Läste den här tråden (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=31832.0) och fick en idé. Skrev den först som ett svar i tråden, men jag tänkte publicera min idé i ny tråd istället. Vad säger ni?
Citat från: Ersa skrivet 27 januari 2010, 11:34:51 AM
Påminner mycket om den gamla Scanian som Vägverket hade som informationsbuss för Södra länken. Den såldes senare ut och hamnade i Rimbo. Vem vill vara beredd på att köpa lös denna när det är dags? :)
Att köpa loss så här pass nya bussar är, enligt vad jag hört, rätt dyrt. Man borde kanske bilda en förening för alla som vill bevara nyare bussar? Alltså från slutet av 1980-talet och bussar från 1990-talet? 2000-talet bör väl snart även det läggas till listan?
De här bussarna säljs ju hastigt utomlands och jag vet inte hur intresserade SvOf är att plocka upp nyare bussar. Vi har ju unikumen BL 150-154 samt BL 200-207, till exempel. Carrus Regioner fanns ju bara i Borås.
Två bussar jag önskar att jag haft råd att köpa samt plats att husa är LWM 969 och TFN 115, men de är borta nu.
Det är väl mer tur att vi lyckats behålla en hel del CR 76:or? men hur många CR 111 finns det? Hur många CR och sedermera CN 112 finns? Eller tidigare CN 113?
Om några år svär vi kanske över att ingen bevarat några Säffle 2000. "Det är väl inget att ha så nya bussar?" säger vi kanske nu, men tänk om 15-20 år.
Jag tycker, till exempel, att det är synd att ingen av Malmö Lokaltrafiks Volvobussar med Aabenraakaross bevarades. Spårvägssällskapet lyckades rädda LNT 789 och det är bra. Aabenraa-Scanior fanns väl bara i Malmö?
Bara en tanke. Ni får tycka vad ni vill, men jag bara kom att tänka på det.
Nog är det många som tänkt samma tanke tidigare, att bevara bussar som just nu fasas ut från bussbolagen (med undantag av Volvo B7LA då kanske) ;) Tyvärr är det en ekonomisk fråga. Det begränsade antalet föreningar har ju sina bevarade bussar allt från 20-talet och fram till 70-tal, men samma antal eldsjälar. Att då utöka vagnparken med 80- och 90-talsbussar är en bra tanke, men blir tyvärr väldigt dyrt för de små föreningarna.
Bara att ha en enda buss yngre än 30 år i drift kan ju kosta uppåt 21 300 kr/år enbart i skatt om det är en ledvagn med dieselmotor, medan en etanolbuss bara kostar 783 kr/år. Då kostar dock etanolbussen mer än dubbelt så mycket i drift istället pga högre drivmedels- och servicekostnader.
Sen är det ju även så att ju nyare bussarna blir, desto mer teknik finns det under skalet. Detta leder till att de äldre vagnarna alltid kommer att vara billigare att köra än det tidiga 2000-talets vagnar, oavsett vad skatten och drivmedlet ligger på för nivåer. Ungefär som att det snart verkar finnas fler Volvo Amazoner och Saab V4:or på vägarna än vad det finns moderna Ford Escorter. Jag skulle tippa på att dieselversioner av Scania CN113, MaxCi och en Säffle 2000-kortvagn är intressanta att bevara, men därefter lär OmniCityn och B7LA knappast vara något som SvOF och SSS lär prioritera ens om 10-20 år.
Jag minns ju hur det lät när några skruvar från dieselpumpen på Jämtlandsbuss 240 (Scania CR112 av 1983 års modell) lossnade i Nynäshamn för några år sedan. Åsikter som: "Så blir det på bussar som är för nya" kunde då höras från den tekniska avdelningen. ;)
Jag håller med Ersa om att det förvisso kan vara intressant att bevara en del bussar från 90-talet, men det skulle kräva mer specialkunskap än tidigare då det som sagt blit mer teknik under skalet ju nyare bussen är.
De sista Säfflebussarna i 2000-serien behövde man ju nästan vara dataingenjör för att felsöka, frågan är om det finns intresse och framförallt tillräcklig kunskap hos de ideella föreningarna för att hålla på med detta.
Som Ersa säger kommer ju nästa problem med skatten på dessa fordon som för en ideell förening lätt blir astronomisk, detta kan man ju bara till viss del undkomma genom att ställa av fordonet när det inte används.
Jag ser också gärna att någon bevarar en MaxCi och en Säffle 2000 av något slag för eftervärlden, men kostnaderna för detta blir så stor att det blir svårt om man inte har väldigt gott om pengar...
Om bussen står avställd i 10-15år i väntan på att bli veteran är frågan om den överhuvudtaget går att återuppliva utan omfattande insatser...
//Fredrik
Hej
Intressant diskussion.
Tyvärr är det som ni själva skriver, modernare bussar är komplexare och innehåller mycket elektronik som kommer att vara mycket svår att hitta (fungerande) om, säg 20 år. Jag jobbar själv inom elektronikindustrin, och jag vet hur knepigt det kan vara att hitta ersättningskomponenter till grejer som inte ens är äldre än 10 år ibland.
SvOf har ett antal bussar från 80-talet, och i slutet av detta årtionde har vi valt att sätta stopp. En stor anledning är att en modern buss som är yngre än 30 år är mycket dyr i skatt och försäkring, det är dessutom omöjligt att hyra ut den på abonnemang där en veteranbuss önskas, då folk tycker den är alldeles för "ny". Den måste alltså stå och "mogna" i många år, vilket gör att mycket, inte bara elektroniken, förstörs av tidens tand. Enda chansen är att man hittar en regelbunden körning som kan hålla bussen rullande, och då rör vi oss i allmänhet utanför "veteranbranschen". SvOf:s H3:a kan rulla någorlunda på det viset.
Vad gäller låggolvs stadsbussar och liknade får man hoppas att t ex Spårvägsmuseet och tillverkarna sparar några exemplar för framtiden. Samt då ev entusiaster som privat bevarar sina favoriter, det finns ju minst ett par herrar här på Forumet som tagit sig an några 80-talare.
