 07 april 2010, 21:22:03 PM
Citat från: Christian Ljunggren skrivet 07 april 2010, 16:53:33 PM
Det finns exempel bland de stora bolagen i Sverige, där man tillämpar körprov.
Där har det ingen betydelse om man har 20-30 års yrkeserfarenhet utan klagomål. Körprov krävs ändå. Handledaren kan utgöras av en fd bilskollärare, som ger order om var och hur man ska köra.
Detta är nog en trend, som lär stanna i branschen.

Ett nytt fenomen jag nyligen upptäckt är att kör- och teoriprov ibland skall utföras om man som förare söker en heltidstjänst på en annan depå, för samma arbetsgivare. Detta gäller alla, även de som haft tillsvidareanställning i 10-20 år och under den tiden kört på heltid på granndepån(!). Vad händer om man kuggar? Är det då bara att lugnt fortsätta köra vidare på sin gamla depå med sin tillsvidareanställning? ::)

Nu gäller exemplet ovan inte Stadsbussarna i Östersund AB, men i teorin skulle detta företag kunna köra med lika hårda krav på sina tilsvidareanställda Östersundsförare som vill byta stad och depå från Östersund till Gävle, som med f.d. Nobinaförare i från Gävle.
Titel: SV: Stadsbussarna Östersund AB
Skrivet av: AO skrivet 08 april 2010, 14:50:48 PM
Det är nu klart med anställningarna till Stadsbussarna i Gävle. Ca 30 som jobbade åt Nobina fick inte jobb hos Stadsbussarna.
http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.1940986-30-talet-bussforare-ratas-av-nya-bolaget (http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.1940986-30-talet-bussforare-ratas-av-nya-bolaget)
Titel: SV: Stadsbussarna Östersund AB
Skrivet av: AO skrivet 09 april 2010, 13:06:20 PM
Det börjar bli lite brottom nu för Stadsbussarna att fixa lokaler och en depå:
http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.1942643-bussbolaget-saknar-lokaler-i-gavle (http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.1942643-bussbolaget-saknar-lokaler-i-gavle)
Titel: SV: Stadsbussarna Östersund AB
Skrivet av: jocke skrivet 09 april 2010, 13:40:47 PM
Citat från: AO skrivet 09 april 2010, 13:06:20 PM
Det börjar bli lite brottom nu för Stadsbussarna att fixa lokaler och en depå:
http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.1942643-bussbolaget-saknar-lokaler-i-gavle (http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.1942643-bussbolaget-saknar-lokaler-i-gavle)

Står i tidningen att de letar lokaler, men dom hyr ju redan in sig i huset mittemot Hang Loose bar / Scandic på andra sitan Nygatan.
Titel: SV: Stadsbussarna Östersund AB
Skrivet av: Klaverdörr skrivet 18 april 2010, 23:48:10 PM
Hej Alla!


Detta ska vara beställt till Gävle enligt MAN med löpande leverans under våren/sommaren men hur kommer dörrställning vara på kort respektive ledvagnarna ? Hittar ingen info om detta detta form!

MAN A21 GAS Kortvagn 5st

MAN A23 Diesel Ledvagn 10st

MAN A78 Diesel Kortvagn 31st
Titel: SV: Stadsbussarna Östersund AB
Skrivet av: Klaverdörr skrivet 19 april 2010, 00:02:51 AM
Hej igen!

Som tillägg.

Under avtalsperioden (10år) så ska 15st av diselbussarna bytas ut mot Gasbussar, så jag förmodar att 15 av dieselbussarna på sikt kommer senare placeras i Östersund för att minska medelåldern där, sedan enligt X-trafik så är det ok att placera om äldre bussar från andra områden till Gävle dock måste dessa hålla samma krav som i avtalet dvs alkolås samt AC.

