Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Mikael T Nilsson skrivet 12 mars 2010, 08:10:31 AM

Titel: Boråshistorik - del 3
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 12 mars 2010, 08:10:31 AM
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Bors_510_JNL426_19920428_sbogatan.jpg)

Här kommer två bilder på en Scania / van Hool Alizée i två olika utföranden hos BL. Först i BL:s egen färgsättning.

(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Bors_510_JNL426_Sdra_torget.jpg)

Och sedan i Älvsborgstrafikens utförande. Bussen hann väl knappast bli Västtrafikblå?
Titel: SV: Boråshistorik - del 3
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 12 mars 2010, 08:52:04 AM
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 12 mars 2010, 08:10:31 AM

Och sedan i Älvsborgstrafikens utförande. Bussen hann väl knappast bli Västtrafikblå?

Nej, de här bussarna såldes redan 2001 och fick behålla Älvsborgsfärgen hela sina livstid. Under åren 1995-1999 användes de på linje 550 mellan Borås och Alingsås. Användningen på linje 42 på bilden torde ha varit ett merutnyttjande.
Titel: SV: Boråshistorik - del 3
Skrivet av: Bernt Talbrant skrivet 12 mars 2010, 10:35:14 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 mars 2010, 08:52:04 AM
Nej, de här bussarna såldes redan 2001 och fick behålla Älvsborgsfärgen hela sina livstid. Under åren 1995-1999 användes de på linje 550 mellan Borås och Alingsås. Användningen på linje 42 på bilden torde ha varit ett merutnyttjande.

Gick dessa verkligen på 550? Det har jag inget minne av - de går ju inte ens att skylta så... Däremot har jag för mig att de rullade en hel del på just 40-linjerna.
Titel: SV: Boråshistorik - del 3
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 12 mars 2010, 11:16:19 AM
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 12 mars 2010, 10:35:14 AM
Gick dessa verkligen på 550? Det har jag inget minne av - de går ju inte ens att skylta så... Däremot har jag för mig att de rullade en hel del på just 40-linjerna.

Jovisst gick de på linje 550.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/15008.jpg)

Jag har gjort bilden lite för ljus för att det skall synas att det visst gick att skylta 550. Mellan 1995 och 1998 åkte jag vid fem tillfällen linje 550. Vid fyra av dessa var det denna eller systervagnen 106 som gick. Vid det femte var det Wiiman 105 och som var utrustade med Magnus-apparater. Det var just dessa tre som var ordinarie bussar på linje 550. I  slutet av 1998 eller början av 1999 ersattes de av 155 och 156, två Wiima som köpts begagnade från Thygessons respektive Olssons i Vittskövle. Det bör ha varit 105 som fortsatte som reserv. Klagomålen på komforten i Alizéerna var ganska många och dessutom var de väldigt bullriga. Det blev därför ingen bekväm resa i backarna mellan Borås och Alingsås.

Bilden på bussen på linje 42 bör vara tagen före sommaren 1995, eftersom bussen är märkt 510 och den ommärktes till 106 den sommaren. Borde ha gjorts i juni men kan ha dröjt ett litet tag.
Titel: SV: Boråshistorik - del 3
Skrivet av: Svemicke skrivet 12 mars 2010, 11:18:03 AM
Hur gick linje 43 på den tiden? Den kommer ner från Åsbogatan och skall till Trandared via Hulta. Låter som en ringlinje.
Titel: SV: Boråshistorik - del 3
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 12 mars 2010, 11:23:19 AM
Citat från: Svemicke skrivet 12 mars 2010, 11:18:03 AM
Hur gick linje 43 på den tiden? Den kommer ner från Åsbogatan och skall till Trandared via Hulta. Låter som en ringlinje.

Det fanns två ringlinjer som gick Södra torget-Trandared-Hulta-Lasarettet-Södra torget och vice versa. De hade nummer 12 och 13 beroende på riktning men jag kommer inte ihåg vilken som hade vilket linjenummer. Vagntypen stämmer inte för linje 13 men annars skulle man kunna tänka sig att linjenumret är felskyltat. Eller också är destinationen felskyltad.

Titel: SV: Boråshistorik - del 3
Skrivet av: Bernt Talbrant skrivet 12 mars 2010, 12:59:12 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 mars 2010, 11:16:19 AM
Jovisst gick de på linje 550.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/15008.jpg)

Jag har gjort bilden lite för ljus för att det skall synas att det visst gick att skylta 550. Mellan 1995 och 1998 åkte jag vid fem tillfällen linje 550. Vid fyra av dessa var det denna eller systervagnen 106 som gick. Vid det femte var det Wiiman 105 och som var utrustade med Magnus-apparater. Det var just dessa tre som var ordinarie bussar på linje 550. I  slutet av 1998 eller början av 1999 ersattes de av 155 och 156, två Wiima som köpts begagnade från Thygessons respektive Olssons i Vittskövle. Det bör ha varit 105 som fortsatte som reserv. Klagomålen på komforten i Alizéerna var ganska många och dessutom var de väldigt bullriga. Det blev därför ingen bekväm resa i backarna mellan Borås och Alingsås.

