"Nu har det blivit avsevärt dyrare att fuska med att betala bussbiljetten. Länstrafiken i Västerbotten har sedan mer än tre veckor tillbaka höjt straffavgiften från 500 till 1200 kronor".
http://www.vk.se/Article.jsp?article=336070
http://www.folkbladet.nu/?p=169317
Räkna med att det kommer sura kommentarer under.
De är väl ingen nyhet att folk som är dåligt påläsa och inte vet ett skit gnäller o kommenterar i dagstidningar :)
Citat från: Ersa skrivet 09 mars 2010, 13:26:40 PM
"Nu har det blivit avsevärt dyrare att fuska med att betala bussbiljetten. Länstrafiken i Västerbotten har sedan mer än tre veckor tillbaka höjt straffavgiften från 500 till 1200 kronor".
http://www.vk.se/Article.jsp?article=336070
http://www.folkbladet.nu/?p=169317
Räkna med att det kommer sura kommentarer under.
Dom kopplar ihop denna höjning med dålig arbetsmiljö, slipstvång å så.
Citat från: jocke skrivet 09 mars 2010, 14:15:27 PM
De är väl ingen nyhet att folk som är dåligt påläsa och inte vet ett skit gnäller o kommenterar i dagstidningar :)
Jag har nästan saknat TC och hans bittra envisa kommentarer över att kontanthanteringen togs bort. Han har varit tyst ett bra tag nu, men nu har han äntligen återkommit. Han/hon har dock släppt på påståendet att det skulle vara väldigt olagligt att vägra hantera kontanter, som denne var inne på förr. Undrar om TC nån dag ska åka buss i Stockholm, Göteborg, Malmö, Örebro, Västerås eller Sundsvall framöver. Hoppas inte, då denne lär bli fly förbannad när han upptäcker att de är "olagliga" där också. ::)
Citat från: TC i kommentarerna i vk.seDe vill ju inte ta emot pengar utan har helt i onödan valt att dj***as med resenärerna genom att absurdt nog förbjuda kontanter, som är ett godkänt betalningsmedel i Sverige o själva grunden för ett fungerande samhälle sedan århundraden tillbaka, istället för att installera inbrottssäkra kontanthanteringsautomater i bussarna.
Citat från: TC i kommentarerna i vk.seLokalbussar är en lika grundläggande del av ett fungerande samhälle, särskilt här där vi har vinter större delen av året, som skolor o barnomsorg, så därför är det självklart att lokalbussarna ska finansieras via skatterna, vilket de väl till större delen ändå görs redan idag. (Lärare får väl betalt trots att vi inte betalar en avgift utöver landets, o därmed världens, högsta skatter?)
Citat från: RoggaBoy skrivet 09 mars 2010, 14:57:17 PM
Dom kopplar ihop denna höjning med dålig arbetsmiljö, slipstvång å så.
Ja, de tror väl att det är Nobina som står för kontrollavgiften, samt biljettpriser och avskaffandet av kontanthanteringen. Suck!
Citat från: Ersa skrivet 09 mars 2010, 19:13:58 PM
Ja, de tror väl att det är Nobina som står för kontrollavgiften, samt biljettpriser och avskaffandet av kontanthanteringen. Suck!
Helt rätt! Dom menar att det är Nobina som anställt kontrollanterna och att de är straffbart att kräva 1200kr om man inte har eller har felaktig biljett samt att de är Nobina som bestämt avgiftens storlek. På alla kommentarer så låter de som att det bara är lokalbussarna som har avgiften, men den gäller ju alla bussar i länet och det är ju efter godkännande av Transportmyndigheten.
Med andra ord skulle de bli som du gissade!
Ersa: Bra kommentar! I Örebro och Västerås så är de väl hela länen som det är kontantstopp hos, och inte bara stadsbussar, kan det stämma?
Citat från: RoggaBoy skrivet 09 mars 2010, 19:45:53 PM
Ersa: Bra kommentar! I Örebro och Västerås så är de väl hela länen som det är kontantstopp hos, och inte bara stadsbussar, kan det stämma?
Det får någon annan svara på, men att det är kontantstopp i hela Stockholms län med c:a 2 000 000 invånare ungefär 1900 bussar är helt klart. Och där har det fungerat i flera år. Måste vara över fem år sedan kontanterna försvann från SL-bussarna numera, eller?
Citat från: Ersa skrivet 09 mars 2010, 19:52:40 PM
Det får någon annan svara på, men att det är kontantstopp i hela Stockholms län med c:a 2 000 000 invånare ungefär 1900 bussar är helt klart. Och där har det fungerat i flera år. Måste vara över fem år sedan kontanterna försvann från SL-bussarna numera, eller?
Hittade svaret här.
Västmanland: http://www.vl.se/template/Page____5314.aspx (http://www.vl.se/template/Page____5314.aspx)
Sörmland: http://www.lanstrafiken.se/template/Page____5289.aspx (http://www.lanstrafiken.se/template/Page____5289.aspx)
Örebro: http://www.lanstrafiken.se/template/Page____5480.aspx (http://www.lanstrafiken.se/template/Page____5480.aspx)
Jo, de var längesen SL slutade med kontanter, men har i SL-land bara åkt på dygnskort så man har aldrig tänkt på de.
Lyfta ombord dagens tunga biljettautomater från trottoaren in i bussarna? Vad tror ni andra om detta?
Jag får dessutom ta tillbaka påståendet om att TC slutat tjata om olagligheter...
Citat från: TC i kommentar ur VK-artikelnAtt fler inför ett onödigt kundfientligt kontantförbud innebär inte att det därmed blir "rätt". Det självklara vore att installera inbrottssäkra kontanhanteringsautomater på alla bussar, särskilt när det åter blir dags att köpa in nya bussar, för det är tveksamt om det ens är lagligt att vägra ta emot kontanter som ju är ett godkänt betalningsmedel i Sverige, o de inbrottssäkra kontanthanteringsautomaterna, som bland annat finns i många jättestäder i USA, garanterar att rånrisken elimineras utan att begränsa möjligheterna för resenärerna att kunna betala för sin resa.
Citat från: Ersa skrivet 09 mars 2010, 19:52:40 PM
Måste vara över fem år sedan kontanterna försvann från SL-bussarna numera, eller?
Nja, 1 april 2007 inrättades kontantstopp.
Citat från: Ersa skrivet 09 mars 2010, 22:53:01 PM
Lyfta ombord dagens tunga biljettautomater från trottoaren in i bussarna? Vad tror ni andra om detta?
Tror det skulle fungera bra om man uppfyllde två krav:
Hade en lättare biljettautomat (som finns massor utomlands)
Installera den i en SPÅRVAGN - som har större kapacitet, möjlighet till mer än en biljettmaskin, och där folk kanske åker en lite lite längre sträcka.
På just bussen är jag tveksam...
Jag har åkt buss med kontantautomat i Danmark (Århus?) några gånger för ganska många år sedan och det fungerade alldeles utmärkt.
Får man ställa en dum fråga här, Men tror det var Erik själv som skrev detta för länge länge sedan. Någonstans mellan att gud skapade mannen och kvinnan tror jag han nämnde det.
I någon stad i USA/Canada hade man ett system med en pengabox i bussen och man pyntade in det belopp man hade, fick ut en biljett för resan, men ingen växel, växelsumman, även om du köpt en 20:- resa för en 500 fick du tillbaka som tillgodo-kvitto och var tvungen och hämtas ut i butik/kiosk/ informationen.
Fördel med det är att man kan betala kontantbiljett om du inte har möjlighet och använda dom rabattarerade alternativen, som t.ex förköpt biljett är billigare än den ombord eller SMS eller vad man nu vill. Men du får ingen växel på biljetten och därför måste du besöka en fast inköpsställe för att hämta din växel....
/Jona
Nej, det var inte jag som skrev detta, men det var en nytänkande idé. Det skulle dock vara omöjligt att genomföra detta i Umeå utan stora protester. I Umeå är det ju tydligen en rättighet att allt ska ske på bussen. Då man länge saknat försäljningsställen runtom stan har man ju effektiv "lärt" folk att allt ska ske ombord.
Tyvärr skulle personalens kassor bli rätt välfyllda pga ditt förslag, och kräva redovisning 2-3 ggr/dag för att inte locka rånare. Men all form av kontanthantering kommer tyvärr ändå leda till rånförsök, så det enda sättet att undvika sånt är ju att ta bort pengarna helt.
Jag tycker det är rätt med hög straffavgift.
http://www.vk.se/Article.jsp?article=336438 (http://www.vk.se/Article.jsp?article=336438)
Ja, Ersa, TC är igång igen. Han vill att Nobina installerar CashGuard på alla lokalbussar.
Det är väldigt intressant (och tragiskt) med alla läsarkommentarer, att man på något sätt tycker straffavgifterna är ytterligare ett tecken på hur värdelösa/hemska Nobina (och Länstrafiken) är. Hur kan man välja att ta parti för folk som inte betalar sig och se de straffavgiften som illegitim maktutövning?
Det hela ses tydligen framför allt som ett sätt att straffa ungdomar "som inte kan betala för sig nu när man inte kan betala kontant" (knappast unikt för Umeå), men även denna typ av kommentar är vanligt förekommande: "Varför skall kunderna betala ett dåligt biljettsystem med högre kontrollavgifter?" Suck...
Idag kan man läsa att det stora problemet tydligen är SMS-biljetterna, som det fuskas enormt med:
http://www.vk.se/Article.jsp?article=336438
Är detta ett problem bara i Umeå eller pågår den diskussionen också någon annanstans? Är SMS-biljetterna i Umeå lättare att fuska med än på andra ställen?
/Jessika
Citat från: Jessika skrivet 11 mars 2010, 21:21:01 PM
Det är väldigt intressant (och tragiskt) med alla läsarkommentarer, att man på något sätt tycker straffavgifterna är ytterligare ett tecken på hur värdelösa/hemska Nobina (och Länstrafiken) är. Hur kan man välja att ta parti för folk som inte betalar sig och se de straffavgiften som illegitim maktutövning?
Det hela ses tydligen framför allt som ett sätt att straffa ungdomar "som inte kan betala för sig nu när man inte kan betala kontant" (knappast unikt för Umeå), men även denna typ av kommentar är vanligt förekommande: "Varför skall kunderna betala ett dåligt biljettsystem med högre kontrollavgifter?" Suck...
