Läser då och då att bussar exporteras till Finland! Innebär det att Finland har äldre bussar i sin linjetrafik än vad vi har?
En fråga som kanske mer hör hemma under "busstrafik", men jag är nyfiken på hur linjetrafiken i länen i Finland är organiserad. Det verkar som om det är privata bolag som kör trafik på koncession eller annat avtal?
Citat från: Stefan K skrivet 14 mars 2010, 16:53:20 PM
Läser då och då att bussar exporteras till Finland! Innebär det att Finland har äldre bussar i sin linjetrafik än vad vi har?
En fråga som kanske mer hör hemma under "busstrafik", men jag är nyfiken på hur linjetrafiken i länen i Finland är organiserad. Det verkar som om det är privata bolag som kör trafik på koncession eller annat avtal?
Även om jag är endel i Finland så kan jag tyvärr inte svara på det, du bör fråga L-G!
MVH Calken
Lokaltrafiken i huvudstadsområdet (Helsingfors, Vanda och Esbo) och Åbo är upphandlad liksom i Sverige, med strikta krav på ålder, utrustning, miljövänlighet. Lokaltrafiken i Tammerfors håller även den på att upphandlas så småningom. I Tammerfors har man beställarfärgsättning på bussarna, lacken är dock den samma som Trafikverket använt de senaste åren. Från och med förra hösten har man även beställarfärgsättning i Åbo, först ut med den nya lacken var bussarna på linje 1 mellan hamnen och flygfältet. I slutet av april träder ett nytt avtal i kraft, och då kommer 25% av bussarna i staden att ha den nya lacken. Då kommer även 11 nya Kinesiska Golden Dragon bussar i 14,7 meters boggiutförande att sättas i trafik. Den nya lacken ser ut såhär:
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Finland/L/Linjaliikenne%20Muurinen%20Oy/139%20%28IJB-725%29%20Lasse.jpg/full)
Av den övriga trafiken är 80% sådan som företagen kör på biljettinkomster utan understöd från staten, länet eller kommunen. Trafikavtalen för denna trafik gäller vanligtvis 10 år och förnyas automatiskt om företagen skött sig klanderfritt. Eftersom trafiken helt bedrivs på företagens eget ansvar, finns heller inga krav på fordon.
Den övriga delen av trafiken, cirka 20%, är olönsam trafik som understöds vanligtvis av länet eller kommunen. Trafiken upphandlas, vanligtvis med avtal på tre år. Det finns krav på bussarna, men de är så lösa, att man kan säga att de inte existerar.
Det är inte bara en eller två begagnade bussar som årligen importeras. Ifjol importerades 329 bussar, varav de flesta från Sverige och Norge. Samtidigt inregistrerades 302 nya tunga bussar.
Den som är intresserad kan gå in på min hemsida och titta hur det ser ut.
http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Finland/
Tackar för infot. Nu börjar jag förstå lite hur det är upplagt i Finland!