Busslinks misstänkta fusk mot SL i Norrtäljetrafiken kan vara betydligt mer omfattande än man tidigare trott. Det visar en utredning som nu är klar.
Vid 13-tiden sades det vara ca 650 turer...
http://www.sr.se/stockholm/nyheter/artikel.asp?artikel=3580247 (http://www.sr.se/stockholm/nyheter/artikel.asp?artikel=3580247)
... och vid 17-tiden är man uppe i 733...
http://www.dn.se/sthlm/733-bussar-kanske-aldrig-kordes-1.1067083 (http://www.dn.se/sthlm/733-bussar-kanske-aldrig-kordes-1.1067083)
			
			
			
				Citat från: Fredde_J skrivet 24 mars 2010, 17:41:45 PM
Vid 13-tiden sades det vara ca 650 turer...
... och vid 17-tiden är man uppe i 733...
Dagen är ju inte slut ännu så man kanske hinner fakturera några till innan midnatt.... ;)
			
 
			
			
				Men till skillnad mot andra län är det inte Busslink som är det stora objektet för klagomålen under artikeln i DN (http://www.dn.se/sthlm/733-bussar-kanske-aldrig-kordes-1.1067083).
			
			
			
				och enligt intranätet har revisionsbyrån tom blandat in vissa av Nobinas körningar.
är väl fortsätta ett tag.
			
			
			
				Ja, det är nog bara en tidsfråga innan Nobinas extrabussverksamhet granskas också. Man kan undra varför 471:or går fullsatta i rusningen medan det förstärks på 449 och 435 "åt fel håll".
			
			
			
				Citat från: Karsten skrivet 24 mars 2010, 21:37:15 PM
Man kan undra varför 471:or går fullsatta i rusningen medan det förstärks på 449 och 435 "åt fel håll".
Utveckla detta i ett PM, tack.
			
 
			
			
			
			
				Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 mars 2010, 22:07:46 PM
Vad? Var?
Det är intressant hur man i kommentarerna i DN går hårt mot trafikhuvudmannen, politiker och även själva tidningens vinkling, medan man i andra städer (t.ex. Sundsvall, Borås och Umeå) mestadels går hårt åt trafikutövaren vid alla typer av bekymmer.
			
 
			
			
				Citat från: Ersa skrivet 24 mars 2010, 22:14:11 PM
Det är intressant hur man i kommentarerna i DN går hårt mot trafikhuvudmannen, politiker och även själva tidningens vinkling, medan man i andra städer (t.ex. Sundsvall, Borås och Umeå) mestadels går hårt åt trafikutövaren vid alla typer av bekymmer.
Fast det beror väl på att i de andra städerna är det ofta en operatör som har stadsbusstrafiken och möjligen någon som har landsorts dito. I Stockholm, med olika bussbolag som kör inom samma geografiska områden, är det väl nästan omöljigt att veta vem som är utförare. Dessutom har ju SL varit ganska noga med att operatörens profil skall hållas mycket lågt. Viss kritik mot SL tycker jag nog också är befogat (ej till försvar för Busslink), men man ger ju inte tecken på att ha så mycket koll på den trafik som bedrivs (vliket jag visst antytt i några andra inlägg - så det kanske inte är helt obefogat att kritisera SL - om än det blir lite larvigt att hänga ut Wennerholm)
			
 
			
			
				http://svt.se/2.33538/1.1939499/busslinks_fusk_mycket_storre?lid=puff_1939499&lpos=lasMer
/Peter
			
			
			
				Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 mars 2010, 22:43:35 PM
Nej man har ju faktiskt prioriterat att kontrollera ej utförd trafik inte att kontrollera om av operatören utförd extra trafik varit befogad och korrekt, det är ju mkt svårare att kontrollera detta för vem ska avgöra om en extrabuss är befogad?  Det får ju inte bli så att man i efterhand vägrar att betala för att man fått för sig att turen inte varit befogad av belastningsskäl, då vågar operatören aldrig sätta in extrabussar i rädsla för att inte få betalt.
Men som i många saker i ett avtal så bygger det på ett förtroende mellan parterna.
Jag instämmer fullt ut i att man inte ska vägra betala i efterhand och jag tror inte att det är något större problem att man kör för mycket förstärkning (snarare tvärtom på sina håll -Busslink handlar ju om att man inte kört fast man fakturerat och det är ju något helt annat), för hur ska man kunna beräkna exakta antalet förstärkingar på 676 som går var 5:e minut eller oftare i högtrafik? Dessutom tycker jag snarare det är ett problem när en förstärkningsvagn "väntar" med att köra fram för att se om den behövs. Bättre då att den avgår halvfull och att man därmed skapar flyt i trafiken, än att man skall vänta in till det att ordinarie tur bli full och att extraturen sedan får gå halvfull, eller med några enstaka passagerare och att ordinarie turen istället blir försenad...Men redan på gamla SL-tiden var det ju gott om extraturer som var så gott som tomma, då skolor ändrat sluttider etc. Jag tror de nya avtalsmodellerna som SL använder i detta avseende är bättre. Och visst ska det finnas förtroende mellan parterna, men jag tycker inte att det hindrar att man för en fortlöpande diksussion om platsutbud och hur trafiken fungerar inom avtalsområdet. Tyvärr tror jag inte heller att de som representerar utföraren i SL-kontakterna alla gånger har helt klar insikt över ur hur det fungerar "ute på fältet". Men viss kontroll ska man också ha och det motsätter inte ett förtroende, utan handlar väl snarast om att det behövs någon som kontrollerar att man utför arbetet. Ju mer problem en utförare rapporterar, ju mer trygg kan ju också den som är trafikhuvudman vara med att man kan lita på utföraren.
			