Idag kan man läsa att det stora problemet tydligen är SMS-biljetterna, som det fuskas enormt med:
http://www.vk.se/Article.jsp?article=336438
Är detta ett problem bara i Umeå eller pågår den diskussionen också någon annanstans? Är SMS-biljetterna i Umeå lättare att fuska med än på andra ställen?
/Jessika
Har använt sms-biljetter i Gävle och de fungerar på samma sätt som här, med skillnaden att dom är billigare jämfört med andra betalalternativ, och att ingen fuskar. I Sundsvall kostar dom lika mycket som Umeå men har inte hört om några fusk.
Citat från: Jessika skrivet 11 mars 2010, 21:21:01 PM
Är detta ett problem bara i Umeå eller pågår den diskussionen också någon annanstans? Är SMS-biljetterna i Umeå lättare att fuska med än på andra ställen?
/Jessika
Det fuskas nog lite överallt med SMS-biljetter. Koderna är rätt väl spridda på nätet och det var till och med en för ett tag sedan som försökte använda Bussnack för att sprida dessa till en vidare krets, som absolut inte bör ha tillgång till dem. Givetvis gjorde kvasten sitt jobb - och ut åkte han som försökte lägga ut dem.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 mars 2010, 22:13:53 PM
Det fuskas nog lite överallt med SMS-biljetter. Koderna är rätt väl spridda på nätet och det var till och med en för ett tag sedan som försökte använda Bussnack för att sprida dessa till en vidare krets, som absolut inte bör ha tillgång till dem. Givetvis gjorde kvasten sitt jobb - och ut åkte han som försökte lägga ut dem.
Så länge föraren kollar avsändarnummer med så går de inte att fuska, om man nu inte gör på ett lite mer avancerat sätt, men de tänker jag inte säga.
http://blogg.vk.se/lennart-holmlund-kommunalrad/2010/03/11/slutar-inte-fusket-med-sms-betalningarna-for-kollektivtrafiken-upphor-sms-betalningarna-161662 (http://blogg.vk.se/lennart-holmlund-kommunalrad/2010/03/11/slutar-inte-fusket-med-sms-betalningarna-for-kollektivtrafiken-upphor-sms-betalningarna-161662)
Nu säger Holmlund till på skarpen!
Citat från: Jessika skrivet 11 mars 2010, 21:21:01 PM
http://www.vk.se/Article.jsp?article=336438
Jag behöver inte komma med egna åsikter denna gång, utan låter bussresenerna själva tala.
Här ett urval av några väl valda kommentarer från VK:s artiklar:
CitatJag kan visserligen hålla med om att det hade kunnat skötts bättre från Länstrafiken, men folk fortsätter ju rösta dit samma folk i landstinget och kommunerna som ger VD i Länstrafiken förnyat förtroende så då blir det ju aldrig någon förändring. Nonchalansen och arrogansen mot befolkningen är djupt rotad i Länstrafikens styrelse och ledning.
CitatLägg ned dessa eländiga sms-biljetter. Ingen av förarna bryr sig längre o dessa biljetter. Jag bryr mig inte om att titta på eländet ens en gång. Vill Länstrafiken hålla igång idiotin får man ha kontrollanter ute varje dag. Jag slösar inte längre min knappa, dyrbara tid på detta. Vi har tillräckligt mycket att göra ändå för att sitta och stirra på skitiga mobiltelefoner hela dagen. Länstrafiken får inte ens biljettmaskinerna att fungera efter flera år.
CitatFörstår inte upplägget med kort laddade med "resor". I andra städer laddas kortet med "pengar" som sedan dras vid varje resa. Samma kort kan användas av vuxna, barn, vid nattresor och jämt. Lite för enkelt för vår taffliga bussadministration.
CitatÄrligt talat, vad hade man väntat sig? Man lanserar en betalmetod som man av erfarenhet vet primärt nyttjas av de yngre, gör det barnsligt enkelt att fuska och förväntar sig sedan att inget ska hända? Snälla, nästa gång ni förivrar er och väljer att satsa på hippa, ungdomliga betallösningar i tiden, gör det ordentligt.
CitatDet finns TVÅ ställen att köpa ungdomsperiodkort på - i stan och på NUS. Det finns inte periodkort för barn så jag betalar nästan samma pris för honom som för vuxen. Sedan när man fyller kort (går alltså inte för periodkort ungdom) via Internet så är det en del busschaufförer som inte duger till att fylla korten när barnen kommer med ett Internetkvitto, frustrerande för en förälder som ska köra runt sedan för att fylla på hos en som kan!
CitatMånga ställen som säljer biljetter? Väst på stan finns ETT försäljningsställe, väldigt dålig service mot kunderna av Länstrafiken.
CitatHur länge ska den här cirkusen fortgå? Ska det vara så svårt för Umeås bussbolag att få till betalningsmöjligheter för ungdomar som inte baseras på kontanter? Hur gör andra städer? Detta börjar bli pinsamt för en stad som lägger hundrtals miljoner på att bygga ringleder för bilar. Tänk om man kunde satsa en bråkdel av dessa ringledspengar på bra kollektivtrafik så skulle miljömålen med större sannolikhet nås.
CitatVi som inte åker buss så ofta drabbas dessutom av en totalt knäpp grej då kortet "fryses" om man inte använt det på ett tag. Resorna finns kvar men går inte att använda! Man låser upp kortet igen genom att fylla på fler resor. Helt vansinnigt!
Citat från: RoggaBoy skrivet 11 mars 2010, 23:11:37 PM
http://blogg.vk.se/lennart-holmlund-kommunalrad/2010/03/11/slutar-inte-fusket-med-sms-betalningarna-for-kollektivtrafiken-upphor-sms-betalningarna-161662 (http://blogg.vk.se/lennart-holmlund-kommunalrad/2010/03/11/slutar-inte-fusket-med-sms-betalningarna-for-kollektivtrafiken-upphor-sms-betalningarna-161662)
Nu säger Holmlund till på skarpen!
Hur ska det ljusröda socialliberala partiet i Umeå stadshus ha det? Först göra allt för att lägga ut trafiken på entreprenad, men ändå försöka styra och ställa med järnhand i bakgrunden. Nu ska man kritisera resultatet av sina egna beslut? Vem riktar Holmlund sin kritik mot? Nu kan han ju inte gnälla på Nobina, vilka idag antagligen är väldigt glada att de inte har något som helst ansvar för biljettmaskiner och taxor. Nobina bara kör vidare medan politikerna på kommun- och landstingsnivå utreder frågan gång på gång utan att komma fram till något konkret.
Jag börjar fundera på om inte ett nettoavtal a'la Östersund och Gävle hade varit bäst för Umeå.
Citat från: Jessika skrivet 11 mars 2010, 21:21:01 PM
Idag kan man läsa att det stora problemet tydligen är SMS-biljetterna, som det fuskas enormt med:
http://www.vk.se/Article.jsp?article=336438
Är detta ett problem bara i Umeå eller pågår den diskussionen också någon annanstans? Är SMS-biljetterna i Umeå lättare att fuska med än på andra ställen?
I de städer jag tillbringat tid i förekommer ingen av dessa rasande "Umeådebatter".
1) I de flesta andra städer med kontantstopp förekommer det inte så många SMS eller enkelbiljetter, då dessa är dyrare och därmed ses som något för turister. Där har väl de flesta ett busskort som man ser till att ha laddat. De går oftast att ladda på trots att de inte är tomma, vilket även är fallet i Umeå. Örebro är ett bra exempel för mig att jämföra med då jag tillbringar mycket tid både i rastlokalen samt på biljettförsäljningen där. Stan har fler invånare än Umeå, ett universitet och ett rätt nytt kontantstopp. En skillnad är att de har många fler fasta biljettmaskiner ute på gatorna där folk kan kolla saldot på sina kort, samt fylla på dem i god tid, långt innan bussen kommer. Man laddar även med 50 kr eller jämna 100-lappar. Inget suspekt "antal resor" som i Umeå för 96, 132 eller 74 kr här inte. Till sist kan man stiga på och stämpla sitt kort även vid mittdörren i Örebro, vilket kortar påstigningskön och därmed hållplatsstopptiden rejält positivt.
2) Tekniken i biljettmaskinerna som Umeborna idag har så svårt med, kom till Jämtland 1 januari 2001 helt utan kommentarer om att man
"inte ser hur mycket som är kvar på kortet" och annat. Jag körde folk dag ut och in inom Östersunds kommun 2001-03 utan att höra någon kritik mot busskort eller maskiner, och då var displayen på de första maskinerna i Jämtland mycket mindre än de stora tydliga på kortläsarna i Umeå. I Umeå står saldot på kortläsarens display lika länge som man håller kvar kortet mot den, vilket kan vara 10 sekunder om man så önskar. Att folk i Umeå än idag inte lärt sig detta trots att biljettsystemet funnits snart exakt tre år är förvånande! Vad är felet?
3) Antalet kontanta enkelbiljetter i Umeå var skyhögt mot slutet av kontanttiden. Högar av småmynt hälldes på myntbordet, och vuxna karlar blev arga när förarna inte kunde växla en 500-lapp mot en enkelbiljett för en tjuga. Förseningar pga biljettförsäljning godtogs inte av frysande resenärer som stod i kö med varsin hundralapp för att lösa varsin enkelbiljett. På något sätt hade man lyckats styra in halva stan på billiga kontanta enkelbiljetter och "ryckte" plötsligt bort denna för kunden utmärka biljett utan att ha erbjudit något bra alternativ innan dess. Att med "piska" nu få Umebon att planera sina bussresor i förväg blir svårt, då man inte delat ut "morötter" innan, t.ex i form av biljettatuomater på stan samt ett 50-tal försäljningsställen.
Ty 50 st var faktiskt antalet försäljningsställen år 1989, medan antalet krympts till 3 st år 2007!
Jag provade att köpa enkelbiljett i förra veckan. Brukar annars åka på månadskort, men har inte råd med den lyxen just nu. Först provade jag sms. När bussen skulle lämna vasaplan hade jag ännu inte fått något svar så då panikköpte jag en biljett med kreditkort. Tre hållplatser senare får jag mitt svars-sms. När jag jämför de två biljetterna som jag köpt så skiljer det två kronor i inköpspris. Att handla med kort på bussen är billigare än med sms. Så sms är dyrare och krångligare. Är det någon som är förvånad över att folk som hänvisas till detta system fuskar?