Det jag har förstått har man nästan inga med detta inom KR-trafik eller Stadsbussarna Östersund så några bussar passande för stadstrafik med alkolås samt AC idag är svårt att placera i Gävle, så det blir nog i i så fall att hyra in bussar från andra bolag om inte alla MAN-bussar hinner levereras innan vintertidtabellen i mitten på Aug då det blir ca 41-43 bussar i trafik per dag (vardag) i högtrafik. Under sommaren bör det lösa sig då ca 20-25 bussar som max behövs i högtrafik, detta kommer MAN hinna leverera!
Titel: SV: Stadsbussarna Östersund AB
Skrivet av: Klaverdörr skrivet 19 april 2010, 00:30:21 AM
Hej åter igen!

Det kommer med denna leverans bli något mindre med sittplatser i högtrafik med det Stadsbussarna Östersund AB har beställt mot vad Nobina kör med idag då trafiken körs med 5st ledbussar, ca 12st boggiebussar samt ca 30st 12 metersbussar.
Men planerar man omloppen bra så bör det inte vara problem, dock hade det säkert varit bra om man valt att ha ca 10st boggiebussar istället för bara 36st 12 metersbussar totalt, men det finns ju möjlighet att välja annat ist när man införskaffar fler gasbussar framöver om behovet finns...
Titel: SV: Stadsbussarna Östersund AB
Skrivet av: AO skrivet 21 april 2010, 23:09:19 PM
Om det krävs 43 bussar i högtrafik så kommer man alltså bara att ha 3 bussar i reserv. Jag är ingen expert på området men det känns som en väldigt liten mariginal. Idag kör Nobina med ca 47 vagnar, och då ska man även tänka på att trafikbeställningen som gäller idag är mindre än den som kommer gälla ifrån hösten. Kommunen har gjort en utökning som motsvarar 5 extra vagnar. Till de 43 som krävs vid högtrafik ska det väl även läggas till att det krävs ytterligare ca 4 vagnar de gånger linje 13 ska trafikeras till Läkerol Arena.

Är det någon som har hört något kring om det kommer att komma några begagnade vagnar också? Eller är det rimligt att man kan få ihop det med bara de 46 nya vagnarna?

Hur många reservvagnar brukar ett garage ha?
Titel: SV: Stadsbussarna Östersund AB
Skrivet av: MM skrivet 22 april 2010, 19:41:42 PM
Citat från: AO skrivet 21 april 2010, 23:09:19 PM
Om det krävs 43 bussar i högtrafik så kommer man alltså bara att ha 3 bussar i reserv. Jag är ingen expert på området men det känns som en väldigt liten mariginal. Idag kör Nobina med ca 47 vagnar, och då ska man även tänka på att trafikbeställningen som gäller idag är mindre än den som kommer gälla ifrån hösten. Kommunen har gjort en utökning som motsvarar 5 extra vagnar. Till de 43 som krävs vid högtrafik ska det väl även läggas till att det krävs ytterligare ca 4 vagnar de gånger linje 13 ska trafikeras till Läkerol Arena.

Är det någon som har hört något kring om det kommer att komma några begagnade vagnar också? Eller är det rimligt att man kan få ihop det med bara de 46 nya vagnarna?

Hur många reservvagnar brukar ett garage ha?

Enligt uppgift så ska väl några fordon komma från Östersund till Gävle eftersom att KR inte kommer ha kvar någon (eller har jag missuppfattat det?) trafik i Jämtland.
Titel: SV: Stadsbussarna Östersund AB
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 22 april 2010, 19:57:28 PM
KR kommer ha lite trafik kvar i Jämtland.

Ser fram emot min första tur med KR den 4/7 å se vad de är för fordon man får åka.
Titel: SV: Stadsbussarna Östersund AB
Skrivet av: Jan skrivet 23 april 2010, 14:08:18 PM
men för övrigt är det väldigt tyst om vad som händer i Jämtland nu.
Titel: SV: Stadsbussarna Östersund AB
Skrivet av: Ersa skrivet 23 april 2010, 19:49:05 PM
Citat från: RoggaBoy skrivet 22 april 2010, 19:57:28 PM
KR kommer ha lite trafik kvar i Jämtland.

Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 april 2010, 20:01:47 PM
Ett tiotal bussar blir kvar, dock är det tveksamt om man kommer att ha någon buss/förare stationerad i Östersund mer (i KR:s regi) förutom beställningsbuss.

De flesta Ragundabussarna övernattar ju inom Ragunda kommun, och utöver dem är det vissa blå bussar för 45 och 63 som övernattar i Östersund. Det blir många tomma platser på stadsbussgaraget (f.d. "nya JB-depån") i Odenskog.
Titel: SV: Stadsbussarna Östersund AB
Skrivet av: AO skrivet 24 april 2010, 11:14:51 AM
Stadsbussarna kommer att börja rulla redan den 9 juni.

Ja, inte i ordinarie trafik utan som beställningsbussar till festivalen Stolt och nykter i furuvik. Det kommer behövas cirka 20 bussar. Det här kommer alltså att bli den första chansen att se riktigt många av Stadsbussarna i rullning. Tydligen så kommer bussarna att skeppas till Göteborg och därifrån transporteras till Gävle. Nödlösningen om Stadsbussarnas bussar inte skule hinna levereras är att man hyr av Högbergs buss istället.

En artikel om det:
http://gd.se/nyheter/gavle/1.1979189-stolt-och-nykter-blir-av (http://gd.se/nyheter/gavle/1.1979189-stolt-och-nykter-blir-av)
Titel: SV: Stadsbussarna Östersund AB
Skrivet av: AO skrivet 24 april 2010, 11:38:48 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 april 2010, 11:19:44 AM
Har Nobina avböjt att sköta transporterna som tidigare år?

Tydligen måste man ha gjort det eftersom de inte äns nämns i artikeln. Det brukar ingå att bussbolaget som sköter trafiken till Stolt och nykter även är med och sponsrar och får reklam, det är därför man kommer undan med ett hyffsat billigt pris. När nu Nobina inte längre ska köra stadstrafiken kanske man inte tycker att det finns någon idé att gå in och göra det. Det kan ju också tänkas bero på att man då som smått har börjat flytta om eller börjat lacka om bussar och att det därför inte finns tillräckligt många bussar hos Nobina för att man ska kunna köra denna extratrafik.
Titel: SV: Stadsbussarna Östersund AB
Skrivet av: Der_löwe skrivet 24 april 2010, 13:29:21 PM
Citat från: AO skrivet 24 april 2010, 11:38:48 AM
Tydligen måste man ha gjort det eftersom de inte äns nämns i artikeln. Det brukar ingå att bussbolaget som sköter trafiken till Stolt och nykter även är med och sponsrar och får reklam, det är därför man kommer undan med ett hyffsat billigt pris. När nu Nobina inte längre ska köra stadstrafiken kanske man inte tycker att det finns någon idé att gå in och göra det. Det kan ju också tänkas bero på att man då som smått har börjat flytta om eller börjat lacka om bussar och att det därför inte finns tillräckligt många bussar hos Nobina för att man ska kunna köra denna extratrafik.

Nobina tackade nej vilket tidigare nämndes i denna artikel från 20:e februari
http://gd.se/nyheter/gavle/1.1969417-stolt-och-nykter-stalls-in-

Nobina har ju fortfarande kvar alla landsortstrafik i Gästrikland, så självklart skulle man vilja ha reklamen. Men personalunderlaget och bussarna räcker nog helt enkelt inte till så här mot slutet, man sattsar allt krut på att klara ordinarie trafik. Innan när man hade alla landsortsbusar och stadsbussar på samma depå och gott personalunderlag har det ju gått att köra Stolt och Nykter. Har svårt att se att tex Stadsbussarna ensam kommer kunna köra Stolt och Nykter nästa år, ingen operatör är nog ensam tillräckligt stor för att köra själva.  Det blir nog troligen flera operatörer som delar på uppdraget då. Nu har ju dock stadsbussarna ett unikt tillfället att både göra reklam och testa sina nya bussar i praktiken, de har ju dessutom minst 25 förare i sina nya kår som inte kommer ifrån Nobina som de mao kan sätta i tjänst innan 13:e juni när de egentligen tar över trafiken.


