Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Ulf Berlin skrivet 18 mars 2010, 17:34:20 PM

Titel: Ingenting är omöjligt på en SL-linje...
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 18 mars 2010, 17:34:20 PM
...och i detta fall tycker man"synd"om både föraren och passagerarna :'(
(Men det borde vara BMs favorittur ;D)
16.00 från TekniskaHögskolan och ankomst till Hallstavik 17.55 fredagen 5 mars i år.

(http://i224.photobucket.com/albums/dd78/ulfberlin/Album%20fr%2010-03/P1120673.jpg)

...och för att Ersa skall få sitt lystmäte kommer här ett par"Fridströmare"från samma eftermiddag
på linje 639 till Rimbo:
(http://i224.photobucket.com/albums/dd78/ulfberlin/P1120677.jpg)

(http://i224.photobucket.com/albums/dd78/ulfberlin/Album%20fr%2010-03/P1120678.jpg)

(http://i224.photobucket.com/albums/dd78/ulfberlin/P1120676.jpg)
...och till sist en nykomling i Norrtäljetrafiken

Flera"omöjliga"turer t ex med"f-bussarna"(=5130,5131,5137,5138)är välkomna.
Titel: SV: Ingenting är omöjligt på en SL-linje...
Skrivet av: Optimal skrivet 18 mars 2010, 17:47:34 PM
Varför ska man tycka synd om föraren. En MaxCi går bra och mjukt på motorväg. Hade det vart Omnicity, då hade jag tyckt synd om dom, så fort det börjar guppa lite.
Titel: SV: Ingenting är omöjligt på en SL-linje...
Skrivet av: bussjöns skrivet 18 mars 2010, 18:30:23 PM
Bilden på 5131, hur löste man det där med färdskrivarblad? Måste föraren på 5131 använda den då 639 är EU-linje eller finns det något sätt att gå runt regeln? Förut stod det på specen att färdskrivare skall användas under hela tjänsten (vet inte om det gör så fortfarande), isf hur gör man med dessa flexbussar? Man vet väl knappast i förväg (typ innan tjänstens början) att man kommer ratta en EU-linje.

//Bussjöns
Titel: SV: Ingenting är omöjligt på en SL-linje...
Skrivet av: Karsten skrivet 18 mars 2010, 18:37:32 PM
Citat från: bussjöns skrivet 18 mars 2010, 18:30:23 PM
Bilden på 5131, hur löste man det där med färdskrivarblad? Måste föraren på 5131 använda den då 639 är EU-linje eller finns det något sätt att gå runt regeln? Förut stod det på specen att färdskrivare skall användas under hela tjänsten (vet inte om det gör så fortfarande), isf hur gör man med dessa flexbussar? Man vet väl knappast i förväg (typ innan tjänstens början) att man kommer ratta en EU-linje.

//Bussjöns

Det givna svaret på frågan bör vara att färdskrivarblad ska användas hela tiden, men vissa garage i SL-land har kommit fram till att det bara behövs när man kör just EU-linjen.
Titel: SV: Ingenting är omöjligt på en SL-linje...
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 18 mars 2010, 19:05:20 PM
Citat från: Jim skrivet 18 mars 2010, 17:47:34 PM
Varför ska man tycka synd om föraren...

Då i princip alla sittplatser var upptagna redan från sta`n så kom nog föraren att få
kommentarer såsom:
-Kommer det någon extrabuss?
-Skall man behöva stå HELA vägen till Rimbo
-Vet du om den här bussen har anslutning till Östhammar
o s v
(Men"f-förarna"är nog vana med det mesta...)/Ulf
Titel: SV: Ingenting är omöjligt på en SL-linje...
Skrivet av: Optimal skrivet 18 mars 2010, 19:28:56 PM
Citat från: Ulf Berlin skrivet 18 mars 2010, 19:05:20 PM
Då i princip alla sittplatser var upptagna redan från sta`n så kom nog föraren att få
kommentarer såsom:
-Kommer det någon extrabuss?
-Skall man behöva stå HELA vägen till Rimbo
-Vet du om den här bussen har anslutning till Östhammar
o s v
(Men"f-förarna"är nog vana med det mesta...)/Ulf