Anledningen till att jag tänkte på idén var just det som ni skriver. Jag har haft lite insyn i bussbevarandeideologin tack vare kontakter och har förstått att även gamla bussar är dyra att inneha. Att bevara nyare bussar är ekonomiskt ohållbart för gemene man, men i en förening kan man få in mer ekonomi samt en större bredd av fordonstekniskt kunnande.
Bussar fasas väl dessutom ut snabbare idag än förr? Sju år är väl genomsnittet på en buss ålder i svensk trafik. De sista CR 110:rna fasades väl ut i mitten av 1980-talet? och då var ju dessa runt 20 år gamla.
Folk i allmänhet har, som Björn Forslund nämner, ett allmänintresse för en buss om den rullar som veteranbuss. Ögonen har öppnats nu för CR 76/110 och CR 111 för att nämna exempel. De föreföll väl ganska ointressanta för 15 år sedan?
För att ta Malmö Spårvägssällskap som exempel ur mitt eget perspektiv så är det bara ML103 och ML201 i deras flotta jag finner intressanta. De andra bussarna är för gamla för att intressera mig då jag inte kan relatera till dem ur ett nostalgiskt upplevelseperspektiv.
Sen kan jag härleda till denna tråden (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=31983.0). Säffle 2000 har varit en del av min och många andras ungdom här av dem som är födda på 70- och 80-talet. De första bussarna i serien kom väl 1991? och sedan har det fortlöpt i tio år tills 8500 kom, men vid det här bussbytet som utfördes vid fototillfället kom jag till att tänka på att nu är det snart slut med att åka Säffle 2000.
Veolia har fortfarande sina skånska 2172-2183 i trafik och det rullar ett fåtal låggolvs-2000 i Göteborg. Säkert på fler ställen, men de börjar försvinna nu och ur BL:s serie från 1995 ("old look") är väl de enda kvar? Inte ens de finns väl längre nu? Vet inte hur det har gått med dem.
Jag hade säkert blivit helt lyrisk idag om jag fått åka i en CR 112:a igen. Jag hatade busstypen då den kom för den var så ful och fyrkantig och ansåg att den estetiskt långt ifrån var en värdig ersättare till CR 76:an, men att få uppleva den idag hade varit jättekul. Vet att SvOf har en.
Besökte "Gamla 45:an" i Borås i somras när de ställde upp sin veteranbuss på Stora Torget och tänkte även då på det jag ovan skrivit när äldre människor kom upp och sa att de tyckte det var roligt att få uppleva denna nostalgitripp från ungdomen igen. Vad ska 90-talisterna säga om 50 år?
Tänk när jag själv är 65-70 år gammal och får kliva in i en Säffle 2000. "Åh, det här är minnen från ungdomen!" Jag vet bara vilken nostalgikick det var att få uppleva MaxCi igen när jag kom till Borås. De var ju sedan länge försvunna i Skåne. Jag tyckte som Bussmicke då. Att de var fula som stryk och långt ifrån en värdig ersättare till den högbyggda CN 113, men att få uppleva MaxCi igen i 2006 var riktigt nostalgiskt.
Ja, nu har jag svävat ut i en massa ordbajseri här utan sammanhang egentligen, men jag vill avsluta mitt inlägg med att spekulera i om bussar får ett minnesvärde i framtiden. I och med att de byts ut så ofta och får så kort livstid inom svensk kollektivtrafik så undrar jag om man hinner fastna för en bussmodell i framtiden.
Du kan ju engagerade i den danska bussbevarings gruppen. De har lyckats samla på sig en rätt stor vagnpark med olika bussar från 80 och 90-talet
http://busbevarelse.dk/ (http://busbevarelse.dk/)
Citat från: Svemicke skrivet 07 mars 2010, 13:11:25 PM
Besökte "Gamla 45:an" i Borås i somras när de ställde upp sin veteranbuss på Stora Torget och tänkte även då på det jag ovan skrivit när äldre människor kom upp och sa att de tyckte det var roligt att få uppleva denna nostalgitripp från ungdomen igen. Vad ska 90-talisterna säga om 50 år?
Den vanligaste repliken bland dem som är 40+ och som tittar in i gamla 45-an är "just en sådan åkte jag i till skolan". När man då förklarar att bussen är från 1945 och modellen ställdes av allra senast 1967 så ser de lite förvånade ut: "men det var i alla fall en likadan". Till sist framkommer det att det är färgen på stolstyget de känner igen. Så kanske man skulle få samma effekt om man utrustade en ny 8500 med soffor i gammal SJ-design. :D
Sedan har vi ju den gamla historien från Framtidstrafikens invigning i Borås i augusti 2004. Sida vid sida stod en av de då nya MAN-boggierna och den gamla 45-an. En gammal dam tittar in och säger:
- Är det här den nya bussen som de skrivit så mycket om?
- Nej, det är den som står bredvid.
- Den?!? Den ser ju ut som bussarna gjorde förut.
Det bedömdes som rätt lönlöst att börja prata om bioagasmotor, boggi och låggolv och att det är mer än färgen som skiljer olika bussmodeller åt.
Det finns många aspekter på bussbevarande. Men det måste finnas folk som jobbar med grejerna också. SvOf har CR111, CR112 samt B10M. Det behövs folk som vill bry sig om de vagnarna. Vi kan inte skaffa fler bussar när så få vill jobba med dem, det är den tråkiga sanningen. Antalet bevaransvärda objekt är mycket större än de som vill jobba praktiskt med dem. Tyvärr är det en sanning som gäller alla föreningar inom veteranhobbyn.
De äldre bussarna med bladfjädring och manuella lådor är betydligt enklare att underhålla och robustare, därför är det lättare att bevara dem än modernare vagnar.