Titel: SV: Stadsbussarna Östersund AB
Skrivet av: AO skrivet 25 april 2010, 00:48:14 AM
Hittade den här ganska intressanta artikeln om Stadsbussarna.
http://www.motormagasinet.nu/articles/view/nya-gula-stadsbussar-i-gavle1 (http://www.motormagasinet.nu/articles/view/nya-gula-stadsbussar-i-gavle1)
Titel: SV: Stadsbussarna Östersund AB
Skrivet av: Klaverdörr skrivet 25 april 2010, 22:13:18 PM
Det är tråkigt att Nobina inte kan ställa upp på detta för ungdommarna, men det bottnar säkert i missnöje att X-trafik valt en annan entreprenör att sköta kollektivtrafiken i Gävle Kommun dvs dom skiter fullständigt i det.. Men i princip borde det vara möjligt att använda UL-trafiken för dessa resor, räcker inte antalet platser till så gäller ju deras resegaranti på sträckan Gävle och mot Skutskär, står det för mycket med folk för att åka med Linje 501 så åk taxi och skicka räkningen till UL det samma gäller även på återresan enligt tidtabell, sedan föranmäler man att det är många resande så är dom skyldiga att sätta in extrabussar enligt tidtabell och det är Nobina som sköter denna trafik hos UL...

Men all heder åt Stadsbussarna Östersund AB att dom kommer försöka ställa upp fast dom inte ens har börjat med trafiken i Gävle Kommun.Tråkigt att Nobina slutar sin trafik med flaggan lägst ner, dom har ju haft mycket med klagomål mot sig genom åren med och nu avslutar dom med samma mynt igen. Jag undrar om det är den lokala ledningen har bestämmt detta eller om det är HK som gjort det?
Titel: SV: Stadsbussarna Östersund AB
Skrivet av: Ersa skrivet 25 april 2010, 23:36:47 PM
Jag förstår Nobina fullständigt. Att köra nån bonussväng med dåligt betalt är inte alls värt allt besvär. Gratis eller billig reklam är ju intet värd när verksamheten med tätortsbussarna är på väg att läggas ner.

Fritt ur minnet, så rätta mig om jag har fel: Men vad det inte Länstrafiken i Jämtland som väntat sig att dåvarande Swebus skulle köra nattbussarna efter kl 00:00 fram till c:a 03:00 på nyårsdagen 1 jan 2001? Det tyckte iaf inte Swebus, då avtalet sa trafik t.o.m. 2000-12-31, och därefter drogs handbromsen åt i de gröna bussarna. Jag har för mig att Stadsbussarna i Östersund AB fick snabbstarta upp sin trafik just med dessa nattbussar nån timme efter tolvslaget, vilket de inte väntat sig.
Detta borde i så fall även ha gällt CB:s nattbussar till Brunflo, nu när jag tänker efter.
Titel: SV: Stadsbussarna Östersund AB
Skrivet av: Klaverdörr skrivet 26 april 2010, 00:43:41 AM
Hej!

Nu är det inte fråga om överlämningsdagen som denna tillställning är och Nobina sköter fortfarande stadstrafiken några dagar till i Gävle Kommun samt kommer sköta länstrafiken i Gästrikland som är en del av Gävleborgslän i 9 år till.. Klart företaget ska ta betalt för som det verkar har det inte varit en total gratisverksamhet.. Men viss bitterhet verkar det vara!

