En bild som jag fått från Bengt Nederfeldt i Örebro
(http://i478.photobucket.com/albums/rr145/78064ja/2010124.jpg)
GDG 2636 i Örebro
Denna buss,2636,togs bort från centrala omloppet och placerades i Kungälv.Där gick den ofta på Älvängen. Kunde någon gång användas på expressbussar som förstärkning.
Sedan en sak som någon protesterade på. Jag vet alltså inte om den blev skrotad eller inte men den stod i Nykroppa en tid. Den kan ha sålts vidare.
Har något minne av att jag sett den på skrot planen vid garaget i Kungälv tillsammans med flera andra äldre bussar och då var den krockad,måste ha varit sommaren 87 eller 88?
Trevlig bussmodell. Denna är en 13-metersvagn, annars var påfallande många av GDG-expresserna av någon anledning i 12-m utförande trots att den längre varianten gick betydligt bättre komfortmässigt.
2636 verkar i alla fall ha funnits kvar i rullorna vid bildandet av Swebus (1989/90) där den fick inv nr 0072, men försvann tydligen ganska snabbt därefter.
Citat från: Greger Larsson skrivet 23 mars 2010, 22:33:34 PM
Trevlig bussmodell. Denna är en 13-metersvagn, annars var påfallande många av GDG-expresserna av någon anledning i 12-m utförande trots att den längre varianten gick betydligt bättre komfortmässigt.
2636 verkar i alla fall ha funnits kvar i rullorna vid bildandet av Swebus (1989/90) där den fick inv nr 0072, men försvann tydligen ganska snabbt därefter.
1976 som 2636 är ifrån var som du nämde 13m och det var även de andra som kom sedan (2-axliga)
Citat från: Ulf Fernestad skrivet 23 mars 2010, 22:53:19 PM
1976 som 2636 är ifrån var som du nämde 13m och det var även de andra som kom sedan (2-axliga)
Jo, fast både 1977 och 1978 års van Hooler verkar ha varit 12-m, om mina listor stämmer? Däremot 79:orna 13-meters. Sen blev det ju även boggi med B10:orna medan de tvåaxliga även senare var 12 meter långa. Men delvis var de ju avsedda för utlandstrafiken och då var ju 12 meter maxlängd så länge den trafiken höll igång.
Citat från: Greger Larsson skrivet 23 mars 2010, 23:05:35 PM
Jo, fast både 1977 och 1978 års van Hooler verkar ha varit 12-m, om mina listor stämmer? Däremot 79:orna 13-meters. Sen blev det ju även boggi med B10:orna medan de tvåaxliga även senare var 12 meter långa. Men delvis var de ju avsedda för utlandstrafiken och då var ju 12 meter maxlängd så länge den trafiken höll igång.
-77 och -78 kom inga expressare, 27-vagnarna var för continenttrafiken, 28-vagnarna beställning, 1979 kom 5 expressare + 4 godsexpressare, -80 1 express, -81 3 st. 2179/80/81, -83 4st. 2375/76/77/78, -85 3st. boggie
I 26xx serien var 2628,2629,2630 den kortare modellen med ac,de övriga gick väl på expressen från början utom 2626
Citat från: j-a skrivet 23 mars 2010, 23:24:23 PM
I 26xx serien var 2628,2629,2630 den kortare modellen med ac,de övriga gick väl på expressen från början utom 2626
OK. Vilka var då B58-65 i 26-serien, var det 2631-2637 eller även 2625-2627? Har lite bristfälliga uppgifter på dessa, lika bra att reda ut det när det är kunnigt folk "på tråden" ;)
Citat från: Greger Larsson skrivet 23 mars 2010, 23:39:23 PM
OK. Vilka var då B58-65 i 26-serien, var det 2631-2637 eller även 2625-2627? Har lite bristfälliga uppgifter på dessa, lika bra att reda ut det när det är kunnigt folk "på tråden" ;)
ja, 2625-2627,2631-2637
Tackar :)
Enligt uppgift från en äldre förare i Karlskoga placerades 2634, 2635 och 2636 där i samband med starten av linjen till Göteborg på hitsidan Vänern. 2634 kom till Ludvika senare delen av 1980 eller i början av 1981, den hade då rullat 89.000 mil. 2635 såg man regelbundet i Örebro, troligen på 90-talet den hade då rullat förvånansvärt långt, jag minns i dag inte miltalet.
