Ceris resor tar över trafiken längs E4:an mellan Umeå och Sundsvall.
http://www.vk.se/Article.jsp?article=336900
Moderators edit: ändrat till en länk då det inte är tillåtet enligt lagen om upphovsrätt att klistra in hela artiklar.
Citat från: RoggaBoy skrivet 12 mars 2010, 17:01:04 PM
"Ett privat bussföretag tar över trafiken längs E4:an mellan Umeå och Sundsvall.
Ordern hos Länstrafiken i Västerbotten är värt 90 miljoner kronor och gäller i sex år från och med december 2010. Företaget som tog hem avtalet kommer från Timrå och har 60-anställda.
- Vi är naturligtvis oerhört glada över detta besked, säger Benny Eriksson VD Ceris Resor, eftersom vi kommer att erbjuda ett helt nytt koncept när det gäller bussar och godshantering.
Bussarna kommer att vara utrustade med släpvagnar för godshantering som är konstruerade med både värme och kyla och på det viset tror bussföretaget att det går att få en massa synergieffekter och en utveckling av trafiken."
Intressant lösning, det som kanske kan vara ett beskymmer är hur många förare har DE kort av de som tagit sitt busskort de senaste 5 åren?
Jo det ska bli intressant hur dessa ekipage kommer vara uppbyggda, om det är 14,5-15 meters boggiebussar med släp likt det som går i Västerbottens inland eller hur de kommer se ut. Körkortsbehörighetsfrågan kommer nog inte att bli något större problem, sånt går alltid att lösa samt att det finns ju faktiskt ganska många förare med full behörighet på kortet.
Veolia försvarade för övrigt all övrig trafik (dvs. 12,20, 21 och 100)
Trafiken för Veolias del kommer liksom tidigare att bedrivas med dubbeldäckare.
Citat från: Teknologen skrivet 12 mars 2010, 18:14:00 PM
Jo i princip, linje 100 kommer ju däremot bara att gå till dess att Botniabanan kommit igång. Trafiken för Veolias del kommer liksom tidigare att bedrivas med dubbeldäckare.
Jo, sen blir Linje 100 bara Umeå - Haparanda. Gissar att de till en början blir samma dubbeldäckare för inte hinner man få nya till December? Bussvärdinna kvar? Affärsklassen?
Citat från: Teknologen skrivet 12 mars 2010, 17:58:41 PM
Körkortsbehörighetsfrågan kommer nog inte att bli något större problem, sånt går alltid att lösa samt att det finns ju faktiskt ganska många förare med full behörighet på kortet.
visst kan man komplettera med E kortet, och många som tagit busskortet innan början av 90talet fick den per automatik. Det finns förare som inte vill lägga ut pengar för att få E kortet. Dessa väljer annat arbete.
Vet man hur många turer det kommer att bli?
... och vad de blir för bussar på Linje 10?
Nån ska väl överklaga först....?
Citat från: RoggaBoy skrivet 12 mars 2010, 18:17:25 PM
Jo, sen blir Linje 100 bara Umeå - Haparanda. Gissar att de till en början blir samma dubbeldäckare för inte hinner man få nya till December? Bussvärdinna kvar? Affärsklassen?
Jo till december borde man börjat att få in nya DD, möjligtvis inte om det avses vara Van Hool.
O herregud vad ni har bråttom - blecket har ju knappt hunnit torka förrän ni frågar om vilka bussar man ska köra med - lite komiskt :D
Citat från: Jan skrivet 12 mars 2010, 19:12:51 PM
visst kan man komplettera med E kortet, och många som tagit busskortet innan början av 90talet fick den per automatik. Det finns förare som inte vill lägga ut pengar för att få E kortet. Dessa väljer annat arbete.
Alternativt får betalt av företaget för att ta det - kanske ingår i avtalets uträknande att se till att man har tillräckligt många DE-kortsförare?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 mars 2010, 21:57:04 PM
I kontraktet ingår även trafiken på nuvarande linje 90 Sundsvall-Kramfors som idag körs av KR Trafik. den trafiken tar man över redan vid halvårsskiftet
Linje 95 är väl under upphandling med? Linje 90 körs ju av Veolia, KR kör Linje 95.
En klassisk kommentar från vk.se:
"Jaha, som vanligt... Alltid det billigaste anbudet som vinner, alltså dem som satsar minst på bra bussar, personalutbildning, allt.... Inga anbud har ju några krav på kvalitet, bara att det ska vara billigt... Sedan slår man ifrån sig när inget fungerar.... "
Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 mars 2010, 22:30:44 PM
Visst menade jag 95.... och den kommer som sagt Ceris att köra från i sommar
Okej, och den är bara fram till Augusti 2011 då tågen börjar rulla om de nu stämmer?
Säger inte reglerna att endast en del av artikeln kan kopieras in, och skall följas av länken till den?
