Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Patrik Sandström skrivet 29 augusti 2007, 16:22:42 PM

Titel: En ny Omnicity
Skrivet av: Patrik Sandström skrivet 29 augusti 2007, 16:22:42 PM
Vi har precis fått upp en ny Scania Omnicity. Bussen som ägs av Scania är en fälttestbuss och ska användas normalt på linjerna i Luleå under 2år.

Här kommer några bilder.

(http://www.phbuss.se/upl/Patrik%20Sandstr%F6m/DSCN2329_redigerad-1.jpg)

(http://www.phbuss.se/upl/Patrik%20Sandstr%F6m/DSCN2326_redigerad-1.jpg)

(http://www.phbuss.se/upl/Patrik%20Sandstr%F6m/DSCN2335_redigerad-1.jpg)

(http://www.phbuss.se/upl/Patrik%20Sandstr%F6m/DSCN2330_redigerad-1.jpg)

(http://www.phbuss.se/upl/Patrik%20Sandstr%F6m/DSCN2332_redigerad-1.jpg)

Det ska bli mycket intressant att köra den på linjen.
Titel: SV: En ny Omnicity
Skrivet av: Bussmicke skrivet 29 augusti 2007, 16:44:34 PM
Trevligt!
Lulebesök nästa vår mao.
Titel: SV: En ny Omnicity
Skrivet av: Marc skrivet 29 augusti 2007, 17:45:45 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 29 augusti 2007, 16:44:34 PM
Trevligt!
Lulebesök nästa vår mao.

Nästa vår?
En annan säger på fredag vid lunch!
Titel: SV: En ny Omnicity
Skrivet av: Oskar A skrivet 29 augusti 2007, 17:52:19 PM
Oroa dig inte. Han kommer inte kunna hålla sig så länge som till i vår. :) :D
Titel: SV: En ny Omnicity
Skrivet av: Kvarne skrivet 29 augusti 2007, 18:42:39 PM
Åh fn, trodde att det knappt tillverkades Omnicity till Sverige längre....

Fina bilder...
Titel: SV: En ny Omnicity
Skrivet av: Peter Öden skrivet 29 augusti 2007, 18:44:15 PM
Hej !

Vilket inv.nr får bussen ?

Mvh Peter Ö
Titel: SV: En ny Omnicity
Skrivet av: Johan B skrivet 29 augusti 2007, 18:51:10 PM
Tjusigt. Denna är riktigt snygg. Ny instrumentering igen eller är det bara detta ex? Uffe kanske vet?
Titel: SV: En ny Omnicity
Skrivet av: Patrik Sandström skrivet 29 augusti 2007, 19:04:31 PM
Bussen får antagligen inv.nr 409 men jag är inte säker.

Bussen är en prototyp och instrumenteringen är en av sakerna som ska utvärderas på detta fälttest.
Även motor och växellådan är prototyper.
Titel: SV: En ny Omnicity
Skrivet av: Bussmicke skrivet 29 augusti 2007, 20:26:09 PM
Citat från: Oskar A skrivet 29 augusti 2007, 17:52:19 PM
Oroa dig inte. Han kommer inte kunna hålla sig så länge som till i vår. :) :D

jodå, det blir inte innan 15 oktober då mitt scanrail går ut.
Titel: SV: En ny Omnicity
Skrivet av: Cero skrivet 29 augusti 2007, 20:58:16 PM
Citat från: Patrik Sandström skrivet 29 augusti 2007, 19:04:31 PM
Bussen får antagligen inv.nr 409 men jag är inte säker.

Bussen är en prototyp och instrumenteringen är en av sakerna som ska utvärderas på detta fälttest.
Även motor och växellådan är prototyper.

Men instrumenteringen är väl den som sitter i Omni generation 2?

Är motorn den nya femcylindriga?

/Cero
Titel: SV: En ny Omnicity
Skrivet av: M224 skrivet 29 augusti 2007, 21:18:35 PM
Fy farao vilken ful instrumentpanel, ser ut att vara tillverkad av Biltema.  :-X

Billigt är bara förnamnet.

