På tal om bussar som vandrat från Sverige till Finland, så flyttade ju även fem Carrus City från Göteborg tillbaka till Finland under sensommaren ifjol. Så här ser dessa ut idag:
Borgå Trafik 13 FPL-734 fd GS Buss AB 251
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z%20Miscellaneous/Group%20pictures/13%20%28FPL-734%29%20Lasse.jpg/full)
Borgå Trafik 19 FPL-740 fd GS Buss AB 254
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z%20Miscellaneous/Group%20pictures/19%20%28FPL-740%29%20Lasse.jpg/full)
Borgå Trafik 36 FPL-737 fd GS Buss AB 256
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z%20Miscellaneous/Group%20pictures/36%20%28FPL-737%29%20Lasse.jpg/full)
Satakunnan Liikenne Oy 224 EBY-622 fd GS Buss AB 252
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z%20Miscellaneous/Group%20pictures/224%20%28EBY-622%29%20Lasse.jpg/full)
Därtill finns också GS Buss AB 253 som Satakunnan Liikenne 234 EBY-626, men den har jag inte lyckats hitta ännu.
Det där var riktiga bussar det. Annat än MAN A78. Kul att de fick ett fortsatt värdigt liv och slapp hamna längre österut.
Citat från: Johan B skrivet 12 mars 2010, 17:47:07 PM
Det där var riktiga bussar det. Annat än MAN A78. Kul att de fick ett fortsatt värdigt liv och slapp hamna längre österut.
Håller med dock var de lite trånga på förarplatsen då stolen inte gick att skjuta så långt bakåt. Körde dem i Aletrafiken.
Rikard.
Det verkar som om man bara köper tillbaks finsktillverkade bussar när man där borta köper begagnat. Bussar tillverkade i andra länder verkar ovanliga därborta
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 13 mars 2010, 01:05:42 AM
Det verkar som om man bara köper tillbaks finsktillverkade bussar när man där borta köper begagnat. Bussar tillverkade i andra länder verkar ovanliga därborta
Ja, det har vi konstaterat i många trådar. Finland är ju Carrusvagnarnas hemland, och där finns det gott om kunskap och reservdelar. Dessutom har de inte samma årsmodellskrav och miljözoner som oss. Så nog blir man rätt mycket avundsjuk alltid. Tänk att köra buss i ett land där man importerar tillbaka en massa underbara olika Carrusmodeller, och dessutom kan köra dem billigt! :D
De Carrusvagnar vi tvingas skicka tillbaka till hemlandet i öster är ju ofta betalda och i fullgott skick, och istället för att köra in pengar i Sverige får de dra in en hel del pengar åt sina nya glada ägare på andra sidan Bottenhavet.
Vad hände då med fd GS 255? den rullade ju också i Älvängen en gång i tiden men jag har för mej att den aldrig blev inflyttad till Göteborg då syskonen 251-254 och 256+257 hamnade där. Den torde därför heller ej ha blivit ommålad till Västtrafiksblå utan lär ha behållit sin gråa färg. Som sagt, finns det nån som vet vart GS 255 finns idag?
Citat från: Bussfanatikern skrivet 13 mars 2010, 02:42:43 AM
Som sagt, finns det nån som vet vart GS 255 finns idag?
Tror den blev skrotad efter en olycka på E45 där den hamnade med nosen ner i diket vid Södra infarten till Surte o sen fick krökt ram. Är djupa diken där så hängde på underredet med hjulen i luften.
Rikard.
Citat från: Ersa skrivet 13 mars 2010, 01:28:52 AM
Ja, det har vi konstaterat i många trådar. Finland är ju Carrusvagnarnas hemland, och där finns det gott om kunskap och reservdelar. Dessutom har de inte samma årsmodellskrav och miljözoner som oss. Så nog blir man rätt mycket avundsjuk alltid. Tänk att köra buss i ett land där man importerar tillbaka en massa underbara olika Carrusmodeller, och dessutom kan köra dem billigt! :D
De Carrusvagnar vi tvingas skicka tillbaka till hemlandet i öster är ju ofta betalda och i fullgott skick, och istället för att köra in pengar i Sverige får de dra in en hel del pengar åt sina nya glada ägare på andra sidan Bottenhavet.
