En bild från Peter Ödén.
(http://www.kentskoog.com/bilder/Folder%2006/GDG%20(O2791).jpg)
Tyvärr blev inte inv.nr. noterat.
Hej
Tack för en fin bild. Jag säger bara mera GDG.
Vilken var första veckoslutslinjen?
Jag vet kördes till var det till Göteborg från Uppsala, men det kanske var senare på SJ tiden?
mvh Stefan P
Trevligt,måste vara någon ur 22xx serien
Citat från: j-a skrivet 07 mars 2010, 16:59:55 PM
Trevligt,måste vara någon ur 22xx serien
Tack för underbara bildokument du ger oss Peter, även du Kent ska ha tack som lägger ut bildskatten
Samtliga 22-vagnar som kom som expressare fick S-nr. 2230 som var en beställningsvagn fick reg.nr O 169/EHM 149
Men 2230 kan det väl inte vara,den hade väl ac och den här ser ut som den skulle vara längre också ,Någon 23 vagn kan det ju inte heller vara eftersom den här har toa
Citat från: j-a skrivet 07 mars 2010, 20:30:14 PM
Men 2230 kan det väl inte vara,den hade väl ac och den här ser ut som den skulle vara längre också ,Någon 23 vagn kan det ju inte heller vara eftersom den här har toa
Nej det är ingen 23-vagn eller 2230, för övrigt så var det bara 2327 som var utan toa, bussen på bilden har inte fått sin reg.plåt än den är forfarande rödskyltad
Det finns ju en oidentifierad Vanhool i GDG boken också, är det samma buss kanske ?
Hej
Bussen i boken (Götaplatsen 1972) har inget skyltskåp under vindrutan så jag tror inte det är samma. Men, det verkar som man kunde både ha och inte ha skyltskåp där. Kan det vara så att detta är en enhet som kan vara monterad eller inte. Om det inte sitter där finns en täcklucka istället. Jag har konstaterat att 2225, 2226, 2227, 2229 och 2325 har haft detta skåp. Hur 2228 hade det vet jag inte. 2230 såldes ju sedan till någon och då fanns där inget skyltskåp.
Ingen av de jag sett med skyltskåp har de lyktor som finns på vår ursprungsbild. Det verkar som man har ändrat en del, dubbla fyrkantiga strålkastare till ett arrangemang med enkla lyktor på varje sida.
Det finns lite att fundera över. Jag har ingen klar kandidat. Jag tror att man labbat lite med skyltskåp och lyktor under åren.
Om bilden är tagen 1972 och bussen har provnummer styrker väl det att det bör vara en 22xx-vagn, kan man ju tycka.
Hälsningar
Sven
Bussen på Götaplatsen är 2429 HFF 159,att det är en 24 vagn syns ju på att den har blå klädsel och saknar bakdörr
Citat från: j-a skrivet 09 mars 2010, 19:08:37 PM
Bussen på Götaplatsen är 2429 HFF 159,att det är en 24 vagn syns ju på att den har blå klädsel och saknar bakdörr
För undvikande av missförstånd så skall påpekas att 2425 och 2426 har bakdörr och 2427-2429 saknar bakdörr.
Sedan har jag jämfört bilden med en bild av vH från SJ. Bussen van Hool med röd interimsskylt verkar vara utförd 2,4+6,5+3,8 =12,7m längd.
Så skall vi se 2125 och 2126 var väl inte utförd med 6,5 m hjulbas? Jag sitter och funderar. Det är Peter Öden som tagit fotot. Således inte någon reklamfotograf. Men frånvaro av identitet på bussen kan tyda på att den inte är någon GDG buss utan en lånebuss. Av bussarna 2225-2229 (5 st) kan någon ha varit lånad till GDG innan den övertogs på riktigt? Jag vet inte men vissa funderingar om att bussen togs i trafik till juni 72 verkar vara trolig. Bussen är alltså i det skick som den urspungligen hade. Alltså om bilden inte är retuscherad så bör det vara en GDG buss ur serien 2225-2229.