Det är kul med folk som känner igen "sina" gamla bussar. BSBV 28 fick en massa uppmärksamhet när den stod parkerad på västra Södermalm i trekvart under min senaste rastning (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=27612.0) av den i augusti. En kvinna uppvuxen i Björknäs var tvungen att ta en titt inuti den och hon hade full koll på BSBV:s historia med Wallenbergare och allt. Oj vad glad hon blev över att höra att det även fanns fler gula bussar samt ett släp. :) Ett annat par ville ha SvOFs hemsideadress för eventuella framtida beställningar. Så att köra runt rätt lackerade bussar nära sina ursprungliga områden verkar kunna locka folk.
Citat från: CD skrivet 07 mars 2010, 14:15:42 PM
Du kan ju engagerade i den danska bussbevarings gruppen. De har lyckats samla på sig en rätt stor vagnpark med olika bussar från 80 och 90-talet
http://busbevarelse.dk/ (http://busbevarelse.dk/)
Tack för tipset! Intressant sida.
Kul att Du hittat loggan för gamla Malmöhus länstrafik anno 1989!
Citat från: Björn Forslund skrivet 07 mars 2010, 18:47:40 PM
Det finns många aspekter på bussbevarande. Men det måste finnas folk som jobbar med grejerna också. SvOf har CR111, CR112 samt B10M. Det behövs folk som vill bry sig om de vagnarna. Vi kan inte skaffa fler bussar när så få vill jobba med dem, det är den tråkiga sanningen. Antalet bevaransvärda objekt är mycket större än de som vill jobba praktiskt med dem. Tyvärr är det en sanning som gäller alla föreningar inom veteranhobbyn.
De äldre bussarna med bladfjädring och manuella lådor är betydligt enklare att underhålla och robustare, därför är det lättare att bevara dem än modernare vagnar.
Så den underhållande entusiasmen i föreningen tryter? Alltid trist när det blir så.
Citat från: Svemicke skrivet 08 mars 2010, 00:18:02 AM
Så den underhållande entusiasmen i föreningen tryter? Alltid trist när det blir så.
Antalet medlemmar lär vara rätt konstant, men det innebär ju att man inte kan utöka bussflottan något vidare. För att skaffa fler bussar med tiden, måste även antalet engagerade medlemmar öka i samma takt... eller dubbelt så mycket.
Citat från: Ersa skrivet 08 mars 2010, 00:26:45 AM
Antalet medlemmar lär vara rätt konstant, men det innebär ju att man inte kan utöka bussflottan något vidare. För att skaffa fler bussar med tiden, måste även antalet engagerade medlemmar öka i samma takt... eller dubbelt så mycket.
Och då måste en plan tas fram för hur detta kan åstadkommas.
Citat från: Svemicke skrivet 08 mars 2010, 01:17:49 AM
Och då måste en plan tas fram för hur detta kan åstadkommas.
Ja, har du något förslag om hur man ska gå tillväga för att öka antalet aktiva medlemmar vore det ju intressant.
Vi har funnit det enklare att köra in pengar på abonnemang och andra större uppdrag. Sedan lämnar vi in bussarna på verkstad när det gäller större åtgärder.
Förr i tiden kunde det hända att rena renoveringsobjekt anförskaffades, men det aktar vi oss för nu. Grejerna måste vara i så pass bra skick att de går att använda utan större kostnader. Då ska man veta att t ex ett motorbyte på en mittmotorvolvo går löst på 40 tusen i jobb + kostnader för utbytesmotor. Bromsrenovering framaxel går på 30 tusen. Minst, och då har vi fått ett bra pris...samma summor talar vi om när det gäller renovering av spindlarna på B10M.
Vi har som sagt ett gäng 80-talsbussar. Välkomna att hjälpa till att hålla dem i skick! T ex CR111:an skulle vi ha jobb åt i sommar, och även CR112 skulle kunna göra nytta om några engagerade sig lite.
Citat från: Björn Forslund skrivet 08 mars 2010, 08:59:00 AM
Ja, har du något förslag om hur man ska gå tillväga för att öka antalet aktiva medlemmar vore det ju intressant.
Vi har funnit det enklare att köra in pengar på abonnemang och andra större uppdrag. Sedan lämnar vi in bussarna på verkstad när det gäller större åtgärder.
Förr i tiden kunde det hända att rena renoveringsobjekt anförskaffades, men det aktar vi oss för nu. Grejerna måste vara i så pass bra skick att de går att använda utan större kostnader. Då ska man veta att t ex ett motorbyte på en mittmotorvolvo går löst på 40 tusen i jobb + kostnader för utbytesmotor. Bromsrenovering framaxel går på 30 tusen. Minst, och då har vi fått ett bra pris...samma summor talar vi om när det gäller renovering av spindlarna på B10M.
Vi har som sagt ett gäng 80-talsbussar. Välkomna att hjälpa till att hålla dem i skick! T ex CR111:an skulle vi ha jobb åt i sommar, och även CR112 skulle kunna göra nytta om några engagerade sig lite.
Med tio års erfarenhet av föreningslivet kan jag direkt säga att något förslag har jag i dagsläget inte. Många medlemmar i föreningar har föreningens syfte som gemensamt intresse, men när det gäller att göra de tråkiga bitarna så aktar sig folk gärna. Arbetet är trots allt gratis och således ej bindande. Vi är väl alla här bekanta med det bittra citatet "jo men de kommer bara när det är roligt"?
Jag har varit ordförande i en musikförening, varit aktiv i närradio i sju år, varit både valberedare och styrelseersättare i en ideell caféförening samt varit engagerad i Hyresgästföreningen och jag har stött på det fenomenet ofta. Och man kan ju inte tvinga folk heller.
Jag hade själv gärna gått med i SvOf, och tänker göra så med, men just nu har jag begränsat med ekonomiskt utrymme och prioriterar andra ekonomiska företeelser mer i dagsläget. Dock kan jag inte bistå med någon verkstadsrelaterad kompetens för den är enormt bristande hos undertecknad.
Det är mycket sällan som enbart medlemsavgifter täcker alla föreningens kostnader utan man måste ha en verksamhet som drar in pengar. Just som Du nämner med AB-turer och liknande.
