Från UL:s Hemsida beträffande kontant ersättning via resegarantin: 
Citat
Om du rest med en enkelbiljett har du rätt till kontant ersättning enligt följande: 
• Blev du 60-119 minuter försenad kan du få tillbaka 25 % av biljettpriser.
• Blev du mer än 120 minuter försenad 50 % av biljettpriset.
Kontant ersättning ges endast för belopp över 35 sek.
Jag satt och funderade varför man över huvud taget har med punkten 60-119 minuter eftersom en biljett i alla UL:s 3 zoner, alltså en max-biljett kostar 120 kronor och 25% av det är ju 30 kronor och alltså inget man får ut. 
Ska man skratta eller gråta  ::)
http://www.ul.se/sv/Kundservice/Resegaranti--synpunkter/Las-mer-om-var-resegaranti/ (http://www.ul.se/sv/Kundservice/Resegaranti--synpunkter/Las-mer-om-var-resegaranti/)
			
 
			
			
				Detta är ju exakt samma resegaranti som SJ numera har, i enlighet med det nya EU-direktivet (som i Sverige innebar en försämring...). Dock har SJ miniminivån 30 kr.
I Västerbotten får man tillbaks hela biljettpriset om man blir mer än 20 minuter försenad:
Kommer du fram mer än 20 minuter för sent, har du rätt till ersättning motsvarande bussbiljettens värde. Kontakta bussföretaget eller Länstrafiken.
Visserligen finns det inga kontaktuppgifter och när man väl hittar en adress att maila till så får man inget svar, men tanken är god! ;)
/Jessika
			
			
			
				Citat från: MartinMartin skrivet 23 mars 2010, 14:39:39 PM
Från UL:s Hemsida beträffande kontant ersättning via resegarantin: 
Jag satt och funderade varför man över huvud taget har med punkten 60-119 minuter eftersom en biljett i alla UL:s 3 zoner, alltså en max-biljett kostar 120 kronor och 25% av det är ju 30 kronor och alltså inget man får ut. 
Ska man skratta eller gråta  ::)
http://www.ul.se/sv/Kundservice/Resegaranti--synpunkter/Las-mer-om-var-resegaranti/ (http://www.ul.se/sv/Kundservice/Resegaranti--synpunkter/Las-mer-om-var-resegaranti/) 
Om du läser på ULs hemsida så finns det andra priser om man tex åker till och från Arlanda. Åker man Gävle - Arlanda kostar tydligen en biljett 200:- Då kan man få ersättning på 25% av biljettpriset. 
			
 
			
			
				Citat från: L skrivet 23 mars 2010, 17:56:41 PM
Om du läser på ULs hemsida så finns det andra priser om man tex åker till och från Arlanda. Åker man Gävle - Arlanda kostar tydligen en biljett 200:- Då kan man få ersättning på 25% av biljettpriset. 
Ja just det ja. Men har du testat det i verkligheten? Jag körde 848:an här om veckan från Sala och en dam skulle till Arlanda.
Hon hade kollat på hemsidan och fått uppgiften 120:- till Arlanda.
När jag knappa in Arlanda (zon 48) i almexen så sa den 160:-
Jag kontaktade då Nobina som har trafikledningen åt UL på kvällar och helger och mannen där var inte säker utan skulle kolla upp det och återkomma. När han sedan ropar tillbaka så säger han att Uppsala-Arlanda kostar 100:- och berättigar inte till nån övergångsrabbat, 
resan Sala-Uppsala-Arlanda ska kosta 180:- säger han.
Jag funderar då varför damen ska betala 2 gånger för Uppsalazonen, 1 gång på Arlandabussen och en gång hos mig, summan borde ju med det resonemanget bli 140:- (Arlanda-Uppsala 100:- och 40:- tillägg för Sala).
Det slutar med att jag ändrar via-zonen från Heby till Sala via Sala till Arlanda och då är resenären och Almexen överrens om 120:-
Mycket på UL:s hemsida stämmer inte överrens med verkligheten.
			
 
			
			
				Resegaranti som inte gäller förrän efter 60 min är väl tveksamt att detta är bra. Hur många resenärer tycker det är OK att bussen är mer än 30 min sen och att detta inte ersätts?
			
			
			
				Citat från: L skrivet 23 mars 2010, 17:56:41 PM
Om du läser på ULs hemsida så finns det andra priser om man tex åker till och från Arlanda. Åker man Gävle - Arlanda kostar tydligen en biljett 200:- Då kan man få ersättning på 25% av biljettpriset. 
Men att få 50 kr tillbaks för att man kommer fram till Arlanda t.ex. 90 minuter försenad eller 100 kr tillbaks om man är över 2 timmar försenad är ju lite snålt eftersom man då förmodligen har missat sitt flyg... Eller åker Gävlebor alltid till Arlanda så de är där typ 3 timmar före flygets avgång...?
/Jessika
			
 
			
			
				Men hur ofta är bussen flera timmar sen? Eller för den delen ens 30min sen?
			
			
			
				Citat från: lil-sis skrivet 24 mars 2010, 09:55:17 AM
Men hur ofta är bussen flera timmar sen? Eller för den delen ens 30min sen?
Bussar kan ju t.ex. gå sönder och är det ute i "bushen" kan det ta en stund att få ut en ersättningsbuss. Det kan väl också handla om missade anslutningar. Kanske första bussen inte var så försenad, men tillräckligt för att man skulle missa sin anslutning. Och sedan gäller denna resegaranti också Upptåget och det blir ju då och då ganska försenat och ställs dessutom in ibland (hände mig senast igår).
/Jessika
			
 
			
			
				Citat från: Jessika skrivet 24 mars 2010, 10:03:22 AM
Bussar kan ju t.ex. gå sönder och är det ute i "bushen" kan det ta en stund att få ut en ersättningsbuss. Det kan väl också handla om missade anslutningar. Kanske första bussen inte var så försenad, men tillräckligt för att man skulle missa sin anslutning. Och sedan gäller denna resegaranti också Upptåget och det blir ju då och då ganska försenat och ställs dessutom in ibland (hände mig senast igår).
/Jessika
Frågan är väl dock om någon bryr sig om garantin (att få tillbaka max 60 kronor om bussen eller tåget varit försenat över 2 timmar är ju ganska meningslöst - känns knappast som en rimlig kompensation), de flesta har väl också någon form av periodkort. När det gäller busstrafik inom ett län är väl egentligen själva ersättningen för biljetten ganska meningslös. Eftersom UL också har regionaltåg är man väl tvungen att införa garantin enligt EU-direktivet. Men annars är det väl främst att ha möjlighet att ta taxi och få ersättning som betyder något. Där har ju verkligen SL utvecklats bra nu - särskilt när man även kan ta sin egen bil och få ersättning för det.
			
 
			
			
				Citat från: lil-sis skrivet 24 mars 2010, 09:55:17 AM
Men hur ofta är bussen flera timmar sen? Eller för den delen ens 30min sen?
Det händer att bussarna är sena 15-60 min av olika anledningar. I volket fall så är det trist att inte komma fram.
			
 
			
			
				Jag kontaktade UL för att kolla vad som gäller. Och enligt personen jag pratade med har de kvar sin vanliga resegaranti. Dock har man som resenär ett val att få ersättning enligt EUs direktiv om man så önskar.