Har sökt jobb några månader nu utan framgång :-\
Har funderat på att ta D-kortet och testa på liver som busschaufför.
Så frågan är, hur är livet som chaufför. Negativa samt possitiva.
Tackar ;D
Det är allt. Stressigt/roligt/jobbigt/varmt/kallt/tråkigt. :D
Men det är en upplevelse att ha provat. Jag älskar köra tunga fordon så att köra buss eller lastbil är nog det roligaste jag vet. Så att ta kortet tycker jag du ska göra. Om inte annat så är det bra att ha många jobbmöjligheter.
Efter över 30 år som lärare har jag börjat att arbeta deltid som busschaufför sedan några år tillbaka.
Arbetar i skolan månd - tors.Fredagar kör jag buss och ibland även en lördag eller söndag. Även på loven brukar jag köra en del eftersom jag varken spelar golf, seglar eller behöver snickra på någon sommarstuga.
Jag tycker att det är kul att köra tungt. Det är kul att ha ett serviceyrke där det är snabba kontakter och där du har en viss möjlighet att påverka kunderna genom ditt eget sätt.
Det är obekväma tider och inte speciellt bra betalt men när du är klar så är du klar.
Som ny busschaufför så du räkna med att vara timanställd första tiden innan du kan få en fast tjänst. Då måste du vara beredd att hoppa in med kort varsel.
Ju mer tjänstvillig du är desto mer arbete får du.
Säger du "nej då kan jag inte "för många gånger så kommer kanske inte telefonen att ringa så mycket för att kanske tystna helt efter ett tag.
Planerare eller bemannare lägger inte ner tid på folk som troligen kommer att säga nej när det är bråttom att få tag i en förare.
Vet de att du nästan alltid säger "ja jag kommer" så har du en helt annan sits.
Mobiltelefonen är din livlina så att säga.
Hur du kommer att gilla yrket beror mycket på din läggning.
Står du ut med obekväma arbetstider,delade turer med morgon- och kvällsarbete, stress i trafiken och att en del människor kommer att vara otrevliga när du är sen men då kan lägga det åtsidan och tänka att jag har gjort mitt bästa för att vara i tid men trafiken gjorde det omöjligt då klarar du att vara busschaufför.
Men du kommer också att möta trevliga kunder som kommer att vara mycket tacksamma för fin service, ett leende eller några trevliga ord från dig för du kanske är en av de få personer som pratar med dem på en hel dag.
Sedan så finns det så olika busschaufförsarbete. Att köra beställningar med glada människor eller köra kväll/natt i linjetrafik på helgerna är två helt olika saker.
Men jag tycker att jag kan rekommendera yrket trots allt ;D.
Inte alls säkert att man blir timanställd, det beror på vart man börjar.
Jag började med ett kontrakt på två år där jag får betala "straffavgift" om jag slutar innan de två åren gått. Fast heltid (dessutom på fast lista sedan dag 1). Utbildningen betald och lön under utbildningstiden (trots att det var sagt annat från början). Kan inte klaga ;D
Det är som BA säger, ungefär allt på en gång 8) Vissa dagar vill man hem och dra täcket över sig, andra dagar spontan-ler man sig igenom en hel dag utan ansträngning.
Tackar för svar! Får se hur det blir. Men skulle man ta D-kort så hade man ju tackat ja till jobben som trillar in, om det är timanst. Annars är det ju ingen mening att ta kortet om man ej vill jobba!
Hur är lönen?
Citat från: PeterRSC skrivet 11 mars 2010, 13:35:19 PM
Tackar för svar! Får se hur det blir. Men skulle man ta D-kort så hade man ju tackat ja till jobben som trillar in, om det är timanst. Annars är det ju ingen mening att ta kortet om man ej vill jobba!
Hur är lönen?
Ingångslönen är 21387:- eller 128,53/tim om du jobbar 38,25 timmar/vecka och 122,91 för 40 timmar/vecka.
