För att inte besudla Mattis Volvo 240-tråd med mer SAABialia så startar jag upp en egen tråd med bas av en SAAB 99 som jag snubblade över på en parkering här i Mölle förra helgen:
(http://i41.tinypic.com/j0vaf8.jpg)
(http://i40.tinypic.com/fx8k7n.jpg)
Här handlar det om en SAAB 99 LE av -74 års modell i kulören Carolinerblå B8. Just det här exemplaret var nog från början avsett för export till USA (vilket definitivt styrks av den lilla orange sidomarkeringslyktan längst bak på bakskärmen som var ett lagkrav i USA men saknade motsvarighet på övriga marknader, vidare så har den också öppningsbar bakre sidoruta som defintivt var en mycket ovanlig option på bilar avsedda för den svenska marknaden).
LE-modellen hade EMS-modellens insprutningsmotor på 110 hkr under huven. Eftersom detta är en USA-modell så är den med största sannolikhet sammansatt i Belgien (varmed den har en 7:a som femte siffra i chassinumret, bilar med en 2:a är sammansatta i Trollhättan och en 6:a hos Valmet i Nystad/Uusikapunki i Finland).
Påminner om det röda eländet jag ägde en gång i tiden,
En -75:a såld som en -77B ingick i ett parti bilar om 400 st. avsedd får marknaden i Californien.
Försedd med K insprutning automat 4 dörrar och de klarade inte avgaskravet så de kom tillbaka till
Sverige,
Såldes med 4500 mil på mätaren då hade den bott mer på verkstad än kört.
Bytte tanken 4 gånger bränslerör 3 gånger bromsklossar fram en gång ett avgassystem fick lära mig att inte köra under kvartstank bytte utgående drivaxel samt startkrans då den alltid fick spader på tomgång ner med bromsen lägg i park trampa till gasen vänta bromsa lägg i drive rulla baklänges på grund av att drivaxeln har gått av såg ut som en korkskruv.
Tappade bilen farten under gång kör åt sidan i med park öppna huven banka med en lång skruvmejsel på insprutningen tills motorn gick jämt igen.
Tvingade en SAABhandlare att ta in den.
Den bilen höll på att äventyra ett samarbete mellan mitt företag och SAAB Sverige om att få ut lilla Autobianchi 112 till Idrotts Sverige,
SAAB ställde upp på ett bra sätt och den röda försvann för evigt tillsammans med de fleste av sina syskon några överlevde dessvärre.
/Lennart
Automatlåda + insprutning? Lät inte nåt vidare! :-[
Hellre då mindre bekymmer med manuell låda och en stabil enkelförgasare på en 70-talsbil.
När den gick så var den trevlig att köra,
Automat och insprutning var för USA marknaden de anser att shiftstick är exotiskt och är något yrkestrafiken håller på med.
Mycket OT
Läste en rapport för över tjugo år sen om att amerikanare höll på att få kortare vänsterben på grund av automatväxlade bilar ;)
/Lennart
Citat från: groenis skrivet 20 mars 2010, 02:08:40 AM
När den gick så var den trevlig att köra,
Automat och insprutning var för USA marknaden de anser att shiftstick är exotiskt och är något yrkestrafiken håller på med.
Mycket OT
Läste en rapport för över tjugo år sen om att amerikanare höll på att få kortare vänsterben på grund av automatväxlade bilar ;)
/Lennart
...men i yrkestrafiken, där är det raka motsatsen. Där ska det vara osynkade lådor och så krångligt som bara möjligt.
Snacka om kontraster.... ;)
Citat från: SimonB skrivet 20 mars 2010, 13:31:08 PM
...men i yrkestrafiken, där är det raka motsatsen. Där ska det vara osynkade lådor och så krångligt som bara möjligt.
Snacka om kontraster.... ;)
Riktiga män kör osynkat och kan dubbeltrampa! Helst ska man väl inte använda kopplingspedalen heller egentligen när man växlar!!! ;D
Det kostade mig dock en växellåda i morsans tvåtaktar-SAAB med osynkad etta innan jag hade lärt mig att dubbeltrampa.