Jag fick reda på att BL 210 är till salu på Kvarndammen. De bussarna (utom 209) är i väldigt bra skick för de har inte rullat så mycket och dessutom har förarna i Skene varit väldigt rädda om dem så där är nog bussar i Säffle 2000-serien som inte innebär allt för stora kostnader. Bara ett tips.
Var exakt befinner dessa bussar sig som Du nämner? Finns det folk härifrån trakten som åker upp för atyt hjälpa till så är det väl inte omöjligt att jag skulle kunna haka på och bidra med min hjälp. Om än något begränsad, men det finns väl glödlampor som ska bytas och det klarar nog till och med jag. :P
Citat från: Svemicke skrivet 08 mars 2010, 12:51:45 PM
Med tio års erfarenhet av föreningslivet kan jag direkt säga att något förslag har jag i dagsläget inte. Många medlemmar i föreningar har föreningens syfte som gemensamt intresse, men när det gäller att göra de tråkiga bitarna så aktar sig folk gärna. Arbetet är trots allt gratis och således ej bindande. Vi är väl alla här bekanta med det bittra citatet "jo men de kommer bara när det är roligt"?
Jag har varit ordförande i en musikförening, varit aktiv i närradio i sju år, varit både valberedare och styrelseersättare i en ideell caféförening samt varit engagerad i Hyresgästföreningen och jag har stött på det fenomenet ofta. Och man kan ju inte tvinga folk heller.
Jag hade själv gärna gått med i SvOf, och tänker göra så med, men just nu har jag begränsat med ekonomiskt utrymme och prioriterar andra ekonomiska företeelser mer i dagsläget. Dock kan jag inte bistå med någon verkstadsrelaterad kompetens för den är enormt bristande hos undertecknad.
Det är mycket sällan som enbart medlemsavgifter täcker alla föreningens kostnader utan man måste ha en verksamhet som drar in pengar. Just som Du nämner med AB-turer och liknande.
Jag fick reda på att BL 210 är till salu på Kvarndammen. De bussarna (utom 209) är i väldigt bra skick för de har inte rullat så mycket och dessutom har förarna i Skene varit väldigt rädda om dem så där är nog bussar i Säffle 2000-serien som inte innebär allt för stora kostnader. Bara ett tips.
Var exakt befinner dessa bussar sig som Du nämner? Finns det folk härifrån trakten som åker upp för atyt hjälpa till så är det väl inte omöjligt att jag skulle kunna haka på och bidra med min hjälp. Om än något begränsad, men det finns väl glödlampor som ska bytas och det klarar nog till och med jag. :P
De flesta bussarna vi har befinner sig i Stockholmsområdet, eftersom verksamheten är koncentrerad här och i närområdet. T ex Mariefredstrafiken.
Vi har dock en "lokalavdelning" i form av Torpa Omnibuss i Småland, nära Ljungby, där vi har ett par vagnar.
Vill några ta sig an någon SvOf buss någon annanstans är det välkommet, bara det finns lämplig uppställningsplats. Vi sprider gärna ut bussarna på olika håll i landet, bara det händer något.
Det finns säkert många bussar värda att bevara, men i princip betalar vi inget för de bussar som tillförs föreningen, såvida det inte är frågan om ett lönsamt trafikuppdrag som finansierar det hela.
Citat från: Björn Forslund skrivet 08 mars 2010, 13:13:31 PM
Det finns säkert många bussar värda att bevara, men i princip betalar vi inget för de bussar som tillförs föreningen, såvida det inte är frågan om ett lönsamt trafikuppdrag som finansierar det hela.
Då är det ju en helt annan femma. :)
Citat från: Svemicke skrivet 08 mars 2010, 00:14:42 AM
Tack för tipset! Intressant sida.
Kul att Du hittat loggan för gamla Malmöhus länstrafik anno 1989!
Jeg er formand i Busbevarelsesgruppen Danmark (busbevarelse.dk), og med initativtager. Ligesom i Sverige, så har focus hos de to danske museer været på busser fra før 1970. Dermed mister man de vigtige busmodeller, nemlig dem bygget i 1970-1980-1990'erne hvor at den tekniske udvikling gik hurtigt.
Derfor gik vi en 8-10 personer sammen om at få reddet busser, fortrinsvis fra 1980'erne fordi at de skal bare også bevares! Det er selvfølgelig dyrt, men med hjælp fra personer i alle brancher og med gode venner i busbranchen (fx. Volvo Bussar), så er dette muligt. Lige nu bor vi billigt på en nedlagt kaserne, der kan vi ikke blive ved med at bo. Men det vigtigste er at få bevaret busserne, og så må man flytte dem rundt hvis det bliver nødvendigt.
Forøvrigt så er Volvo B59/B10R/B10M en fornøjelse at arbejde med. De er nemme at reparere, reservedelene er billige, og så går de sjældent istykker. Vi har ingen penge i vores forening, men vi klarer os alligevel, der er ikke nogen andre busser bygget af så høj kvalitet som en Volvo B10M :-)
Citat från: Kim skrivet 08 mars 2010, 19:03:10 PM
Jeg er formand i Busbevarelsesgruppen Danmark (busbevarelse.dk), og med initativtager. Ligesom i Sverige, så har focus hos de to danske museer været på busser fra før 1970. Dermed mister man de vigtige busmodeller, nemlig dem bygget i 1970-1980-1990'erne hvor at den tekniske udvikling gik hurtigt.
Derfor gik vi en 8-10 personer sammen om at få reddet busser, fortrinsvis fra 1980'erne fordi at de skal bare også bevares! Det er selvfølgelig dyrt, men med hjælp fra personer i alle brancher og med gode venner i busbranchen (fx. Volvo Bussar), så er dette muligt. Lige nu bor vi billigt på en nedlagt kaserne, der kan vi ikke blive ved med at bo. Men det vigtigste er at få bevaret busserne, og så må man flytte dem rundt hvis det bliver nødvendigt.
Forøvrigt så er Volvo B59/B10R/B10M en fornøjelse at arbejde med. De er nemme at reparere, reservedelene er billige, og så går de sjældent istykker. Vi har ingen penge i vores forening, men vi klarer os alligevel, der er ikke nogen andre busser bygget af så høj kvalitet som en Volvo B10M :-)
Det var lite det jag var inne på även här i Sverige.