Jag skickade en fråga till Länstrafiken om taxeskillnaden och det långsamma sms systemet, men har naturligtvis inte fått något svar. ::)
Citat från: Muk skrivet 12 mars 2010, 09:09:41 AM
Jag provade att köpa enkelbiljett i förra veckan. Brukar annars åka på månadskort, men har inte råd med den lyxen just nu. Först provade jag sms. När bussen skulle lämna vasaplan hade jag ännu inte fått något svar så då panikköpte jag en biljett med kreditkort. Tre hållplatser senare får jag mitt svars-sms. När jag jämför de två biljetterna som jag köpt så skiljer det två kronor i inköpspris. Att handla med kort på bussen är billigare än med sms. Så sms är dyrare och krångligare. Är det någon som är förvånad över att folk som hänvisas till detta system fuskar?
Jag skickade en fråga till Länstrafiken om taxeskillnaden och det långsamma sms systemet, men har naturligtvis inte fått något svar. ::)
I Umeå och Sundsvall tar man ut 2kr extra på sms för att täcka operatörskostnader. I Gävle är det för vuxen 9kr billigare per biljett, och snabbt går de att få biljetten. Har årskort i Umeå så har ingen anledning att testa sms här.
Ersa, de är måste jag säga så man skäms över att vara Umebo när man läser alla kommentarer och det skulle behövts skickas ut en liten folder till alla hushåll med en guide över hur biljettsystemet fungerar. Eftersom man har årskort så är de lugnt för min del, men visst saknar man möjligheten att kunna använda kortet på natten och reskassa så man kunde använda det i hela länet skulle ha kommit för ungefär ett halvår sedan nu om jag inte är helt fel ute.
Citat från: RoggaBoy skrivet 12 mars 2010, 13:43:54 PM
Ersa, de är måste jag säga så man skäms över att vara Umebo när man läser alla kommentarer och det skulle behövts skickas ut en liten folder till alla hushåll med en guide över hur biljettsystemet fungerar.
Ja, varför inte? Jag åker buss lika mycket i Uppsala och Umeå. En snabb jämförelse:
I Uppsala är busstidtabellen gratis och finns lite överallt. I den finns det utförliga instruktioner om hur och var man köper biljett, hur biljettautomaterna/p-automaterna funkar, var man kan ladda sitt kort, hur kortet funkar ombord på bussen etc. Kan låta löjligt, men det var något som jag uppskattade när jag var ny i stan. När man köper sitt kort för första gången på "Upplysningen" (fyndigt namn... ::)) finns det dessutom en demo-kortläsare vid varje kassa, där killen eller tjejen bakom kassan snabbt och enkelt visar hur man håller sitt kort, var man trycker och hur man ser i displayen vad man har kvar på kortet.
I Umeå kostar tidtabellen 5 kr och finns väl bara att köpa på infon på Vasaplan, som har begränsade öppettider. Den är alltså inte helt lätt att få tag på. Där står ingenting om hur kortläsaren funkar. Det finns inte heller någon demo-läsare på infon. Ja, man får fråga chauffören första gången hur man gör och lära sig på så sätt. På samma sätt borde man också skriva hur man gör om man betalar med bankkort ombord - "Dra kortet i läsaren med magnetremsan mot dig". Istället står det bara i tidtabellen: "Använd vanligt bankkort på bussen. Föraren hjälper dig." Själv försökte jag ladda mitt busskort på infon på Vasaplan för någon vecka sedan, men inget av mina betalkort "funkade"... ::) Så det blev till att gå till bankomaten och ta ut kontanter och sedan gå tillbaks igen...
För att ytterligare lägga till några jämförelser - i Uppsala finns det ingen "nattaxa" som i Umeå. Och om det hade funnits så hade man naturligtvis kunnat betala den med sitt värdekort, som ju laddas med pengar och inte resor (som i Umeå). Och i Uppsala kan man köpa bussbiljett i biljett- och parkeringsautomater, något som inte går i Umeå.
/Jessika
Citat från: Jessika skrivet 14 mars 2010, 16:54:47 PM
Ja, varför inte? Jag åker buss lika mycket i Uppsala och Umeå. En snabb jämförelse:
I Uppsala är busstidtabellen gratis och finns lite överallt. I den finns det utförliga instruktioner om hur och var man köper biljett, hur biljettautomaterna/p-automaterna funkar, var man kan ladda sitt kort, hur kortet funkar ombord på bussen etc. Kan låta löjligt, men det var något som jag uppskattade när jag var ny i stan. När man köper sitt kort för första gången på "Upplysningen" (fyndigt namn... ::)) finns det dessutom en demo-kortläsare vid varje kassa, där killen eller tjejen bakom kassan snabbt och enkelt visar hur man håller sitt kort, var man trycker och hur man ser i displayen vad man har kvar på kortet.
I Umeå kostar tidtabellen 5 kr och finns väl bara att köpa på infon på Vasaplan, som har begränsade öppettider. Den är alltså inte helt lätt att få tag på. Där står ingenting om hur kortläsaren funkar. Det finns inte heller någon demo-läsare på infon. Ja, man får fråga chauffören första gången hur man gör och lära sig på så sätt. På samma sätt borde man också skriva hur man gör om man betalar med bankkort ombord - "Dra kortet i läsaren med magnetremsan mot dig". Istället står det bara i tidtabellen: "Använd vanligt bankkort på bussen. Föraren hjälper dig." Själv försökte jag ladda mitt busskort på infon på Vasaplan för någon vecka sedan, men inget av mina betalkort "funkade"... ::) Så det blev till att gå till bankomaten och ta ut kontanter och sedan gå tillbaks igen...
För att ytterligare lägga till några jämförelser - i Uppsala finns det ingen "nattaxa" som i Umeå. Och om det hade funnits så hade man naturligtvis kunnat betala den med sitt värdekort, som ju laddas med pengar och inte resor (som i Umeå). Och i Uppsala kan man köpa bussbiljett i biljett- och parkeringsautomater, något som inte går i Umeå.
/Jessika
Även fast jag aldrig får tidtabellen i brevlådan så får jag den gratis antingen på Vasaplan eller genom att ringa Länstrafiken. Så har de varit sen man blev tegsbo för snart två år sedan.
Vi slutade få tidtabellen gratis i brevlådan när vi flyttade in till centrum, ungefär som att man då inte behöver åka buss... ::) Men då gick det enkelt att slänga iväg ett mail, så fick man den hem med post. Det har inte funkat de senaste åren. Nu bor vi Väst på stan och får den fortfarande inte i brevlådan. "Förr i tiden" såldes den ombord på bussen, men det gör den inte mer. Många frågar ju efter busstidtabellen ombord. Några gånger har folk fått låna chaffisens ex. för att snabbt kolla ev. anslutningar eller returresor.
/Jessika
Citat från: Jessika skrivet 14 mars 2010, 17:03:43 PM
Vi slutade få tidtabellen gratis i brevlådan när vi flyttade in till centrum, ungefär som att man då inte behöver åka buss... ::) Men då gick det enkelt att slänga iväg ett mail, så fick man den hem med post. Det har inte funkat de senaste åren. Nu bor vi Väst på stan och får den fortfarande inte i brevlådan. "Förr i tiden" såldes den ombord på bussen, men det gör den inte mer. Många frågar ju efter busstidtabellen ombord. Några gånger har folk fått låna chaffisens ex. för att snabbt kolla ev. anslutningar eller returresor.
/Jessika
Vissa delar av stan, som tex Teg och Röbäck vet jag att det är förarna som skall dela ut den, som ett sätt att tjäna extrapengar, men vissa delar av stan är det Posten. Även vi som bor i centrala delarna kan ju behöva åka buss ibland, men så långt tänker dom tydligen inte. Tur man har tidtabellen i mobilen numera.
Tidtabellen i brevlådan? Shit vilken lyx!
Citat från: lil-sis skrivet 14 mars 2010, 18:05:50 PM
Tidtabellen i brevlådan? Shit vilken lyx!
Jo, den stora som är för hela länet delar Posten ut till alla brevlådor i hela länet också, men snart är väl den tiden förbi.
Citat från: RoggaBoy skrivet 14 mars 2010, 18:07:28 PM
Jo, den stora som är för hela länet delar Posten ut till alla brevlådor i hela länet också, men snart är väl den tiden förbi.
Knappast till alla brevlådor. Jag har bara sett till tidtabellen för stadsbussarna i min brevlåda, sedan jag flyttade till Umeå 2008. Jag visste inte ens att det fanns en övergripande tabell för hela länet tillgänglig.
Tydliga instruktioner med stora bilder om hur man ska och inte ska göra när man som kund använder biljettmaskinen på Umeås tätortsbussar finns. Det är flera anställda hos de senaste två trafikutövarna som författat, formulerat och fotat bilder så nog skulle man kunna få till en fin broschyr, eller lägga in denna information i tidtabellen. Allt detta är inlämnat till ansvariga instanser för 2-3 år sedan, så har vi tur kan de nog dyka upp i tidtabellerna vilket decennium som helst nu.
Att det inte är lätt för kunderna att klara av kortläsaren är fullt förståeligt. Först skulle man ju trycka på den blå knappen på maskinen samtidigt som man höll kortet intill den. Ingen information gick ut, och folk visste då självklart inte hur de skulle göra. Efter en tid ändrade man plötsligt programvaran så att resan drogs från kortet utan att kunden behövde trycka. Inte heller nu gick någon information ut, så kunderna tryckte gladeligen så hårt att hela kortläsaren böjdes snett. En dekal på kortläsaren med texten "Håll kortet mot maskinen för att dra en resa. Håll kvar kortet för att se saldot" hade hjälpt oerhört mycket, då folk än idag inte vet hur det fungerar med saldot på displayen... efter tre år.
Att folk måste fråga chauffören för att klara av maskinen rimmar illa med Länstrafikens löfte till bussförarna i feb-mars 2007 att inga förare skulle behöva utbilda resenärerna i hur kortläsaren fungerar. All information skulle Länstrafiken stå för. Och jag antar att detta löfte gäller än idag. Jag har då inte hört något annat.
Jaså man har slutat att sälja tidtabellen ombord? Denna indragning måste ha skett på order uppifrån i samband med kontantstoppet sommaren 2009. Jag skulle liksom Jessika också gissa att det bara är på informationen på Vasaplan (samt kanske Busstationen & NUS) som man kan få tag i tidtabellen numera, och då enbart under kontorstid. Vilka fina signaler det ger till resenärerna i form av bra service...
