(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/H21Gustafsson1963.jpg)
På linje 161 (Klubbacken-Gillegatan) körde 1963-64 en serviceinriktad förare vid namn Gustafsson som jag i en annan tråd berättat lite om. Han framkallade och kopierade svartvita bilder och passagerarna lämnade in och hämtade sina filmer/bilder på bussen. Så även jag. Jag fick även åka med på ut-/inkörning till Brännkyrkahallen vilket jag uppskattade och en gång körde han t.o.m. hem till mig i sin Fiat med mina nyframkallade bilder. I april 1964 hamnade han på linje 138 (Örnsberg-Gillegatan). Sedan skiljdes våra vägar men jag minns att han uppvaktade mig i samband med min studentexamen ett antal år senare. Kundvård innan ordet var påhittat.
Här syns han i sin H21 Capitol vid Mälarhöjden tidig höst 1963.
Mvh Gunnar
Hade han alltid samma vagn, A75251, också?
Idag hade han väl fått skattmasen på sig om han hade framkallat filmer åt folk.
Citat från: Mr G skrivet 24 mars 2010, 18:39:48 PM
Hade han alltid samma vagn, A75251, också?
Nej, han körde Brännkyrkas olika Capitoler.
Mvh Gunnar
Alltid trevligt med sådana anekdoter. :)
Citat från: Mr G skrivet 24 mars 2010, 18:39:48 PM
Idag hade han väl fått skattmasen på sig om han hade framkallat filmer åt folk.
Det fick han säkert på 1960-talet också. Man får väl anta att han drev verksamheten under ordnade former, kanske som enskild firma eller något sådant.
Citat från: Gunnar D skrivet 24 mars 2010, 10:43:12 AM
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/H21Gustafsson1963.jpg)
På linje 161 (Klubbacken-Gillegatan) körde 1963-64 en serviceinriktad förare vid namn Gustafsson som jag i en annan tråd berättat lite om. Han framkallade och kopierade svartvita bilder och passagerarna lämnade in och hämtade sina filmer/bilder på bussen. Så även jag. Jag fick även åka med på ut-/inkörning till Brännkyrkahallen vilket jag uppskattade och en gång körde han t.o.m. hem till mig i sin Fiat med mina nyframkallade bilder. I april 1964 hamnade han på linje 138 (Örnsberg-Gillegatan). Sedan skiljdes våra vägar men jag minns att han uppvaktade mig i samband med min studentexamen ett antal år senare. Kundvård innan ordet var påhittat.
Här syns han i sin H21 Capitol vid Mälarhöjden tidig höst 1963.
Mvh Gunnar
Trevligt att det är en Capitol med Metropolfront :D
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 25 mars 2010, 12:01:56 PM
Trevligt att det är en Capitol med Metropolfront :D
Inte så ovarnligt, alla SS H21/H22 hade denna front.
Mvh AGR
Fanns det något speciellt skäl till att det aldrig förekom Metropol på linje 161 eller var det enbart av belastningsskäl? När linje 136 ersatte Örnsberg-Klubbacken så kördes ju den med Metropol så på den sträckan fanns det inget hinder (axeltryck etc.). Linje 138 däremot gick väl med Capitol men det är svårt att tänka sig att det skulle funnits något hinder för Metropol mellan Mälarhöjden och Gillegatan.
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 26 mars 2010, 23:41:52 PM
Fanns det något speciellt skäl till att det aldrig förekom Metropol på linje 161 eller var det enbart av belastningsskäl? När linje 136 ersatte Örnsberg-Klubbacken så kördes ju den med Metropol så på den sträckan fanns det inget hinder (axeltryck etc.). Linje 138 däremot gick väl med Capitol men det är svårt att tänka sig att det skulle funnits något hinder för Metropol mellan Mälarhöjden och Gillegatan.
Mr H
Säkerligen var Brännkyrkas Metropoler hårt utnyttjade innan T-bana 2 öppnades. Ej heller behövdes deras kapacitet på linje 161. Därtill kom väl den något mindre goda framkomligheten på delen Mälarhöjden-Klubbacken.
Vill minnas att linje 136 gick Örnsberg-Mälarhöjden i lågtrafik och utgjorde då tillsammans med linje 139 en "stomtrafik" på denna sträcka tursatt med Metropol. Linje 138 tillkom under högtrafiken.