Hade jag bott i det landet hade jag tyckt att bussarna hade varit monotona och rätt trista. Inga MAN, Neoplan eller Irizar utan bara en massa Carrus. Lite omväxling är roligare
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 13 mars 2010, 13:52:33 PM
Hade jag bott i det landet hade jag tyckt att bussarna hade varit monotona och rätt trista. Inga MAN, Neoplan eller Irizar utan bara en massa Carrus. Lite omväxling är roligare
Kanske det, ur diggarsynpunkt, men den krassa verkligheten är något helt annat. Praktiska och ekonomiska skäl går först. Finnarna är duktiga på att sköta om och underhålla sina bussar. Då är det smart att köpa in begagnade vagnar man har stor erfarenhet av, billigt, och fixa till dem, om det inte finns ålderskrav i avtalen
Citat från: Björn Forslund skrivet 13 mars 2010, 15:36:24 PM
Kanske det, ur diggarsynpunkt, men den krassa verkligheten är något helt annat. Praktiska och ekonomiska skäl går först. Finnarna är duktiga på att sköta om och underhålla sina bussar. Då är det smart att köpa in begagnade vagnar man har stor erfarenhet av, billigt, och fixa till dem, om det inte finns ålderskrav i avtalen
Sedan har man väl insett att en välskött Carrus-konstruktion på en Volvo- eller Scaniaplatta från tiden då Carrus var Carrus är en skottsäker konstruktion som man kan köra många tiotusen mil med utan större problem. Till skillnad från MAN, Neoplan och Irizar som inte har ett lika smickrande kvalitetsrykte.
Buss 255 blev reservdelsvagn och motorn hamnade i 165 som numera också är såld. Bussarna 251-256 är byggda i Polen och var grymt fräsha för sin ålder och har många mil kvar. Den enda jag inte lyckades få köra var buss 255.
Citat från: Björn Forslund skrivet 13 mars 2010, 15:36:24 PM
Kanske det, ur diggarsynpunkt, men den krassa verkligheten är något helt annat. Praktiska och ekonomiska skäl går först. Finnarna är duktiga på att sköta om och underhålla sina bussar. Då är det smart att köpa in begagnade vagnar man har stor erfarenhet av, billigt, och fixa till dem, om det inte finns ålderskrav i avtalen
Citat från: Johan B skrivet 13 mars 2010, 16:20:19 PM
Sedan har man väl insett att en välskött Carrus-konstruktion på en Volvo- eller Scaniaplatta från tiden då Carrus var Carrus är en skottsäker konstruktion som man kan köra många tiotusen mil med utan större problem. Till skillnad från MAN, Neoplan och Irizar som inte har ett lika smickrande kvalitetsrykte.
Jo diggarsynpunkter och den krassa verkligheten kan verkligen vara helt olika saker som inte alls alltid hör ihop. Jag förstår mycket väl deras sätt att se på saken där borta. Enhetliga modeller och tillverkare har sina fördelar inte minst när det gäller underhåll. Reservdelar blir lättare att få tag på och billigare. Begagnade bussar från Sverige är givetvis fördelaktiga prismässigt då de fortfarande är relativt moderna och troligtvis i gott skick
Här i Buss Snack får man väl ärligt talat säga att både diggarsynpunkter och praktiskt tänkande dessemellan kolliderar lite med varandra. Ibland lyfter vi fram praktiskt tänkande men dessemellan rena diggarsynpunkter också
Jag tror faktiskt inte att deras fokusering på just Carrus innebär att dessa bussar verkligen skulle vara bättre än bussar tillverkade i Mellaneuropa eller Sydeuropa. Det finns nog bussar som skulle kunna fungera riktigt bra i Finland ungefär som Carrus och det kyligare klimatet behöver inte alltid nödvändigtvis innebära att bussar tillverkade i Tyskland eller längre söderut måste vara olämpliga i finskt klimat. Jag tror mer det som driver på där är att Carrus är deras egna tillverkare och att de har sedan länge haft gott om reservdelar och vana vid underhåll i många år av både Carrus och dess föregångare. Så rent praktiskt tror jag deras tänkande kan vara riktigt smart. Förövrigt är moderna Carrus (Volvo 9700 med flera) ofta tillverkade i Polen och de polsktillverkade av dessa modeller blir ju bara fler och fler. Antagligen kommer även i Finland fler och fler polsktillverkade bussar. Men reservdelar till finsktillverkade passar nog säkert perfekt i de flesta fallen så där tycker man nog att det spelar mindre roll :)
Men ur diggarperspektiv, och sådant tycker jag bör vara tillåtet i ett forum som Buss Snack, så kan jag inte låta bli att tycka att det är trist och monotont att ha de bussar som de har där borta ;)
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 13 mars 2010, 13:52:33 PM
Hade jag bott i det landet hade jag tyckt att bussarna hade varit monotona och rätt trista. Inga MAN, Neoplan eller Irizar utan bara en massa Carrus. Lite omväxling är roligare
Det beror vad man du menar med omväxling. Lite tyska växellådshaverier, systemfel och andra mindre roliga fel kan man ju alltid varva mer problemfria dagar med... men jag håller då hellre på finsk enformighet, om enformigheten betyder driftsäkerhet och bättre ekonomi! 8)