Det stämmer bra att det är förarnas personalförening som delar ut tidtabellerna. Områdena som en förare tilldelas är stora, och det tar flera timmar att bli klar, och som tack får man en enda biobiljett. Ska man ha med sig en person (t.ex respektive) får denna betala själv.
Citat från: Muk skrivet 14 mars 2010, 18:28:07 PM
Jag visste inte ens att det fanns en övergripande tabell för hela länet tillgänglig.
En enda tidtabell för alla landsbygdslinjer i hela Västerbottens län har inte funnits de senaste 20 åren. Är det nåt nytt för 2010?
Citat från: Ersa skrivet 14 mars 2010, 18:30:13 PM
En enda tidtabell för alla landsbygdslinjer i hela Västerbottens län har inte funnits de senaste 20 åren. Är det nåt nytt för 2010?
Nja, knske inte direkt alla men många linjer i länet finns i BUSS Västerbotten, från Linje 10 - Ringbilarna finns i den.
Citat från: Muk skrivet 14 mars 2010, 18:28:07 PM
Knappast till alla brevlådor. Jag har bara sett till tidtabellen för stadsbussarna i min brevlåda, sedan jag flyttade till Umeå 2008. Jag visste inte ens att det fanns en övergripande tabell för hela länet tillgänglig.
Du har aldrig fått Buss Västerbotten som kommer i Juni varje år? Jag har fått den sen jag flyttade till Umeå 2004.
Citat från: lil-sis skrivet 14 mars 2010, 18:05:50 PM
Tidtabellen i brevlådan? Shit vilken lyx!
Ja, det kan man ju tycka, men det har länge varit det enda sättet att få tag på tidtabellen om man inte kan ta sig in till infon i stan under kontorstid... Nu finns ju hela tidtabellen att ladda ner på nätet, men det är ganska nytt. Och den är hur som helst inte särskilt smidig att att släppa med som utskrift i A4 i väskan... (Jag ska hur som helst inte klaga mer över utdelningen nu när jag vet att det är chaffisarna som delar ut...)
Det stora problemet med tidtabellerna för Umeås stadsbussar är ju annars att det bara existerar avgångstider för ändhållplatser och Vasaplan (i tidtabellen och på hållplatserna). Det innebär att om man står vi en busshållplats mitt på linjen så har man absolut ingen aning om när bussen går... Ett bra exempel är hpl Universum där man kan åka med linje 1, 5, 6, 8 och 9 in till stan - och det sitter uppe fem olika tidtabeller med avgångstider från fem olika ändhållplatser. Men hur lång tid tar de från resp. ändhållplats till Universum? Ja, det kan man ju stå och fundera på medan man väntar... ::) Om man har tidtabellen i väskan kan man i alla fall försöka räkna ut det själv med hjälp av linjekartan. Jag vet att detta diskuterades i VK för flera år sedan och att det då lovades att alla linjekartor skulle sättas upp på hållplatserna så att man kunde se när bussen går. Men dessa lyser ännu med sin frånvaro. Varför funkar det i alla andra städer att man har ungefärliga avgångstider från mellanliggande hållplatser både i tidtabellen och på hållplatserna (t.ex. SL-land och Uppsala)? Det finns ju monitorer på universitetet och NUS så tiderna
finns ju!
Citat från: Ersa skrivet 14 mars 2010, 18:30:13 PM
En enda tidtabell för alla landsbygdslinjer i hela Västerbottens län har inte funnits de senaste 20 åren. Är det nåt nytt för 2010?
Även detta behov har ju minskat något i och med internet för nu kan man
nästan klara sig själv, men innan dess var det ju jättesvårt att ta sig från Umeå till inlandet och resa vidare med någon landsbygdslinje i en annan kommun.
/Jessika
Citat från: RoggaBoy skrivet 14 mars 2010, 18:44:09 PM
Nja, knske inte direkt alla men många linjer i länet finns i BUSS Västerbotten, från Linje 10 - Ringbilarna finns i den.
Nej, verkligen inte alla linjer. Länet har 15 kommuner om jag räknat rätt, och varje busstidtabell med namn "Buss Västerbotten" innehåller enbart lokala linjer från 2-4 olika angränsande kommuner. Skulle kunna vara t.ex enbart Umeå, Robertsfors och Vännäs i ett häfte, medan Skellefteå och Norsjö har en annan tidtabell. Dorotea, Åsele och Vilhelmina i en tredje tabell samt Bjurholm och Fredrika i en fjärde. Linjekartorna över småkommunerna där alla lokala linjer finns med går dessutom inte att hitta på hemsidan.
Jämför med Jämtland där varenda två- och tresiffriga landsbygdslinjer från 26 till 639 finns i samma häfte.
Dvs alla dessa "stora" linjer: http://www.ltr.se/tidtabeller/
samt alla mindre lokala busslinjer: http://www.ltr.se/tidtabeller/194.tidtabeller_lokala_linjer_i_lanet.html
Bara att alla dessa finns uppradade i nummerordning på hemsidan är ju en prestation i sig.
Citat från: Jessika skrivet 14 mars 2010, 18:57:11 PM
Jag vet att detta diskuterades i VK för flera år sedan och att det då lovades att alla linjekartor skulle sättas upp på hållplatserna så att man kunde se när bussen går. Men dessa lyser ännu med sin frånvaro. Varför funkar det i alla andra städer att man har ungefärliga avgångstider från mellanliggande hållplatser både i tidtabellen och på hållplatserna (t.ex. SL-land och Uppsala)? Det finns ju monitorer på universitetet och NUS så tiderna finns ju!
Beslut har tagits att informationstavlor som du beskriver ska sättas upp vid "stora" hållplatser som t.ex NUS (även inne i vänthallen) samt på hpl Universum. Det borde bli realtid på dessa, dvs att de plingar till och blinkar varnande (kanske rentav med ett utrop för synskadade) när en buss faktiskt rent fysiskt är på ingång. Alltså inte när den i teorin skulle ha varit på ingång enligt tidtabellen. ;)
Citat från: Jessika skrivet 14 mars 2010, 18:57:11 PM
Ja, det kan man ju tycka, men det har länge varit det enda sättet att få tag på tidtabellen om man inte kan ta sig in till infon i stan under kontorstid... Nu finns ju hela tidtabellen att ladda ner på nätet, men det är ganska nytt. Och den är hur som helst inte särskilt smidig att att släppa med som utskrift i A4 i väskan... (Jag ska hur som helst inte klaga mer över utdelningen nu när jag vet att det är chaffisarna som delar ut...)
Det stora problemet med tidtabellerna för Umeås stadsbussar är ju annars att det bara existerar avgångstider för ändhållplatser och Vasaplan (i tidtabellen och på hållplatserna). Det innebär att om man står vi en busshållplats mitt på linjen så har man absolut ingen aning om när bussen går... Ett bra exempel är hpl Universum där man kan åka med linje 1, 5, 6, 8 och 9 in till stan - och det sitter uppe fem olika tidtabeller med avgångstider från fem olika ändhållplatser. Men hur lång tid tar de från resp. ändhållplats till Universum? Ja, det kan man ju stå och fundera på medan man väntar... ::) Om man har tidtabellen i väskan kan man i alla fall försöka räkna ut det själv med hjälp av linjekartan. Jag vet att detta diskuterades i VK för flera år sedan och att det då lovades att alla linjekartor skulle sättas upp på hållplatserna så att man kunde se när bussen går. Men dessa lyser ännu med sin frånvaro. Varför funkar det i alla andra städer att man har ungefärliga avgångstider från mellanliggande hållplatser både i tidtabellen och på hållplatserna (t.ex. SL-land och Uppsala)? Det finns ju monitorer på universitetet och NUS så tiderna finns ju!
Även detta behov har ju minskat något i och med internet för nu kan man nästan klara sig själv, men innan dess var det ju jättesvårt att ta sig från Umeå till inlandet och resa vidare med någon landsbygdslinje i en annan kommun.
/Jessika
Men Universeum och många andra stora viktiga hållplatser i stan håller ju på att få det nya realtidssystemet nu. Håller med om att det är svårt att riktigt veta när bussen kommer.
Citat från: RoggaBoy skrivet 14 mars 2010, 19:18:08 PM
Men Universeum och många andra stora viktiga hållplatser i stan håller ju på att få det nya realtidssystemet nu. Håller med om att det är svårt att riktigt veta när bussen kommer.
Äh det är ju svårt att veta när bussen kommer annars också ::)
Idag säger Tor Eriksson att SMS-biljetterna i Umeå fungerar precis lika bra som i övriga städer. Vidare avslöjas det att man nu har kommit överens om att ha 4-5 biljettautomater i centrum, en diskussion som man länge har fört men först nu enats om... ::) Dessutom ska Länstrafiken samarbeta med Luftfartsverket för att kunna sälja flygbussbiljetter i en p-automat ute vid flygplatsen.
Tja, om det tar flera år att ens kunna enas om ifall man ska ha biljettautomater eller inte - hur lång tid ska det då inte ta innan de väl uppförs? ::) Och varför ska de bara finnas i centrum? Där kan man ju ändå köpa sina biljetter på Pressbyrån eller infon. Varför inte NUS, universitetet, Ålidhem, Marieham etc.? Ja, varför inte göra som i Uppsala och fixa till existerande p-automater? Då behövs ju bara mjukvaran.
/Jessika
En debattartikel i dagens VK, där det bl.a. står följande om betalningssystemet:
"Det finns en tydlig ovilja i Umeå mot att satsa på den lokala busstrafiken. Betalningssystemet är hopplöst krångligt. /.../ Det är gjort för att fungera långsamt och bristfälligt. Dels är det fusket med sms-biljetterna, som visat sig vara en akilleshäl av sådan tyngd att till och med tyngre politiker luftar sina privata funderingar om saken. Dels är det den fullkomligt hopplösa och tidsödande hanteringen av betalkort. Man får inte ha bråttom när resenärerna börjar plocka fram plånboken och betalkortet för att fylla på det elektroniska busskortet. Det hela kan snabbas upp, och restiden förkortas, om busskortet fylls på i förväg. Det kan göras hemma vid datorn, eller på något av de få försäljningsställena.