Har för mig att vi har haft något liknande här vad gäller en buss. Att Scania eller Volvo bidragit med att hålla den vid liv. Har dock hört det ryktesvägen (ry) så jag vet inte ifall det är sant.
Det kan komma en dag då man ångrar (fortryder) att man inte bevarade vissa bussmodeller. Just som Du nämner från 1980-talet bland annat.
Du nämner lite grann det jag hade i åtanke från början (begyndelsen). Vi skulle kanske gå ihop och bilda en svensk filial till Busbevarelsesgruppen? Problemet är att man ska ha en initiativtagare och eldsjälar som vill ta tag i den biten och just nu har jag själv begränsade möjligheter för att engagera mig i ett sådant projekt, men jag ställer gärna upp i den mån jag kan om ett intresse för en uppstart av en sådan förening finns. Hjälp kan kanske fås av Kim och hans vänner från Danmark? Tips på olika tillvägagångssätt (fremgangsmåder) för att få sponsorer och dylikt liksom dem.
Har Du stadigvæk Dine billeder fra Malmö Lokaltrafik tilbage? Har ikke lykkets med, at finde dem på Din hjemmeside (http://www.b10r.com) i den sidste tid.
Vi hjælper gerne til. Og det vil være en god idé at foreningens aktiviteter er placeret fx. i det sydlige Skåne, i en mindre by, hvor at i kan leje indendørs opbevaring billigt. Men der er jo masser af plads i Sverige, og jo længere væk fra de store byer i placerer jer, jo billigere vil det være.
Det kræver lidt kapital i form at penge til husleje og depositum, og lidt penge at købe busser for, men begge dele er billigt i dag. Finanskrisen har gjort at der er masser af bygninger og pladser der står tomme, det kan være hos en stor virksomhed eller på en gård.
Busser fra før 1992-93 er ikke nogen penge værd i dag, så de kan anskaffes billigt, eller måske som en gave fra en busselskab eller privat busejer.
Vi hjælper gerne til i Busbevarelsesgruppen Danmark med at lave en svensk udgave, for det er meget vigtigt at i får bevaret Säffle 2000,NL, og tidligere modeller, ligeså Alpus, Katrineholm modeller etc..
I andre lande i Europa ved man hvor vigtigt det er at man husker at bevare sin rullende kulturarv, kun her i Skandinavien er det svært at finde initativtagere.
Så Svemicke og jer andre, kom i gang med projektet, det koster penge, men ikke mere end at spille golf hver weekend eller have en veteranbil i garagen. Det kan godt lade sig gøre. Og glæden ved at besøge og køre/arbejde med busserne hver weekend er stor. Vores busser er ikke indregistreret, men til gengæld har vi et sæt nummerplader som vi kan bruge på busserne én af gangen, så selvfølgelig skal de være avställd til at starte med, så det ikke koster for mange penge for jer.
Kom til København for at se og prøve vores samling, så finder i ud af at det må i også lave i Sverige, som sagt så hjælper vi gerne til med det praktiske og gode råd. Og hvis i finder et sted i det sydlige Sverige, så kommer vi gerne en tur og broen en gang imellem og hjælper til :).
En bus er jo ikke kun udseende/design og opbygning, en bus er absolut også motor og gearkasse lyd. Se her og lyt med når vi kører i vores Volvo, Scania og DAF busser. Det er skøn musik for ørene: http://www.busbevarelse.dk/video.php (http://www.busbevarelse.dk/video.php)
@Svemicke, mine Malmö billeder ligger nu på www.danskebusser.dk, kig her: http://www.danskebusser.dk/bus/vognlister/vis_vognliste_ejer.php?ID=731 (http://www.danskebusser.dk/bus/vognlister/vis_vognliste_ejer.php?ID=731)
Intressant att höra hur ni gör i Danmark, Kim.
Men är det frågan om en slags andelsförening, där var och en satsar pengar på bussarna? Om ni inte kan köra yrkesmässigt och därmed få in pengar den vägen, måste ni ju lägga ganska stora summor på t ex uppställning?
Det är nog sant att det i Sverige kan gå att hitta billiga uppställningsplatser i Norrland, men då blir det väldigt långt att åka för dem som vill jobba på bussarna.
Dessutom finns det i Sverige många lokala föreningar med egna bussar, t ex Värmlands Bussveteraner, Jämtlandsgänget i Östersund, Torpa Omnibuss i Småland, HTMF i Helsingborg, SSS/ Malmö, Revsundsbygdengänget... Dessa föreningar suger upp dem som är lokalt nära boende och intresserade.
I Sverige är det också vanligt med att privatpersoner bevarar sina favoriter.
/Björn
Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 mars 2010, 11:43:46 AM
Priset för en uppställning inomhus utanför storstadsregionerna ligger mellan 300-400 SEK/kvm + moms, höjd o axeltryck styr möjliga objekt.
I runda slängar 15000:-/år bara för inomhusförvaring :-)
Ja, och frågan är om det går att hitta så mycket billigare i tättbefolkade Skåne. Oavsett konjunktur och finanskris....Kollegerna i Malmö fick ju avyttra en buss just pga uppställningskostnaderna.
Citat från: Björn Forslund skrivet 09 mars 2010, 12:08:37 PM
Ja, och frågan är om det går att hitta så mycket billigare i tättbefolkade Skåne. Oavsett konjunktur och finanskris....Kollegerna i Malmö fick ju avyttra en buss just pga uppställningskostnaderna.
Längre svar kommer från undertecknad avseende ovan, men jag blev nyfiken på vilken buss som avyttrats i Malmö.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 mars 2010, 07:19:22 AM
Ska man hitta billigare platser så är det gamla lador och liknande man får titta på eller att hyra utomhusplatser för 4-5 tkr om året.