Undrar när man får se dessa i SL-land?
Titel: SV: En ny Omnicity
Skrivet av: homer skrivet 29 augusti 2007, 21:20:38 PM
bra mycket bättre än volvos satelliter
påminner lite om säffle 2000 :) skönt att se att vissa saker faktiskt blir bättre, dock skulle man kunna sätta radio och klimatkontrollen högre upp
Titel: SV: En ny Omnicity
Skrivet av: Johan B skrivet 29 augusti 2007, 21:22:50 PM
Mätarna och displayen är nya. Att det ser billigt ut har två orsaker. 1. Omni = grå tråkig plast. 2 = prototyp/förseriedelar är inte kvalitetskänsla och materialval särskillt högt prioriterade om det nu inte är just det man testar.
Titel: SV: En ny Omnicity
Skrivet av: M224 skrivet 29 augusti 2007, 21:25:01 PM
Citat från: Johan B skrivet 29 augusti 2007, 21:22:50 PM
Mätarna och displayen är nya. Att det ser billigt ut har två orsaker. 1. Omni = grå tråkig plast. 2 = prototyp/förseriedelar är inte kvalitetskänsla och materialval särskillt högt prioriterade om det nu inte är just det man testar.

Jag hoppas att man sätter dit dom vanliga växelväljarknapparna iaf. Detta såg ju bedrövligt ut, skall allt vara svart???
Titel: SV: En ny Omnicity
Skrivet av: homer skrivet 29 augusti 2007, 21:28:30 PM
hastighetsmätaren däremot är ju ingen hitt, alldeles för svårt att se våra svenska hastighetsgränser
Titel: SV: En ny Omnicity
Skrivet av: Patrik Sandström skrivet 29 augusti 2007, 21:40:13 PM
Jag får väl ta en nattbild på instrumentbräda och kombinationsmätarna. För i mörker ser de bra mycket bättre ut. ;)
Titel: SV: En ny Omnicity
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 29 augusti 2007, 22:34:25 PM
Citat från: homer skrivet 29 augusti 2007, 21:28:30 PM
hastighetsmätaren däremot är ju ingen hitt, alldeles för svårt att se våra svenska hastighetsgränser



Håller med. Det borde stå utsatt var 10:e och inte var 20:e. Dessutom att man sätter ut 20, 40, 60, 80 osv är verkligen inte lämpligt för vardagligt svensk trafik :(
Titel: SV: En ny Omnicity
Skrivet av: Johan N skrivet 30 augusti 2007, 01:05:37 AM
Tycker den påminner en hel del om Saabs personbilar med sina runda instrumentpaneler. Angående hastighetsmätarn så blir det nog inget jätteproblem -Luleå har ju faktiskt både 40 och 60 km/h på prov (och överallt annars är det rondellbyggen så man ändå bara kan krypa fram!)
Titel: SV: En ny Omnicity
Skrivet av: Nico skrivet 30 augusti 2007, 02:26:06 AM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 29 augusti 2007, 22:34:25 PM

Citat från: homer skrivet 29 augusti 2007, 21:28:30 PM
hastighetsmätaren däremot är ju ingen hitt, alldeles för svårt att se våra svenska hastighetsgränser

Håller med. Det borde stå utsatt var 10:e och inte var 20:e. Dessutom att man sätter ut 20, 40, 60, 80 osv är verkligen inte lämpligt för vardagligt svensk trafik :(

Tja, själv anser jag i alla fall att det knappast är något som skulle störa mig även om jag inte kan svara för någon annan. Såvitt jag kan minnas så brukar även bussar i alla fall vara graderade från 20-120 km/h. Fungerar det för övrigt även med jämna siffror för hastighetsgradering i personbilar som säljs i Sverige så är dock frågan varför det då skulle fungera sämre i bussar som rullar i 'vardaglig svensk trafik'?  Sedan verkar det som vara som så, vilket även Johan N påpekar, att det blir fler och fler test med olika hastighetsgränser i landet. Till viss del så kommer det nog även att ske en viss utjämning mellan länderna inom EU. Sedan så får man nog acceptera att fordonstillverkarna överlag försöker att standardisera komponenter i så stor utsträckning som möjligt och dit hör ju då även hastighetsmätartavlor. Att man skiljer mellan hastighetsangivelser i miles respektive kilometer är en sak, men jag tror knappast någon är betjänt av de extrakostnader som skulle uppkomma för att möta fiktiva nationella behov som inte ens efterfrågas av lagstiftarna. Alltså, varför krångla till något som fungerar bra som det är...  ;)  :D
Titel: SV: En ny Omnicity
Skrivet av: Kvarne skrivet 30 augusti 2007, 10:51:40 AM
Citat från: Nico skrivet 30 augusti 2007, 02:26:06 AM
Håller med. Det borde stå utsatt var 10:e och inte var 20:e. Dessutom att man sätter ut 20, 40, 60, 80 osv är verkligen inte lämpligt för vardagligt svensk trafik :(

