bara funderade på hastigheten på sl,s bussar...körde idag kl 15,45 ut på 73:an vid Länna, ser en Sl buss komma i all hast bakom.. accelererar upp till 120... och blir omkörd!!! av 6009. humm tänkte jag kan dessa gå så snabbt?? tydligen....
en scania led SL nr 6009
En klassisk fråga på forumet... :)
Tror inte att bussens spärr är trasig redan, det rör sig ändå om en 2006a. Trots en spärr på 100-102 och nedförslut, bör den inte toppa på 110 ens.
I Björknäs har vi några raketer, men samtliga är av äldre modell.
Frågan är nog när du kalibrerade mätaren på din bil sist?
Dessa visar i stort sätt alltid fel, i vissa fall upp till 10%.
Marc...ja klart att det kan vara så att min mätare visade fel...
har iofs en bil från 2003 en citroen jumper. minibuss....men det e juh inga garantier att min visar som den ska
Även med en hastighetsmätare som visar upp till 15% blir 120 km/h verklig fart 102 km/h, så det är väl gränsfall att en spärrad buss kommer om då. Har vi här måhända ett fall som kombinerar alla parametrar; generöst spärrad buss, bra tryck i bussen, nedförsbacke och felkalibrerad mätare.
Eller kanske Busslink Handen kör chipstrimmat. 8)
/Cero
Citat från: Bussis skrivet 30 augusti 2007, 17:05:09 PM
Marc...ja klart att det kan vara så att min mätare visade fel...
har iofs en bil från 2003 en citroen jumper. minibuss....men det e juh inga garantier att min visar som den ska
De flesta nyare bilar brukar ha en inbyggd missvisning, s.k. glädjemätare, redan från fabrik. I princip kan man säga att det är en del av säkerhetsutrustningen såtillvida att man inte syndar alltför grovt mot gällande hastighetsbegränsning. Normalt sett så är det sällan man ens kalibrerar hastighetsmätare på bilar då behovet för privatbilisterna är ganska obefintligt.
ja för i backen ner mot skogås avfarten var jag en bit över 125 på min mätare och bussen bara "gled" iväg.
Med medvind och hemlängtan, då går det undan....
Eller en Niva med hjul från BMC Mini ger extra glädje i mätaren :D
Citat från: Cero skrivet 30 augusti 2007, 17:08:52 PM
Eller kanske Busslink Handen kör chipstrimmat. 8)
/Cero
Hmm...undra vad Anders Lundén har att säga om saken...han brukar ju ha pejl på Handen.... ;D :D
Usch! Nu frestar ni mig att testa "racerbettan" på E22 imorgon bitti. En boggie-Volvo FL7 från 97 som brukar gå på mejeri, och som hastighetsregulatorn lagt av på. Den gjorde utan vidare hundra sist, innan jag släppte på pedalen...
6006 går garanterat inte fortare än 100! Körde den senast igår kväll på motorvägen mellan handen och v-h. Hastighetsspärren slog till vid prick 100 i mätarfart, så din mätare är en glädjemätare av rang, tänk på att du åker en fransk bil... ;)
Här är det lite OT, då det mer handlar om en bussmodell som förekommer i SL-trafiken, Volvo B10BLE av årgång 2001, som jag vet kan gå på i 105 km/h. Jag har klockat några sådana vagnar som höll den farten på 404an över Ölandsbron från Färjestaden mot Kalmar. Det är Swebus 5402-5420 har jag för mig, som normalt går som stadsbussar i Kalmar.
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 30 augusti 2007, 21:28:41 PM
Usch! Nu frestar ni mig att testa "racerbettan" på E22 imorgon bitti. En boggie-Volvo FL7 från 97 som brukar gå på mejeri, och som hastighetsregulatorn lagt av på. Den gjorde utan vidare hundra sist, innan jag släppte på pedalen...
Kör ni inte med färdskrivarkort på eran firma?
/K
Citat från: Bussis skrivet 30 augusti 2007, 17:05:09 PM
Marc...ja klart att det kan vara så att min mätare visade fel...
har iofs en bil från 2003 en citroen jumper. minibuss....men det e juh inga garantier att min visar som den ska
Sitter det Jeager hastighetsmätare i den så visar den garanterat fel... de brukar ha en felprocent på 15-20% när man kommer över 90 ::) så kalibrering av mätare rekommenderas.... kompisens bil har fått en digital färdskrivare i sig så det är skoj att se när hastighetsmätaren står på 120 och färdskrivaren visar 90 ;D
Citat från: Tomas skrivet 08 september 2007, 00:04:04 AM
Sitter det Jeager hastighetsmätare i den så visar den garanterat fel... de brukar ha en felprocent på 15-20% när man kommer över 90 ::) så kalibrering av mätare rekommenderas.... kompisens bil har fått en digital färdskrivare i sig så det är skoj att se när hastighetsmätaren står på 120 och färdskrivaren visar 90 ;D
---
Är det lastbilar du avser eller kan man montera en digital färdskrivare i en personbil?