Det var inte så dåligt.
Flera får gärna berätta om bussförarlivet! ;D
Sedan är det ju en enorm skillnad på olika delar av bussföraryrket. Man kan ju t.ex:
-Köra långa linjer med godsbussar i de nordligaste länen
-Köra ren stadstrafik i Stockholms innerstad
-Köra långväga beställningstrafik till fjällen, samt ut i Europa
-Köra folk i specialbussar enbart inne på flygplatser
-Köra skolbussar ute i landets skogar, och alltid inom kommungränsen
...och mycket mer!
Vissa delar av Sverige är det fn överskott av bussförare precis som andra yrken
Ex i Borås är det cirka 35 st som fått lämna yrket pga arbetsbrist ...
Hur det ser ut i övriga landet har jag ingen aning om.
Men att köra bussar till industriområden där företagen har sparkat mer än 50 procent av personalen är ingen ide.
Bussbranchen får inte bli en branch där man jobbar bara för att man inte får något annat ...
Jag hoppas att det blir å snarast en 3 årig gymnasieskola för bussförare ... så vi slipper just detta med tillfälliga "rattvridare"
Vi kommer aldrig att få upp någon som helst status på yrket om detta fortgår
Att lära sig köra buss innebär så mkt mer än att köra buss mellan punkt a och punkt b
Det är bla : Färdtjänst att binda fast riktigt rullstolar. Beställning: bästa kundservice vara social .. vill påstå att för mkt av dagens bussförare har ingen social kompetens ... Så många klagomål man har hört ... det är skrämmande ...
Tänk dig för innan du går in i en framtidsbranch ... Är detta något du vill syssla med i framtiden?
Troligen blir det delade pass ,tidiga morgonar ... sena kvällar nattbussar ... osv ... i början innan du kört några år och fått lite kött på benen ...
Men det måste inte bli så, att man får "skitpassen". Och vad som är skitpass beror ju på vem man pratar med.
Jag tycker t ex inte det är värt extrapengarna att köra nattrafik men för att komma in på den listan hos oss så måste man ha jobbat ett helt gäng med år.
Har gått på lista sedan första dagen jag började jobba, förstahandsvalet två år i rad.
Att det saknas social kompetens är ju företagens fel, de får vara lite noggranna i sin rekrytering och jag tror det är på väg att ändras. Man tar in folk som kommer från serviceyrken etc.
Att skicka ut artonåringar tycker jag är galet, det borde krävas arbetslivserfarenhet innan man får köra människor.
Alla pass måste köras ... Det är upp till varje chef att tillse så det blir så rättvist som möjligt.
Vissa av bussföretagen jag arbetat hos pågår det rent sjuka grejer .. den som har bredast tunga får dem bästa passen.
Det gäller för facket att agera vid sådana tillfällen ...En av mina fd arbetsplatser har flera depåer där jag ifrågasätter driftledare men så länge dem har en trafikchef som är under 35 ingen erfarenhet från bussbranchen tidigare så kan det bara gå så här
Branchvana behövs ..... Själv började jag som smörjare vid 16 års ålder ...
Citat från: Jan Sjöberg skrivet 14 mars 2010, 10:37:22 AM
den som har bredast tunga får dem bästa passen.
Sen är det ju som lil-sis säger att dom bästa passen för en förare är inte dom bästa passen för en annan förare.
Jag tex gillar att köra mest kväll/natt då jag är så extremt morgontrött. Sen finns det dom som gillar att köra morgonpassen.
Citat från: Jan Sjöberg skrivet 14 mars 2010, 10:37:22 AM
Alla pass måste köras ... ..
Ja men igen, det du tycker är skitpass kanske jag tycker är guldpass!
Delade pass kanske är guld för någon som har häst eller hund t ex.
Jag avskyr att köra runt på fulla människor men vill inte jobba morgon(just nu) och har då möjligheten att välja en lista där man aldrig börjar före 09 och senaste passet är till 25 och det är sällsynt.
