Jeg la nylig opp et bilde av en MB O530N Citaro på en internasjonal side, og fikk spørsmål om hva N står for. Han som spurte meg lurte på om det kanskje var en feil og at man tenkte på samme vis som med O405N, der N står for Niederflur (lavgulv). O530 er jo i utgangspunktet en lavgulvsbuss, så da er det overflødig å ha en N der.
Eller står denne bokstaven for noe helt annet?
Og så et annet relatert spørsmål:
Den bussen det var snakk om var en av de tidligere Swebus 4800-4809, som ble eksportert til Norge for noen år siden. Gikk samtlige busser i denne serien i Helsingborg under tiden i Sverige? Jeg fant nemlig et bilde av en av dem hos Bussmicke, og det var tatt i Helsingborg.
4800-4809 levererades till Helsingborg och rullade där till Arriva tog över.
Tror nok at "N" er en offisiell betegnelse på alle slike vogner fra MB. Tok et lite google søk
Citat från: Bussmicke skrivet 14 mars 2010, 20:57:53 PM
4800-4809 levererades till Helsingborg och rullade där till Arriva tog över.
Dock inte 4806 som förolyckades genom brand i januari 2001.
Just ja, 4806 glömde jag bort.
Takk, da er i hvert fall bussens opphav 100% klarlagt. :)
Citat från: Knut skrivet 14 mars 2010, 20:59:50 PM
Tror nok at "N" er en offisiell betegnelse på alle slike vogner fra MB. Tok et lite google søk
Jeg har også prøvd meg med noen Google-søk.
"mercedes o530n" gir mindre enn 20 000 treff, og nesten utelukkende gjelder det diverse bussgallerier.
"mercedes o530" gir 80 000 treff, deriblant Wikipedia og andre generelt mer "opplyste" plasser.
Mercedes sine offisielle sider dukker jo ikke opp, siden de kun bruker navnet Citaro.
Sånn sett taler det i disfavør av at O530N skal være offisiell betegnelse, og at folk av gammel vane har lagt på en N fordi det er lavgulv.
Kan ju vara att n:et är något officiellt tillägg för normal eller så.. för Mercedes-Benz har väl kört med sådant förr? Vill i alla fall minnas att det funnits beteckningar som t.ex. O317K (där k:et stod för kurz) som var en något kortare variant och O305G (där g:et stod för gelenk eller gelenkwagen, dvs. ledvagn. Någon som är bättre insatt kan nog svara på om jag är ute och cyklar eller inte.
Nej, N:et är ingen officiell beteckning. Det är nog så att någon har lagt till ett N för att skilja bussen från LE. Tidigare fanns O530 som enbart låggolvsbuss, men nu finns den ju också som lågentré. Därför har nog någon tyckt att det är bra med en egen beteckning för låggolv, men det är inget som Mercedes själva tillämpar. De extrabeteckningar som finns är G, K, L, M, LE och LE M.
Citat från: Mats Karlsson skrivet 15 mars 2010, 07:22:02 AM
Det är nog så att någon har lagt till ett N för att skilja bussen från LE. Tidigare fanns O530 som enbart låggolvsbuss, men nu finns den ju också som lågentré. Därför har nog någon tyckt att det är bra med en egen beteckning för låggolv, men det är inget som Mercedes själva tillämpar. De extrabeteckningar som finns är G, K, L, M, LE och LE M.
Det kunne jo vært så, men det er kun Citaro'ene levert i 2000-2002 som har denne N der, og det var vel før LE kom, så da er nok det også lite sannsynlig.
Siden ingen har funnet en god forklaring så tok jeg bort N'en på den siden. Å skrive bare O530 blir jo uansett ikke feil så lenge det er snakk om en normal lavgulv 2-akslet versjon av Citaro.
Bildet har jeg nok vist her på Bussnack før, men for de som er interessert så viser jeg det igjen. Det er altså tidligere Swebus #4808 (RXN979), nå Nobina Norge #434 (JD41223)
(http://www.bergenga.no/foto/2008/03/27/ob2008-03-27-112774bem.jpg)
JD 41223 ved Sandefjord Lufthavn Torp, 27.03.2008.