Vi får se hur det löses kl.00 mot söndagen 13 juni då Stadsbussarna tar över trafiken, dvs avgång kl. 23:50 från Rådhuset el ändhpl ca samma tid körs av Nobina sedan under resan ca kl. 00.00 lär bussbyte ske då Stadsussarna Östersund tar över... Men enligt X-trafik är samma trafikdygn fram till kl. 04:00 när det gäller busskort typ 30-dagars...
Titel: SV: Stadsbussarna Östersund AB
Skrivet av: Klaverdörr skrivet 26 april 2010, 00:59:14 AM
Hej!

Ska tillägga att bytet sker lördag 12 juni till söndag 13 juni kl.00 som det verkar och då körs nattrafik enligt tidtabell med sista avgång från City kl. 02.20 samt från flera ändhpl fram till kl. 02:21... Är det någon som vet hur överlämnandet sker så skriv här gärna! Kameran vill gärna fota!
Titel: SV: Stadsbussarna Östersund AB
Skrivet av: Bussmicke skrivet 26 april 2010, 11:44:21 AM
En resa till Gävle 13/6 skulle inte sitta fel för att kolla det nya.
Titel: SV: Stadsbussarna Östersund AB
Skrivet av: Jan skrivet 27 april 2010, 18:49:17 PM
Citat från: Klaverdörr skrivet 25 april 2010, 22:13:18 PM
Det är tråkigt att Nobina inte kan ställa upp på detta för ungdommarna, men det bottnar säkert i missnöje att X-trafik valt en annan entreprenör att sköta kollektivtrafiken i Gävle Kommun dvs dom skiter fullständigt i det.. Men i princip borde det vara möjligt att använda UL-trafiken för dessa resor, räcker inte antalet platser till så gäller ju deras resegaranti på sträckan Gävle och mot Skutskär, står det för mycket med folk för att åka med Linje 501 så åk taxi och skicka räkningen till UL det samma gäller även på återresan enligt tidtabell, sedan föranmäler man att det är många resande så är dom skyldiga att sätta in extrabussar enligt tidtabell och det är Nobina som sköter denna trafik hos UL...

Men all heder åt Stadsbussarna Östersund AB att dom kommer försöka ställa upp fast dom inte ens har börjat med trafiken i Gävle Kommun.Tråkigt att Nobina slutar sin trafik med flaggan lägst ner, dom har ju haft mycket med klagomål mot sig genom åren med och nu avslutar dom med samma mynt igen. Jag undrar om det är den lokala ledningen har bestämmt detta eller om det är HK som gjort det?

Varför ska Nobina subventionera detta då man 3 dagar senare inte alls är välkommen att fortsätta i kommunens stadstrafik.
Titel: SV: Stadsbussarna Östersund AB
Skrivet av: AO skrivet 29 april 2010, 20:34:22 PM
Jag har nyligen fått bekräftat ifrån Stadsbussarna att man inte kommer att använda sig utav några begangnade vagnar i Gävle utan att man endast kommer att använda sig utav nya fordon.
Titel: SV: Stadsbussarna Östersund AB
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 29 april 2010, 20:35:42 PM
Citat från: AO skrivet 29 april 2010, 20:34:22 PM
Jag har nyligen fått bekräftat ifrån Stadsbussarna att man inte kommer att använda sig utav några begangnade vagnar i Gävle utan att man endast kommer att använda sig utav nya fordon.

och antalet nya fordon är mindre är vad Nobina har i trafiken idag, eller hur var de?
Titel: SV: Stadsbussarna Östersund AB
Skrivet av: AO skrivet 29 april 2010, 20:39:12 PM
Exakt. Trotts att trafiken har utökats med uppskattningsvis 5 bussar. Det blir mindre mariginaler. Det kanske är på det viset Stadsbussarna kan vara billigare än konkurenterna. Å andra sidan är ju det nettoavtal i Gävle vilket verkligen gör att bussbolaget inte vill ställa in några turer och på så vis förlora intäckter....
Titel: SV: Stadsbussarna Östersund AB
Skrivet av: jocke skrivet 03 maj 2010, 02:09:18 AM
Vi får se hur de går. Blir ut o fota den helgen då :) Tur man är ledig då enligt schema iaf :) Tos-sön, Perfekt.