Hos oss har i stort sett alla listor för och nackdelar. Nackdelen med min lista är att det är mån-lördag men jag gillar å andra sidan upplägget. Nackdelen med kvällslistan hos oss är (för mig) alla idioter och det vägs inte upp av den rätt så mycket högre totala OBn man får. En lista jag gärna skulle köra som iaf förut var mån-fre har så pissiga bussar att jag väljer bort den. Osv.
Tackar för svaren! Glömde skriva att jag är Skåning, om det nu är till någon skillnad ;)
Förstår att man kanske ej vill anställa en person som lämnar jobbet efter någon månad/år
utan hällst vill ha kontinuitet på körandet. Men hällre att man kör buss ett tag än sitter hemma
och är utan jobb!
Citat från: PeterRSC skrivet 14 mars 2010, 19:37:44 PM
Tackar för svaren! Glömde skriva att jag är Skåning, om det nu är till någon skillnad ;)
Förstår att man kanske ej vill anställa en person som lämnar jobbet efter någon månad/år
utan hällst vill ha kontinuitet på körandet. Men hällre att man kör buss ett tag än sitter hemma
och är utan jobb!
Om du skulle börja hos Busslink i Stockholm, hade du fått räkna med att hamna på en arbetsplats med en massa gnälliga kollegor som är missnöjda med allt. Tyvärr. Förhoppningsvis är det bättre i Skåne.
Kaxen!
Kaxen!
Var får du den bra ingångslönen?
Är det med något Stockholms-tillägg?
Jag arbetar ju bara som timanställd sedan 2006.
Har väl gjort lite drygt 2000 timmar.
Brukar göra mellan 5-600 timmar per år.
Min timlön ligger fn på 118,89 kr + ev OB
OB är enkelt 15,72 kr, kval.ob 31,48 samt storhelgsob på 62,33kr.
Någon gång strax efter 3000 timmar går jag enligt uppgift upp i nästa löneklass.
Hur många timmar räknar man med per månad på en heltid?
Tidigare vill jag minnas att det låg på 178 timmar /månad.
Räknar man så fortfarande eller har det skett någon arbetstidsförkortning?
Mvh
Buss-Anders
Citat från: Buss-Anders skrivet 15 mars 2010, 17:44:18 PM
Kaxen!
Kaxen!
Var får du den bra ingångslönen?
Är det med något Stockholms-tillägg?
Jag arbetar ju bara som timanställd sedan 2006.
Har väl gjort lite drygt 2000 timmar.
Brukar göra mellan 5-600 timmar per år.
Min timlön ligger fn på 118,89 kr + ev OB
OB är enkelt 15,72 kr, kval.ob 31,48 samt storhelgsob på 62,33kr.
Någon gång strax efter 3000 timmar går jag enligt uppgift upp i nästa löneklass.
Hur många timmar räknar man med per månad på en heltid?
Tidigare vill jag minnas att det låg på 178 timmar /månad.
Räknar man så fortfarande eller har det skett någon arbetstidsförkortning?
Mvh
Buss-Anders
Lars hänvisar till avtalet jag skrev rakt av från...
Jag har en plan att när jag blir pensionär skall jag åka till nått semesterparadis, ställa upp husbilen och jobba lite extra på plats, s.a.s dryga ut sommaren.
Är det nån här som gör så?
Jag skulle rekommendera alla att innan de bestämmer dig för att jobba som linjechaffis eller inom best.trafik tar reda på hur man är som person. Inom linjetrafik passar (enligt mig) en person bäst som kanske inte är så social utan mest är intresserad av att köra bussen. Inom beställning har du ju mycket mer kontakt med passagerarna och är mycket mer ett serviceyrke.
Jag har kört både linje och beställning. Men linjetrafik är definitivt inte min grej! Jag är för social för det! Trivs man på jobbet så är det så mycket roligare att tjäna sina pengar!
