Swebus har köpt 13st Scania. Det blir en liten ovanlig dörrställning än vad som vanligt. Bakdörren längst bak istället för i mitten.
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/swebus/pressrelease/view/swebus-koeper-13-nya-bussar-fraan-scania-388277
Är det OmniExpress som man har köpt då tro? Eller kör man fint med Irizar?
Modellen på bilden, tro?
http://www.infrastrukturnyheter.se/2010/03/swebus-koper-nya-bussar-fran-scania (http://www.infrastrukturnyheter.se/2010/03/swebus-koper-nya-bussar-fran-scania)
Citat från: Magnus skrivet 25 mars 2010, 16:10:28 PM
Swebus har köpt 13st Scania. Det blir en liten ovanlig dörrställning än vad som vanligt. Bakdörren längst bak istället för i mitten.
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/swebus/pressrelease/view/swebus-koeper-13-nya-bussar-fraan-scania-388277
mycket smart med 1+0+1 ala Finland, detta ger ett större bagage
Det kan bli vissa svårigheter att få passagerare att använda bakdörren på dessa, då det är nog svårt nu. Helst vill ju många gå ut fram redan idag. Men man kan ju berätta för alla i mikrofonen att det faktiskt finns en bakdörr, så borde det ordna sig.
Citat från: Fredde_J skrivet 25 mars 2010, 18:50:58 PM
Modellen på bilden, tro?
http://www.infrastrukturnyheter.se/2010/03/swebus-koper-nya-bussar-fran-scania (http://www.infrastrukturnyheter.se/2010/03/swebus-koper-nya-bussar-fran-scania)
Hoppas. Den är ju sanslöst läcker! :D
Nej nej, Infrastrukturnyheter har överhuvud taget ingen koll på vad som händer åter igen.
Modellen på bilden är helt taget ur luften och är den nya bussen som kommit ut ur samarbetet med en kinesisk tillverkare, Scania Higer.
Däremot köper Swebus in bussar från Lahden Autokori av modellen OmniExpress med dörrar 1-0-1 och baktoa som på bilden:
(http://www.svenskbusshistoria.se/images/A/ASG402.jpg)
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 25 mars 2010, 23:29:15 PM
Modellen på bilden är helt taget ur luften och är den nya bussen som kommit ut ur samarbetet med en kinesisk tillverkare, Scania Higer.
Modellen på bilden säljs väl inte ens i Europa (ännu)?
Gleder meg til en arbeids runde med Scania i fremtiden. Dagens Volvo 68xx og 00xx seriene er jo en gjeng med elektrinikstøy kasser. Nesten umulig å høre på radio for støy fra generator ødelegger all annen fornuftig lyd i disse vognene. Og de eldre Volvo har så mye drivverk støy at et gammelt tog blir misunnelige av ulydene. Man får også satse på at varme/klimastyringen i OmniExpress er bedre enn i Volvo 9700.
Den kan iallefall ikek bli dårligere
Citat från: Knut skrivet 26 mars 2010, 01:27:57 AM
Den kan iallefall ikek bli dårligere
Joho du. Volvo 9700 må ha vissa bekymmer, men nog finns det många turist/linjevagnar som är sämre. Jag kör t.ex hellre vilken 9700 som helst än en utsliten 6 år gammal MAN i 60xx-61xx-serierna med en långsam smällande växellåda, ständiga sjusiffriga felmeddelanden och blinkande lampor på panelen.
I artiklarna kring detta nyanskaffande anges att man kommer att ha 99 bussar efter att de 13 nya har kommit i maj.
Roade mig med att kolla vilka man har f.n. och kommer fram till följande: 0035-0049, 4971,4975-4976, (4977 flyttad till Nobina Karlstad 2010-03-05), 5602-5609, 6008-6013, 6053-6060, 6071, 6177-6179, 6216-6226, 6334-6338, 6769-6784 samt (pust!) 6801-6815. Jag får detta till 90 st. Det betyder väl att 4 till skall bort om uppgiften om 99 stämmer. 4971 och 4975-76 känns väl givna? Det borde dock vara en till eller är mina 90 inte 90?
Citat från: Bese001 skrivet 26 mars 2010, 20:07:29 PM
I artiklarna kring detta nyanskaffande anges att man kommer att ha 99 bussar efter att de 13 nya har kommit i maj.
Roade mig med att kolla vilka man har f.n. och kommer fram till följande: 0035-0049, 4971,4975-4976, (4977 flyttad till Nobina Karlstad 2010-03-05), 5602-5609, 6008-6013, 6053-6060, 6071, 6177-6179, 6216-6226, 6334-6338, 6769-6784 samt (pust!) 6801-6815. Jag får detta till 90 st. Det betyder väl att 4 till skall bort om uppgiften om 99 stämmer. 4971 och 4975-76 känns väl givna? Det borde dock vara en till eller är mina 90 inte 90?
Enligt mina listor verkar du ha räknat helt rätt angående dagens antal.
Och om 90 st idag ska bli till 99 efter att man lagt till 13 st torde ju 4 st försvinna bort, ja.
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 25 mars 2010, 23:29:15 PM
Nej nej, Infrastrukturnyheter har överhuvud taget ingen koll på vad som händer åter igen.
Modellen på bilden är helt taget ur luften och är den nya bussen som kommit ut ur samarbetet med en kinesisk tillverkare, Scania Higer.
Däremot köper Swebus in bussar från Lahden Autokori av modellen OmniExpress med dörrar 1-0-1 och baktoa som på bilden:
Tråkigt!
Fulaste bussen på länge.
Ærede Ersa. De nyeste Volvo har vel nok av elektronik fel. 68xx og 00xx har jo el.fel fra første dag. Karroseriemultiflex, fil varsel på "rampkoblingen". Jeg kjører heller en 60xx, 6178, 67xx enn en ny Volvo med el.feil. Største feilkildene er vel 6335-38. Går jo ikke en tur uten feil på de vognene. ser absolut frem til å kjøre "buss" og ikke traktor i fremtiden. Men vi har vel våre egne erfaringer uansett.
Volvo veksler kjappere enn MAN, men jeg har en mere avslappet kjørestil med MAN enn Volvo
Citat från: Knut skrivet 30 mars 2010, 15:14:29 PM
Ærede Ersa. De nyeste Volvo har vel nok av elektronik fel. 68xx og 00xx har jo el.fel fra første dag. Karroseriemultiflex, fil varsel på "rampkoblingen". Jeg kjører heller en 60xx, 6178, 67xx enn en ny Volvo med el.feil. Største feilkildene er vel 6335-38. Går jo ikke en tur uten feil på de vognene. ser absolut frem til å kjøre "buss" og ikke traktor i fremtiden. Men vi har vel våre egne erfaringer uansett.
Volvo veksler kjappere enn MAN, men jeg har en mere avslappet kjørestil med MAN enn Volvo
Ändå har du en 68xx-vagn på din profilbild? ;)