Att köra utan koppling är ju däremot något man tvingats lära sig "the hard way" när kopplingshydrauliken givit upp i diverse gamla ök man ägt - de mest lärorika turerna var väl hem från Solna till Uppsala i rusningstrafik med en Amazon, ut från kungliga slottet genom Stockholms innerstad mot Uppsala en eftermiddag med en SAAB 99 (f ö en snarlik -74 som den avbildade bilen ovan, dock brun med enförgasarmotor) samt in i centrala Malmö, fickparkera där samt hem till Mölle igen med en Audi 100. Men det går ju alldeles utmärkt bara man har bra motoröra (och batteri) - startmotorerna brukar dock ha synpunkter på det hela om det blir för mycket start och stopp i bilköerna ...
Den enda bilen jag inte har kunnat köra med den tekniken var min andra Mazda 626 på bägge satt det en spärr så att man inte skulle kunna få i en växel utan koppling utan det var att välja växel från början hoppa igång och sen förbanna alla som la sig i vägen.
/Lennart
som bevistade MMM på tekniska idag
Aaah, en riktig bil. Gamla Saab:ar kan man inte få för mycket av! Trots att min 900 är från -87 så har den faktiskt också förgasare. Går ruskigt fint i motorn, lite seg, men varför jäkta? Stress har man väl nog av ändå i dagens samhälle. I en Saab ska man ta det lugnt och njuta ;D
//Simon
Citat från: SimonB skrivet 20 mars 2010, 13:31:08 PM
...men i yrkestrafiken, där är det raka motsatsen. Där ska det vara osynkade lådor och så krångligt som bara möjligt.
Snacka om kontraster.... ;)
Vad är det som är så krångligt som bara möjligt?
M v h
Ingwar
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 26 mars 2010, 00:27:47 AM
Vad är det som är så krångligt som bara möjligt?
M v h
Ingwar
Glöm det...
Vi har diskuterat osynkat vs. moderna synkade lådor förr, och vi kom aldrig riktigt överens i frågan vill jag minnas...
Citat från: SimonB skrivet 26 mars 2010, 15:07:14 PM
Glöm det...
Vi har diskuterat osynkat vs. moderna synkade lådor förr, och vi kom aldrig riktigt överens i frågan vill jag minnas...
Jag blev nyfiken på vad du förutom osynkade lådor ansåg vara
så krångligt som bara möjligt.
M v h
Ingwar
Citat från: Simon A skrivet 25 mars 2010, 23:39:18 PM
Aaah, en riktig bil. Gamla Saab:ar kan man inte få för mycket av! Trots att min 900 är från -87 så har den faktiskt också förgasare. Går ruskigt fint i motorn, lite seg, men varför jäkta? Stress har man väl nog av ändå i dagens samhälle. I en Saab ska man ta det lugnt och njuta ;D
En -87:a med förgasare. Då är det tvenne alternativ - antingen är det en 900 c (där "c" står för "carburettor" och som var -87 års "snikis", som ersatte den nyligen nedlagda 90-modellen) eller också en gammal lantbrevbärarbil (som fortfarande hade -86:ans upprättstående front och enkelförgasare - och självfallet var högerstyrda. En sådan har jag haft, byggdes dock om till vänsterstyrd!) som du har!
Alla "normala" -87:or hade nog insprutning (i vissa fall kombinerad med Turbo)!
Enkelförgasarmodellen hade 100 hkr DIN under huven och var väl inga raketer precis! Minns när jag nån gång i mitten av 90-talet veckopendlade mellan Södertälje och södra Dalarna med en sådan av -84 års modell, och då körde "slingerbulten" riks-55 mellan Strängnäs och Enköping var måndag/fredag. Nån gång när jag skulle köra om en ovanligt långsamgående långtradare på en omkörningssträcka som väl med minimal marginal räckte till - och plötsligen insåg att det inte bara var själva tradaren som skulle passeras utan också "tant Märta" i en liten Renault framför tradaren, som egentligen var den som "satte" den låga hastigheten, samtidigt som det dök upp en Scania med släp runt böjen i motsatt riktning - ja, det var inte ett av mitt livs bästa ögonblick!!! 100-hästars SAAB 900:or är dj-t trötta i de lägena ... Jag har den mötande lastbilschauffören att tacka för att jag fortfarande är i livet, han stod på bromsen (och satte armbågen på signalknappen och utlöste kompressorhornen för full hals - jag förstås honom!!!)
