(http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/nicros1/SUU241164913007610_Solaris_Urbin-1.jpg?t=1268209475)
(http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/nicros1/SUU241164913007610_Solaris_Urbino_1.jpg?t=1268209552)
//Niclas
Kan dessa bli en värdig efterträdare till allas vår favvo MaxCi??
Citat från: yngrot skrivet 10 mars 2010, 20:29:05 PM
Kan dessa bli en värdig efterträdare till allas vår favvo MaxCi??
Återigen, utrymmesmässigt, ett klart nej! :P När turister kommer eller för vilka passagerare som helst, så borde man göra markeringar för de som exempelvis är 1,80 m eller liknande och uppåt (jag är 1,90 m), att risken är stor att man får lov att stå upp i bussarna, för att utrymmena mellan vissa säten är extremt små...
Hejsan!
Som jag kan se så är det bara en ptats som är trång och det på grund av breda dörrar(busslink spec.).Övrigt en underbar stark motor med fin accereration.
http://galeria.solaris-club.com/details.php?image_id=3722&mode=search
Citat från: bysenbus skrivet 10 mars 2010, 22:06:44 PM
Hejsan!
Som jag kan se så är det bara en ptats som är trång och det på grund av breda dörrar(busslink spec.).Övrigt en underbar stark motor med fin accereration.
http://galeria.solaris-club.com/details.php?image_id=3722&mode=search
Jag menar bara att jag inte vill behöva ha mina knän halvt inkörda i stolsryggen i stolsraden framför. Jag har dels suttit längst bak (gör jag aldrig mera om, mina ben somnade i princip efter en kort resa... :-\ ) samt en gång då jag satt i sätesraden i mitten bakom utrymmet för bl.a. barnvagnar etc. Där brukar det vara ganska bra plats normalt sett, men jag upplevde det trångt där med. Jag menar verkligen inte att klaga, jag gillar bussarna mycket i det stora hela, men varje gång jag åker med dem så märker jag av fler nackdelar med att vara en lång person, framförallt med långa ben... :P
Citat från: bysenbus skrivet 10 mars 2010, 22:06:44 PM
Hejsan!
Som jag kan se så är det bara en ptats som är trång och det på grund av breda dörrar(busslink spec.).Övrigt en underbar stark motor med fin accereration.
http://galeria.solaris-club.com/details.php?image_id=3722&mode=search
en 12 meter lång buss med hela 28 sittplatser... fantastiskt
varav 12 är bakåtvända.... vilket är ännu mer fantastiskt...
Hejsan!
Allt du tar upp kan busslink speca. vid inköp. dessutom är bakåtvända säkrare och bussen är en stadsbuss för snabba byten av passagerare.
Här har du MPK Radom spec.
http://galeria.solaris-club.com/details.php?image_id=4031
Hejsan!
Hittade info om servot :
Układ kierowniczy Standard ZF Servocom 8098
http://www.solarisbus.pl/urbino,15,Urbino_12_CNG,3,17.html
Citat från: homer skrivet 10 mars 2010, 22:58:53 PM
en 12 meter lång buss med hela 28 sittplatser... fantastiskt
varav 12 är bakåtvända.... vilket är ännu mer fantastiskt...
Ska man ha låggolv hela vägen bak så blir det ju detta problem oavsett tillverkare. Jämför Veolias B9SALF-låggolvare i Partille som har 42 sittplatser på sina 18 meter.
Citat från: yngrot skrivet 10 mars 2010, 20:29:05 PM
Kan dessa bli en värdig efterträdare till allas vår favvo MaxCi??
Inte direkt. Scanias motsvarighet till denna SL-Urbino är inte MaxCin, utan mera en 12-meters OmniCity med låggolv. Hur många sittplatser har en sån, som jämförelse?
De korta Solaris Urbino 12LE i Umeå är mera jämförbara med MaxCin, då de har lågentré, gott om framåtvända sittplatser, bra servo samt en pålitlig dieselmotor.
Citat från: yngrot skrivet 10 mars 2010, 20:29:05 PM
Kan dessa bli en värdig efterträdare till allas vår favvo MaxCi??
Nej !!! MaxCi är överlägsen. Endast M A N är i närheten av MaxCi. De flesta av oss förare i Söderhallen vill helst skicka Solaris med enkelbiljett tillbaka till polen. Alla 28 bussar är avställda tillsvidare. I väntan på ombyggnad av de punkter där vi förare har lämnat synpunkter på sånt som är dåligt med bussarna.
Högljud blinkers
Trög & tungbromsad
Osynkad pedalställning
mera fel finnes har ej hela listan.
Citat från: Ivo skrivet 25 mars 2010, 18:43:08 PM
Nej !!! MaxCi är överlägsen. Endast M A N är i närheten av MaxCi. De flesta av oss förare i Söderhallen vill helst skicka Solaris med enkelbiljett tillbaka till polen. Alla 28 bussar är avställda tillsvidare. I väntan på ombyggnad av de punkter där vi förare har lämnat synpunkter på sånt som är dåligt med bussarna.
Högljud blinkers
Trög & tungbromsad
Osynkad pedalställning
mera fel finnes har ej hela listan.
Synd att detta aldrig gick vidare till Solaris utan att Ni chaufförer fick gå och vara förbannade utan att era chefer reagerade...
Blinkersljud är hue enkelt som helst att åtgärda
om man vill, pedalställning och broms kan det vara svårare med, men allting går. Hoppas chaufförerna får provköra innan nästa lösning går igenom - och detta beror på SL & Busslink.
FIns det inget gott du som chaufför kan säga om Solarisen?
Högt blinkersljud knipsas bort med en avbitere på 1 sek. När det gäller bromsar så låt oss göra ett bronsprov mot lillMANen! LillMANen är också skitslö och trång förarplats! Svår att serva fort och dyra reservdelar! Tyskarna köper Solaris och klagar inte!
Hejsan!
Var ute på stan och kollade pedaler:
MaxCi,Omnilink: Bägge stående
MAN boggi: Bägge hängande
det verkar som att det inte spelar någon roll om det blir hängande eller stående bara dom inte är blandade!
Mvh
Det ska bli intressant att provköra en av dessa MAN-stadsbussar framöver. Jag ger mig tusan på att den kommer att kännas i stort sett likadan att köra som en Solaris Urbino eller Mercedes Citaro. Ursäkta att jag upprepar mig, men visst är det rätt märkligt att det går att köra Scania OmniLink II, Mercedes Citaro, Neoplan Centroliner och MAN Lion´s City, men att det blir stopp när en Solaris Urbino sätts i trafik? Hade det protesterats lika mycket om Busslink köpt polsktillverkade Scania OmniCity II med hängande pedaler och få sittplatser?
Citat från: bysenbus skrivet 27 mars 2010, 12:51:47 PM
MaxCi,Omnilink: Bägge stående
OmniCity I och OmniLink I: Bägge stående
OmniCity II och OmniLink II: Bägge hängande