Det värsta jag åkt i bussväg är den så kallade BTA-Bussen på linje 839 fr Kristinehamn till Karlstad i slutet på 80-talet.. Denna hade mätare fram till 120km/h sedan gick den en bra bit till "nedåt", bussen i fråga var en Scania 112 Vanhool boggie fast kort var den i längd å den hade en joystick som växel med 10 växlar den gick som fan kan jag lova.. Denna hade länspendel lack för linjen mellan Karlstad-Jönköping v.v .. Billingens trafik körde den på uppdrag av Swebus Express sedan köpte Swebus detta bolag...
Så fort har jag inte åkt buss sedan dess frågan är var detta en prov vagn eller? någon som vet vilket swebus nummer denna fick?
//Fredde
Hastighetsregulator eller inte, vad är det för amatörer som kör då? Bara för att det inte finns hastighetsregulator får man inte köra för fort, verkar som många missar detta.
Nä nu ska jag ut och starta upp 2302 och hämta passagerare vid Gotlandsterminalen, sen blir det Växjö. :)
Hur som helst så är det jäv... onödigt att bussar kör i dessa hastigheter då man har ögonen från billister och andra. Negativt för bussbranschen att några förstör för de seriösa förare som tar ansvar. Tyvärr så finns dessa över hela landet.
Citat från: Jan skrivet 08 september 2007, 11:24:21 AM
Hur som helst så är det jäv... onödigt att bussar kör i dessa hastigheter då man har ögonen från billister och andra. Negativt för bussbranschen att några förstör för de seriösa förare som tar ansvar. Tyvärr så finns dessa över hela landet.
Kan hålla med dig Jan, men härom kvällen var min sambo på en tillställning där en annan besökare ihärdigt påstod att bussarna (i linjetrafik) alltid kör 80 på en viss 50 sträcka där jag vet (eftersom jag kör där) att du bara kan komma upp i 50-55km/h innan du ska svänga igen.. Det råder ett visst allmänt "allabussarkörförfortochärmestivägen syndrom" i sverige.. Alla vet vi väl att det alltid skrivs i tidningar om bussarnas framfart...
Du kan ju inte lulla runt med 75-80 km/h på din bussmätare bara för att "Svensson" ska få 90 i utslag på sin mätare..
Sen är det totalt ocoolt att skryta om hur fort man kört med buss mm....
En som alltid håller farten laglig..
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 08 september 2007, 00:46:06 AM
---
Är det lastbilar du avser eller kan man montera en digital färdskrivare i en personbil?
Du kan montere en ferdskriver i din privatbil. Men da må du faktisk følge kjøre/hviletider med den bilen også
När jag gästspelade som chaufför på täbydepån så va jag med om en märklig sak.Jag var på väg hem från danderyds sjukhus till täby depån,när jag kom ut på motorvägen så gjorde jag som vanligt dvs.pelle i botten,eftersom dom flesta bussarna är spärrade till 98km/h och jag hadde brottom hem(kaffesugen) så blev det så.Men efter ett tag i vänsterfilen så upptäckte jag att jag körde om bil efter bil och volvoleden(en 42..vagn) började kännas ovanligt vinglig,så jag kastade ett öga på hastighetsmätaren som är graderad till 125km/ och mätarnålen hade passerat detta,så jag uppskattar att jag höll ungf. 130km/h med volvoleden.Behöver jag tillägga att den vagnen vistades sällan på verkstan.
så det går att köra fort med en volvoled :P
När vi bytte bussar mellan Björknäs<->Täby vintern 01/02 följde det bl.a. med en sådan buss. Var med stor sannolikhet 4270 om jag minns rätt. Bussen användes ofta på abb, gick till Göteborg och Partille Cup mm, förstår inte varför.... ;)
Citat från: fd SL BUSSMECK skrivet 08 september 2007, 20:25:26 PM
När jag gästspelade som chaufför på täbydepån så va jag med om en märklig sak.Jag var på väg hem från danderyds sjukhus till täby depån,när jag kom ut på motorvägen så gjorde jag som vanligt dvs.pelle i botten,eftersom dom flesta bussarna är spärrade till 98km/h och jag hadde brottom hem(kaffesugen) så blev det så.Men efter ett tag i vänsterfilen så upptäckte jag att jag körde om bil efter bil och volvoleden(en 42..vagn) började kännas ovanligt vinglig,så jag kastade ett öga på hastighetsmätaren som är graderad till 125km/ och mätarnålen hade passerat detta,så jag uppskattar att jag höll ungf. 130km/h med volvoleden.Behöver jag tillägga att den vagnen vistades sällan på verkstan.
så det går att köra fort med en volvoled :P
Undrar vad som händer om en ledbuss börjar vobbla i 125 ::) kan nog se ganska kaxig ut men skulle nog inte vilja vara bakom ratten.... vet att om det händer från 70 så kastar den ju över 3 meter åt sidorna....