Nå den helgen så åkte jag och bytte "sur-900:an" mot en 9000 Turbo! Med den SAAB:en var man inte tvingad att ta det lugnt ... 8)
Detta får mig att minnas föräldrarnas Saab 900i -87. Inköptes för en billig penning när den var 9 år gammal och hade rullat några få tusen mil med en enda tidigare ägare. Nästan nyskick och lika ren i varenda vrå som den var när den var helt ny. Men vilken besvikelse på vägen. Trots att kravet på katalysator kom först modellåret efter hade man fått för sig att hänga på en "kat" redan på ett urval av 87:orna, vilket ju inte var fel... om man hade hållit sig till turboversionerna då ju katalysatorn tog ju bort 9-10 hk. Bilindividen i fråga hade den allra svagaste insputningsmotorn med 8 ventiler utan turbo, som inte fanns modellåret efter. Resultatet blev en svag stackars bil som bara orkade köra om lastbilar där det var dubbelfiligt. Accelerationen på 4:an var inte mycket bättre än på 5:an, och att dra ett släp passade man sig noga för, även om man ironiskt nog utrustat den stackars bilen med en krok. Undrar hur man tänkte där.
Det var så illa att denna ljusblå 900i -87 var betydligt svagare den mellanbruna Saab 99GL -79 med en vanlig enkelförgasarmotor vi hade innan. 900:an blev inte långvarig trots sitt fina skick, och några år senare stod en grönmetallic Saab 9000 2.3T -96 med över 200 hk på uppfarten. Härmed var det inga större bekymmer att köra om lastbilar längre! 8)
Citat från: Ersa skrivet 26 mars 2010, 23:35:50 PM
... Bilindividen i fråga hade den allra svagaste insputningsmotorn med 8 ventiler utan turbo, som inte fanns modellåret efter. Resultatet blev en svag stackars bil som bara orkade köra om lastbilar där det var dubbelfiligt. Accelerationen på 4:an var inte mycket bättre än på 5:an, och att dra ett släp passade man sig noga för, även om man ironiskt nog utrustat den stackars bilen med en krok. Undrar hur man tänkte där.
Det var så illa att denna ljusblå 900i -87 var betydligt svagare den mellanbruna Saab 99GL -79 med en vanlig enkelförgasarmotor vi hade innan...
Ja just den där 8-ventilers insprutningsmaskinen på 118 hkr - dock utan katalysator - minns jag med välbehag! Hade några stycken 900 EMS och GLi av tidig 80-talsmodell och dem minns jag som klart mycket rappare än den där jämrans 100-hästars enkelförgasaren från -84, och de stod sig väl i jämförelse med diverse enkelförgasar-bilar med "B-motorn" från åren 76-80 också (även jag har haft en Chamottébrun 99:a med enkelförgasare, dock av -80 års modell, men även ett gäng 77-79 i andra kulörer också! Låt vara att -80:an hade en lite högre utväxlad "primärväxel" i framkant av växellådan än -79:orna och tidigare, men särskilt rapp var ingen av dem jämfört med "Einspritz-bilarna"!)