Om man tänker sig att bevara en av varje CN113, Alpus, B10M Säffle 2000, CN 113 CLL har vi först runt 150 tkr i inköp om man är en bra prutare, lägg sedan till 50 tkr om året i uppställningskostnad om bussarna ska stå säkert under tak.
Sedan tillkommer underhåll, renoveringar etc..... i slutänden vill det till att man har en hyfsat stabil ekonomi och stort intresse.
Jeg tror godt at man kan komme længere ned i pris. Alle vores busser fornær én har kostet mellem 0 og 20.000 Dkr. Der er tit en chance for at hvis en bus har kørt hos en lille privat vognmand, at denne vil donere bussen til sådan et formål.
En andet ting som vi gør i vores gruppe er at hente skrotbusser gratis fra busselskaber (fortæl at de donerer bussen til et godt formål = penge til bevarelse af svenskbygget busser= kulturarv), finde en billig lastbil-vognmand og tjene nogle penge på at sælge bussen til skrot.
Udover det, så har vi en aftale om at hente nye busser til Danmark fra Säffle fabrikken for Volvo Danmark, dette tjener vi penge på til foreningen.
Priserne er i bund på brugte busser, busser fra 1980'erne må ikke koste noget (max. 10.000 Skr hvis i god stand), fra 1990'erne (90-96) op til 25-30.000 Skr. Jeg har selv lige købt en Scania CN113ALB fra 1996 i fin stand for 25.000 Skr! :)
Nu er Sverige jo et meget stort land, men hvis vi skal tage udgangspunkt i hvor Svemicke bor, så er der masser af steder i Skåne med masser af plads ude på landet hvor i kan finde billig udendørsopbevaring (fint til at starte med), og når i bliver nogle flere folk, så finde en bondemand med en billig lade til indendørs opbevaring, det er præcis sådan vi selv gjorde i Busbevarelsesgruppen Danmark.
Jeg hjælper gerne til med at prøve at finde steder i Skåne til små penge. Som fortalt, så da vi skulle flytte fra Knardrup med vores busser sidste år (en bondegård hvor vi til sidst ikke havde mere plads), da kiggede jeg på lejemål i Skåne, og fandt flere gode og billige steder. Ellers bare kør en tur fra Malmö mod Ystad og kig til højre og venstre, og kig efter egnede steder, gå ind og spørg om de har plads til veteranbusser. ;)
Citat från: Kim skrivet 10 mars 2010, 09:52:21 AM
Jeg tror godt at man kan komme længere ned i pris. Alle vores busser fornær én har kostet mellem 0 og 20.000 Dkr. Der er tit en chance for at hvis en bus har kørt hos en lille privat vognmand, at denne vil donere bussen til sådan et formål.
Vad gäller SvOf så har vi redan ca 15 bussar. Visst har vi fått de flesta gratis, men i dagens läge kör man inte slut på bussarna, utan säljer dem (österut) via uppköpare. Dessa är inte så pigga på att skänka bort något, utan det rör sig om kanske 70000 för en hyfsad buss.
En andet ting som vi gør i vores gruppe er at hente skrotbusser gratis fra busselskaber (fortæl at de donerer bussen til et godt formål = penge til bevarelse af svenskbygget busser= kulturarv), finde en billig lastbil-vognmand og tjene nogle penge på at sælge bussen til skrot.
Här i Sverige är sådant redan väl organiserat. Busskrotarna köper upp det mesta sedan åratal tillbaks, t ex Demonteringar i Hölö.
Udover det, så har vi en aftale om at hente nye busser til Danmark fra Säffle fabrikken for Volvo Danmark, dette tjener vi penge på til foreningen.
Ja, detta var ju smart. Byggs det bussar i Danmark som behöver köras till Sverige, månne ;)
Priserne er i bund på brugte busser, busser fra 1980'erne må ikke koste noget (max. 10.000 Skr hvis i god stand), fra 1990'erne (90-96) op til 25-30.000 Skr. Jeg har selv lige købt en Scania CN113ALB fra 1996 i fin stand for 25.000 Skr! :)
Att köpa en gammal uttjänt buss är iofs inget större problem, men det kostar att ha den uppställd, och att hålla den i skick.
Nu er Sverige jo et meget stort land, men hvis vi skal tage udgangspunkt i hvor Svemicke bor, så er der masser af steder i Skåne med masser af plads ude på landet hvor i kan finde billig udendørsopbevaring (fint til at starte med), og når i bliver nogle flere folk, så finde en bondemand med en billig lade til indendørs opbevaring, det er præcis sådan vi selv gjorde i Busbevarelsesgruppen Danmark.
Billig inomhusuppställning? Bönderna är nog allt mera filantropiskt lagda i Danmark.
Jeg hjælper gerne til med at prøve at finde steder i Skåne til små penge. Som fortalt, så da vi skulle flytte fra Knardrup med vores busser sidste år (en bondegård hvor vi til sidst ikke havde mere plads), da kiggede jeg på lejemål i Skåne, og fandt flere gode og billige steder. Ellers bare kør en tur fra Malmö mod Ystad og kig til højre og venstre, og kig efter egnede steder, gå ind og spørg om de har plads til veteranbusser. ;)
Vi har frågat många bönder. I den mån det går att få in en buss, och de kan tänka sig att ha en sådan hyresgäst, då vill de ha bra betalt! Kim, du kanske besitter en god övertalningsförmåga?
[/color]
Nu skrev jeg også mest til Svemicke og andre interesseret som gerne vil lave en forening og bevare busser, for at give dem moralsk støtte, og ikke så meget til SvOf som allerede har busser.
Jeg kender godt til forholdene i Sverige, jeg har selv købt busser i Sverige, og er udemærket klar over Demonteringars rolle omkring skrotbusser. Men det er stadig muligt at kontakte et busselskab inden de ringer til busskrotarna og spørge om de vil donere bussen istedet for.
Og alle busser bliver ikke længere solgt østpå som du skriver, for der er ikke kunder til dem alle mere, så tiden er rigtig til at anskaffe busser fra 1990'erne billigt nu!
