Någon som har koll på Busslinks leveranser till Mölndal alt Partille...
Har dom plexiglas... kommer myntbordet att vara kvar ::)
standard har ju varit med att i landsbygds trafik e det inget plexi utan bara låg dörr, myntbordet kan bli som i senaste serien från volvo ett bord utan mynt hållare.
vill minnas jag läst det skall va scania i mölndal.
Citat från: BEL skrivet 13 mars 2010, 18:39:54 PM
standard har ju varit med att i landsbygds trafik e det inget plexi utan bara låg dörr, myntbordet kan bli som i senaste serien från volvo ett bord utan mynt hållare.
vill minnas jag läst det skall va scania i mölndal.
GS är väl dem som kört hårdast med plexi i Västtrafikområdet och då i huvudsak i stadsbussarna, även om de senaste leveranserna till Blå är undantaget som bekräftar regeln. Swebus hade ju bara någon plexi light-variant som en förlängning av förarbåsväggen och när Linjebuss körde stadstrafik hade man ju inget glas alls. Misstänker att det är lokala fackliga önkemål/krav hos GS som gör att det sitter plexivägg i deras bussar eftersom så få andra operatörer har det??
Det där med att GS har plexiglas i både förarhytten och dörren till den kanske är ett arv från spårvagnarna.
Citat från: Johan B skrivet 13 mars 2010, 19:11:12 PM
Misstänker att det är lokala fackliga önkemål/krav hos GS som gör att det sitter plexivägg i deras bussar eftersom så få andra operatörer har det??
Ja, det ligger nog mycket i det.
Innan jag hamnade på spårvagnsförarutbildningen var jag på intervjuv hos Veolia och enligt de närvarande fackrepresentanterna så hade de lagt fram krav på att veolias bussar till västeravtalet inte skulle ha plexiglas eftersom de skymmer sikten åt höger alldedes för mycket. Särskillt vid reflekterande solsken...
Det har jag själv väldigt sällan upplevt som ett problem, däremot är det i påfallande många av GS bussar som plexiglaset är i vägen för den inre backspegeln.
Hur de fackliga på busslink tänker får vi väl se!
Har dom inte plexi i sthlm så lär det nog inte behövas i Mölndal och partille :-\, jag är inte så förtjust i plexiväggen... man tappa mycket kontakt med passagerarna oavsett om man har visering eller inte...
Är inte kontanterna ombord på väg bort även i Göteborg, och behövs i så fall plexiglaset?
Tänker mest på att bussarna i Stockholm aldrig har haft detta, och det är väl inte fler rån och överfall i Götet än i Stockholm?
Plexiglasen gillas inte i Borås, kan jag meddela. De åker nog ut till våren. Vad är det för dårar som sätter in sådant i bussarna? är förarna rädda för folk i Göteborg, så bör de nog fundera på om bussföraryrket är så lämpligt.
Citat från: Svemicke skrivet 16 mars 2010, 14:53:44 PM
Plexiglasen gillas inte i Borås, kan jag meddela. De åker nog ut till våren. Vad är det för dårar som sätter in sådant i bussarna? är förarna rädda för folk i Göteborg, så bör de nog fundera på om bussföraryrket är så lämpligt.
Beror väl på att i Göteborg finns tyvärr folk som anser att det är ok att slå, hota och spotta (och nu senast i helgen tömma pulversläckaren in i förarbåset) på folk som bara gör sitt arbete. Visst är det tråkigt att det ska behövas och kundkontakten blir lite störd men jag har full förståelse för att det finns dem som vill ha glaset där.
Citat från: Ersa skrivet 15 mars 2010, 23:17:49 PM
Är inte kontanterna ombord på väg bort även i Göteborg, och behövs i så fall plexiglaset?
Tänker mest på att bussarna i Stockholm aldrig har haft detta, och det är väl inte fler rån och överfall i Götet än i Stockholm?
Kontanterna är borta i hela Västtrafikområdet numera. I stadstrafiken säljs inga biljetter alls på fordonen (annat än i automat på spårvagnarna), i regiontrafiken kan man köpa enkelbiljett av föraren men då endast med kort. Så visst har nyttan med plexiglaset minskat något.
