Såg detta i dag på E6 an . Vet inte vad som hänt .
(http://i531.photobucket.com/albums/dd351/fontheking4/DSC01752.jpg)
http://hd.se/lokalt/angelholm/2010/03/04/buss-lacker-diesel/
Totalt rann minst 80 liter hydraulolja ner i en dagvattenbrunn och vidare ut i Skörpabäcken.
– Slangen på bussen hade gått av och busschauffören hade oturen, eller tänkte inte så långt,
och stannade vid en dagvattenbrunn så att oljan rann ned där
...Kanske samma DAB?
kan vara arriva 6493.
80 liter hydralolja. vad för finess kräver så mycket olja?.
Drivsystemet det är ingen vanlig växellåda i dessa
Citat från: yngrot skrivet 09 mars 2010, 19:30:08 PM
Drivsystemet det är ingen vanlig växellåda i dessa
Aha. Okej :)
Citat från: BosseBuss skrivet 09 mars 2010, 18:27:05 PM
http://hd.se/lokalt/angelholm/2010/03/04/buss-lacker-diesel/
Totalt rann minst 80 liter hydraulolja ner i en dagvattenbrunn och vidare ut i Skörpabäcken.
– Slangen på bussen hade gått av och busschauffören hade oturen, eller tänkte inte så långt,
och stannade vid en dagvattenbrunn så att oljan rann ned där
...Kanske samma DAB?
Ojdå, någon som glömde hjärnan hemma den dagen :-X
Dom där ställde till det ordentligt i Örebro när vi hade sånna samt även i Arboga. Vet inte vilken sorts olja det var, men den är som gjord för att släppa ut allt vi läckage. Vilket hände ofta, ofta.
Citat från: buskörare skrivet 10 mars 2010, 13:13:31 PM
Dom där ställde till det ordentligt i Örebro när vi hade sånna samt även i Arboga. Vet inte vilken sorts olja det var, men den är som gjord för att släppa ut allt vi läckage. Vilket hände ofta, ofta.
Det har funnits i flera städer i Skåne. Det är bara Ängelholm möjligtvis även finns någon även i Eslöv och Ystad. Däremot så har Helsingborg, Landskrona, Hässleholm, Trelleborg blivit av med sina.
Dessa DAB 11-0860 hade från början något slag av hydrostatisk drift med hydraulmotorer i drivhjulen. Jag vill minnas att arrangemanget krävde ca 20 hydraulslanger. Sannolikheten för hydrauloljeläckage var alltså hög! Därför kom så småningom en vidreutvecklad version med vanlig bakaxel med differential och en enda hydraulmotor som drev pinjongen via en vanlig automatlåda. Därmed fick man ned slangantalet till ca 7-8. Bussen på bilden är av den senare versionen. Härmed sjönk sannolikheten för hydrauloljeläckage, men när det väl inträffade så rann det ut nästan lika mycket olja som tidigare. Inte så konstigt att busstypen försvann.