Og så mange penge koster det heller ikke at opbevare og holde dem køreklar.. I vores gruppe der er det husleje og diesel pengene går til, busserne går næsten aldrig i stykker, og når de gør kan vi tit reparere dem selv. Det virker lidt som om at du ikke støtter initativet.
Din kommentarer om at der ikke er nye busser at hente i Danmark og køre til Sverige, tja.. Sverige er jo et stort land, og hvis en gruppe busfans i Skåne kan få den samme aftale med Volvo, så kan de vel også godt hente busser i Säffle og køre dem til fx. Malmö!
Jeg har ikke flere kommentarer til dette emne. @Svemicke: hvis du har brug for hjælp og support til din gode idé, så sig til. Og kom dog og besøg os snart :-)
Citat från: Kim skrivet 10 mars 2010, 23:48:58 PM
Nu skrev jeg også mest til Svemicke og andre interesseret som gerne vil lave en forening og bevare busser, for at give dem moralsk støtte, og ikke så meget til SvOf som allerede har busser.
Jeg kender godt til forholdene i Sverige, jeg har selv købt busser i Sverige, og er udemærket klar over Demonteringars rolle omkring skrotbusser. Men det er stadig muligt at kontakte et busselskab inden de ringer til busskrotarna og spørge om de vil donere bussen istedet for.
De stora företagen har avtal med busskrotare, som hämtar deras bussar. Allt är pengar idag, med krympta marginaler. Iallafall här i Sverige.
Og alle busser bliver ikke længere solgt østpå som du skriver, for der er ikke kunder til dem alle mere, så tiden er rigtig til at anskaffe busser fra 1990'erne billigt nu!
Givetvis skrotas många bussar, men motorer, växellådor och annat går på export.
Og så mange penge koster det heller ikke at opbevare og holde dem køreklar.. I vores gruppe der er det husleje og diesel pengene går til, busserne går næsten aldrig i stykker, og når de gør kan vi tit reparere dem selv. Det virker lidt som om at du ikke støtter initativet.
Jag har hållt på med gamla bussar i 30 år nu. Byte av motor på t ex en B10M är inget du kan göra utan tillgång till verkstad och en veckas jobb. Jag är inte emot några initiativ, men jag ser mera realistiskt på saker.
Din kommentarer om at der ikke er nye busser at hente i Danmark og køre til Sverige, tja.. Sverige er jo et stort land, og hvis en gruppe busfans i Skåne kan få den samme aftale med Volvo, så kan de vel også godt hente busser i Säffle og køre dem til fx. Malmö!
Här i Sverige brukar bolagen själva hämta sina bussar med egen personal. Brukar uppskattas av personalen, så vi skulle nog inte bli populära om vi tog över detta
Jeg har ikke flere kommentarer til dette emne. @Svemicke: hvis du har brug for hjælp og support til din gode idé, så sig til. Og kom dog og besøg os snart :-)
Jag är imponerad över er entusiasm. Kom gärna själv hit och besök oss! Vi kanske behöver nya ideer?
Citat från: Björn Forslund skrivet 08 mars 2010, 08:59:00 AM
Ja, har du något förslag om hur man ska gå tillväga för att öka antalet aktiva medlemmar vore det ju intressant.
Vi har funnit det enklare att köra in pengar på abonnemang och andra större uppdrag. Sedan lämnar vi in bussarna på verkstad när det gäller större åtgärder.
Förr i tiden kunde det hända att rena renoveringsobjekt anförskaffades, men det aktar vi oss för nu. Grejerna måste vara i så pass bra skick att de går att använda utan större kostnader. Då ska man veta att t ex ett motorbyte på en mittmotorvolvo går löst på 40 tusen i jobb + kostnader för utbytesmotor. Bromsrenovering framaxel går på 30 tusen. Minst, och då har vi fått ett bra pris...samma summor talar vi om när det gäller renovering av spindlarna på B10M.
Vi har som sagt ett gäng 80-talsbussar. Välkomna att hjälpa till att hålla dem i skick! T ex CR111:an skulle vi ha jobb åt i sommar, och även CR112 skulle kunna göra nytta om några engagerade sig lite.
Kanske borde jag skrivit detta i en ny tråd för tydlighetens skull, men nu lägger jag det här då ämnet är uppe!
Nåväl... Det är möjligt att jag är en slarvig läsare av t.ex. hemsidan! Men jag känner nå´nstans att det lite saknas konkret info om hur man ska göra och vem som ska kontaktas och var man behöver vara och när för att hjälpa till!?
Är det jag som missat detta så länka gärna till infon så ställer jag gärna upp! Är ingen utbildad mekaniker, men långt ifrån handfallen när det gäller att skruva! Behöver nå´n buss flyttas eller köras till verkstad eller besiktning eller liknande ställer jag oxå gärna upp (manuellt D-kort)! Inga problem! Men den enda info jag fått tidigare är inlägg här på forumet om olika abonnemangskörningar som jag pga mitt jobb haft svårt att ställa upp på då jag jobbar väldigt udda tider och sällan kan avvara en hel dag eller helg! En halv dag eller kväll eller liknande är oftast inga problem att skaka fram och det är väl kanske bättre än ingenting?
Vad säger styrelsen? Vad säger ni andra? Är jag helt ute och cyklar eller känner ni igen er? Är jag helt ute och cyklar (och så´nt har hänt) så är det fritt fram att såga mitt inlägg och be mig läsa ordentligare på hemsidan... ;) ;D
//Danne
OBS! Detta är inget bittert eller surt inlägg utan helt enkelt bara undrande... :) Bara så det inte blir några missförstånd här! ;)
Citat från: Kim skrivet 10 mars 2010, 09:52:21 AM
Jeg tror godt at man kan komme længere ned i pris. Alle vores busser fornær én har kostet mellem 0 og 20.000 Dkr. Der er tit en chance for at hvis en bus har kørt hos en lille privat vognmand, at denne vil donere bussen til sådan et formål.
En andet ting som vi gør i vores gruppe er at hente skrotbusser gratis fra busselskaber (fortæl at de donerer bussen til et godt formål = penge til bevarelse af svenskbygget busser= kulturarv), finde en billig lastbil-vognmand og tjene nogle penge på at sælge bussen til skrot.