Ett av de vrak som jag verkligen kom att bara älska var en svart 900 EMS s-81:a som jag skaffade nån gång runt mitten av 90-talet efter att ha försökt "pendla billigt" i en FIAT 127 mellan Södertälje och Stockholm ett par månader! Att svänga ut med FIAT:en i vänsterfilen på motorvägen var som att rulla ned ett rött skynke framför ögonen på alla medelålders gubbar i sina tjänstebilar (vid denna tiden var det fr a Volvo 850 med lilla motorn som var "var tjänstemans förmån"), jag skulle bara trängas tillbaka till högerfilen - eller ännu hellre ned i diket - där jag hörde hemma med
alla till buds stående medel!!! Med en FIAT 127 så har man ju vare sig maskinella resurser eller plåt runt sig till att stå emot, så det var bara att snällt kasta sig tillbaka in i högerfilen mellan tradarna och lufsa på i 82,3 km/h! :P
Nå, så kom då "As-kungen" in i mitt liv - en matt svart 900 EMS där "mer hål än SAAB" var en bra sammanfattning av skicket, men den gick utav bara h-e!!! Nu kunde jag ju "bjuda upp" tjänstebilsmaffian till dans, SAAB:en höll lätt jämna steg med deras "sossecontainrar" rent fartresursmässigt och om det försökte trängas så - be my guest!!! Skärmkanter som närmast påminde om bruna sågklingor var rätt avskräckande mot prejningsförsök ... ;D Den första månaden efter bytet från FIAT:en till EMS:en körde jag medvetet som ett riktigt svin, jag hade mycket att ge igen på tjänstebilsmaffian för och njöt storligen av varje sekund! 8)
PS! Det fanns även en mellanvariant av 99/900 benämnd GLs mellan -76 och -83 med dubbla Zenith-Stromberg-förgasare på 108 hkr, de gick förbålt fint och hade fr a ett betydligt bättre "bottendrag" än enkelförgasarna! DS!
Mölle Mats och Ersa
det är kul att läsa era inlägg om märket i fråga,
¨Som f.d säljare av märket så finns det ankdoten om kalsongköpet i Laxå.
Då jag hade åldern inne för att flyga billigt med Linjeflyg så var det en 900 Turbo som skulle hämtas i Sidsjön Göteborg,
Vidtalade en kamrat som ressällskap vilket uppskattades fram till innan Laxå.
denna stackars Turbo hade stått i minst tre månader vilket är NO NO på dessa modeller då membranet torkade och sprack även på denna vilket gav min kamrat en rejäl skrämselhicka då vid en omkörning på flygraka av en långtradare samtidigt så kommer en i mötande sida beräknar att det ska gå då avståndet är så pass stort i jämnhöjd med drivhjulen dör eländet för mig samtidigt så smalnar vägen av och avståndet till mötet minskar får i treans växel och får igång motorn igen bägge lastbilarna både hörde när motorn gick igång igen och höll åt sig så mycket de vågade.
Efter det kom det en doft som kunde härledas till mitt resesällskap så det var bara att svänga in på närmsta mack och inhandla ett par "onämnbara" åt honom och en lunch till föraren av lastbilen som skulle köras om,
Det tog nog minst tjugo minuter att få honom sluta skratta när han fick höra vad som hände i åbäket vid omkörningen.
Av någon konstig anledning så vågade min kamrat fortfarande efter det hämta fler bilar med mig
men det gick lugnare till
/Lennart
Citat från: groenis skrivet 27 mars 2010, 01:50:24 AM
Mölle Mats och Ersa
det är kul att läsa era inlägg om märket i fråga ...
Tack! Ja efter att ha haft in alles 73 SAAB:ar - vilket spänner över modellerna/årgångarna 96 -61 och upp till 900i -88 via även bl a en 9000 Turbo -85 - så finns det ju en och annan skröna att dra! :)
Citat från: groenis skrivet 27 mars 2010, 01:50:24 AM... på dessa modeller då membranet torkade och sprack ...
Förmodar att det är membranet i Wastegate-ventilen som åsyftas! Det sprack även på den 900 Turbo -80:a som jag tog över efter mina föräldrar i slutet av 80-talet, och då var den inte rolig att köra (dagens understatement)!!! Tur nog så sprack det under betydligt mindre dramatiska omständigheter under acceleration efter att jag passerat en korsning med stopplikt ...
Citat från: Mölle-Mats skrivet 27 mars 2010, 14:55:42 PM
Tack! Ja efter att ha haft in alles 73 SAAB:ar - vilket spänner över modellerna/årgångarna 96 -61 och upp till 900i -88 via även bl a en 9000 Turbo -85 - så finns det ju en och annan skröna att dra! :)
Jag ligger i lä med totalt tre st: En svart 95 V4 -75A, en svart 9000 2.0T -90 och dagens 9-5 2.0t -01. I min ungdom var jag inne på dåligheter och avverkade då tre st Volvo 240 innan jag skärpte till mig. 8)
Dock har ju fadern haft de tre bilar jag nämnde innan, och farfardern ett flertal 93:or och 96:or. Kombin ansågs fullständigt onödig enligt farfar, då han med lätthet tryckte in saker i "skuffen" på sin lilla sedan, efter att han fällt fram baksätet. En gång köpte han ett får eller nåt liknande litet djur i en träbur som precis gick in i skuffen. Det förvånade djurets huvud hamnade nästan mellan framstolarna och fick en första parkettresa hem till gården! ;D
Mölle-Mats
Från vilken årsmodell var det man ändrade den konstruktionen?