Men det är inte lönt att göra sig det besväret. Det har man inget för. Faktum är att det inte finns en spänn att tjäna. Priset är detsamma oavsett var biljetten köps! Därför fyller jag och många andra på busskortet sedan vi stigit på bussen. Det tar sin rundliga tid. Restiden förlängs. Helt i onödan! En bonus på två gratisresor för varje inköp av tio resor gjorda på annat håll än på bussen skulle säkert göra att många valde den metoden. Då förkortas restiderna, och busstrafiken blir attraktivare."
http://www.vk.se/Article.jsp?article=337390 (http://www.vk.se/Article.jsp?article=337390)
En ganska bra poäng...
/Jessika
Citat från: Jessika skrivet 15 mars 2010, 13:17:08 PM
Idag säger Tor Eriksson att SMS-biljetterna i Umeå fungerar precis lika bra som i övriga städer. Vidare avslöjas det att man nu har kommit överens om att ha 4-5 biljettautomater i centrum, en diskussion som man länge har fört men först nu enats om... ::) Dessutom ska Länstrafiken samarbeta med Luftfartsverket för att kunna sälja flygbussbiljetter i en p-automat ute vid flygplatsen.
Tja, om det tar flera år att ens kunna enas om ifall man ska ha biljettautomater eller inte - hur lång tid ska det då inte ta innan de väl uppförs? ::) Och varför ska de bara finnas i centrum? Där kan man ju ändå köpa sina biljetter på Pressbyrån eller infon. Varför inte NUS, universitetet, Ålidhem, Marieham etc.? Ja, varför inte göra som i Uppsala och fixa till existerande p-automater? Då behövs ju bara mjukvaran.
Hur har man tänkt att man i efterhand ska kunna få resenärerna att gå till automaterna, efter decennier där allt handlat om att all försäljning kan ske ombord, till samma pris som på de 2-3 försäljningsställena? Umebon behöver idag inte planera sin vardag när det gäller köp av bussresor i förväg, och gör det inte heller. Som det står i artikeln du länkade till: Varför ska man göra besväret att köpa sin resa i förväg, då man inte får en krona i rabatt för denna ansträngning?
Ända sedan början 2007 (om inte tidigare) har förarkåren försökt få de ansvariga att ta bort nattaxan, helt avskaffa barn- och ungdomstaxan på enkelbiljetter ombord på bussarna samt sätta upp biljettmaskiner ute på gatan långt innan kontantstoppet skulle ske. Men med ett fackförbund som inte alls förstod vitsen med att aktivt jobba för sådana saker begränsades förarkårens ansträngningar till olika kreativa förslag och enstaka insändare i tidningarna, som aldrig besvarades av de ansvariga. Och folk undrar varför missnöjet är så utbrett i Umeå?
En äldre förare skrev följande rad på VK.se för ett tag sedan:
"Nonchalansen och arrogansen mot befolkningen är djupt rotad i Länstrafiken Västerbottens styrelse och ledning". Dagens ansvariga upplevs sakna visioner och verkar samtidigt inte alls förstå att folk faktiskt
är rejält missnöjda. Att gå ut med förnekelse i form av uttalanden att det fungerar lika bra i Umeå som i andra städer skapar knappast större förtroende, utan får bara folk att tro att de ansvariga själva aldrig lämnat länet de senaste åren. Dessutom vet inte de missnöjda resenärerna hur de ska hantera situationen, då de inte ens vet vilka som ansvarar för vad.
Det man skulle ha gjort är ju att ha biljettautomater, försäljningsställen och annat klart redan när kontantstoppet infördes, då man ändå var tvungen att ändra sina vanor. Nu har man ju redan skapat nya vanor och då blir det svårt att få folk att ändra sig utan tvång. Jag har bott i Umeå 1994 och med undantag för en handfull gånger har jag alltid köpt nya busskort resp. laddat mitt busskort ombord på bussen. Det är ju liksom "så man gör" här i stan. Hur många laddar egentligen sitt busskort på t.ex. ICA Kvantum (dit man åker med bil om man inte bor precis intill)? I Stockholm däremot har man ju alltid köpt "remsa" på Pressbyrån eller dylikt.
I VK-artikeln igår, där bl.a. Umeås kommunalråd Lennart Holmlund intervjuades (finns ej på webben), är Holmlund mycket tydlig med att Nobina bara är utförare och inte bär skulden alls för detta. Citat: "Det är Länstrafiken som ska se till att betalningssystemen fungerar. Inte Nobina." Han poängterar att det med SMS-fusket är en sak mellan Umeå kommun (som går miste om intäkter) och Länstrafiken. Dessutom klargörs avtalet: Kommunen beställer önskad trafik av Länstrafiken; Länstrafiken upphandlar utifrån kommunens önskemål; Länstrafiken betalar Nobina och återbetalar biljettintäkterna till kommunen. Här önskar man bara att VK hade pressat Länstrafiken ännu hårdare... Nu nöjer man sig med att Länstrafiken säger att Umeå är lika bra som andra städer och sedan avslutas det med att Länstrafiken avslöjar nyheten att Umeå kanske snart kan få biljettautomater...
Jag tycker det är jättebra att man kan betala med Visa-kort ombord på bussen, men det tar längre tid än om man har busskort. Och visst kan det vara smidigt att förköpa resor på nätet som sedan laddas upp på busskortet av föraren ombord, men även det tar ju tid. Häromdagen läste jag dessutom en läsarkommentar där en förälder skrev att hans son flera gånger råkat ut för att förarna inte kunde eller ville ladda upp busskortet med internetkoden, varpå han fick köra iväg själv till ett "försäljningsställe" och ladda kortet.
/Jessika
Att betala med visa-kort i Umeå tycker jag ändå går snabbt och smidigt. När jag besökte Borås i höstas hade de ett annat system och köpet tog nog 4-5 gånger längre tid än i Umeå.
Citat från: Muk skrivet 16 mars 2010, 12:08:19 PM
Att betala med visa-kort i Umeå tycker jag ändå går snabbt och smidigt. När jag besökte Borås i höstas hade de ett annat system och köpet tog nog 4-5 gånger längre tid än i Umeå.
Fast det går snabbare med busskort...
För någon månad sedan var jag på en fest långt västerut längs linje 1. Vi var ett tiotal som skulle ta samma nattbuss hem. När vi står vid hållplatsen så ser jag hur alla har plockat fram sitt busskort... ::) Det blir då en snabb genomgång i hur man betalar ombord på nattbussen - med SMS eller Visakort. Vissa blir lite småirriterade över detta (milt sagt) och jag känner att jag gör en
stor insats 8) när jag får ta emot denna irritation istället för chaffisen (och jag lyckas också få folk att lova att inte säga något till chaffisen om detta...). Det konstateras också snabbt att eftersom SMS-biljetten är dyrare så finns det ingen anledning att använda sig av den (om man inte väldigt gärna vill visa upp sin nya iPhone 8)). När bussen väl kommer så blir det uppehåll på säkert 5 minuter medan alla ska betala, eftersom folk inte har en aning om hur de ska dra sitt Visakort och läsaren dessutom bråkar lite och det ska skrivas ut biljetter etc. Och några började dessutom tjafsa om ungdomsbiljett, vilket jag hade glömt att nämna.
Ja, jag
led med chaffisen när jag inser vad det måste tjafsas ombord på nattbussarna om busskort och ungdomstaxa och allt vad det är... Tänk så mycket snabbare och smidigare det hade varit om man hade kunnat använda sitt busskort...
/Jessika
Hur det borde fungera år 2010 är väldigt enkelt egentligen. Här är en utopi:
Resenären kliver på, stämplar sitt kort, noterar saldot och sätter sig sedan på ett säte. Kortet är ju redan påfyllt i en automat innan resenären kliver på, och på dessa automater kan man även kontrollera saldot genom att bara visa upp kortet framför den. Måste man i ett nödläge köpa en enkelbiljett med sitt Visakort, absolut! Men den ska kosta mer än en vanlig vuxenbiljett gör idag, gärna 30 kr, och självklart blir det ingen barn- eller ungdomsrabatt på denna "nödbiljett", för den är ju inte till för annat än enstaka nödlägen. Turister och bofasta kan i automater samt i över 50-60 butiker och kiosker kunna köpa dygnsbiljetter som gäller 1, 2 eller 3 dygn. En annan grej är att man när man parkerar sin bil i parkeringshusen får två biljetter för tiden bilen står där. En att placera i rutan på bilen, och den andra gäller som en gratis bussbiljett för en person. Allt för samma pris som för enbart parkeringsbiljetten. Nattaxan är helt avskaffad.
Föreställ er om man skulle ha Umeås system i Stockholm. Ingen köper något i butiker, utan folk stå på kö för att att kunna köpa/ladda busskort och nya SL-remsor ombord på bussen vid varenda hållplats. Samma resenärer skulle dessutom aldrig förstå varför bussarna alltid är försenade, och därför skylla alla förseningar på föraren som säljer biljetter halva arbetstiden och framför bussen den andra hälften av tiden.
Citat från: Jessika skrivet 16 mars 2010, 12:22:10 PM
Ja, jag led med chaffisen när jag inser vad det måste tjafsas ombord på nattbussarna om busskort och ungdomstaxa och allt vad det är... Tänk så mycket snabbare och smidigare det hade varit om man hade kunnat använda sitt busskort...
Inför kontantstoppet sa man halvt på skoj, halvt på allvar i fikarummet:
"Tur att vi har c:a en timmes rast innan första nattbussturen. Det blir att köra fram på Vasaplan en halvtimme innan avgång så kanske avgången bara blir så lite som en kvart försenad".Citat från: Jessika skrivet 16 mars 2010, 11:57:44 AM
Här önskar man bara att VK hade pressat Länstrafiken ännu hårdare... Nu nöjer man sig med att Länstrafiken säger att Umeå är lika bra som andra städer och sedan avslutas det med att Länstrafiken avslöjar nyheten att Umeå kanske snart kan få biljettautomater.
VK? Bedriva hård journalistik i folkets tjänst och pressa fram svar?
Jo, det hade varit bra. Vem vet? En dag om många år kanske de börjar arbeta så. ::)
Citat från: Muk skrivet 16 mars 2010, 12:08:19 PM
Att betala med visa-kort i Umeå tycker jag ändå går snabbt och smidigt. När jag besökte Borås i höstas hade de ett annat system och köpet tog nog 4-5 gånger längre tid än i Umeå.