Hej från Isabelle :)
Hejsan! Trevligt att du vill prova på yrket.
Om du vill veta mer om hur det är att jobba som busschaufför i stadstrafik kan du ju alltid läsa min blogg, börja t.ex. här: http://jobblogg.olasand.se/#post2 ...och arbeta dig frammåt... (Har kört buss åt spårvägen i Göteborg några år men har just tagit ett kliv uppåt och utbildat mig till spårvagnsförare).
Citat från: Isabelle skrivet 26 mars 2010, 10:26:52 AM
Jag skulle rekommendera alla att innan de bestämmer dig för att jobba som linjechaffis eller inom best.trafik tar reda på hur man är som person. Inom linjetrafik passar (enligt mig) en person bäst som kanske inte är så social utan mest är intresserad av att köra bussen. Inom beställning har du ju mycket mer kontakt med passagerarna och är mycket mer ett serviceyrke.
Jag har kört både linje och beställning. Men linjetrafik är definitivt inte min grej! Jag är för social för det! Trivs man på jobbet så är det så mycket roligare att tjäna sina pengar!
Hej från Isabelle :)
Du behöver vara social även i linjetrafik, det blir väldigt otrevligt annars. Det finns folk som ställer frågor, vill gnälla, vill småprata osv. Gillar man inte människor som grund så blir det omöjligt, då är det bättre att köra lastbil med tyst gods.
Citat från: lil-sis skrivet 26 mars 2010, 21:09:34 PM
Du behöver vara social även i linjetrafik, det blir väldigt otrevligt annars. Det finns folk som ställer frågor, vill gnälla, vill småprata osv. Gillar man inte människor som grund så blir det omöjligt, då är det bättre att köra lastbil med tyst gods.
Du har helt rätt lil-sis. Självklart måste du ta hand om dina passagerare även inom linjetrafik men där kan du i alla fall välja hur social du vill vara. Inom beställning MÅSTE du vara social och serviceminded mest hela tiden för att göra ett riktigt bra jobb!
Jaa...lastbilsyrket verkar ensamt.
Social är man väl lika mycket oavsett vilken typ av körning man har?
/Lennart
Citat från: groenis skrivet 29 mars 2010, 12:58:56 PM
Social är man väl lika mycket oavsett vilken typ av körning man har?
/Lennart
Det är möjligt att du är det, och det uppskattas! Men många förare inom linjetrafik är inte alls trevliga och sociala, inte i stockholm i alla fall.
Citat från: Isabelle skrivet 29 mars 2010, 14:31:45 PM
Det är möjligt att du är det, och det uppskattas! Men många förare inom linjetrafik är inte alls trevliga och sociala, inte i stockholm i alla fall.
Det har du till stor del rätt i. Klimatet mellan resenärer och förare i Stockholm är lite kyligt. När man säger "hej", "god morgon" eller "tack" tittar vissa på en som om man vore från en annan planet, men dom allra flesta uppskattar det. Detta gäller åt båda hållen.
Det var en av skribenterna ovan som skrev att lastbilsyrket verkar ensamt, men jag skulle snarare vilja hävda motsatsen, då det idag är viktigt att kunna ta folk även när man kör lastbil. Det är vanligen inte mer ensamt än att köra exvis SL-buss, där allsköns kreti och pleti filmar dej med mobilkameran så fort TX eller en kollega ringer, och du svarar.
I lastbilen smygfilmas det inte och ska säljas smaskiga bilder till FjollträskPravda, eller Aftonbladet som den kallas på andra håll...
Man får ju inte ens hälsa i Stockholm om man inte vill bli drogtestad tammef-n...
Jag har gjort alla sorters jobb i mååånga år, och kan inte än idag säga om jag gillar lastbil eller buss bäst.
Jag kan inte heller säga entydigt om jag gillar linjetrafik eller beställning bäst.