Mvh Gunnar
En fråga till Mr H, Gunnar m fl är då om 136:ans metropol, (det lär väl knappast varit mer än en?) också trafikerade Klubbacken eller om den endast gick i lågtrafik på sträckan Örnsberg - Mälarhöjden? Om det nu var så hemskt och farligt att köra metropol till Klubbacken skulle man ju ha kunnat ta ut en capitol för ändamålet till högtrafiken, och låta en av 139:ans högtrafikmetropoler ta över ansvaret för 136:an i lågtrafik.
Efter 5 april 1964 slappnade jag av (och kanske många andra också) för att senare inför Dagen H komma igen. Åkte väl några gånger med linje 139 till Bredäng/Sätra för att kolla utbyggnaden av T-banan samt någon gång med Gustafsson på linje 138. Tror inte jag åkte linje 136.
När jag nu går igenom mina fåtal relevanta negativ från 1964-65 märker jag att min minnesbild av Metropol på 136:an inte har stöd i negativen. Visst, invigningsdagen 5 apr -64 gick Metropol på 136:an men exvis torsdagen 25 juni -64 gick Capitol 75252 där och på våren -65 Capitolerna 75258 och 75392. Säkerligen tursattes Metropol på 136:an då och då april 64 - maj 65 men även Capitol gick där bevisligen.
Med detta är mina uppgifter i detta ämne uttömda men hoppas att andra kan komplettera!
Mvh Gunnar
Frågan som är kvar är väl då, om det gick metropol till Klubbacken eller endast i de turer som vände vid Mälarhöjden.
Kanske är det Mr H som sitter inne på svaret på denna existentiella gåta ...
Tyvärr inte! Jag sätter mina förhoppningar till AGR och HJP!
Jag kan bara tillföra att jag åkte 136:an med Metropol första veckan den gick men det var bara en tur som gick till Mälarhöjden så det var ingen nytta med det i detta sammanhang. Brännkyrkas smålinjer var ju 131 och 161 och det verkar ju konstigt om det aldrig skulle ha förirrat sig ut en Metropol på 161:an om man fick köra där. 131:an ex.vis gick ju stadigt med Metropol en period och inhopp av Metropoler förekom då och då. Brännkyrkas H21 kunde man ju f.ö se då och då i trafik på deras linjer 67 och 68. Säkert nyttigt att få växla upp till direktväxeln någon gång! ;) ;)
Sedan vad det gällde 161:an och kundvård så var ju det som jag tidigare skrivit ingen nyhet på 161:an då företrädaren Olofsson var väl så kundvårdande även om han inte framkallade bilder. Han gillade smålinjer av sociala skäl och flyttade sedemera till 131:an och det var väl då er beskrivna Gustafsson kom in i bilden. När det regnade och Olofsson körde så var antalet "hållplatser" oändliga på 161:an!
Många var "racen" med trampbilen nedför Klubbacken med Olofsson och 161:an, men Olofsson släppte givetvis och lät oss barn alltid vinna förmodligen både av säkerhetsskäl och pedagogiska skäl. Segerns sötma av att ha kört snabbare än "Olofsson och 161:an" räckte för ett par timmars respekt i kamratkretsen!
Egentligen är säkert beskrivningarna typiskt för en kortlinje där kundkretsen alltid är densamma fast man kan ju undra vad som driver en förare att frivilligt vilja köra tresiffriga varv på en tjänst upp och nerför en backe varje dag?
F.ö vilket härligt tidsdokument Gunnars bild på 161:an med Gustafsson är och jag känner spontant det som Astrid Lindgren uttryckte så fyndigt en gång i tiden: "Landet som inte längre finns" vilket jag tycker är tankeväckande, det är inte bara H21 och 161:an som försvunnit ur ens liv...!!! Se där, nu blev frågan om Metropol på 161:an väldigt existentiell helt plötsligt! ;)
Mr H
Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 mars 2010, 13:08:55 PM
Ja 131 an (Nybohov) och 135 an (Klubbacken) tillhörde mina "hatobjekt" i början på -80 talet, som ofta utlånad till Nyboda var det dessa linjer man hamnade på till dess det gått upp för ansvarig "kommendant" att man faktiskt hittade även exotiska linjer som 141 och 165...
