(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Arriva_7006_Bromaplan_2010.jpg)
Röd buss på stomlinje 177 vid Brommaplan. Majoriteten av Arriva Mälaröarnas Scania Omnilink-bussar är dock stomlinjeblå.
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Arriva_7093_Brommaplan_2010.jpg)
Arriva 7093 är f.d. Swebus 5360 och var stomlinjeblå på Swebustiden. Bussen var även stomlinjeblå i början av tiden hos Arriva.
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Arriva_7151_Brommaplan_2010.jpg)
En extratur på linje 301 (endast till Träkvista). Under eftermiddagsrusningen såg jag tre turer på linje 301E från Brommaplan.
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Nobina_0228_Brommaplan_2010.jpg)
Nylevererade Nobina 0228, tillhörandes Lunda. Vilka vagnar ingår i denna serie hos Nobina Lunda? Det lägsta numret jag har sett är 0223 och det högsta 0231.
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Busslink_4431_Grindtorp_sodra_2010.jpg)
Busslink 4431 har flyttats från Södertörn till Täby/Norrort. Här rundar bussen höghusen i Gridtorp i Täby på linje 627 på sin väg från Kista C till Arninge.
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Busslink_7407_Ropsten_2010.jpg)
Vid Ropsten dök kortvagn 7407 upp på linje 76 som annars vanligtvis trafikeras av MAN-boggiebussar.
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Busslink_5075_Ropsten_2010.jpg)
Slutligen den gamla Maxcibussen 5075 som flyttats från Söderhallen till Lidingö. Den är för övrigt Lidingös enda Scania Maxci för tillfället. Bussen verkar mest trafikera linje 73. Kanske är den huvudsakligen avsedd för denna linje precis som Lidingövagnarna 4705-06 verkar vara.
haha att man kan läsa så fel jag läste några sorgliga bilder från sl-trafiken i mars 2010
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 08 mars 2010, 18:50:15 PM
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Nobina_0228_Brommaplan_2010.jpg)
Nylevererade Nobina 0228, tillhörandes Lunda. Vilka vagnar ingår i denna serie hos Nobina Lunda? Det lägsta numret jag har sett är 0223 och det högsta 0231.
Trevligt att Säffle äntligen kommit på att man kan ha glas hela vägen ned i mittdörren. Precis som MaxCi haft sedan 1992. Nu återstår bara att se om de kan komma på samma finess i tredje dörren innan Omnilinken firar 18-årsjubileum. ;D
Trevligt!
Enligt vad jag kan erfara går 301E mot Träkvista från Brommaplan klockan 16:00, 16:10, 16:30, 16:40, 17:00, 17:10, 17:30, 17:40 och 18:00.
Jag har dock för mig att jag även har sett tidigare turer än 16:00, så kanske finns det ännu fler.
301E ska dras in till sommaren eller hösten när linje 305 börjar utgå från Brommaplan på eftermiddagen.
Trevligt!
Känns som ett besök i SL-land snart igen...
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 08 mars 2010, 18:50:15 PM
Slutligen den gamla Maxcibussen 5075 som flyttats från Söderhallen till Lidingö. Den är för övrigt Lidingös enda Scania Maxci för tillfället. Bussen verkar mest trafikera linje 73. Kanske är den huvudsakligen avsedd för denna linje precis som Lidingövagnarna 4705-06 verkar vara.
Nja, 470
4-06 är i första hand för öns egen trafik. För linje 73 disponeras H19E 6110-15.
/Ted
Citat från: the0fiskis skrivet 08 mars 2010, 19:07:16 PM
haha att man kan läsa så fel jag läste några sorgliga bilder från sl-trafiken i mars 2010
Det är lite sorgligt att 5075 är den sista Maxcin på Lidingö. :)
Citat från: Cero skrivet 08 mars 2010, 19:47:28 PM
Trevligt att Säffle äntligen kommit på att man kan ha glas hela vägen ned i mittdörren. Precis som MaxCi haft sedan 1992. Nu återstår bara att se om de kan komma på samma finess i tredje dörren innan Omnilinken firar 18-årsjubileum. ;D
Ja, detta utförande är mycket snyggt.
Citat från: Tommy E skrivet 08 mars 2010, 20:47:41 PM
Trevligt!
Enligt vad jag kan erfara går 301E mot Träkvista från Brommaplan klockan 16:00, 16:10, 16:30, 16:40, 17:00, 17:10, 17:30, 17:40 och 18:00.
Jag har dock för mig att jag även har sett tidigare turer än 16:00, så kanske finns det ännu fler.
301E ska dras in till sommaren eller hösten när linje 305 börjar utgå från Brommaplan på eftermiddagen.
Intressant! Ja,det ser kanske snyggare ut att annonsera turerna I tidtabellen som en ordinarie linje.
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 08 mars 2010, 21:38:09 PM
Trevligt!
Tack!
Citat från: Jacob med C skrivet 08 mars 2010, 22:05:29 PM
Känns som ett besök i SL-land snart igen...
Ja, det finns en hel del nytt att fotografera här.