Har även märkt att Nobina börjat plåstra om sina bussar nu, fler o fler är reparerade nu. Åker med olackade delar lite här o där o ser ut som plåster.

Hur ska stadsbussarna klara sig med färre bussar än nobina kör med i dagsläget, det är för mig en intressant gåta då detta med ca 5 extra turer nämns + Linje 13 när den nu ska börja gå i höst igen.
Titel: SV: Stadsbussarna Östersund AB
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 03 maj 2010, 13:18:49 PM
Linje 13 rullar även när de är trav och andra stora händelser i Gävle. Åkte med Linje 13 i julas från Läkerol, och då var det väl en 8 bussar som gick därifrån om de nu inte var fler. En del bara ner till Rådhuset, och en del direkt som linje 1, 3 etc.
Titel: SV: Stadsbussarna Östersund AB
Skrivet av: virtual1 skrivet 03 maj 2010, 20:25:15 PM
Citat från: AO skrivet 29 april 2010, 20:34:22 PM
Jag har nyligen fått bekräftat ifrån Stadsbussarna att man inte kommer att använda sig utav några begangnade vagnar i Gävle utan att man endast kommer att använda sig utav nya fordon.

Trevligt för Gävleborna, trist för oss bussfotografer, hade väl i ärlighetens namn hoppats på lite f.d. Jämtlandsmaterial som jag missat att plåta till Gävle, nå ingen brådska dit då med andra ord...
Titel: SV: Stadsbussarna Östersund AB
Skrivet av: Peter Öden skrivet 03 maj 2010, 20:46:52 PM
Hej !

Inte alls trevligt med kommande MAN-bussar i Gävle, inte en Scania som stadsbuss !
Första Scaniabussen fanns i Gävle redan på 30-talet.

Mvh Peter Ö
Titel: SV: Stadsbussarna Östersund AB
Skrivet av: jocke skrivet 04 maj 2010, 00:55:22 AM
Fast vi har ju ingen Scania i dagsläget heller om jag inte är helt ute o cyklar :)

Men det bästa hade ju vart o få MAN i X-trafik lack.
Titel: SV: Stadsbussarna Östersund AB
Skrivet av: Klaverdörr skrivet 14 maj 2010, 15:22:18 PM
Hej alla!

Nu är det mindre än en månad kvar till trafikstart, är det någon som har koll på vart depån ska ligga och hur dom nya MAN-bussarna är beskaffade med tanke på dörrställning ?
Titel: SV: Stadsbussarna Östersund AB
Skrivet av: Jan skrivet 14 maj 2010, 17:35:01 PM
Citat från: Klaverdörr skrivet 14 maj 2010, 15:22:18 PM
Hej alla!

Nu är det mindre än en månad kvar till trafikstart, är det någon som har koll på vart depån ska ligga och hur dom nya MAN-bussarna är beskaffade med tanke på dörrställning ?

Är det A78 blir det 2+2+1 blir det A23 så blir det troligen 2+2+2
Titel: SV: Stadsbussarna Östersund AB
Skrivet av: Peter Öden skrivet 14 maj 2010, 17:43:28 PM
Hej !

Följande gäller för de nya stadsbussarna i Gävle:

A 21 CNG 2x2x2 låggolv 12 m.
A 23 diesel ledbussar 2x2x2x0
A 78 diesel 1x2x1 12 m. lågentré.

Mvh Peter Ö.
Titel: SV: Stadsbussarna Östersund AB
Skrivet av: Klaverdörr skrivet 17 maj 2010, 17:53:10 PM
Hej!