Kommer ihåg att tempgivaren gav en mycket intressant hantering vid framförandet av 900:an
en annan konstig grej var när det var populärt med stöldkasset till radion på 900:an vippa lite fel
och ofelbart så blev byte av fläktkontakten.
/Lennart
Kan bara hålla med groenis om att det har vart kul att läsa Mölle- Mats och Ersas anekdoter om sina Saab:ar. Min far och farfar har några de med eftersom de haft 99:or och 900:or de med. Min far har hunnit avverka 2 eller 3 96:or också.
Det stämmer bra att jag har en 900i med den "nya fronten" som är något lägre, ljusblå eller babyblå om man så vill. Sedan med två dörrar. Så ingen ombyggd postbil i det här fallet :)
Var ute och körde idag och håller man sig till små slingriga vägar där man aldrig behöver köra fortare än 70 så befinner man sig ju i hennes rätta element, även inne i stan tycker jag hon känns helt rätt. På låga växlar och inte så höga farter är hon ju alldeles lagom pigg. Brukar lyckas dra ifrån både det ena och det andra vid när det slår om till grönt ;D Så förrutom lite reperationsfix som koppling, drivknut, hängande innertak och lite rostlagning så är jag fortfarande väldigt nöjd med mitt köp. Skulle vara soppaförbrukningen då som drar ner helhetsbetyget aningens ::)
//Simon
Simon A
Även om jag inte är SAAB fantast så det roligaste som finns är när man kan fixa smågrejer
själv och det gäller nog för alla bilmärken.
En kort historia till EMS med gatlegal 225 hästarsmotor
Då det har rullat förbi en massa bilar för mig så fanns det en person som utmärkte sig lite mer än
alla de andra en snäll och timid figur som gärna ville men inte alltid kunde,
Kvällstid så samlades de flesta motorintresserade på stora grusplanen vid Norrtull och
diskuterade förgasarn vinkel jämtemot Pluto för att undvika Månens påverkan över nålen till bensinmätaren.
Denna kväll så var transportfordonet en 99 EMS med bikakefälgar! när denne timida vän dyker upp
och vill ha påskina sitt intresse över diverse rally Saabar och sin bristande kunskap om det samma
då flög den lede i mig så jag varvar upp denna bil runt 3000 rpm och pendlar med gasen när min timide vän nyfiket frågar vad jag har för motor?
Jag tittar på honom och säger till honom -säg inget till de andra men det här är en testbil det är den enda gatlegala EMS med 225 hästar i.
Den motorn hade han läst om och i ett par år så trodde han att det var så att jag satt med en sådan bil alla som har gasat lite med EMS:en kan intyga att det avgasljudet ger en rysning.
/Lennart
Citat från: groenis skrivet 28 mars 2010, 01:28:18 AM
... Denna kväll så var transportfordonet en 99 EMS med bikakefälgar! när denne timida vän dyker upp
och vill ha påskina sitt intresse över diverse rally Saabar och sin bristande kunskap om det samma
då flög den lede i mig så jag varvar upp denna bil runt 3000 rpm och pendlar med gasen när min timide vän nyfiket frågar vad jag har för motor?
Jag tittar på honom och säger till honom -säg inget till de andra men det här är en testbil det är den enda gatlegala EMS med 225 hästar i ...
EMS med bikakefälgar ja! Jag hade en gång i världen en -76:ans EMS i Silver Crystal metallic (och norskt krom ... :o) med
svarvade bikakefälgar - de var hårdvaluta för de blev ju mycket lättare än originalet och bromsarna fick bättre kylning varför de bl a användes flitigt i rallysammanhang! I just mitt fall så var fälgarna snudd på värda mer än bilen ...