Citat från: Ted S skrivet 08 mars 2010, 22:13:09 PM
Nja, 4704-06 är i första hand för öns egen trafik. För linje 73 disponeras H19E 6110-15.
/Ted
Tack för info. Jag glömde bort 61xx-vagnarna som är absolut vanligast på 73:an. 4704 måste ha flyttats från Söderort. Ursprungligen fick Lidingö nyleverans av 4705-06.
Lidingö blev av med alla sina MaxCi i höstas, men 5075 var på besök vid en akut bussbrist och blev väl fast sen. Gissar att den går hos oss tills pensioneringen? Tror den kom när 6110 var borta under en tid.
Citat från: Ted S skrivet 08 mars 2010, 22:13:09 PM
Nja, 4704-06 är i första hand för öns egen trafik. För linje 73 disponeras H19E 6110-15.
/Ted
Stannar 47-vagnarna sen när gasbussarna kommer, eller försvinner dom då?
Citat från: Cero skrivet 08 mars 2010, 19:47:28 PM
Trevligt att Säffle äntligen kommit på att man kan ha glas hela vägen ned i mittdörren. Precis som MaxCi haft sedan 1992. Nu återstår bara att se om de kan komma på samma finess i tredje dörren innan Omnilinken firar 18-årsjubileum. ;D
Detta är väl upp till hur beställaren specar bussen?
Citat från: buskörare skrivet 09 mars 2010, 13:37:57 PM
Lidingö blev av med alla sina MaxCi i höstas, men 5075 var på besök vid en akut bussbrist och blev väl fast sen. Gissar att den går hos oss tills pensioneringen? Tror den kom när 6110 var borta under en tid.
Tack för info. Lidingös Maxcibussar 5160-61 flyttades väl redan 2007 eller 2008 till Söderort? Slopades de kvarvarande du nämner, eller flyttades även dessa till andra trafikområden?
Citat från: buskörare skrivet 09 mars 2010, 13:40:11 PM
Stannar 47-vagnarna sen när gasbussarna kommer, eller försvinner dom då?
De lär stanna t.v.
/Ted
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 09 mars 2010, 16:20:49 PM
Tack för info. Lidingös Maxcibussar 5160-61 flyttades väl redan 2007 eller 2008 till Söderort? Slopades de kvarvarande du nämner, eller flyttades även dessa till andra trafikområden?
5160-5167 finns i Söderort.
Citat från: Ted S skrivet 08 mars 2010, 22:13:09 PM
Nja, 4704-06 är i första hand för öns egen trafik. För linje 73 disponeras H19E 6110-15.
/Ted
Möjligt nu ja, i början såg man dem jämt på 73
Citat från: Bussmicke skrivet 09 mars 2010, 20:40:45 PM
Möjligt nu ja, i början såg man dem jämt på 73
Det gör man fortfarande, 4 av 5 dagar ser jag någon/några av dem vid Karolinska sjh.
//bussjöns
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 08 mars 2010, 18:50:15 PM
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Nobina_0228_Brommaplan_2010.jpg)
Nylevererade Nobina 0228, tillhörandes Lunda. Vilka vagnar ingår i denna serie hos Nobina Lunda? Det lägsta numret jag har sett är 0223 och det högsta 0231.
Jag fångade systervagnen 0227 på bild vid Alvik idag. Rätt hundra på att den rullade på 112:an, men skyltsystemet verkade halvkajko, den skyltade bara "Ej I Trafik".
Citat från: Andreas skrivet 11 mars 2010, 23:12:44 PM
Jag fångade systervagnen 0227 på bild vid Alvik idag. Rätt hundra på att den rullade på 112:an, men skyltsystemet verkade halvkajko, den skyltade bara "Ej I Trafik".
Ja, allt fler verkar ha satts i trafik. Av samma vagntyp finns dessutom sedan tidigare 0051-0053 i Lunda.
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 12 mars 2010, 07:28:26 AM
Ja, allt fler verkar ha satts i trafik. Av samma vagntyp finns dessutom sedan tidigare 0051-0053 i Lunda.
Ja, både 0051 och 0052 har jag sett ett flertal gånger vid tidigare tillfällen. Idag fick jag även se 0053, samt att jag fick se 02XX x3 vid Alvik ett par minuter över 12 idag. Individerna som jag såg var 0224, 0226 och 0227, som jag som sagt även såg igår.
Plockar upp den här tråden för att göra en liten rättelse.
Som nämnt kommer 305 förlängas till Brommaplan, men den primära anledningen till att 301E dras in är att 302 utökas till 10-minuterstrafik.
305 har väl adrig varit inragen dit, däremot är väl antalet turer som kört hela vägen varit färre vilka nu blir fler.
Det var 305:s eftermiddagsturer det rörde sig om, och av dessa går ingen från Brommaplan i nuvarande tidtabell.
I det ursprungliga inlägget skrev jag att det var eftermiddagsturerna, och om man har läst det var det underförstått i rättelsen.
Dock borde jag kanske ha skrivit ut det ändå för att göra inlägget tydligare, men man är ju lat ;) :P