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 13 mars 2010, 20:49:10 PM
Här i Buss Snack får man väl ärligt talat säga att både diggarsynpunkter och praktiskt tänkande dessemellan kolliderar lite med varandra. Ibland lyfter vi fram praktiskt tänkande men dessemellan rena diggarsynpunkter också
Se bara på MaxCin. De flesta med D-körkort älskar den, medan en enda fotograf ogillar den. :)
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 13 mars 2010, 20:49:10 PM
Jo diggarsynpunkter och den krassa verkligheten kan verkligen vara helt olika saker som inte alls alltid hör ihop. Jag förstår mycket väl deras sätt att se på saken där borta. Enhetliga modeller och tillverkare har sina fördelar inte minst när det gäller underhåll. Reservdelar blir lättare att få tag på och billigare. Begagnade bussar från Sverige är givetvis fördelaktiga prismässigt då de fortfarande är relativt moderna och troligtvis i gott skick
Här i Buss Snack får man väl ärligt talat säga att både diggarsynpunkter och praktiskt tänkande dessemellan kolliderar lite med varandra. Ibland lyfter vi fram praktiskt tänkande men dessemellan rena diggarsynpunkter också
Jag tror faktiskt inte att deras fokusering på just Carrus innebär att dessa bussar verkligen skulle vara bättre än bussar tillverkade i Mellaneuropa eller Sydeuropa. Det finns nog bussar som skulle kunna fungera riktigt bra i Finland ungefär som Carrus och det kyligare klimatet behöver inte alltid nödvändigtvis innebära att bussar tillverkade i Tyskland eller längre söderut måste vara olämpliga i finskt klimat. Jag tror mer det som driver på där är att Carrus är deras egna tillverkare och att de har sedan länge haft gott om reservdelar och vana vid underhåll i många år av både Carrus och dess föregångare. Så rent praktiskt tror jag deras tänkande kan vara riktigt smart. Förövrigt är moderna Carrus (Volvo 9700 med flera) ofta tillverkade i Polen och de polsktillverkade av dessa modeller blir ju bara fler och fler. Antagligen kommer även i Finland fler och fler polsktillverkade bussar. Men reservdelar till finsktillverkade passar nog säkert perfekt i de flesta fallen så där tycker man nog att det spelar mindre roll :)
Men ur diggarperspektiv, och sådant tycker jag bör vara tillåtet i ett forum som Buss Snack, så kan jag inte låta bli att tycka att det är trist och monotont att ha de bussar som de har där borta ;)
Många ord.Verkligheten är att varje tillverkare och varje köpare måste specificera de krav den buss de köper skall ha.När vi pratar om miljö menas att bussen i fråga måste klara av att gå i svenskt klimat.Vi skall alltså kräva av tillverkarna att de bygger bussarna så de passar köparna.Tyvärr finns det en tendens att bussar blir "lika" oberoende var de kör.
Jämför vi med vanliga personbilar är dessa byggda med krav från varje land de skall gå i.
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 13 mars 2010, 20:49:10 PM
Begagnade bussar från Sverige är givetvis fördelaktiga prismässigt då de fortfarande är relativt moderna och troligtvis i gott skick
Men ur diggarperspektiv, och sådant tycker jag bör vara tillåtet i ett forum som Buss Snack, så kan jag inte låta bli att tycka att det är trist och monotont att ha de bussar som de har där borta ;)
Dessutom har det ju en tid varit förmånligt att köpa från Sverige, tack vare att den svenska kronan varit förmånlig i förhållande till euron.
Den finska diggarskaran tycks å sin sida gilla det monotona. Åtminstone får man den bilden om man läser de finska forumen, var fårhållandet till europeiska bussar är rent av iskallt, och var europeiska bussar till och med utelämnas från listor över nyregistrerade bussar.
Citat från: L-G Lassander skrivet 14 mars 2010, 12:06:54 PM
Dessutom har det ju en tid varit förmånligt att köpa från Sverige, tack vare att den svenska kronan varit förmånlig i förhållande till euron.
Den finska diggarskaran tycks å sin sida gilla det monotona. Åtminstone får man den bilden om man läser de finska forumen, var fårhållandet till europeiska bussar är rent av iskallt, och var europeiska bussar till och med utelämnas från listor över nyregistrerade bussar.
Kan bara hålla med. Varför köpa annat än kvalitet som är byggt för nordiska förhållanden?
Två frågor:
1. Vet någon när GS 255 råkade ut för den där olyckan?
2. Vilket inventarienummer fick GS 165 hos Orusttrafiken?
Citat från: Bussfanatikern skrivet 15 mars 2010, 01:56:13 AM
Två frågor:
1. Vet någon när GS 255 råkade ut för den där olyckan?
Sökte på Göteborgsposten och hittade detta
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.89578-tre-skadade-i-bussolycka (http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.89578-tre-skadade-i-bussolycka)
Var visst väldigt många halkolyckor den natten och morgonen då det uppstod blixthalka. Föraren skadade sig i handleden och i magen om jag inte minns fel. Pratade lite med honom när han kom tillbaka efter sjukskrivningen.
Rikard.