Det ser då verkligen konstigt ut när länken utelämnas:
http://www.vk.se/Article.jsp?article=336900
Även i Sundsvalls Tidning:
http://st.nu/ekonomi/1.1881320-ceris-resor-vann-stor-upphandling
Intressant med släpvagnar för godset! Beror detta på att Volvo 9700 B12M med godsrum numera inte går att köpa?
Att det går att uppfylla kraven på lågentré/handikappanpassning samt separat godsrum, men ändå slippa köpa extremt dyra dubbeldäckare har ju Sjögrens Trafik redan visat genom sin JFR797 som har godssläp:
(http://www.jonaryd.rondelen.se/buss/Sjogrens_JFR797_bangv_lycksele_060605.jpg)
Citat från: Jan skrivet 12 mars 2010, 17:23:45 PM
Intressant lösning, det som kanske kan vara ett beskymmer är hur många förare har DE kort av de som tagit sitt busskort de senaste 5 åren?
Nu när jag tänker efter har jag ytterst få jämnåriga kollegor som har DE-behörighet, och de flesta har alltid haft kul åt att jag fick denna "udda" behörighet efter CE-uppkörningen då jag hade BCD-behörighet. Men nu börjar man ju få användning för detta! :)
En uppskrivning och en uppkörning för DE är nog inget större problem för yngre förare som har teorin färskt i minnet. Sen kanske bussbolagen i norr själva hjälper till med teorikunskaper, speciellt om släp är något som i framtiden kan bli "normen" för gods i norr, inkl Dalarna och Värmland, nu då Volvo B12M försvunnit. Kanske bussbolag som ska börja köra med släp framöver kommer att hyra ut buss+släp till självkostnadspris till de anställda att köra upp i? Eller rentav bjuder in Vägverkets inspektör till kontoret för att 3-4 st anställda på rad kan utföra varsin uppkörning med firmans buss+släp nära garaget, under samma dag? Kanske på en godsfri helgdag då släpvagnarna inte används.
Hur Ceris upplägg och hur trafiken kommer se ut på linje 10 vet väl inte så många just nu. Det blir nog så att man kommer prova sig fram under en tid. Tåget kommer ta en del folk speciellt de som åker längre relationer. På helgerna kommer det inte bli några släpvagnar, där är ju fördelen att kunna köra med samma buss fast lite fortare. detta kan bli trendsättare i norrland framöver.
Citat från: Ersa skrivet 13 mars 2010, 00:44:09 AM
Säger inte reglerna att endast en del av artikeln kan kopieras in, och skall följas av länken till den?
Det ser då verkligen konstigt ut när länken utelämnas:
http://www.vk.se/Article.jsp?article=336900
Det är ett helt riktigt påpekande. Hela artiklar skall inte klistras utan bara så mycket citat att man får en uppfattning om vad det rör sig om. Detta kompletteras sedan lämpligen med en länk. Dessutom skall alltid källan anges. När det gäller pressmeddelanden får hela meddelandet klistras in men då skall det anges att det gäller ett pressmeddelande. Att klistra in en hel artikel är ett brott mot upphovsrätten och kan leda till tråkigheter för de ansvariga för forumet.
Texten i det ursprungliga inlägget är korrigerat till en länk, varför detta ryckt ur sitt sammanhang kan förete sig obegripligt.
Jag trodde att Byberg och Nordin skulle vinna linje 10. Men blev överraskad att Ceris Resor vann linje 10.
Citat från: Jacob med C skrivet 14 mars 2010, 01:20:44 AM
Jag trodde att Byberg och Nordin skulle vinna linje 10. Men blev överraskad att Ceris Resor vann linje 10.
Efterson B&N har depåer i Sundsvall, Umeå samt Övik så hade de ett fint utgångsläge. Vet inte om de var med ett pris på trafiken.
Citat från: Teknologen skrivet 12 mars 2010, 17:58:41 PM
Veolia försvarade för övrigt all övrig trafik (dvs. 12,20, 21 och 100)
Trafiken för Veolias del kommer liksom tidigare att bedrivas med dubbeldäckare.
Vet man vilka eller hur många som räknade och skicka in anbud på trafiken?
Jamen, det vore kul att veta, la Nobina nått bud ?
Citat från: Jan skrivet 14 mars 2010, 19:03:09 PM
Vet man vilka eller hur många som räknade och skicka in anbud på trafiken?
Den ständiga frågan som det alltid verkar vara oerhört svårt att få fram svar på - även långt efter att upphandlingarna är klara.
Citat från: Ersa skrivet 14 mars 2010, 19:28:44 PM
Den ständiga frågan som det alltid verkar vara oerhört svårt att få fram svar på - även långt efter att upphandlingarna är klara.
Skelleftebuss gick ut med anbudsinfodran på DD med godsutrymme 13 stycken ville man ha. Detta torde vara en avsikt på linje 12 och 21.