Den 23 mars jobbade jag och hade en tjänst som började i Nybodahallen. Fick ett glatt besked vid uttag av buss. Fick nämligen mig tilldelad en av de nyaste bussarna i Söderort....
(http://hem.bredband.net/soderort/Busslink_6677_Utfarten-NAH_2010-03-23.jpg)
Efter bildtagning begav jag mig mot Liljeholmen där jag skulle köra ett varv på 133an...Ställde mig efter långväggen å inväntade rätt tid...
(http://hem.bredband.net/soderort/Invantar_Avgang_LIH_2010-03-23.jpg)
När jag kört varvet på 133an så var det ett helvarv på 143an från Liljeholmen till Högdalen å tillbaka....
(http://hem.bredband.net/soderort/Busslink_6677_Hogdalen-Vandslingan_2010-03-23_A.jpg)
(http://hem.bredband.net/soderort/Busslink_6677_Hogdalen-Vandslingan_2010-03-23_B.jpg)
När jag kom till Liljeholmen igen var det paus och sedan bussbyte. Hade dock den stora turen att få ratta en av den andra nya bussarna;
(http://hem.bredband.net/soderort/Busslink_6674_Cementa-Liljeholmen_2010-03-23.jpg)
Efter att jag ankommit Majstångsvägen var det tom ner i garaget och ställa upp bussen. Därefter reste jag till fruängen för att lösa av en 144. JKörde ett å ett halvt varv på 144an. Sedan 2 på 133an med den bussen.
(http://hem.bredband.net/soderort/Busslink_5274_Bryggvagen-Ekensberg_2010-03-24.jpg)
Sen tillbaka till Nyboda och parka bussen, sen fick jag gå hem....
Fina bilder!
Synd bara att 6677 har skadats redan, men det är ju tyvärr den säsongen nu... Antar snövall?
Hur är nya OmniLinken att köra jämfört med den gamla?
Citat från: Ersa skrivet 24 mars 2010, 15:12:34 PM
Hur är nya OmniLinken att köra jämfört med den gamla?
Dom är rätt ok att köra. skönt md dubbla hängande pedaler. Och Etanol OmniLinkarna 3601-40 som jag oftast kör är hur trevliga som hellst med större förarplats så man slipper lägga jckan på golvet. Riktigt bra drag i maskinerna både på Etanol och Diesel och även fast det är 5cylindriga maskiner istället för 6 cylindrar som det va förr. Och är Etanolerna lite slöa i hastighet över 70 KM/H. Etanolarna är piggare än gamla Diesel Omni 0-60 KM/H. Det är iallafall mina erfarenheter.
Citat från: Matte skrivet 24 mars 2010, 15:39:05 PM
Dom är rätt ok att köra. skönt md dubbla hängande pedaler.
Dubbla hängande pedaler? I SL-trafik? :o
Varför går detta att ha i en Scania, till skillnad från Solaris som prompt skulle beställas med en stående bromspedal?
Är väl numera standard i Scania med hängande ..
Citat från: yngrot skrivet 24 mars 2010, 18:11:14 PM
Är väl numera standard i Scania med hängande ..
Jag vet det. Men frågan kvarstår. Varför har ingen krävt att dessa ska byggas om, som man krävde att Solaris pedalställ skulle byggas om. Varför går det att köra Scania med två hängande pedaler, men inte Solaris med samma pedaler?
Citat från: Ersa skrivet 24 mars 2010, 19:20:29 PM
Jag vet det. Men frågan kvarstår. Varför har ingen krävt att dessa ska byggas om, som man krävde att Solaris pedalställ skulle byggas om. Varför går det att köra Scania med två hängande pedaler, men inte Solaris med samma pedaler?
Ställde samma fråga, men nån hade en hel del åsikter. Så jag gissar att en del inte kan köra med hängande. Enligt hörsägen är det dock inte just att den hänger som är problemet, utan att den hänger på en annan nivå än gaspedalen vilket försvårar flytten mellan dessa. Diskussionen finns i tråden dock, om du backar nån sida.
Citat från: buskörare skrivet 24 mars 2010, 19:30:06 PM
Ställde samma fråga, men Lars Ödlund hade en hel del åsikter. Så jag gissar att en del inte kan köra med hängande. Enligt hörsägen är det dock inte just att den hänger som är problemet, utan att den hänger på en annan nivå än gaspedalen vilket försvårar flytten mellan dessa.
Va? Den hängande gasen och bromsen i en Urbino i originalutförande hänger inte alls på olika nivåer. Det var först när man satte in stående bromspedal i dem som pedalställningen kändes udda. Undrar om Söderhallsförarna skulle slå bakut lika hårt om de tvingades köra 6677 en dag. Eller är OmniLinkarna helt okej för att de enligt gemene man inte är polska utan "svensktillverkade"? ::)
Nu börjar protesterna mot pedalerna inom Busslink bli rätt märkliga.
Citat från: Ersa skrivet 24 mars 2010, 19:35:19 PM
Va? Den hängande gasen och bromsen i en Urbino i originalutförande hänger inte alls på olika nivåer. Det var först när man satte in stående bromspedal i dem som pedalställningen kändes udda. Undrar om Söderhallsförarna skulle slå bakut lika hårt om de tvingades köra 6667 en dag. Eller är OmniLinkarna helt okej för att de enligt gemene man inte är polska utan "svensktillverkade"? ::)
Som sagt, jag har ingen aning. Vi har inte Solaris, däremot LinkII och ingen av mina kollegor vad jag har hört har problem med den hängande pedalen. Kolla med Lars Ödlund här, han gillar inte hängande.
Citat från: Ersa skrivet 24 mars 2010, 16:30:17 PM
Dubbla hängande pedaler? I SL-trafik? :o
Varför går detta att ha i en Scania, till skillnad från Solaris som prompt skulle beställas med en stående bromspedal?
Fungerar bra med hängande pedaler i Citaro också ;)
Riktigt trevligt Jonas!