Finns det någon bild på bussarna ?
Dom bör väll börja komma till Sverige snart då det är en del att göra med dom innan dom kan sättas i trafik så som biljettsystem, övervakningskameror, alko test, nästa hpl displayer, biljettmaskiner etc...

Någon som vet vart depån blir? Kommer servicen skötas på depån eller kommer MAN ha denna på annat ställe då det är MAN (leverantören/tillverkaren) som ska sköta allt åt Stadsbussana ?

15st av A78 bussarna kommer även att bytas ut under anbudet då det på sikt ska vara 20st gasbussar framöver, som det ser ut i dag med linjedragningarna så kommer dessa gasbussar ej kunna trafikera stomlinje 1 då viadukten under järnvägen vid polishuset är mycket låg, det är nätt å jämt en B9S går under här idagsläget..

Jag förmodar att man kanske väljer gasledbussar då med om resandet ökar, dom har ju mycket bra möjlighet att själva påverka resandet nu med detta nya avtal, samt att Gävle Kommun skjuter till mer pengar till kollektivtrafiken.
Titel: SV: Stadsbussarna Östersund AB
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 17 maj 2010, 17:58:34 PM
Citat från: Klaverdörr skrivet 17 maj 2010, 17:53:10 PM
Hej!

Finns det någon bild på bussarna ?
Dom bör väll börja komma till Sverige snart då det är en del att göra med dom innan dom kan sättas i trafik så som biljettsystem, övervakningskameror, alko test, nästa hpl displayer, biljettmaskiner etc...

Någon som vet vart depån blir? Kommer servicen skötas på depån eller kommer MAN ha denna på annat ställe då det är MAN (leverantören/tillverkaren) som ska sköta allt åt Stadsbussana ?

15st av A78 bussarna kommer även att bytas ut under anbudet då det på sikt ska vara 20st gasbussar framöver, som det ser ut i dag med linjedragningarna så kommer dessa gasbussar ej kunna trafikera stomlinje 1 då viadukten under järnvägen vid polishuset är mycket låg, det är nätt å jämt en B9S går under här idagsläget..

Har åkt linje 1 Korsnäs - Rådhuset flera gånger, men går det inte dra om den så dem slipper köra i den viadukten vid polishuset?
Titel: SV: Stadsbussarna Östersund AB
Skrivet av: Klaverdörr skrivet 17 maj 2010, 18:04:31 PM
Citat från: RoggaBoy skrivet 17 maj 2010, 17:58:34 PM
Har åkt linje 1 Korsnäs - Rådhuset flera gånger, men går det inte dra om den så dem slipper köra i den viadukten vid polishuset?

Hej

Det blir omvägar eller så missas flera hållpatser på brynäs som finns i dagsläget, antingen kan den gå över Staffansbron och då missas stora delar av västra brynäs alt är under JVG vid öster men då är det svårt med ankomsten vid rådhuset mot Bomhus (korsnäs) då bussen måste vända alt åka över järnvägsstation mot denna viadukt och då ökar restiden med ca 5minuter och även det är ett dåligt alternativ...
Kanske man kan ha bussar som har delar av gastankarna "under taket" dvs höjden minskas utvändigt och minskas inne i bussen istället? Någon som vet om sådana bussar görs idagsläget ?
Titel: SV: Stadsbussarna Östersund AB
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 17 maj 2010, 18:09:37 PM
De har du rätt i att många hållplatser missas eller att restiden förlängs. Linjen är som den är idag redan för lång, men Linje 91 skulle väl försvinna och Linje 1 gå hela vägen till Sandviken? Ser fram emot att få åka med Stadsbussarna v26 när man kommer ner iaf, och få åka en MAN för första gången. :)
Titel: SV: Stadsbussarna Östersund AB
Skrivet av: Klaverdörr skrivet 17 maj 2010, 18:14:07 PM
Hej igen!