Tja, själv anser jag i alla fall att det knappast är något som skulle störa mig även om jag inte kan svara för någon annan. Såvitt jag kan minnas så brukar även bussar i alla fall vara graderade från 20-120 km/h.


Kollade Busslink 4039 idag och visst är det så som du säger Nico. Men där finns ju även märken för hastigheterna emellan.
Detta finns inte tydligt utsatt på denna. Kommer det accepteras inom Svensk busstrafik eller kommer Facket eller liknande opponera sig....?
Titel: SV: En ny Omnicity
Skrivet av: Nico skrivet 30 augusti 2007, 11:10:09 AM

Citat från: Kvarne skrivet 30 augusti 2007, 10:51:40 AM
Kollade Busslink 4039 idag och visst är det så som du säger Nico. Men där finns ju även märken för hastigheterna emellan.
Detta finns inte tydligt utsatt på denna. Kommer det accepteras inom Svensk busstrafik eller kommer Facket eller liknande opponera sig....?

Även här finns det någon form av markering i form av ett tjockare streck för att markera de ojämna talen. Om dessa markeringar sedan är tydliga eller inte är en annan sak, men jag föreställer mig att det nog syns lite annorlunda när man väl sitter på plats. Sedan borde det även rent logiskt vara så att ifall visaren/nålen t.ex. ligger mellan 40 och 60 då borde ju hastigheten vara omkring 50. Ser man inte det så borde man kanske fundera på att ta ett snack med en optiker eller så!  ;)

Ser själv som sagt detta som ett fel som inte existerar i verkligheten och personligen tror jag inte heller att speciellt många förare skulle ägna detta några direkta tankar när man slår sig ned bakom ratten, eller rättare sagt... så tror jag inte att speciellt många förare ens skulle märka detta.  :D
Titel: SV: En ny Omnicity
Skrivet av: M224 skrivet 30 augusti 2007, 11:14:17 AM
Citat från: Kvarne skrivet 30 augusti 2007, 10:51:40 AM
Kommer det accepteras inom Svensk busstrafik eller kommer Facket eller liknande opponera sig....?

Facket, vad har dom med hur hastighetsmätaren ser ut? Helt otroligt.
Titel: SV: En ny Omnicity
Skrivet av: Patrik Sandström skrivet 30 augusti 2007, 16:08:53 PM
Ja inte tyckte jag att det var någe problem att se hur fort man körde när jag var ute och körde den.

Att facket skulle ha nått att anmärka om ser jag som föga troligt då jag är huvudskyddsombud på Luleå lokaltrafik.
Titel: SV: En ny Omnicity
Skrivet av: Cero skrivet 30 augusti 2007, 16:14:16 PM
Citat från: Patrik Sandström skrivet 30 augusti 2007, 16:08:53 PM
Ja inte tyckte jag att det var någe problem att se hur fort man körde när jag var ute och körde den.

Att facket skulle ha nått att anmärka om ser jag som föga troligt då jag är huvudskyddsombud på Luleå lokaltrafik.

Ser fram emot synpunkter och erfarenheter när du kört mer. De nyaste Omnilink tycker jag börjar kännas nästan som en "rejäl Scania" men eftersom det inte sålts några Omnicity på många år i Sverige är det svårt att avgöra hur pass mycket den modellen har utvecklats jämfört med de tidigaste exemplaren. Vi har ju många sådana i SL-land och de är ju som bekant av skiftande kvalitet och skick. De nyaste, Busslink 7300-7304, tycker åtminstone jag känns betydligt bättre (att åka i) än de tidigare och så även de LFV kör på Arlanda, men jag antar att mycket hänt i och med senaste generationen.

/Cero