Vad jag med all säkerhet kan säga är att jag personligen mår jättebra av variationen i de arbetsuppgifter jag har nu.
Jag kör lite lastbil (CE-ekipage) och varvar detta med linjetrafik och beställning hos bästa åkaren i Norrbotten...
Lastbil och buss hos olika åkare, men det går bra när man är tydlig i kommunikationen...
Isabelle
Nu tillhör jag inte linjesidan alls sen -88 utan sitter på beställningsidan sedan -06 när
jag kom till en punkt i livet att nu är det dags att göra något nytt och började avveckla ett
åkeri som inte gav den livslusten jag behöver.
Men oavsett vad man jobbar med måste man vara social,
jag kunde tröttna totalt när jag insåg att nästa dags jobb var en heldag i Kolmården
ett ställe som jag inte vill besöka i någon form bara att bita ihop och vara social för även om jag
inte gillar platsen så skall detta inte gå ut över mina gäster det är deras äventyr inte mitt
och som vid alla körningar så finns det alltid 2000 och 1 frågor och alla skall få ett glatt svar.
Så i mina ögon så om jag kom med lastbilen för en leverans eller är ute med grupp eller får en linjekörning eller har stått på en filminspelning i 22 timmar och är trött,frusen allmänt grinig på grund av att generatorbilen som jag kör trilskas med spänningsfall eller någon av filmbilarna inte funkar så
får man aldrig visa det för nyfikne som har en fråga.
/Lennart
Bra Lennart! Jag tror bara inte alla har förstått det.
Citat från: UglyJazz skrivet 29 mars 2010, 14:46:34 PM
Det var en av skribenterna ovan som skrev att lastbilsyrket verkar ensamt, men jag skulle snarare vilja hävda motsatsen, då det idag är viktigt att kunna ta folk även när man kör lastbil. Det är vanligen inte mer ensamt än att köra exvis SL-buss, där allsköns kreti och pleti filmar dej med mobilkameran så fort TX eller en kollega ringer, och du svarar.
I lastbilen smygfilmas det inte och ska säljas smaskiga bilder till FjollträskPravda, eller Aftonbladet som den kallas på andra håll...
Man får ju inte ens hälsa i Stockholm om man inte vill bli drogtestad tammef-n...
Jag har gjort alla sorters jobb i mååånga år, och kan inte än idag säga om jag gillar lastbil eller buss bäst.
Jag kan inte heller säga entydigt om jag gillar linjetrafik eller beställning bäst.
Vad jag med all säkerhet kan säga är att jag personligen mår jättebra av variationen i de arbetsuppgifter jag har nu.
Jag kör lite lastbil (CE-ekipage) och varvar detta med linjetrafik och beställning hos bästa åkaren i Norrbotten...
Lastbil och buss hos olika åkare, men det går bra när man är tydlig i kommunikationen...
Det beror väl på viken typ av körningar du har med lastbil. Är det längra körningar utan stop så kan du ju inte säga att det är socialt att sitta själv och köra, (däremot kan det ju vara skönt...). Självklart bör du koppla på dina sociala talanger vid lastning/lossning.
Det finns nog för och nackdelar med alla typer av körningar. Bästa är väl att se till sig själv och ta reda på vad man mår bäst av!
Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 mars 2010, 17:57:19 PM
Timlönen är normalt månadslönen delat med 166 resp 174 beroende på om man har reducering till 38,25 eller ej
Från 1 mars får du också denna lön
Avtalet ( se sid 71)http://www.veolia-transport.se/uploadConnex/Sweden/Division%20Buss/Bussbranschavtalet%20Kommunal%20202008-2010.pdf (http://www.veolia-transport.se/uploadConnex/Sweden/Division%20Buss/Bussbranschavtalet%20Kommunal%20202008-2010.pdf)
Den lön du hänvisar till är BBA-avtalet vilket inte tillämpas på alla garage än, inte ens efter 1 mars.