(http://i203.photobucket.com/albums/aa138/bmp1977/20100324/Bild1936.jpg)
Tror i alla fall att den är inne för avrustning av viktiga beståndsdelar innan vidare färd mot sista vilan.
Att du inte försöker köpa en av dem du som gillar MaxCi :)
Citat från: Jan Sjöberg skrivet 25 mars 2010, 08:11:24 AM
Att du inte försöker köpa en av dem du som gillar MaxCi :)
Betalar du? :)
Har ni inte personalrabatt?
Citat från: Svemicke skrivet 25 mars 2010, 02:49:37 AM
Tror i alla fall att den är inne för avrustning av viktiga beståndsdelar innan vidare färd mot sista vilan.
019 är ju en av dem med iTid och blå stolar, så den var tänkt att vara kvar. Men något har tydligen hänt.
Om jag fört anteckningarna rätt har BL nu tio MaxCi kvar och det är väl vad som behövs tills de nya OmniLinkarna kommer till sommaren eller när det nu blir. De kvarvarande är:
020
023
024
026
029
030
031
032
033
037
Jag bara gissade att den var på väg ut eftersom den stod i servicehallen, men den rullade idag så den får tydligen stanna.
Citat från: Bussmicke skrivet 25 mars 2010, 11:30:42 AM
Har ni inte personalrabatt?
Jag är inte längre en av personalen på BL.
Börjat på Veolia?
Citat från: Svemicke skrivet 25 mars 2010, 02:49:37 AM
(http://i203.photobucket.com/albums/aa138/bmp1977/20100324/Bild1936.jpg)
Tror i alla fall att den är inne för avrustning av viktiga beståndsdelar innan vidare färd mot sista vilan.
Tillåt mig tvivla på att denna ska bort i dagsläget. Idag har även 020 ställts av och därmed finns 10 MaxCi kvar: 019, 023, 024, 026, 029-033 samt 037. Dessa planeras finnas kvar till juni, till hösttidtabellen i augusti ska förhoppningsvis de nya OmniLink:arna ha kommit.
Jag har hittat ett antal på ett industriområde i Ulricehamn .. ;D ;D ;D. ringde företaget och fick veta att dem ska börja skrotas på måndag ....... Var där och fångade lite bilder ..kanske kommer senare i kväll om lusten finns :)
Citat från: Jan Sjöberg skrivet 26 mars 2010, 18:30:03 PM
Jag har hittat ett antal på ett industriområde i Ulricehamn .. ;D ;D ;D. ringde företaget och fick veta att dem ska börja skrotas på måndag ....... Var där och fångade lite bilder ..kanske kommer senare i kväll om lusten finns :)
Aha, är det där de hamnat. Där slutade min gamla bil sina dagar i höstas...
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 26 mars 2010, 16:32:54 PM
Tillåt mig tvivla på att denna ska bort i dagsläget. Idag har även 020 ställts av och därmed finns 10 MaxCi kvar: 019, 023, 024, 026, 029-033 samt 037. Dessa planeras finnas kvar till juni, till hösttidtabellen i augusti ska förhoppningsvis de nya OmniLink:arna ha kommit.
Jag kom just hem och åkte med 019 på linje 48 mellan Resecentrum och Södra torget. Den hade inga tecken på att något avrustats. iTid-utrustningen fungerade exempelvis. Så den blir nog kvar.
Sjöberg hälsar att nu skall här skålas för Borås MaxCi mot busshimlen ...
BL MaxCi i Ulricehamn
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Bild0201.jpg)
skrotfragsgårdsplan
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Bild0206.jpg)
Hej då nu väntar vi bara på grävskopan ska göra slut på oss för alltid
Som jag skrev längre upp så observerade jag 019 i trafik igår, så jag tog därmed tillbaks mitt tidigare spekulativa påstående.
Man använder inte grävskopor till sådana saker utan bussarna körs in i en stor demonteringshall och plockas ner i molekyler. Karossen delas upp i lagom stora bitar och pressas sedan ihop till oigenkännlighet.
Trist dom ska förstöra maxci bussarna om jag hade massor av pengar hade jag köpt dom hade startan ett fett buss museum.
hade jag haft bussar där inne massor Scania bussar o Volvo DABar det skulle vara nåt :)
Behövs inga jättepengar ..... enl uppgift har Borås Lokaltrafik fått betala miljö/skrotavgift för att bli av med dem... Men samtidigt så är denna busstyp "Etanolbuss" Inget att ha för en privatperson ...blir för kostsamt att underhålla
Tråkigt en epok är till ända även om dessa är rätt slitna så är det en saknad busstyp. Från förarsynpunkt är dessa mycket bättre än de bussar som köpts in efteråt...
Citat från: Bussfanatikern skrivet 27 mars 2010, 01:54:29 AM
Man använder inte grävskopor till sådana saker utan bussarna körs in i en stor demonteringshall och plockas ner i molekyler. Karossen delas upp i lagom stora bitar och pressas sedan ihop till oigenkännlighet.
Jo på Hölö-skroten så slår man sönder hela bussen med en grävmaskin.
Varför ska man använda grävskopr till att riva ner en buss när man kan plocka och såga sönder den i delar och sedan lägga dessa i rätt återvinningskontainer? så att Hölöskroten skrotar inte sina bussar på ett miljövänligt sätt utan man krossar dom bara hela och sen placerar man det som blir kvar i typ balar?