Eftersom jag var med vid samma tillfälle i Borås kan jag bara verifiera vad Muk skriver. Det tog över en minut att sälja biljetten och detta trots att kunden inte var särskilt långsam. Dessutom fick kunden ett flera decimeter långt kvitto. Häromdagen såg jag en biljettransaktion i Borås och från det jag började klocka den tills det var färdigt hade det gått två minuter. Då hade minst en minut gått innan jag började klocka, så hela transaktionen tog minst tre minuter. För en enda kund!
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 mars 2010, 16:28:47 PM
Eftersom jag var med vid samma tillfälle i Borås kan jag bara verifiera vad Muk skriver. Det tog över en minut att sälja biljetten och detta trots att kunden inte var särskilt långsam. Dessutom fick kunden ett flera decimeter långt kvitto. Häromdagen såg jag en biljettransaktion i Borås och från det jag började klocka den tills det var färdigt hade det gått två minuter. Då hade minst en minut gått innan jag började klocka, så hela transaktionen tog minst tre minuter. För en enda kund!
Även med dåliga kunskaper i matematik kan man ju räkna ut vad som händer när 15-20 personer ska lösa en enkelbiljett vardera vid en och samma hållplats under morgonrusningen. Detta gärna då vid en av hållplatserna i Umeå där man byggt refuger så att bakomvarande bilar inte kan köra om bussen alls. Välkomna till stadsbussförarnas vardag i Umeå. ::)
Citat från: Ersa skrivet 16 mars 2010, 17:06:10 PM
Även med dåliga kunskaper i matematik kan man ju räkna ut vad som händer när 15-20 personer ska lösa en enkelbiljett vardera vid en och samma hållplats under morgonrusningen. Detta gärna då vid en av hållplatserna i Umeå där man byggt refuger så att bakomvarande bilar inte kan köra om bussen alls. Välkomna till stadsbussförarnas vardag i Umeå. ::)
Skillnaden mellan Umeå och Borås är att inte så många i Borås köper enkelbiljett med kort. Men 15-20 personer skulle alltså innebär 15-20 minuters försening i Borås. I Umeå får jag det till 4-5 minuters försening om Muk:s uträkning om tidsåtgången stämmer. Men det är naturligtvis alldeles för mycket redan det.
Hållplatser där man inte kan köra om bussen finns i Borås också. De flesta boråsbilister tar faktiskt detta med jämnmod, men det är klart att om det stannat sex bilar bakom bussen för att det är olämpligt att köra om så kommer den sjunde och sveper förbi hela kön i 70 knyck och undviker en frontalkollision bara genom den mötande bilistens sinnesnärvaro. Jag kan livligt föreställer mig att detta är ett stressmoment för bussföraren.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 mars 2010, 16:28:47 PM
Eftersom jag var med vid samma tillfälle i Borås kan jag bara verifiera vad Muk skriver. Det tog över en minut att sälja biljetten och detta trots att kunden inte var särskilt långsam. Dessutom fick kunden ett flera decimeter långt kvitto. Häromdagen såg jag en biljettransaktion i Borås och från det jag började klocka den tills det var färdigt hade det gått två minuter. Då hade minst en minut gått innan jag började klocka, så hela transaktionen tog minst tre minuter. För en enda kund!
En del saker borde gå att snabba upp i den där lösningen känner jag spontant, men generellt sett börjar det bli så strikta krav kring bankkortsbetalningar så att det kan bli svårt att ändra något på grund av det. Jag håller precis på med en liknande lösning och jag har säkert skickat exempelkvitton för godkännande minst 20 ggr och fått tillbaka krav på kompletteringar och förändringar från bankerna. Det är också svårt att trycka ihop all information som ska vara med på kvittot särskilt mycket mer, det blir i alla fall någon decimeter om det ska stå något begripligt på det.
Det gäller dels att ha snabb kvittoskrivare i maskinen och att slipa på sin egen programkod så mycket som möjligt för att spara tid överallt där det kan gå att snabba upp så att åtminstone inte den försenar transaktionen i onödan.
Dessutom skärps kraven från bankerna och kreditkortsutgivarna hela tiden så sådana här integrerade lösningar kommer bara att bli mer och mer komplicerade i framtiden. Det var skillnad tidigare då det var tillåtet med så enkla lösningar så man bara drog kortet i en läsare och så var transaktionen klar på 3-5 sekunder.
Men för att återgå till Borås. Jag tycker det är lite väl överambitiöst att ha bankkortsterminaler på bussar som går i stadstrafik i Borås. Det borde vara fullt rimligt att sätta upp biljettautomater på några strategiska platser i staden och se till att få fler närbutiker att bli återförsäljare. Nu upplever jag iofs inte problemet med bankkortsbetalningar som särskilt stort eftersom det händer så sällan, men jag tycker ändå principen är fel att ha något så tidsödande i en stadsbuss.
Citat från: lil-sis skrivet 14 mars 2010, 20:48:06 PM
Äh det är ju svårt att veta när bussen kommer annars också ::)
Jo, fast är nu bussen sen så ändras det på skylten också. :)
Anklagad för fusk på bussen.
http://www.vk.se/Article.jsp?article=337689 (http://www.vk.se/Article.jsp?article=337689)
Hämtad bland kommentarerna, från kände TC:
CitatKontantstoppet måste NU avskaffas o inbrottssäkra kontanthanteringautomater installeras som enbart tar emot jämna pengar i form av 5 o 10 kronor plus 20 sedlar, o enkelbiljettpriset alltså vara 20 kronor.
Citat från: Ersa skrivet 14 mars 2010, 18:28:48 PM
Först skulle man ju trycka på den blå knappen på maskinen samtidigt som man höll kortet intill den. Ingen information gick ut, och folk visste då självklart inte hur de skulle göra. Efter en tid ändrade man plötsligt programvaran så att resan drogs från kortet utan att kunden behövde trycka. Inte heller nu gick någon information ut, så kunderna tryckte gladeligen så hårt att hela kortläsaren böjdes snett. En dekal på kortläsaren med texten "Håll kortet mot maskinen för att dra en resa. Håll kvar kortet för att se saldot" hade hjälpt oerhört mycket, då folk än idag inte vet hur det fungerar med saldot på displayen... efter tre år.
Har nu åkt ett par resor efter att jag har läst detta. Visst
måste man trycka för att det ska dras en resa? Håller man bara upp kortet så händer ju ingenting förutom att man ser hur många resor man har kvar?
/Jessika
Citat från: Jessika skrivet 17 mars 2010, 14:34:57 PM
Har nu åkt ett par resor efter att jag har läst detta. Visst måste man trycka för att det ska dras en resa? Håller man bara upp kortet så händer ju ingenting förutom att man ser hur många resor man har kvar?
/Jessika
Du
måste trycka på den blåa knappen när det gäller lokalbussarna, och på landsortsbussarna är de ju en annan färg.
Citat från: RoggaBoy skrivet 17 mars 2010, 13:19:48 PM
Anklagad för fusk på bussen.
http://www.vk.se/Article.jsp?article=337689 (http://www.vk.se/Article.jsp?article=337689)
"Ombord på bussen upptäckte hon att månadskortet gått ut"Klassiskt Umeå. På andra sidan södra länsgränsen lärde sig folk fort redan 2001 att ha koll på vilken datum som var månadskortets sista giltiga dag. Detta datum står ju bara på kortläsarens display varenda gång man "stämplar" sitt månadskort. Under de två sista dagarnas "stämplingar" lyser det dessutom en stor gul lampa som påminner om att giltigheten snart är slut. Men detta räcker tyvärr inte, utan folk blir lika förvånade varje gång ändå.
"Väl på Vasaplan, med fem kilometer hem och inte klädd för långpromenad, hade Linnea inga möjligheter att fylla på fler resor på sitt månadskort. Den servicen var stängd".Dessutom finns inte en enda automat att ladda kort och köpa biljetter i. Vidare kommentarer överflödiga.
"Exakt 01.02 på natten - nästan sex timmar efter att hon påbörjat sin bussfärd - fick hon äntligen sin biljett på mobilen. Kort därefter kom också biljett nummer två".Vad var det man sa i Lycksele? Att deras sms-system fungerade lika bra i Umeå som i alla andra städer?
Citat från: Jessika skrivet 17 mars 2010, 14:34:57 PM
Har nu åkt ett par resor efter att jag har läst detta. Visst måste man trycka för att det ska dras en resa? Håller man bara upp kortet så händer ju ingenting förutom att man ser hur många resor man har kvar?
Så var det i början, men då hälften av resenärerna bara visade upp kortet utan att trycka (då de inte fått någon information om hur man skulle göra) ändrade man till att en resa drogs automatiskt utan att man behövde trycka. Det är mycket möjligt att de numera ändrat tillbaka till ursprungsprogrammeringen, och även denna gång låtit bli att berätta om detta för resenärerna. Ni får själva testa att hålla upp era kort utan att trycka. Ni kan även fråga förarna, men jag tvivlar på att de fått mer info om detta än ni och andra resenärer.
Citat från: RoggaBoy skrivet 17 mars 2010, 14:36:54 PM
Du måste trycka på den blåa knappen när det gäller lokalbussarna, och på landsortsbussarna är de ju en annan färg.
Huruvida det är en blå låg mjuk knapp, eller en grön 1 cm hög hård knapp beror på kortläsarens "årsmodell", och inte på stadstrafik eller landsbygd. Biljettmaskinen skall vara helt identisk på alla bussar i Umeå+länet förutom för förarna, då landsbygdsbussarna inte kommer att få förarvalidatorer.
Citat från: Ersa skrivet 17 mars 2010, 19:50:53 PM
"Ombord på bussen upptäckte hon att månadskortet gått ut"
Klassiskt Umeå. På andra sidan södra länsgränsen lärde sig folk fort redan 2001 att ha koll på vilken datum som var månadskortets sista giltiga dag. Detta datum står ju bara på kortläsarens display varenda gång man "stämplar" sitt månadskort. Under de två sista dagarnas "stämplingar" lyser det dessutom en stor gul lampa som påminner om att giltigheten snart är slut. Men detta räcker tyvärr inte, utan folk blir lika förvånade varje gång ändå.
"Väl på Vasaplan, med fem kilometer hem och inte klädd för långpromenad, hade Linnea inga möjligheter att fylla på fler resor på sitt månadskort. Den servicen var stängd".