Äsh. Dom kommentarerna har väll alla hört ;). Finns många värre.
Titel: SV: Ingenting är omöjligt på en SL-linje...
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 19 mars 2010, 01:46:01 AM
Vad står bokstaven "F" för på buss 5131?
Titel: SV: Ingenting är omöjligt på en SL-linje...
Skrivet av: Peter Rost skrivet 19 mars 2010, 01:55:49 AM
"F" är = förfogandevagn. Hos Busslink innerstaden finns förfogandevagnarna, 5130-31 i Söderhallen, samt 5137-38, i Hornsberg.

/Peter
Titel: SV: Ingenting är omöjligt på en SL-linje...
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 19 mars 2010, 03:02:42 AM
Vad innebär förfogandebussar?
Titel: SV: Ingenting är omöjligt på en SL-linje...
Skrivet av: Niclas Wennerlid skrivet 19 mars 2010, 06:18:21 AM
F:et står inte för forfogandevagn utan Flexbuss.
Flexbussarna har förare med lite mer utbildning och mer utrustning i bussen för att kunna lösa hastigt uppkommna situationer.

// Niclas
Titel: SV: Ingenting är omöjligt på en SL-linje...
Skrivet av: buskörare skrivet 19 mars 2010, 11:24:14 AM
Citat från: Bussfanatikern skrivet 19 mars 2010, 03:02:42 AM
Vad innebär förfogandebussar?

Förfogande (som denna alltså inte är) är en buss som är ute och kan rycka in vid akuta situationer. T.ex trasig annan buss, förstärka pga hög belastning, förare som inte dyker upp osv. Den står till förfogande helt enkelt. Med förare i förstås.
Titel: SV: Ingenting är omöjligt på en SL-linje...
Skrivet av: Andreas skrivet 19 mars 2010, 17:33:15 PM
Citat från: buskörare skrivet 19 mars 2010, 11:24:14 AM
Förfogande (som denna alltså inte är) är en buss som är ute och kan rycka in vid akuta situationer. T.ex trasig annan buss, förstärka pga hög belastning, förare som inte dyker upp osv. Den står till förfogande helt enkelt. Med förare i förstås.

Om jag har hajat det hela korrekt, så kan alltså dessa MaxCi-bussar rycka in på precis vilken tur som helst, så länge det är inom Busslinks trafikområden... Oj, eh, jag glömde bort att bild 1 är ett utmärkt exempel på det. ^^

Om jag har gissat rätt, så förstår jag lite mer av varför dessa MaxCi-vagnar har extraljus på taket. Eftersom jag bara har sett dem i innerstan tidigare, så förstod jag inte alls syftet med extraljus på taket. För det mesta är det väl iaf ljust på innerstadens gator... :P
Titel: SV: Ingenting är omöjligt på en SL-linje...
Skrivet av: Omnilasse skrivet 20 mars 2010, 10:49:44 AM
Citat från: Andreas skrivet 19 mars 2010, 17:33:15 PM
Om jag har hajat det hela korrekt, så kan alltså dessa MaxCi-bussar rycka in på precis vilken tur som helst, så länge det är inom Busslinks trafikområden... Oj, eh, jag glömde bort att bild 1 är ett utmärkt exempel på det. ^^

Om jag har gissat rätt, så förstår jag lite mer av varför dessa MaxCi-vagnar har extraljus på taket. Eftersom jag bara har sett dem i innerstan tidigare, så förstod jag inte alls syftet med extraljus på taket. För det mesta är det väl iaf ljust på innerstadens gator... :P
Helt riktigt...Sedan kan vi ju tillägga att det också är vanligt att de hjälper till vid tågersättning där Busslink har avtal med utföraren. Och det är väl klart förstås att det inte är förstaalternativet för förortsdepåerna utan används väl egentligen främst för de linjer som har en närmare anslutning till innerstaden - annars går det ju i regel fortare att ordna fram en ny vagn från den egna depån.