Sedan kanske Sven W vill utveckla det här med skyltskåp.
Jag tror helt visst att det är en buss ur serien 2225-2229, vilka levererades samtidigt från van Hool i maj 1972 som expressbussar. De såg likadana ut, dvs även 2228 hade skyltskåp under vindrutan, även om den hade dörrar 1-0-0 mot de andra som hade 1-0-1.
Citat från: Stefan P skrivet 07 mars 2010, 15:31:20 PM
Hej
Tack för en fin bild. Jag säger bara mera GDG.
Vilken var första veckoslutslinjen?
Jag vet kördes till var det till Göteborg från Uppsala, men det kanske var senare på SJ tiden?
mvh Stefan P
Kan Du utveckla frågan. Vad menar Du med första veckoslutslinjen ? GDG körde inga veckoslutslinjer. Göteborg-Jönköping- Stockholm och Göteborg-Örebro-Stockholm har i några fall fortsatt till Uppsala. Speciella veckoslutsbussar inrättades i mitten av 60 talet. Med beställningstillstånd kördes bussturer som privata förmedlare hyrde in. I Göteborg var den en person som troligen var handlare urspunglingen vid namn Fritzhagen som hyrde in bussar från olika privata företag. En som körde för honom i slutet av 60 talet berättade att de på måndag och tisdag efter en helg fick pengarna det kostade att köra. I början av 70 talet skärptes regelverket och detta inte minst för att bussföretagen skulle överleva. Tillståndsmässigt ändrades så att det som inte var beställningstrafik med en viss definition kom att utgöra linjetrafik. Dessutom tillkom turisttrafik som enskild grupp. Här (cirka 1972-73) blev veckoslutstrafiken alltså linjetrafik. Sedan blev det en utveckling av verksamheten. Samtidigt så försämrades ekonomin i samhället och det blev dyrare att köra buss men också dyrare att leva. Denna kombination gjorde att trafiken minskade och fler stannade hemma. Ett litet antal företag bildade samverkansbolaget Svenska Bussamtrafiken AB. Några företag körde speciella linjer. Således kom linjen Göteborg-Stockholm (både Örebro och Jönköping) att köras av Gunnarsson,Skene och Julitatrafiken. Någon enstaka period byttes förare på vägen,annars var det vanligt att förarna hängde med ända till slutstationen. "Han" som körde bussen kunde vara jordbrukare i vanliga fall och klarade av både busskörninbg och gården. Linjen Göteborg-Malmö kördes av Gunnarsson,Skene och Margretetorpsbussarna. Det senare ersattes senare med Perstorps Resetjänst,med sina,en i taget,ledbuss av typ Neoplan.
En inte fullt komplett skildring av SSn
Citat från: Mats Karlsson skrivet 09 mars 2010, 20:53:54 PM
Jag tror helt visst att det är en buss ur serien 2225-2229, vilka levererades samtidigt från van Hool i maj 1972 som expressbussar. De såg likadana ut, dvs även 2228 hade skyltskåp under vindrutan, även om den hade dörrar 1-0-0 mot de andra som hade 1-0-1.
2228 hade bakdörr
ulf
Hej
Varför skriver alla om serien 2225-2229? Hörde inte 2230 också dit?
Visst är det väl ett skyltskåp som sitter under vindrutan? Här står det Göteborg men jag har även sett andra destinationer på bussar med sådan här skyltning: Ludvika, Borlänge, Stockholm (2325 som v-slutsbuss i Karlstad 1983) och Beställning.
Vid mina observationer av bussarna 2225-2230 (utom 2228) har ingen haft det arrangemang av strålkastare (2+2 fyrkantiga) som vår efterfrågade buss har. De har istället haft 1+1 runda. GDG älskade ju att modifiera fronterna på sina bussar så man kanske har ändrat det här också.