Dessutom finns inte en enda automat att ladda kort och köpa biljetter i. Vidare kommentarer överflödiga.
"Exakt 01.02 på natten - nästan sex timmar efter att hon påbörjat sin bussfärd - fick hon äntligen sin biljett på mobilen. Kort därefter kom också biljett nummer två".
Vad var det man sa i Lycksele? Att deras sms-system fungerade lika bra i Umeå som i alla andra städer?
Jo, Tor sa att deras biljettsystem fungerade lika bra som i andra städer. I Gävle har jag testat sms, det kommer på några sekunder. Märkligt att det då kan fungera lika bra.
Nu måste man trycka på knappen, testade med årskortet idag på eftermiddagen, och trycker jag inte på knappen så står det bara "Årskort" men ingen resa registreras. Märkte dock i rusningstrafiken med en sen Linje 9 från Vasaplan mot Röbäck (skulle till Teg C, ja jag är lat ibland) och alla hade busskort, och vi var ändå en 20st men de gick så fort och smidigt. De är första gången man varit med om en sån smidig start på resan.
Färgen spelar ingen roll, men personligen så är den blåa mjuka bättre än den gröna, fast på landsbygdsbussarna kan ju inte kortläsaren sitta på samma ställe som en lokalbuss heller så.
På periodkortet så får du ju dessutom ett kvitto med datumet på, varför inte spara det i plastfickan du har kortet tex typ.
Jag har aldrig tryckt på någon knapp när jag har åkt med månadskort på stadsbussarna i Umeå. Gäller det bara när man har ett kort med specifikt antal resor? Annars ser jag inte riktigt poängen med gymnastiska övningar. ;D
Citat från: Muk skrivet 17 mars 2010, 20:53:52 PM
Jag har aldrig tryckt på någon knapp när jag har åkt med månadskort på stadsbussarna i Umeå. Gäller det bara när man har ett kort med specifikt antal resor? Annars ser jag inte riktigt poängen med gymnastiska övningar. ;D
Jag har ju årskort, dvs obegränsat antal månadskort på ett kort, så länge pengar finns på kontot, men inget händer om jag inte trycker på knappen.
Citat från: Muk skrivet 17 mars 2010, 20:53:52 PM
Jag har aldrig tryckt på någon knapp när jag har åkt med månadskort på stadsbussarna i Umeå. Gäller det bara när man har ett kort med specifikt antal resor? Annars ser jag inte riktigt poängen med gymnastiska övningar. ;D
Om man inte "trycker" utan bara går förbi så får väl inte föraren klartecken att du har ett giltigt kort?
/Jessika
Citat från: Jessika skrivet 17 mars 2010, 22:50:00 PM
Om man inte "trycker" utan bara går förbi så får väl inte föraren klartecken att du har ett giltigt kort?
/Jessika
Det kommer en ljudsignal från kortläsaren när man för kortet i närheten av den. En signal för godkänt kort och en signal för ogiltigt kort. Jag har blivit tvungen att föra över kortet en extra gång då föraren inte uppfattade ljudet, så jag antar att det är enda sättet som det markeras.
Nu ska sms-biljetterna fungera igen: http://www.tabussen.nu/default.asp?P=1808&nar=2010 (http://www.tabussen.nu/default.asp?P=1808&nar=2010)
Kan ju fråga sig, hur länge fungerade dom inte?
Citat från: RoggaBoy skrivet 18 mars 2010, 22:36:20 PM
Nu ska sms-biljetterna fungera igen: http://www.tabussen.nu/default.asp?P=1808&nar=2010 (http://www.tabussen.nu/default.asp?P=1808&nar=2010)
Kan ju fråga sig, hur länge fungerade dom inte?
Haha, exakt det såg jag igår...
SMS biljetter: Enligt uppgift från vår leverantör skall nu SMS biljetterna fungera som vanligt igen.Det blir fler frågor än svar. ::)
Igår var det ett debattinlägg och en insändare om bussbiljetterna i VK. På debattsidan beskrevs det hur det funkar i Stockholm och Uppsala och det föreslogs att det även i Umeå skulle kosta dubbelt så mycket att köpa biljett ombord som att förköpa biljetten. Kort, koncist och mycket bra poäng.
På insändarsidan var förslaget något mer "primitivt". Det föreslogs (förmodligen på fullaste allvar...) att alla bussbiljetter skulle kosta 10 kr och att det skulle sitta uppsatt typ en sparbössa framme vid chauffören där alla kunde lägga i sin guldpeng vid ombordstigning... ::)
/Jessika
Citat från: Jessika skrivet 19 mars 2010, 10:09:33 AM
Haha, exakt det såg jag igår...
SMS biljetter: Enligt uppgift från vår leverantör skall nu SMS biljetterna fungera som vanligt igen.
Det blir fler frågor än svar. ::)
Igår var det ett debattinlägg och en insändare om bussbiljetterna i VK. På debattsidan beskrevs det hur det funkar i Stockholm och Uppsala och det föreslogs att det även i Umeå skulle kosta dubbelt så mycket att köpa biljett ombord som att förköpa biljetten. Kort, koncist och mycket bra poäng.
På insändarsidan var förslaget något mer "primitivt". Det föreslogs (förmodligen på fullaste allvar...) att alla bussbiljetter skulle kosta 10 kr och att det skulle sitta uppsatt typ en sparbössa framme vid chauffören där alla kunde lägga i sin guldpeng vid ombordstigning... ::)
/Jessika
Bra att du håller koll på lokaltidningarna Jessika, själv kan man inte få den i brevlådan innan jobbet så då skippas dom helt enkelt. Nattaxan tycker jag ska bli som i Gävle, 10kr extra på enkelbiljett, de är enklare och sen är det nästan 33% lägre pris på sms jämfört med kontant i Gävle. Dom installerade även i somras automater i stan (som jag testat!), för att få kontantstopp nu till sommaren. Gävle börjar i rätt ände, men samtidigt så ska man komma ihåg att X-trafik och Nobina delar på intäkterna. I Gävle får du även vid påtankning på reskortet hos ett ombud 10% extra på kortet, och i Västerbotten skulle reskassa kommit för 1½år sedan snart, men ännu har inget hänt.
Citat från: RoggaBoy skrivet 19 mars 2010, 14:07:20 PM
Nattaxan tycker jag ska bli som i Gävle, 10kr extra på enkelbiljett, de är enklare och sen är det nästan 33% lägre pris på sms jämfört med kontant i Gävle.
Varför behövs en nattaxa? Motivera gärna fördelarna med denna underliga tradition i norr.
En sådan skulle t.ex vara helt otänkbar i SL-trafiken.
Citat från: Ersa skrivet 19 mars 2010, 18:51:06 PM
Varför behövs en nattaxa? Motivera gärna fördelarna med denna underliga tradition i norr.
En sådan skulle t.ex vara helt otänkbar i SL-trafiken.
Helst skulle den bort helt, men om man nu verkligen vill ha den (läs: Länstrafiken vill ha den) så varför inte låta barn åka på barnbiljett + 10kr än dubbel vuxen?
Citat från: RoggaBoy skrivet 19 mars 2010, 20:46:27 PM
Helst skulle den bort helt, men om man nu verkligen vill ha den (läs: Länstrafiken vill ha den) så varför inte låta barn åka på barnbiljett + 10kr än dubbel vuxen?
Anledningen till att man bara har en taxa nattetid är ju för att minska ytterligare en potentiell konfliktsituation för förarna, nämligen att behöva tjafsa om hur gamla folk är.
Uppsala är för övrigt ytterligare en stad där det inte finns någon nattaxa och där bussarna har mycket generösa avgångstider även vanliga kvällar (de största linjerna fram till klockan ett).
/Jessika
Citat från: Jessika skrivet 19 mars 2010, 21:11:41 PM
Anledningen till att man bara har en taxa nattetid är ju för att minska ytterligare en potentiell konfliktsituation för förarna, nämligen att behöva tjafsa om hur gamla folk är.
Men att vägra låta de dyra busskorten, inkl månads- och årskortet gälla nattetid och istället tvinga på alla svindyra enkelbiljetter som bara kan köpas ombord med Visa-kort... det är inte alls att skapa en stor potentiell konfliktsituation för alla förare? ::) Om folk skulle få åka på sina laddade busskort skulle det inte bli ett enda bråk, och det skulle bara ta några få minuter att lasta en nattbuss jämfört med idag då det kan ta över 15 minuter för 30 personer att stiga ombord på nattbussen(!).
Dagtid går det annars jättebra att ha tre olika åldersgrupper på enkelbiljetterna. Allt för att få så billiga ombordbiljetter som möjligt för ungdomar, vilket ger en maximal pålastningstid. Visste man inte bättre skulle man kunna tro att man verkligen har ansträngt sig aktivt för att skapa en situation där ombordstigningen är långsammast i Sverige.
Om jag hade makten skulle jag direkt införa normaltaxa på alla nattbussar och flygbussen, dvs en enkelbiljett för 30 kr för alla åldrar, samt låta alla typer av busskort gälla på alla linjers avgångar oavsett flygbuss eller tid på dygnet. Rabattkorten skulle få sänkt pris, dvs 5 kr/resa för barn, 10 kr/resa för ungdom och 15 kr/resa för vuxen. Då skulle det dessutom äntligen bli möjligt att fylla på med jämna 100-tal kronor.
Citat från: Ersa skrivet 20 mars 2010, 00:40:51 AM
Men att vägra låta de dyra busskorten, inkl månads- och årskortet gälla nattetid och istället tvinga på alla svindyra enkelbiljetter som bara kan köpas ombord med Visa-kort... det är inte alls att skapa en stor potentiell konfliktsituation för alla förare? ::) Om folk skulle få åka på sina laddade busskort skulle det inte bli ett enda bråk, och det skulle bara ta några få minuter att lasta en nattbuss jämfört med idag då det kan ta över 15 minuter för 30 personer att stiga ombord på nattbussen(!).
Dagtid går det annars jättebra att ha tre olika åldersgrupper på enkelbiljetterna. Allt för att få så billiga ombordbiljetter som möjligt för ungdomar, vilket ger en maximal pålastningstid. Visste man inte bättre skulle man kunna tro att man verkligen har ansträngt sig aktivt för att skapa en situation där ombordstigningen är långsammast i Sverige.