Bilden på bussen på linje 42 bör vara tagen före sommaren 1995, eftersom bussen är märkt 510 och den ommärktes till 106 den sommaren. Borde ha gjorts i juni men kan ha dröjt ett litet tag.


Just det - även desa fick ju senare nya linje- och destinationsskyltar. Tydligen har jag förträngt att de gick på 550, minns däremot mycket väl att 155 och 156 gick där när de hade köpts in.
Titel: SV: Boråshistorik - del 3
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 12 mars 2010, 15:19:48 PM
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 12 mars 2010, 12:59:12 PM
Just det - även desa fick ju senare nya linje- och destinationsskyltar. Tydligen har jag förträngt att de gick på 550, minns däremot mycket väl att 155 och 156 gick där när de hade köpts in.

Egentligen är det rätt konstigt att just dessa sattes in på linje 550 när Borås Lokaltrafik tog över den från Buss i Väst (Alfredssons) i juni 1995. Alizée är normalt en bekväm buss men det gäller inte dessa som hade mycket konstigt stolsavstånd och på grund av den var relativt lågbyggd dessutom andra och tredje stolsraden på sådan höjd att den som satt på fjärde och bakom knappt såg någonting framåt. Men även benutrymmet var dåligt tilltaget på många av platserna. De Wiimor som BL hade och som fick nummer 102-105 var betydligt bekvämare att åka med.

En anledning kan ha varit att dessa bussar var udda i BL:s flotta och att man inte ville låta för många förare köra dem. På Alingsås hade man ett antal handplockade förare. En nödvändighet därför att de också skulle GLAB:s biljettsystem, Magnus, men också därför att landsvägskörning inte var något som BL vid den tiden sysslade med så mycket. Vägen Borås-Alingsås är såväl kurvig som smal och det kräver också en viss vana att ratta en buss säkert där. Anledningen var ju sedan samma när Wiimorna 155 och 156 placerades där.

Borås Lokaltrafik höll hela tiden fast vid att bara låta vissa förare köra på Alingsås. Ett tag var det en elitgrupp som bara körde linje 159 till Dalsjöfors och linje 550. Undrar hur Veolia gör i dag.
Titel: SV: Boråshistorik - del 3
Skrivet av: yngrot skrivet 14 mars 2010, 22:48:04 PM
Citat från: Svemicke skrivet 12 mars 2010, 11:18:03 AM
Hur gick linje 43 på den tiden? Den kommer ner från Åsbogatan och skall till Trandared via Hulta. Låter som en ringlinje.

Linje 43 har alltid gått till Almenäs bussen kommer säkert från Almenäs och har förmodligen blivit felskyltad eller föraren börjat skylta om för nästa tur .. dessa bussar gick dock aldrig på linje 12/13 .. Dock gick de ofta på alla 40 linje B-L hade jag tycket om att köra dessa bussar de hade lite kräm i motor till skillnad mot B 10 M . Dest Hulta Trandared tyder på att den skall köra linje 36 ...
Titel: SV: Boråshistorik - del 3
Skrivet av: yngrot skrivet 14 mars 2010, 22:53:44 PM
 

Borås Lokaltrafik höll hela tiden fast vid att bara låta vissa förare köra på Alingsås. Ett tag var det en elitgrupp som bara körde linje 159 till Dalsjöfors och linje 550. Undrar hur Veolia gör i dag.

[/quote]


De som körde på Alingsås körde oxå en del stadsturer anledningen till atyt det avr en lite grupp som körde den lijne berodde delvis på att det var dubbla biljettmaskiner samt att om "alla" skulle köra så hade det skett alldeles för sällan vilket hade stält till för mkt problem emd felkörningar ... och annat oxå...
Titel: SV: Boråshistorik - del 3
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 15 mars 2010, 08:01:55 AM
Citat från: yngrot skrivet 14 mars 2010, 22:48:04 PM
Linje 43 har alltid gått till Almenäs bussen kommer säkert från Almenäs och har förmodligen blivit felskyltad eller föraren börjat skylta om för nästa tur .. dessa bussar gick dock aldrig på linje 12/13 .. Dock gick de ofta på alla 40 linje B-L hade jag tycket om att köra dessa bussar de hade lite kräm i motor till skillnad mot B 10 M . Dest Hulta Trandared tyder på att den skall köra linje 36 ...

Just ja. Alltså en av industrilinjerna som gick från Viared till olika stadsdelar. Dessa hade samma bussar som på 40-linjerna. Linje 36 gick dock endast i rusningsriktningen så det återstod en tomkörning till Viared innan den blev linje 36. Så lite tidigt skyltat kanske.