Hälsningar
Sven
Citat från: Sven W skrivet 09 mars 2010, 22:59:37 PM
Hej
Varför skriver alla om serien 2225-2229? Hörde inte 2230 också dit?
Visst är det väl ett skyltskåp som sitter under vindrutan? Här står det Göteborg men jag har även sett andra destinationer på bussar med sådan här skyltning: Ludvika, Borlänge, Stockholm (2325 som v-slutsbuss i Karlstad 1983) och Beställning.
Vid mina observationer av bussarna 2225-2230 (utom 2228) har ingen haft det arrangemang av strålkastare (2+2 fyrkantiga) som vår efterfrågade buss har. De har istället haft 1+1 runda. GDG älskade ju att modifiera fronterna på sina bussar så man kanske har ändrat det här också.
Hälsningar
Sven
2230 tillhörde som sagts tidigare inte expressbusserien.(12 m turistbuss med Sytrak AC).
Strålkastarna var sådana vid leveransen.Möjligen hade några tillkommit (de längst ned).
-----------------------------------------------------------------------------------------
Om det är någon läsare som har foto på andra bussar som gick som express en tid så vill vi gärna se dessa foto.
Nr exempel:1032;2232(fd Ljung);2529(Götene);2231,2328,2528 (3 st fd LGV )2215(Insjön). Även beställningsbussar 2115;2116;1317;linje 1315-1316;1515-1519:.
Fanns det inte en 2233 också ?
Jo, 2233 var inköpt från Larvs Busstrafik.
Citat från: Ulf Fernestad skrivet 09 mars 2010, 21:12:22 PM
2228 hade bakdörr
ulf
Då kanske GDG tog bort den? När 2228 var i Karlskoga hade den ingen bakdörr och strålkastarna var dessutom utbytta mot runda.
Citat från: Mats Karlsson skrivet 10 mars 2010, 19:57:54 PM
Då kanske GDG tog bort den? När 2228 var i Karlskoga hade den ingen bakdörr och strålkastarna var dessutom utbytta mot runda.
Utan att låta elak, men du kan inte tänka dej att det var 2428 som var där och inte 2228
Båda två fanns där ett tag. Jag har en bild där 2428 och 2228 står intill varandra. 2428 skymmer bakändan på 2228 så jag kan inte se om 2228 har bakdörr eller inte. Mina anteckningar från denna tid säger dock att 2228 hade dörrar 1-0-0. Mer än så vet jag inte.
Det kan vara felanteckning,men det kan också vara så att 2228 blivit reparerad.(2427-2429 har alltså 1-0-0)
Vilken express var det som välte en gång i Göta älvdalen ca 1974?. Jag säger inte att det var 2228,även om den kan komma ifråga. Däremot tyder det på att fler än en buss blivit påkörd baktill.
2233 var ett nummer som ibland kan skrivas (2233),alltså. Så skrev vissa personer när man antecknade lok förr i tiden. Alltså då ett fordon fick ett nummer i en förteckning men själva uppmärkningen på fordonet inte var gjord. Larvs Busstrafik hade alltså en CF110L/SKV som jag inte tror kom med till GDG. En annan som kom med till GDG var 2930 som var 12 m vagn och som blev ommålad och gick några år som expressbuss. Van Hool 300 Jumbo,12 m med AC. Den fick toan bortmonterad sägs det och dessutom emigrerade bussen i samband med Swebus omplaceingar. Den hamnade i Luleå av alla ställen. Foton på de tre Larvs bussarna är också välkomna. Jag skulle också fråga vem som kör skolbuss i Vedum numera. Jag tyckte att det var någon helt annan är Varaföretaget Ek och Hagelqvist är ju numera i Vårgårda och Fristad (där en H märkt buss brukar stå).