Mvh Jan G
2635 gick ofta på Linjen Göteborg-Sälen(Rörbäcksnäs) på helgerna,på slutet av dess aktiva tid hamnade den hos Nymans också.Vet inte säkert om det var där den fick avsluta sin karriär eller om den kom till Karlstad.
2635 ingick i det centrala omloppet 82.2 väldigt länge. Orsak att bussen byggts om för prov. Den lär ha gått avsevärt mycket mer än andra bussar.Den lär ha haft luftfjädring framtill.
Sedan tillkom ju inte Nickeln (GDG) i Göteborg innan efter leveransen av vH 1976.
GDG startade ju en förlängning av linje 841 (fd 241) till att gå Göteborg-Mariestad-Kristinehamn-Karlskoga (och några dagar i veckan till Örebro).År cirka 1976.
Enligt en notis så stod 2635 och 2636 tillsammans i Nykroppa. Enligt uppgift här så skulle den senare ha sålts därifrån.
Eftersom 7007 har dörr 1-0-1 så ser vi att GDG regelbundet hade denna dörrsättning på van Hool. Vill minnas att det var 1981 som det kom van Hool med dörr 1-1-0 ( t ex 2182 och 2183,kan det varit fler. Minns även en vH 300 Jumbo fd Nyman med dörr 1-1-0,kan det ha varit 2076?).
2634 omplacering till Ludvika? Troligen bör datum vara ungefär feb 1981. Då kommer 2179-2181 som är GDG första vH som är 2,60 m breda. Men 2634 gick fortfarande 1981 förstärkning på linje 845.
Citat från: S Svensson skrivet 02 april 2010, 17:58:24 PM
2635 ingick i det centrala omloppet 82.2 väldigt länge. Orsak att bussen byggts om för prov. Den lär ha gått avsevärt mycket mer än andra bussar.Den lär ha haft luftfjädring framtill.
Sedan tillkom ju inte Nickeln (GDG) i Göteborg innan efter leveransen av vH 1976.
GDG startade ju en förlängning av linje 841 (fd 241) till att gå Göteborg-Mariestad-Kristinehamn-Karlskoga (och några dagar i veckan till Örebro).År cirka 1976.
Enligt en notis så stod 2635 och 2636 tillsammans i Nykroppa. Enligt uppgift här så skulle den senare ha sålts därifrån.
Eftersom 7007 har dörr 1-0-1 så ser vi att GDG regelbundet hade denna dörrsättning på van Hool. Vill minnas att det var 1981 som det kom van Hool med dörr 1-1-0 ( t ex 2182 och 2183,kan det varit fler. Minns även en vH 300 Jumbo fd Nyman med dörr 1-1-0,kan det ha varit 2076?).
2634 omplacering till Ludvika? Troligen bör datum vara ungefär feb 1981. Då kommer 2179-2181 som är GDG första vH som är 2,60 m breda. Men 2634 gick fortfarande 1981 förstärkning på linje 845.
2635 hade ju även en 6 växlad växellåda utan hög/låg under många år,luftfjädringen fanns ju på alla b58 i kombination med bladfjädrar.Dörrkombinationen 1-1-0 fanns väl bara på 2182,83 och på någon av konferensvagnarna 2593?? och på de 26xx vagnar som kom till Surahammars trafik,samt 2881,82 om jag inte minns fel och på 2076 men den kom ju med i Nymans köpet.