 
			
			
				Citat från: Ersa skrivet 24 mars 2010, 22:14:11 PM
Det är intressant hur man i kommentarerna i DN går hårt mot trafikhuvudmannen, politiker och även själva tidningens vinkling, medan man i andra städer (t.ex. Sundsvall, Borås och Umeå) mestadels går hårt åt trafikutövaren vid alla typer av bekymmer.
Utvecklingen har kommit längre i Stockholm. För tio år sedan gick folk fortfarande på bluffen även här, och skällde ut operatörerna även för sådant som otvivelaktigt var beställarens fel. Det gör man uppenbarligen fortfarande på andra håll, man är upprörd över något och skyller på det som är närmast. 
Här i Stockholm har folks kunskaper om systemet ökat något, och jag tycker att merparten av klagomålen är rätt formulerade och rätt riktade, givetvis med undantaget att man ofta beskyller trafikpersonalen för felbeteende utan att något sådant har ägt rum och tycker att operatören ska skärpa sig, när det egentligen är kunden som ska skärpa sig själv...
			
 
			
			
				Citat från: JDS skrivet 24 mars 2010, 23:36:40 PM
Utvecklingen har kommit längre i Stockholm. För tio år sedan gick folk fortfarande på bluffen även här, och skällde ut operatörerna även för sådant som otvivelaktigt var beställarens fel. Det gör man uppenbarligen fortfarande på andra håll, man är upprörd över något och skyller på det som är närmast. 
Här i Stockholm har folks kunskaper om systemet ökat något, och jag tycker att merparten av klagomålen är rätt formulerade och rätt riktade, givetvis med undantaget att man ofta beskyller trafikpersonalen för felbeteende utan att något sådant har ägt rum och tycker att operatören ska skärpa sig, när det egentligen är kunden som ska skärpa sig själv...
Håller med. Skrattade dock gott åt en insändare i NackaVärmdö-posten (tror jag det var) i vintras som gav Busslink en känga för att dom ställde trafiken i Nacka/Värmdö den 17 dec.
			
 
			
			
				Citat från: buskörare skrivet 24 mars 2010, 23:52:01 PM
Håller med. Skrattade dock gott åt en insändare i NackaVärmdö-posten (tror jag det var) i vintras som gav Busslink en känga för att dom ställde trafiken i Nacka/Värmdö den 17 dec.
Helt rätt, jag såg inte en enda Busslink-buss där den dagen!  ;D
			
 
			
			
				Citat från: JDS skrivet 25 mars 2010, 01:04:47 AM
Helt rätt, jag såg inte en enda Busslink-buss där den dagen!  ;D
Haha, dom gjorde det alltså! Ställde sin trafik i NackaVärmdö  ;D
			
 
			
			
				Citat från: JDS skrivet 24 mars 2010, 23:36:40 PM
Utvecklingen har kommit längre i Stockholm. För tio år sedan gick folk fortfarande på bluffen även här, och skällde ut operatörerna även för sådant som otvivelaktigt var beställarens fel. Det gör man uppenbarligen fortfarande på andra håll, man är upprörd över något och skyller på det som är närmast. 
Här i Stockholm har folks kunskaper om systemet ökat något, och jag tycker att merparten av klagomålen är rätt formulerade och rätt riktade, givetvis med undantaget att man ofta beskyller trafikpersonalen för felbeteende utan att något sådant har ägt rum och tycker att operatören ska skärpa sig, när det egentligen är kunden som ska skärpa sig själv...
Man är nog överhuvudtaget mer van med att det finns privata utförare och att huvudmannen ändå bär det yttersta ansvaret i Stockholm - där vi ju haft betydligt mer entreprenörer inom offentlig sektor än i Norrland.. Sedan är det ju inte så enkelt att det aldrig är operatörernas fel (att man bluffakturerar är förstås inte SL:s fel - däremot deras skylidghet att kontrollera att det inte görs). Jag tycker dock det är viktigt att kritik mot utföraren ska riktas via SL centralt - men det kräver ju också att man på SL är medvetna om problemen och har en dialog för att åtgärda dem. SL kan ju egentligen aldrig skylla på utföraren - så länge de följer avtalen.