Här har vi Uddevalla Omnibus 310, en av sex nya Irisbus Iveco Eurorider / Vest Horisont till Uddevalla Omnibus.
(http://i38.photobucket.com/albums/e135/Jonasbussar/Bussivast/Uddevalla_Omnibus_310_BWM062_NE--1.jpg)
(http://i38.photobucket.com/albums/e135/Jonasbussar/Bussivast/Uddevalla_Omnibus_310_BWM062_NE-ter.jpg)
Bussarna sattes i trafik i december-januari.
Enligt Svensk Busshistoria är det dessa bussar i chassi- och karossnummerordning:
CED591
SYD355
BGT901
DES613
CEE092
BWM062 = 310
Följer inventarienumren chassi- och karossnummerföljden borde bussarna CED591 till CEE092 ha nummer 305-309 i samma ordning men det har jag inte fått bekräftat.
Man kunde tro att lika många Volvo /Carrus Star från -98 därmed skulle bli överflödiga, men endast tre har sålts (förutom 118-119 som är sålda sedan tidigare):
120 och 129 är sålda till Terminal G AB i Henån, som uppenbarligen hyr ut bussar till Orusttrafiken eftersom jag sett Orusttrafiken använda bägge bussarna på linje 291.
121 är såld till NNT i Gävle och avställd.
//Jonas G
Finfina bilder. Vilka alternativ finns till Iveco i dagsläget hos Vest, Mercedes- eller Volvo-chassi? Antar att man får ett ättre pris på denna kombination än om man ska ha annat chassi.
Hej!
Jag lovade någon att ta reda på numren. Jag vet alltså att de nya har 305-310,men jag har inte tittat på vilka individer som har vilka pga kylan och snön.
Jag antar att den gamla sanningen kryper fram. Man får det man betalar för. Alltså FIAT men de kanske är bra numera. För det är väl inte fd Renault det för sig om. Joda,bakom förkortningarna IRIS ryms 4 olika märken,men det finns storpolitik,det ryms bypolitik i Frankrike och det finns en och annan EU kommisionär som gått i taket.
Irisbus är namnet på bussverksamheten inom Iveco. Irisbus tillkom 1999 när Ivecos och Renaults bussverksamheter slogs ihop.
Iveco har sitt ursprung i Fiat, Lancia, Pegaso, Magirus-Deutz m.fl. Renault har sitt ursprung i Renault, Berliet och Saviem. När Irisbus bildades förde Renault med sig tjeckiska Karosa och franska Heuliez, medan Iveco förde med sig en spillra av Ikarus (=EAG). Drivlinemässigt är det därför Iveco som gäller i Irisbus bussar. Det som följde med från Renault var väl i princip endast ett antal karosstommar. Inte ens namnet Renault fick man med sig. De busschassier som Irisbus tillhandahåller Vest kan väl därmed anses vara en renodlad Iveco-konstruktion. Jag tror inte att kavliteten på Ivecos bussar är så mycket sämra än för andra tillverkare. Iveco verkar hålla sig väl framme idag.
Citat från: Mats Karlsson skrivet 11 mars 2010, 11:04:32 AM
Irisbus är namnet på bussverksamheten inom Iveco. Irisbus tillkom 1999 när Ivecos och Renaults bussverksamheter slogs ihop.
Iveco har sitt ursprung i Fiat, Lancia, Pegaso, Magirus-Deutz m.fl. Renault har sitt ursprung i Renault, Berliet och Saviem. När Irisbus bildades förde Renault med sig tjeckiska Karosa och franska Heuliez, medan Iveco förde med sig en spillra av Ikarus (=EAG). Drivlinemässigt är det därför Iveco som gäller i Irisbus bussar. Det som följde med från Renault var väl i princip endast ett antal karosstommar. Inte ens namnet Renault fick man med sig. De busschassier som Irisbus tillhandahåller Vest kan väl därmed anses vara en renodlad Iveco-konstruktion. Jag tror inte att kavliteten på Ivecos bussar är så mycket sämra än för andra tillverkare. Iveco verkar hålla sig väl framme idag.
Jag har pratat med en av de bussägare som köpt Iveco Vest och han tyckte att den var fullt jämförbar med Scania i kvalitet.
Såg idag två till av de sex i Uddevalla. Att inventarienumren följer chassinumren är en teori som stärks av dessa två observationer, för SYD 355 har nummer 306 och CEE 092 har nummer 309.
//Jonas G
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 11 mars 2010, 21:57:37 PM
Såg idag två till av de sex i Uddevalla. Att inventarienumren följer chassinumren är en teori som stärks av dessa två observationer, för SYD 355 har nummer 306 och CEE 092 har nummer 309.
//Jonas G
Den teorin styrks också av att Uddevalla Omnibus tidigare har numrerat i chassinummerordning.
Hej alla
Jag udvider lidt. Fra nr. 300 og up efter?
300 REW826
301 JSY657
302 DBY918
303 UTO634
304 BSA109
305 CED591
306 SYD355
307 BGT901
308 DES613
309 CEE092
310 BWN062
RMU304
BOB324
RRY517
314 TSL700
har föjet til 4 stk. mere.
Svenn Erik
303 UTO634
304 BSA109
305 CED591
306 SYD355
307BGT901
308 DES613
309 CEE092
310 BWM062
Enligt observation i aug 09(303,304) och 100915 (306-310).305 enligt uteslutningsmetod.
UOAB har en pb BHF199 8 pl.
Citat från: S Svensson skrivet 16 mars 2010, 09:54:13 AM
303 UTO634
304 BSA109
305 CED591
306 SYD355
307BGT901
308 DES308
309 CEE092
310 BWM062
Enligt observation i aug 09(303,304) och 100915 (306-310).305 enligt uteslutningsmetod.
UOAB har en pb BHF199 8 pl.
Tackar. Det stämmer med teorierna att de fått nummer i chassinummerordning. Fast 308 skall ha regnummer DES613.