Om jag hade makten skulle jag direkt införa normaltaxa på alla nattbussar och flygbussen, dvs en enkelbiljett för 30 kr för alla åldrar, samt låta alla typer av busskort gälla på alla linjers avgångar oavsett flygbuss eller tid på dygnet. Rabattkorten skulle få sänkt pris, dvs 5 kr/resa för barn, 10 kr/resa för ungdom och 15 kr/resa för vuxen. Då skulle det dessutom äntligen bli möjligt att fylla på med jämna 100-tal kronor.
Har ett årskort för 700kr/månad själv, och att inte få åka nattbuss på det kortet är så dåligt. De är ganska mycket pengar man redan betalar, och då ingår inte ens nattbussen. Att inte reskassan kommit efter 1½år så förstår man inte vad dom tänker på. Tor sa att de skulle komma hösten 2008, nu när man frågar så svarar dom inte ens när/om reskassa ska komma.
Tidigare kunde man delbetala nattbussen med månadskortet och då betala halva biljetten kontant. Nu tjänar man ingenting på att vara ärad kund till länstrafiken och innehavare av månadskort. Nattaxa är helt klart ett beslut av människor som aldrig själv åker buss.
Citat från: Muk skrivet 20 mars 2010, 18:42:05 PM
Tidigare kunde man delbetala nattbussen med månadskortet och då betala halva biljetten kontant. Nu tjänar man ingenting på att vara ärad kund till länstrafiken och innehavare av månadskort. Nattaxa är helt klart ett beslut av människor som aldrig själv åker buss.
På landsortsbussarna kan man väl ännu delbetala?
Landsbygen:
"NATTAXA Är dubbelt enkelpris vuxen oavsett ålder, två avdrag på rabattkort för din ålder eller ett enkelpris vuxen mot uppvisande av giltigt Busskort, Länskort, Skolkort med utökad giltighet. Nattaxa gäller för tur som påbörjas mellan 00.00 - 04.00"
http://tabussen.nu/default.asp?ML=2895
Umeå tätort:
"Nattbussbiljett, 1 tim övergång, Nattaxa 30:-. Samma pris oavsett ålder. Period- och rabattkort gäller ej på turer som avgår efter kl 00.00"
http://tabussen.nu/default.asp?ML=8360
Är det inte så att det är ett politiskt beslut att nattbuss och flygbuss ska vara till "självkostnadspris", dvs inte subventioneras? Jag har för mig att jag har hört det. (Därmed inte sagt att jag tycker det är rätt.)
Flygbussen kostar för övrigt numera hela 40 kr erfor jag häromdagen när jag gjorde det stora misstaget att ta flygbussen hem från Alvik (bussen kom 45 minuter efter det att planet hade landat och en handfull personer hade ringt Nobina ett flertal gånger vardera...)
/Jessika
Citat från: Jessika skrivet 20 mars 2010, 23:02:59 PM
Är det inte så att det är ett politiskt beslut att nattbuss och flygbuss ska vara till "självkostnadspris", dvs inte subventioneras? Jag har för mig att jag har hört det. (Därmed inte sagt att jag tycker det är rätt.)
Flygbussen kostar för övrigt numera hela 40 kr erfor jag häromdagen när jag gjorde det stora misstaget att ta flygbussen hem från Alvik (bussen kom 45 minuter efter det att planet hade landat och en handfull personer hade ringt Nobina ett flertal gånger vardera...)
/Jessika
Stannar inte Obbolabussen i närheten? För många år sedan, typ 7år sen så åkte man till Posten Alvik med Obbolabussen, men det kanske bara går att åka flygbuss nu? Har sett att Länstrafiken ibland är väldigt sen med tidtabellen till flygbussen på deras hemsida, typ dagen efter den börjar gälla har det varit flera gånger, kanske får Nobina den sent också?
Obbolabussen går ju numera bara via Holmsund, med undantag för ett fåtal turer under rusningstrafik. Så det är flygbussen som gäller (eller taxi eller egen bil). Den icke-fungerande flygbussen i Umeå är väl det som jag stör mig på allra mest när det gäller busstrafiken i Umeå, framför allt nu sedan jag har börjat veckopendla till Uppsala. Det finns väl ett flertal trådar här på Buss Snack, här är en:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=18502.0 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=18502.0)
Och det är precis lika illa fortfarande... :P
Det är Nobina som planerar flygbusslinjen. Länstrafiken svarar överhuvudtaget inte på några frågor om flygbussen, utan hänvisar bara till Nobina. Numera finns det ingen flygbusstidtabell alls, utan man måste ringa trafikupplysningen eller leta i reseplaneraren: "Nya flygbusstider gäller från och med den 6:e februari 2010. Se resplaneraren för tider alternativt ring vår trafikupplysning 0771-100 110."
/Jessika
Citat från: Jessika skrivet 20 mars 2010, 23:36:03 PM
Obbolabussen går ju numera bara via Holmsund, med undantag för ett fåtal turer under rusningstrafik. Så det är flygbussen som gäller (eller taxi eller egen bil). Den icke-fungerande flygbussen i Umeå är väl det som jag stör mig på allra mest när det gäller busstrafiken i Umeå, framför allt nu sedan jag har börjat veckopendla till Uppsala. Det finns väl ett flertal trådar här på Buss Snack, här är en:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=18502.0 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=18502.0)
Och det är precis lika illa fortfarande... :P
Det är Nobina som planerar flygbusslinjen. Länstrafiken svarar överhuvudtaget inte på några frågor om flygbussen, utan hänvisar bara till Nobina. Numera finns det ingen flygbusstidtabell alls, utan man måste ringa trafikupplysningen eller leta i reseplaneraren: "Nya flygbusstider gäller från och med den 6:e februari 2010. Se resplaneraren för tider alternativt ring vår trafikupplysning 0771-100 110 begin_of_the_skype_highlighting 0771-100 110 end_of_the_skype_highlighting."
/Jessika
Just de ja, så är de och därför Obbolafolket inte är så glad. Men på Länstrafiken hemsida så står de ju att man skall kontakta Länstrafiken vid frågor om flygbussen. Mysko.
Linje 125 i västlig riktning Obbola-Alvik-Umeå avgår 06:15, 07:15, 08:15 och 13:00.
Linje 125 i östlig riktning Umeå-Alvik-Obbola avgår 07:45, 12:15, 15:30, 16:30 och 17:30.
Detta enbart vardagar.
http://tabussen.nu/fprw/tidtabeller/1851.pdf
Historiskt är linje 125 gamla Ultralinje 5 som Polarbuss körde Obbola-Umeå-Ersmark innan man 1989 invigde bron mellan Obbola och Holmsund. Postens diligenstrafik körde trafiken på dåvarande E79 på norra delen av älven Umeå-Holmsund.
Holmsundstrafiken är bra tråkig och snedfördelad med de allra flesta turerna på gamla E79/E12 på norra sidan älven. Det vore ju lite roligare att lägga upp trafiken på ett nytt sätt: Inför pendeltåg som avgår direkt från Holmsunds stadion in till Umeå C via Umeå Ö. De båda busslinjerna kommer från Umeå från båda sidor av älven, lämnar av alla som ska till Umeå på järnvägsstationen, låter tåget åka, och därefter kör de tillbaka till Umeå igen, men via byarna, och kanske även en Holmsundsbuss via Yttertavle en gång i timmen i båda riktningar, jämfört med dagens två turer/skoldag.
Dessutom kan man ju skapa en ringlinje så att de bussar som kör till Holmsund på norra sidan älven alltid kör på dagen E12 södra sidan på väg tillbaka till Umeå, och tvärtom. Då kan man ju bebygga båda älvstränderna, och inte bara låta allt ske på den norra, som ju dessutom redan har järnvägen.
Citat från: RoggaBoy skrivet 21 mars 2010, 00:25:19 AM
Men på Länstrafiken hemsida så står de ju att man skall kontakta Länstrafiken vid frågor om flygbussen. Mysko.
Visst, kontakta dem kan man ju alltid göra, men man ska inte räkna med något svar... ::) Jag har fortfarande inte fått något svar på mitt mail som jag skickade i torsdags trots att det var tre ytterst konkreta frågor: Varför flygbussen inte inväntade ett försenat plan i 10 min. (den ska vänta i 30 min.), varför det inte heller gick någon flygbuss i anslutning till planet som ankom efter (det ska det göra) och varför alla passagerare som stått och väntat i 45 minuter måste betala fullt pris ombord trots att resegarantin infaller efter 20 minuter. Det kan inte ta särskilt många minuter att svara på de frågorna och att dessutom skriva lite floskler om hur man ska undvika att detta upprepas i framtiden.
/Jessika
Citat från: tabussen.nuOm du missar bussen: Har vi gett dig fel avgångstid i tidtabell eller via trafikupplysningen, eller har bussen avgått för tidigt, eller om du missar en av oss utlovad anslutning, då har du rätt till taxi. Bussföretaget eller Länstrafiken ansvarar för beställningen. Och betalningen.
Vid försening: Kommer du fram mer än 20 minuter för sent, har du rätt till ersättning motsvarande bussbiljettens värde. Kontakta bussföretaget eller Länstrafiken.
Vid en dålig dag: Om du känner dig allmänt missnöjd över resan, kontakta gärna bussföretaget eller Länstrafiken så får vi se vad vi kan göra. Välkommen!
http://tabussen.nu/default.asp?ML=2906
Citat från: Jessika skrivet 24 mars 2010, 14:12:56 PM
Visst, kontakta dem kan man ju alltid göra, men man ska inte räkna med något svar... ::) Jag har fortfarande inte fått något svar på mitt mail som jag skickade i torsdags trots att det var tre ytterst konkreta frågor: Varför flygbussen inte inväntade ett försenat plan i 10 min. (den ska vänta i 30 min.), varför det inte heller gick någon flygbuss i anslutning till planet som ankom efter (det ska det göra) och varför alla passagerare som stått och väntat i 45 minuter måste betala fullt pris ombord trots att resegarantin infaller efter 20 minuter. Det kan inte ta särskilt många minuter att svara på de frågorna och att dessutom skriva lite floskler om hur man ska undvika att detta upprepas i framtiden.
/Jessika
Kan bara säga så här. Ingen svarar på mina mail sedan i höstas, men helt plötsligt så svarar Jonas och tog tag i problemen, så prova med han. Han är väldig snabb å svara å fixa. Du hittar han på hemsidan.