(http://i29.tinypic.com/ogjs6s.jpg)
Men den här bilen hade en liten kul "feature". Givaren till kallstartventilen hade nog givit upp någon gång under åren, och en tidigare ägare hade "nödreparerat" genom att mata den med en elkabel som kontrollerades via en vippkontakt på instrumentbrädan - med andra ord en "binär (av/på var enda lägena) elektrisk choke"! Hade man riktigt bråttom så slog man helt enkelt upp vippan och fick lite fetare bränsle/luft-blandning och säkert några hästar till (nog inte så många som 225, men kanske 125 ...). Och bakomvarande trafik "gav sig", även om man kanske inte kunde köra ifrån dem rent prestandamässigt, p g a det svarta stinkande avgasmolnet som bredde ut sig bakom bilen! 8)
Citat från: groenis skrivet 27 mars 2010, 16:25:44 PM
Mölle-Mats
Från vilken årsmodell var det man ändrade den konstruktionen?
Kommer ihåg att tempgivaren gav en mycket intressant hantering vid framförandet av 900:an
en annan konstig grej var när det var populärt med stöldkasset till radion på 900:an vippa lite fel
och ofelbart så blev byte av fläktkontakten.
Tyvärr så vet jag inte när denn konstruktionen ändrades.
Ett litet senkommet tips kanske, men det fanns en mittkonsoll med plats för bilstereoapparat m m (t ex en mycket smart fackkonstuktion för förvaring av kassettband) som tillbehör (och möjligen var de också originalmonterade på lite dyrare varianter av senare årsmodeller av 900:an) - en sådan hade säkert kunnat spara dig en och annan fläktkontakt! ;D
hej Mölle-Mats
den typen av konsoll såg jag i en 99:a som jag fick in,
Killen trodde han var stereofantast.
På åttiotalet så var det populärt med Pioneersystem i bilarna vilket gav problem
för oss som nasade bilar vanlig radio var värd 200:- kassetradio var värd 400:-.
killen skulle få 400:- för sitt komponentstystem jag var inte på plats när bilen kom
utan en i firman tog emot den.
När jag tittar till bilen så är det en Schweitserost hål överallt efter högtalare i hatthyllan var fyra stora hål,dörrarna var det sex stora hål och instrumentbrädan var perforerad av små hål efter lösa diskantelement.
Vi funderade på att sälja karossen till en rallyåkare när vi upptäckte att två förstärkningar var skadade efter hans framfart över att få in så många högtalare som möjligt.
Fläktkontakten lärde sig killarna på verkstan att byta de brukade tävla om vem som gjorde de snabbast,
Fläktkontakten hade ett läge som det gick att köra fullt på och det var i defrosterläget
det var många kunder som fick instruktion i att ta ut och sätta in radion men om olyckan var framme så visste de att byta den vid nästa service och att det fanns ett nödläge
/Lennart
Citat från: groenis skrivet 03 april 2010, 02:13:38 AM
... När jag tittar till bilen så är det en Schweitserost hål överallt efter högtalare i hatthyllan var fyra stora hål,dörrarna var det sex stora hål och instrumentbrädan var perforerad av små hål efter lösa diskantelement.
Vi funderade på att sälja karossen till en rallyåkare när vi upptäckte att två förstärkningar var skadade efter hans framfart över att få in så många högtalare som möjligt...
Förstår precis vad du menar! Bytte in en Opel Rekord E sedan -79:a, som var en f d "ljudbil", en gång mot en -82:ans Caravan när jag "frilansade" som "bilnasare" - i den stod det en stump 2tum4 mellan bagagerumsgolvet och plåtkanten mellan bakrutan och bagageluckan i syfte att stötta upp karossen så att inte bakrutan skulle ramla ur ... ::)
Skåda dessa väldigt väl använda exemplar som jag snubblade över på Södermalm då jag besökte den Kungliga Hufvudstaden den gångna helgen:
(http://i41.tinypic.com/2jgjmf.jpg)
(http://i39.tinypic.com/2z50wvd.jpg)
En rejält häckig -72:ans 99 sedan i veronagrön Gn8.