Inte som sommartidtallen ser ut, linje 91 är kvar..  Vet inte hur Linje 91 är upphandlad heller den kan kanske nu ligga på länstrafiken och då är det Nobina som fortsätter med denna...
Titel: SV: Stadsbussarna Östersund AB
Skrivet av: CS skrivet 17 maj 2010, 23:45:05 PM
Citat från: Klaverdörr skrivet 17 maj 2010, 18:14:07 PM
Hej igen!

Inte som sommartidtallen ser ut, linje 91 är kvar..  Vet inte hur Linje 91 är upphandlad heller den kan kanske nu ligga på länstrafiken och då är det Nobina som fortsätter med denna...

Nej, linje 91 ingick i denna upphandlingen och kommer således köras av Stadsbussarna.
Titel: SV: Stadsbussarna Östersund AB
Skrivet av: jocke skrivet 18 maj 2010, 00:12:12 AM
Jag ställer mig även i kören som undrar när bussarna börjar droppa in, samt vart depån ska vara. Det bör ju verkligen bli dags snart
Titel: SV: Stadsbussarna Östersund AB
Skrivet av: AO skrivet 18 maj 2010, 15:52:44 PM
Om man kollar på sommartidtabellen så ser man hur Stadsbuusarna lyckas med färre bussar än det används idag. Reglertiderna vid Rådhuset blir betydligt kortare på ett flertal linjer. Detta är ju något som kommer spara in omlopp.
Titel: SV: Stadsbussarna Östersund AB
Skrivet av: jocke skrivet 18 maj 2010, 22:15:52 PM
Citat från: AO skrivet 18 maj 2010, 15:52:44 PM
Om man kollar på sommartidtabellen så ser man hur Stadsbuusarna lyckas med färre bussar än det används idag. Reglertiderna vid Rådhuset blir betydligt kortare på ett flertal linjer. Detta är ju något som kommer spara in omlopp.

Ja för i dagsläget står ju bussarna mer än de åker. Fast om de blir mindre reglertid så blir de även tätare trafik eller?
Titel: SV: Stadsbussarna Östersund AB
Skrivet av: AO skrivet 19 maj 2010, 09:41:30 AM
Det verkar som att man även minskar reglertiden vid ändhållplatserna också, så bussar kommer att spras in. Kanske inte så stor skillnad under sommartidtabellen men det kommer märkas sedan när när höst-/vinter- och vårtidtabellen tar vid. Tidigare har det även varit så att alla linjer har haft avgång xx:20 (stomlinjer även xx:50) ifrån Centrum. Detta har man dock ändrat på så att stomlinje 4 kommer avgå från Centrum till Hagaström xx:35 och xx:05. Detta spar också in reglertid vid ändhållplatserna.
Titel: SV: Stadsbussarna Östersund AB
Skrivet av: jocke skrivet 19 maj 2010, 12:10:53 PM
Citat från: AO skrivet 19 maj 2010, 09:41:30 AM
Det verkar som att man även minskar reglertiden vid ändhållplatserna också, så bussar kommer att spras in. Kanske inte så stor skillnad under sommartidtabellen men det kommer märkas sedan när när höst-/vinter- och vårtidtabellen tar vid. Tidigare har det även varit så att alla linjer har haft avgång xx:20 (stomlinjer även xx:50) ifrån Centrum. Detta har man dock ändrat på så att stomlinje 4 kommer avgå från Centrum till Hagaström xx:35 och xx:05. Detta spar också in reglertid vid ändhållplatserna.

Hur kan avgångstiden från stan spela någon roll i sparandet av reglertid vid ändhållplatsen respektive stan. Det kan väl bara kontrolleras av hur ofta bussen ska gå. För resan tar ju lika lång tid om bussen går XX:50 som XX:05. Och då beror de ju enbart på hur ofta den går från ytterområdena.