Som Ola säger så skymmer den sikten i en del bussar då man ska titta i H-backspegel...
Citat från: Johan B skrivet 16 mars 2010, 20:13:54 PM
Beror väl på att i Göteborg finns tyvärr folk som anser att det är ok att slå, hota och spotta (och nu senast i helgen tömma pulversläckaren in i förarbåset) på folk som bara gör sitt arbete. Visst är det tråkigt att det ska behövas och kundkontakten blir lite störd men jag har full förståelse för att det finns dem som vill ha glaset där.
Jaså det är så illa i stan på framsidan som så gärna vill framstå som go och glad? :(
I Stockholm har man ju aldrig behövt börja montera plexiglas. Varför klarar sig denna större stad bättre?
Om GS skulle förlora trafiken i övriga Göteborg nån gång så torde nog plexiglaset bli ett minne blott. Men det finns/fanns ju några udda stadsbussar som inte hade något sådant också, typ dansk- och norskbussarna, Scania OmniLink-bussarna från Mariestad samt MAN-bussarna 99, 100, 127-129 och 130.
Hörde av en på busslink att Scaniabussarna kommer ställas upp i Göteborgs hamn när de levereras och Volvobussarna kommer ställas upp i Säffle. Så ni som har möjlighet kan ju kika på de ställena när det börjar närma sig.
Rikard.
Citat från: Rikard skrivet 18 mars 2010, 23:06:19 PM
Hörde av en på busslink att Scaniabussarna kommer ställas upp i Göteborgs hamn när de levereras och Volvobussarna kommer ställas upp i Säffle. Så ni som har möjlighet kan ju kika på de ställena när det börjar närma sig.
Rikard.
Om någon till äventyrs är intresserad av vagnsnumren är de följande (de kanske redan har rapporterats?):
Mölndal
Scania OmniLink normalbuss 12 m: 2501-18
Scania OmniLink boggibuss 14,6 m: 2601-42
Partille
Volvo B12BLE boggibuss 14,5 m: 2801-39
Volvo B12BLE boggibuss 14,5 m (Express): 2901-14 (kommer att köras av Sandarna Transporter)
/Ted
Citat från: Ted S skrivet 18 mars 2010, 23:19:04 PM
Om någon till äventyrs är intresserad av vagnsnumren är de följande (de kanske redan har rapporterats?):
Mölndal
Scania OmniLink normalbuss 12 m: 2501-18
Scania OmniLink boggibuss 14,6 m: 2601-42
Partille
Volvo B12BLE boggibuss 14,5 m: 2801-39
Volvo B12BLE boggibuss 14,5 m (Express): 2901-14 (kommer att köras av Sandarna Transporter)
/Ted
Mumma, Fotolista upprättad!
Katrineholms gamla nummerserie kommer till heders igen.
25xx var Scania och 26xx var Volvo även om ingen fick 26xx-nummer då.
Konstigt att Busslink inte ska använda några ledade bussar och varför ska Sandarna Transport köra blå express samt 114 åt Busslink?
Citat från: Bussfanatikern skrivet 19 mars 2010, 01:37:09 AM
Konstigt att Busslink inte ska använda några ledade bussar och varför ska Sandarna Transport köra blå express samt 114 åt Busslink?
Troligen för att slippa blanda linjer med färdskrivarkrav o dem som inte har det gissar jag.
Blå kräver det då den e mer än 5 mil. och det e samma busstyp på båda expresslinjerna så effektivare kanske?
Rikard.
Citat från: Bussfanatikern skrivet 19 mars 2010, 01:37:09 AM
Konstigt att Busslink inte ska använda några ledade bussar .........?
Det ingick inga ledbussar i anbudsmaterialet. Därför är det inte inköpt några
Citat från: Rikard skrivet 19 mars 2010, 01:42:33 AM
Troligen för att slippa blanda linjer med färdskrivarkrav o dem som inte har det gissar jag.
Blå kräver det då den e mer än 5 mil. och det e samma busstyp på båda expresslinjerna så effektivare kanske?
Rikard.
Blå är efter övertagandet inte längre en eu-linje, totala längden stannar strax under 5mil.