(http://i41.tinypic.com/10yhr3t.jpg)
(http://i44.tinypic.com/296c0ab.jpg)
Denna SAAB 90 var ju i lite bättre skick (med betoning på lite), men så är den ju också bara drygt hälften så gammal (tillverkades som 85 och 86 års modeller)
Var ut på lite "skubb" i Ängelholm i eftermiddags, och titta vad jag snubblade över:
(http://i39.tinypic.com/27zx1rd.jpg)
(http://i41.tinypic.com/34gvspz.jpg)
En 99 GL av den sista årsmodellen, alltså 1984 års modell (med ledning av den blekblå "Vattenfalls"-kulören, denna har jag vare sig namn eller färgkod på), i riktigt fint bruksskick! Härligt att skåda för ett gammalt SAAB-freak att inte alla överlevande 99:or är sunkburkar eller folkracevrak!
Jag får väl bidra med en "upphottad" 99a som jag hittade i folkracearkivet. ;)
(http://i482.photobucket.com/albums/rr190/PC_Lastbilar/20081101202.jpg)
Mycket kul att se de tre fina Saab: arna :) Folkracebilar är jag inte så mycket för
//Simon
Min babyblåa 900c: s drivknutar gav i stort sett upp igår när jag var på väg hem från Arlanda. Hade kännt av dem redan kvällen på vägen dit när den på E4: an helt plötsligt började vobbla och dra åt vänster i 110 km/h timmen :-\ Lät förjävligt (de lät väldigt illa innan men nu var det läskigt hur illa de lät) så på morgonen sen efter att ha jobbat hela natten smög jag på 255: an hem. Men i höjd med Sävja så kände jag att styrningen började bli bra konstig och precis efter Sävja så kände jag intentionen till att börja vobbla igen så jag körde av och ringde efter skjuts istället.
Tur i oturen så får min farfar veta av en kollega att en granne till min farfar i Rasbo velat bli av med en gammal 900 så jag fick till skänks en 85: as 900i, halvkombi, som jag var och hämtade med far och farfar nu på kvällningen. Den hade stått avställd i två år och startade på första försöket. Det är Saab det! 30 000 norrlands mil, klädsel i nyskick och ovanligt fräsh för att ha stått i två år. Gud stängde ett fönster men öppnade ett annat :)
//Simon
Citat från: Simon A skrivet 09 juni 2010, 20:30:46 PM
Min babyblåa 900c: s drivknutar gav i stort sett upp igår när jag var på väg hem från Arlanda. Hade kännt av dem redan kvällen på vägen dit när den på E4: an helt plötsligt började vobbla och dra åt vänster i 110 km/h timmen :-\ Lät förjävligt (de lät väldigt illa innan men nu var det läskigt hur illa de lät) så på morgonen sen efter att ha jobbat hela natten smög jag på 255: an hem. Men i höjd med Sävja så kände jag att styrningen började bli bra konstig och precis efter Sävja så kände jag intentionen till att börja vobbla igen så jag körde av och ringde efter skjuts istället.
Tur i oturen så får min farfar veta av en kollega att en granne till min farfar i Rasbo velat bli av med en gammal 900 så jag fick till skänks en 85: as 900i, halvkombi, som jag var och hämtade med far och farfar nu på kvällningen. Den hade stått avställd i två år och startade på första försöket. Det är Saab det! 30 000 norrlands mil, klädsel i nyskick och ovanligt fräsh för att ha stått i två år. Gud stängde ett fönster men öppnade ett annat :)
//Simon
Gött! :)
Antar att insprutningsmotorn går bra mycket piggare än förgasarmotorn dessutom?
Citat från: SimonB skrivet 09 juni 2010, 21:14:53 PM
Gött! :)
Antar att insprutningsmotorn går bra mycket piggare än förgasarmotorn dessutom?
Jag har inte provat den själv än eftersom det är lite fix och trix med den innan vi nog kan klassa den som helt säker och funktionsduglig. Den är avställd och oskattad dessutom så pappa chansade på att köra hem den så fick jag ligga bakom med familjens Skoda istället. Men jag hade lite svårt att hänga med och enligt pappa "Gick den läskigt bra" :D Så nog finns det mer att hämta under huven på den här alltid!
//Simon
Noga räknat nästan 20 hästar mer. 99 i den gamla och 118 i den nya.
//Simon