Citat från: j-a skrivet 02 april 2010, 18:13:54 PM
2635 hade ju även en 6 växlad växellåda utan hög/låg under många år,luftfjädringen fanns ju på alla b58 i kombination med bladfjädrar
Du menar växellådan ZF S6-80.
Normalt brukar B58 ha bladfjädring fram. 2635 provades med en fjädring som senare användes på B10M (jag vet ej exakt konstruktionen).
Växellådan ZF S6 var mycket ovanlig i Sverige. Kunde fås på B58 som såldes på vissa marknader.
Citat från: S Svensson skrivet 02 april 2010, 18:20:36 PM
Du menar växellådan ZF S6-80.
Normalt brukar B58 ha bladfjädring fram. 2635 provades med en fjädring som senare användes på B10M (jag vet ej exakt konstruktionen).
Växellådan ZF S6 var mycket ovanlig i Sverige. Kunde fås på B58 som såldes på vissa marknader.
Ja vad den hette minns jag inte,men var det inte föregångaren till den som kom i b10 an sen?
Rörande placeringen av 2634 i Ludvika kan det säkert stämma med februari 1981. I slutet av maj 1981 hade jag bussen på en fågelskådarresa till Öland. Den var då ganska motorsvag och sackade rejält i backarna. Strax därefter blev det motorrenovering/motorbyte. Den var kvar i Ludvika när jag slutade där i juni 1982.
Mvh Jan G
Citat från: bilomnibussen skrivet 02 april 2010, 13:04:46 PM
Enligt uppgift från en äldre förare i Karlskoga placerades 2634, 2635 och 2636 där i samband med starten av linjen till Göteborg på hitsidan Vänern. 2634 kom till Ludvika senare delen av 1980 eller i början av 1981, den hade då rullat 89.000 mil. 2635 såg man regelbundet i Örebro, troligen på 90-talet den hade då rullat förvånansvärt långt, jag minns i dag inte miltalet.
Mvh Jan G
Vilken sida är hitsidan av Vänern för dig? ::)
//Jonas G
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 03 april 2010, 00:47:58 AM
Vilken sida är hitsidan av Vänern för dig? ::)
//Jonas G
Köksvägen var E 3:an när vi körde rundvarv på expressen från Ksd
Hitsidan är östra sidan, jag bor i Örebro. På västra sidan Vänern gick ju den ursprungliga expresslinjen mellan Göteborg och Gävle (gick den ända fram till Gävle eller till Falun??)
Mvh Jan G
Citat från: S Svensson skrivet 02 april 2010, 18:20:36 PM
Du menar växellådan ZF S6-80.
Normalt brukar B58 ha bladfjädring fram. 2635 provades med en fjädring som senare användes på B10M (jag vet ej exakt konstruktionen).
Växellådan ZF S6 var mycket ovanlig i Sverige. Kunde fås på B58 som såldes på vissa marknader.
Jag kommer ihåg denna buss och att den hade 6-växlad låda, ZF S6. Åkte med den en gång i tiden mellan Örebro och Karlskoga. När det gäller växellådan i sig själv så var den vanlig i bl.a. Setra och Neoplans bussar redan på den tiden (60- och 70-talen).
Volvo B58 hade bladfjädrar kombinerat med luftfjädring, varför det normalt sades att bussen var luftfjädrad. Om luftfjädring provades framtill på denna så var det nog den typ av "ren" luftfjädring som sedan kom på B10M.
91-10-07 såg jag 2633 i Vänersborg tillsammans med andra äldre bussar. I dag finns det ett växthus istället för gamla garaget. Vad hände med 2633? Även 1025 sågs där.Även denna verkar försvunnen.
Fanns det inte planer att 2633 skulle renoveras och bevaras?? Har precis för mig jag hört talas om det.Det fanns ju en del andra museie bussar i Vänersborg också under GDGs tid.