Jag är glad för att jag fick köra 135:an en gång sommaren -71 (Med H32 Büssing) så att jag har gjort det. Häftigt att köra genom mitt gamla Aspudden även om det var staket mitt i gatan istället för spår.
Mvh Gunnar
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/H21Gig.jpg)
Hittade en till bild från samma dag 28 sep 1963.
Gustafsson med sin H21 vid Gillegatan. En annan tid....
Mvh Gunnar
Citat från: Mr H skrivet 28 mars 2010, 10:29:08 AM
Tyvärr inte! Jag sätter mina förhoppningar till AGR och HJP!
Mr H
****
Oj, vilket ansvar som läggs på mina axlar nu. Faktum är att jag inte kan svara på frågan. Jag bodde (och bor) intill Gillegatans f.d. ändhållplats, men denna tid har jag inte så klart för mig, på annat sätt än att linjerna fanns. Mellan Gillegatan och klubbacken, tror jag dock att det kan ha varit svårt att fylla en Metropol. Min gissning är att det räckte och "blev över", med Capitol.
HJP
Citat från: Gunnar D skrivet 28 mars 2010, 15:16:43 PM
Jag är glad för att jag fick köra 135:an en gång sommaren -71 (Med H32 Büssing) så att jag har gjort det. Häftigt att köra genom mitt gamla Aspudden även om det var staket mitt i gatan istället för spår.
Mvh Gunnar
****
Jag körde också H32 några gånger på 135:an, i början av 1970-talet. Vill minnas att man stod still, längre tid än man körde.
En lördag, tyckte jag att det skulle vara bättre att gå hem till mamma och äta lunch, istället för att sitta i ett tämligen öde Nybodahallen, 3-4(?) timmar, tills eftermiddagsturen skulle ut. Jag kontaktade Yttrafikcentralen, och bad om att få ställa bussen i vändslingan vid Gillegatan. Det fick jag, och mamma bjöd på lunch. Samma tjänst återkom, några lördagar senare. Stärkt av förra gångens tillmötesgående, kontaktade jag Ytcentralen på nytt. Förklarade läget, men fick då "Det här är ingen lekstuga", till svar, så det var bara att köra till Nyboda den gången.
Idag är linjen förlängd till Vårberg, och vändslingan borttagen....
HJP
Citat från: Gunnar D skrivet 13 april 2010, 22:07:07 PM
Hittade en till bild från samma dag 28 sep 1963.
Gustafsson med sin H21 vid Gillegatan. En annan tid....
Mvh Gunnar
****
Riktigt kul att få en bild från "min" vändslinga i vänstertrafik. Slingan var ju perfekt i vänstertrafiken, men i högertrafiken, kunde man inte få in bakvagnen till kanten.
Sedan linjen förlängdes, ställdes återvinningscontainrar i slingan. Det måste ha varit en av Stockholms bäst placerade återvinningsstationer. Ägaren av huset bakom fotografens rygg, tyckte dock inte det. Han lyckades klaga bort den, och få slingan borttagen, trots mina protester. Han satte demokratin ur spel, och försämrade för alla kringboende. Sedan sålde han huset.
Tackar&Bockar!
HJP
Citat från: HJP skrivet 15 april 2010, 13:45:39 PM
****
En lördag, tyckte jag att det skulle vara bättre att gå hem till mamma och äta lunch, istället för att sitta i ett tämligen öde Nybodahallen, 3-4(?) timmar, tills eftermiddagsturen skulle ut. Jag kontaktade Yttrafikcentralen, och bad om att få ställa bussen i vändslingan vid Gillegatan. Det fick jag, och mamma bjöd på lunch. Samma tjänst återkom, några lördagar senare. Stärkt av förra gångens tillmötesgående, kontaktade jag Ytcentralen på nytt. Förklarade läget, men fick då "Det här är ingen lekstuga", till svar, så det var bara att köra till Nyboda den gången.
HJP
Jag är ändå positivt överraskad av att du fick ha bussen "med på lunchen" en gång på tjänst inom gamla SS-området. I Huddinge 1972-73 var tjänsterna ofta sådana att man hade "lunch på bussen" och kunde åka vart man ville (oftast hem). Hur det är idag i Huddinge/Eriksberg vet jag inte.
Mvh Gunnar