Bilden har jag fått av Monita, som bett mig lägga ut den. Den föreställer alltså första bygget i lättmetall från Höglunds i Säffle (dagens Säffle Karosseri) och fick nummer 1283 hos Statens Järnvägar. I många år stod den här bussen i ett garage i Sollebrunn innan en förening i Uddevalla tog hand om den. Bussen rullar alltså fortfarande och har i dag regnummer MXF427. Volvo B513 från 1948. Som framgår av bilden är den i gott skick.
Bilden är tagen sommaren 2009 vid Årjängs marten. Marten är ett dialektalt ord för marknad.
(http://www.savenfjord.nu/sj_1283.JPG)
Lokal stavning: Mârten
På vissa orter är detta årets höjpunkt, liksom älgjakt. Året delas in före eller efter.
Citat från: Clabbe skrivet 07 mars 2010, 14:19:22 PM
Lokal stavning: Mârten
På vissa orter är detta årets höjpunkt, liksom älgjakt. Året delas in före eller efter.
Jo, så är det i vissa orter utanför Borås också. Skållareds marten t ex.
A-et i marten skall uttalas som a i dag och inte som i natt och det är väl det man vill markera med stavningen med cirkumflex.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 mars 2010, 14:14:04 PM
Bilden har jag fått av Monita, som bett mig lägga ut den. Den föreställer alltså första bygget i lättmetall från Höglunds i Säffle (dagens Säffle Karosseri) och fick nummer 1283 hos Statens Järnvägar. I många år stod den här bussen i ett garage i Sollebrunn innan en förening i Uddevalla tog hand om den. Bussen rullar alltså fortfarande och har i dag regnummer MXF427. Volvo B513 från 1948. Som framgår av bilden är den i gott skick.
****
Tack för den bilden!
Intressant :)
HJP
I GDG-boken finns en bild av en liknande buss som också anges vara den första i lättmetall. Byggdes det två nästan likadana bussar samtidigt?? Detta utförande blev ju sedan aldrig standard vad jag förstår.
Mvh Jan G
Citat från: bilomnibussen skrivet 15 mars 2010, 20:12:06 PM
I GDG-boken finns en bild av en liknande buss som också anges vara den första i lättmetall. Byggdes det två nästan likadana bussar samtidigt?? Detta utförande blev ju sedan aldrig standard vad jag förstår.
Mvh Jan G
Ja, det ska ha byggts två stycken av denna prototypmodell, en till SJ och en till GDG. Karossnumren får väl avgöra vilken av de båda som är den första...