Citat från: fd SL BUSSMECK skrivet 08 september 2007, 20:25:26 PM
När jag gästspelade som chaufför på täbydepån så va jag med om en märklig sak.Jag var på väg hem från danderyds sjukhus till täby depån,när jag kom ut på motorvägen så gjorde jag som vanligt dvs.pelle i botten,eftersom dom flesta bussarna är spärrade till 98km/h och jag hadde brottom hem(kaffesugen) så blev det så.Men efter ett tag i vänsterfilen så upptäckte jag att jag körde om bil efter bil och volvoleden(en 42..vagn) började kännas ovanligt vinglig,så jag kastade ett öga på hastighetsmätaren som är graderad till 125km/ och mätarnålen hade passerat detta,så jag uppskattar att jag höll ungf. 130km/h med volvoleden.Behöver jag tillägga att den vagnen vistades sällan på verkstan.
så det går att köra fort med en volvoled :P
"Turistbussen" 4165 är också ett lysande exempel på det, men den borde väl vara avförd vid det här laget.
Citat från: fd SL BUSSMECK skrivet 08 september 2007, 20:25:26 PM
När jag gästspelade som chaufför på täbydepån så va jag med om en märklig sak.Jag var på väg hem från danderyds sjukhus till täby depån,när jag kom ut på motorvägen så gjorde jag som vanligt dvs.pelle i botten,eftersom dom flesta bussarna är spärrade till 98km/h och jag hadde brottom hem(kaffesugen) så blev det så.Men efter ett tag i vänsterfilen så upptäckte jag att jag körde om bil efter bil och volvoleden(en 42..vagn) började kännas ovanligt vinglig,så jag kastade ett öga på hastighetsmätaren som är graderad till 125km/ och mätarnålen hade passerat detta,så jag uppskattar att jag höll ungf. 130km/h med volvoleden.Behöver jag tillägga att den vagnen vistades sällan på verkstan.
så det går att köra fort med en volvoled :P
Vad är det som säger att inte bussarnas mätare också är glädjemätare? Är de verkligen så pass exakta jämfört med bilarnas? Och vad har vagnens frekvens av verkstadsbesök med hastigheten att göra?
/Cero
Citat från: Jan skrivet 08 september 2007, 11:24:21 AM
Hur som helst så är det jäv... onödigt att bussar kör i dessa hastigheter då man har ögonen från billister och andra. Negativt för bussbranschen att några förstör för de seriösa förare som tar ansvar. Tyvärr så finns dessa över hela landet.
Nu är det ju så att vägverket rekommederar att man håller i alla fall en snittfart på 7 km/h över gällande hastighetsbegränsning.
http://www.metro.se/se/article/2007/09/05/07/0746-42/index.xml
för att svara CERO: på samtliga bussar i täby kontrollerade firma KG SANDSTÖM färdskrivarna och därmed hastighetsmätarna(det är lag på det) genom att mäta upp 100m och sedan köra den sträckan med bussen och se så att färdskrivaren stämmer.Ang verkstadsbesöken så kan jag säga med säkerhet(ca 15år i branchen) att bussar som går bra och fort sällan blir felrapporterade,även om dom har div fel..........det finns nog många som kan intyga om detta eller ::) ;D ;)
Citat från: fd SL BUSSMECK skrivet 09 september 2007, 19:45:26 PM
för att svara CERO: på samtliga bussar i täby kontrollerade firma KG SANDSTÖM färdskrivarna och därmed hastighetsmätarna(det är lag på det) genom att mäta upp 100m och sedan köra den sträckan med bussen och se så att färdskrivaren stämmer.Ang verkstadsbesöken så kan jag säga med säkerhet(ca 15år i branchen) att bussar som går bra och fort sällan blir felrapporterade,även om dom har div fel..........det finns nog många som kan intyga om detta eller ::) ;D ;)
Tack för klarläggandet. Jag fick intrycket av att det aldrig var
fel på snabba bussar och därför aldrig var på verkstad, men det är ju inte detsamma som att de inte
felanmäls utan körs ändå.
/Cero
Alltid lika informativa inlägg från dej Lars.
Det senaste jag hörde var att det finns en "dosa" att koppla mellan digitala färdskrivaren och bilen.
Dosans funktion är att alltid skriva perfekta körtider, och perfekta hastigheter...
/K
Citat från: Jo skrivet 09 september 2007, 16:54:28 PM
Nu är det ju så att vägverket rekommederar att man håller i alla fall en snittfart på 7 km/h över gällande hastighetsbegränsning.
http://www.metro.se/se/article/2007/09/05/07/0746-42/index.xml
Nu är det tveksamt att detta funkar vid en fartkontroll. Du kan inte nyttja vv rekommendation.