2225 EOP 001 Volvo Vanhool Exp
2226 EOR 031 Volvo Vanhool Exp
2227 EOP 041 Volvo Vanhool Exp
2228 EOO 031 Volvo Vanhool Exp
2229 EOR 021 Volvo Vanhool Exp
2230 EHM 149 Volvo Vanhool Best
2231 FCD 902 Volvo Autokori
2232 FKJ 887 Volvo Ikarus
2233 EON 041 Volvo Vanhool
Har foto på 2930 KKG 878 i GDG lack men den har då ingen tak Ac ??
Det fanns en anteckning om att den skulle ha AC. Kanske var denna anteckning fel eller så var den borttagen.
I varje fall finns det ett fåtal GDG bussar som inte funnits med på foto har. Alltså 1032,2232 fdLjung senare expressbuss i Alingsås(förstärkning fredag och söndagar); 2529 (fd Götene tjänstgjort i både grön färg såväl som GDG färg); de fd Autokory LGV (plac i Lidköping eller Vänersborg.
Det skall påpekas här att 2230 fick sin AC borttagen då den var i Alingsås.Den ersatte där en av ovan. 2230 har jag sett ommålad och såld,men kommer inte ihåg vart. Alingsås hade också fått någon av vH 12 från 76 eller 77 liksom även Vänersborg haft någon sådan. Ev av de fd Götebprgs vH12m har jag sett vid ombyggnaden av Göteborgs central. Då stod den på fd bussplanen och tillhörde då någon av tillverkarna/hantverkarna disponerade denna.
Tack j-å för foton!!
Hej
2230 har jag fångat i Kungälv 10 jul 1987. Den var märkt med TIFFANY med halvstora bokstäver i fronten och stora bokstäver över de 4 sista fönstren på sidorna. Orkesterbuss?
/Sven
Hej
Ja där ser man vad mycket man vet, det fanns på SJ tiden i Uppsala två bussar som gick på veckoslutstrafik 3163 och 3164 och började i Uppsala?
Jag trodde att veckoslutstrafiken var så gammal att den fanns på GDG tiden, men där hade jag fel.
Är Swebus linjenät uppbyggt efter gamla veckoslutslinjer eller har jag fel?
mvh Stefan P
Citat från: Stefan P skrivet 13 mars 2010, 10:27:27 AM
Hej
Ja där ser man vad mycket man vet, det fanns på SJ tiden i Uppsala två bussar som gick på veckoslutstrafik 3163 och 3164 och började i Uppsala?
Jag trodde att veckoslutstrafiken var så gammal att den fanns på GDG tiden, men där hade jag fel.
Är Swebus linjenät uppbyggt efter gamla veckoslutslinjer eller har jag fel?
mvh Stefan P
Du bör nog läsa det jag skrivit tidigare en gång till. Jag skrev att
speciell veckoslutstrafik tillkom på 60 talet.
Veckoslutstrfiken,den som kallades så alltså privat och SJ, är alltså från 60 talet och jag beskrev kortfattat hur trafiken gick till. Kanske det var alldeles för kortfattat.
Vad gällde GDG så körde de enbart veckoslutstrafik Arvika-Stockholm åt SJ. Sedan om vi utgår från Uppsala så fanns det anslutningstrafik till Stockholm men också veckoslutstrafik på många sätt. Så många att dåv statsrådet Norling ville skapa regelverk.
Sedan fanns det veckoslutstrafik av vanlig typ tidigare men det är väl inte det Du menar. Kyrkturer och sommarstugeturer i Bohuslän och på västkusten. Det fanns veckoslutståg också,t ex lokomotortåg på söndagar Axelfors-Borås.
Alltså: 1)segmentering av kunder )2 vilken dag man kör,fredag och söndag eller före juli 1968 lördag och söndag.3) billigare priser än taxa A( SJ tåg) och Y (SJ Buss). Veckoslutstrafik blir det om alla tre kriterierna är uppfyllda.