Citat från: Ted S skrivet 18 mars 2010, 23:19:04 PM
Volvo B12BLE boggibuss 14,5 m (Express): 2901-14 (kommer att köras av Sandarna Transporter)
Kanske svårt att spekulera om nu, men kommer de att märkas med Busslinknummer också???
Citat från: Ersa skrivet 16 mars 2010, 22:55:49 PM
Jaså det är så illa i stan på framsidan som så gärna vill framstå som go och glad? :(
I Stockholm har man ju aldrig behövt börja montera plexiglas. Varför klarar sig denna större stad bättre?
Citat från: Johan B skrivet 16 mars 2010, 20:13:54 PM
Beror väl på att i Göteborg finns tyvärr folk som anser att det är ok att slå, hota och spotta (och nu senast i helgen tömma pulversläckaren in i förarbåset) på folk som bara gör sitt arbete. Visst är det tråkigt att det ska behövas och kundkontakten blir lite störd men jag har full förståelse för att det finns dem som vill ha glaset där.
Jag har inte heller hört att det skulle behövas i Köpenhamn för sist jag var där hade man inga plexiglas. Malmö har det inte heller och där händer också, som bekant, en del övriga otrevligheter.
Vart i Hamnen kommer dom att stå...
Citat från: CS skrivet 19 mars 2010, 10:01:21 AM
Blå är efter övertagandet inte längre en eu-linje, totala längden stannar strax under 5mil.
Hur kommer blå expressen gå efter 20/6 ?
Rikard.
Citat från: Rikard skrivet 25 mars 2010, 01:48:05 AM
Hur kommer blå expressen gå efter 20/6 ?
Rikard.
Nils Ericsson terminalen till Kungsbacka endast o ej stanna mer än askims stationsväg på väg 158
delen till jonsered kommer o heta 510 o om jag förstått det rätt gå till Lindholmen eller Eketrägatan
Dörrställning
2501-2518 1+2+0
2601-2642 1+2+1
Sedan så är bussarna utrustade med den silvergråa dörröppnaren vid mittdörren.
Och vid kommande tid (troligtvis efter sommaren) då det blir tillåtet för påstigning genom samtliga dörrar så omfattas inte Partille/Mölndal eller några andra bussar utanför stadstrafiken av detta.
Citat från: BEL skrivet 25 mars 2010, 07:07:17 AM
Nils Ericsson terminalen till Kungsbacka endast o ej stanna mer än askims stationsväg på väg 158
Värdelöst
Citat från: M skrivet 02 april 2010, 05:46:49 AM
Då är det ju smartare att ta pendeltåget
Eller L80 eller annan linje till HPL där BLÅ angör.
Det ska ju vara Expressbuss och då så ska man inte behöva stanna på varje hpl i det tätbebygda området där det finns tät busslinje.
Citat från: Tomas Fransson skrivet 02 april 2010, 08:12:24 AM
Eller L80 eller annan linje till HPL där BLÅ angör.
Det ska ju vara Expressbuss och då så ska man inte behöva stanna på varje hpl i det tätbebygda området där det finns tät busslinje.
Antar väl att den skall stanna i Särö området annars verkar ju det helt hôlihôvvet
Citat från: M skrivet 02 april 2010, 08:29:31 AM
Antar väl att den skall stanna i Särö området annars verkar ju det helt hôlihôvvet
Självklart. Sträckningen ut till Kungsbacka är densamma som innan. Skillnaden är att den vänder vid NET och möjligen har man dragit in nån hållplats längs med Askim.
Citat från: CS skrivet 02 april 2010, 13:06:05 PM
Självklart. Sträckningen ut till Kungsbacka är densamma som innan. Skillnaden är att den vänder vid NET och möjligen har man dragit in nån hållplats längs med Askim.
Ok annars hade det varit hål i huvudet.
/M
Jag ska köra blå.
Det jag vet och vad det står på västtrafikshemsida om blå är att den börjar på NET sen till Järntorget Lineplatsen Radiomotet Bollshede Sipen och sen den vanliga vägen som blå kör i dag och åter.
Linje 80 ska köra tätare ture och tar över dom som åkte med blå utmed 158.