Udover det, så har vi en aftale om at hente nye busser til Danmark fra Säffle fabrikken for Volvo Danmark, dette tjener vi penge på til foreningen.
Priserne er i bund på brugte busser, busser fra 1980'erne må ikke koste noget (max. 10.000 Skr hvis i god stand), fra 1990'erne (90-96) op til 25-30.000 Skr. Jeg har selv lige købt en Scania CN113ALB fra 1996 i fin stand for 25.000 Skr! :)
Nu er Sverige jo et meget stort land, men hvis vi skal tage udgangspunkt i hvor Svemicke bor, så er der masser af steder i Skåne med masser af plads ude på landet hvor i kan finde billig udendørsopbevaring (fint til at starte med), og når i bliver nogle flere folk, så finde en bondemand med en billig lade til indendørs opbevaring, det er præcis sådan vi selv gjorde i Busbevarelsesgruppen Danmark.
Jeg hjælper gerne til med at prøve at finde steder i Skåne til små penge. Som fortalt, så da vi skulle flytte fra Knardrup med vores busser sidste år (en bondegård hvor vi til sidst ikke havde mere plads), da kiggede jeg på lejemål i Skåne, og fandt flere gode og billige steder. Ellers bare kør en tur fra Malmö mod Ystad og kig til højre og venstre, og kig efter egnede steder, gå ind og spørg om de har plads til veteranbusser. ;)
Svemicke bor i Borås, 60 km øst på fra Göteborg og det er ikke i Skåne. ;) Svemicke er dog født og har boet i Skåne i 27 år, men det er en anden diskussion. ;)
Sverige är, till skillnad (forskel) mot Danmark, ett långt och vidsträckt land. Skulle man förlägga verksamheten till Skåne så skulle nog en begränsning finnas redan där. Många medlemmar kan få svårt att ta sig dit och då blir inte mycket gjort. Då kan det riskera att bli en begränsad förening för just Skåne.
Jag tycker i övrigt (som en otroligt stor lekman i ämnet och oerhört novis i sammanhanget) att vi har fått en del goda tips och idéer utav Kim. Det verkar inte vara omöjligt och vi kan få erfaren hjälp.
Själv är jag dock dessvärre väldigt begränsad just nu att kunna engagera mig i det här för tillfället, vilket är synd, för det skulle varit kul att kunna deltaga i något sådant här. SvOf finns redan med stora kunskaper inom området.
Vi ska kanske även ta i beaktande att finns det en registrerad förening för bussbevarande som växer internt inom branschen så är det inte omöjligt att kanske bussbolag och busstillverkare hjälper till. Det handlar trots allt om deras historia också. Scania MaxCi har nämnts och den torde vara Scanias första låggolvsbuss.
Jag och en kompis startade en musikförening i 2004 i Arlöv där jag bodde i mina 27 år i Skåne. Syftet (formålet) var att jaga ut en radiostation från en närradiofrekvens. Eftersom man måste ha en förening för att sända närradio och närradiostationen vi var aktiva i höll på att bli ockuperad av reklamfinansierad PLR-radio (typ Mix Megapol) så drog vi igång föreningen för att kunna gå in och söka strötider enbart för att förstöra för deras planer att utrota ännu en närradiostation i Skåne.
I radiolagen står reglerat att större föreningar (sändningstidsmässigt) måste ge mindre föreningar mer sändningsutrymme så tog vi lite kvartar och halvtimmar här och där och det fick våra motståndare på fall då deras löfte till reklamköparna inte kunde hållas.
Vill ni veta mer om detta får ni be mig skriva vidare om det i Ordet är fritt för det saknar relevans till bussar, men vad jag ville komma fram till var att vi helt plötsligt blev uppmärksammade av organisationer runt om och helt plötsligt var vi anlitade till att stå som musikansvariga till fester och liknande. Bland annat vid VM i radiostyrda bilar som hölls i Furulund, Kävlinge kommun 2004 var det vi som stod för underhållningen. Naturligtvis mot ersättning och det var en upplevelse ingen av oss i föreningen någonsin trodde att vi skulle få uppleva. Intresserade kan läsa mer om det här (http://svemickeblog.blogspot.com/2008/07/min-tid-innan-bors.html).
Föreningen avvecklades dock när jag flyttade till Borås, men har startats upp på nytt igen.
Det jag ville komma fram till var att man kan bli anlitad till saker utan att det varit planerat eller tänkt så från början.
Med rätt kunskaper inom föreningen så är kanske en svensk motsvarighet till Kims förening inte helt omöjlig. Mitt förslag är nästan att den i så fall blir en underförening till SvOf, men det är bara min tanke.
Citat från: Svemicke skrivet 11 mars 2010, 03:43:09 AM
Svemicke bor i Borås, 60 km øst på fra Göteborg og det er ikke i Skåne. ;) Svemicke er dog født og har boet i Skåne i 27 år, men det er en anden diskussion. ;)
Sverige är, till skillnad (forskel) mot Danmark, ett långt och vidsträckt land. Skulle man förlägga verksamheten till Skåne så skulle nog en begränsning finnas redan där. Många medlemmar kan få svårt att ta sig dit och då blir inte mycket gjort. Då kan det riskera att bli en begränsad förening för just Skåne.
Jag tycker i övrigt (som en otroligt stor lekman i ämnet och oerhört novis i sammanhanget) att vi har fått en del goda tips och idéer utav Kim. Det verkar inte vara omöjligt och vi kan få erfaren hjälp.
Själv är jag dock dessvärre väldigt begränsad just nu att kunna engagera mig i det här för tillfället, vilket är synd, för det skulle varit kul att kunna deltaga i något sådant här. SvOf finns redan med stora kunskaper inom området.
Vi ska kanske även ta i beaktande att finns det en registrerad förening för bussbevarande som växer internt inom branschen så är det inte omöjligt att kanske bussbolag och busstillverkare hjälper till. Det handlar trots allt om deras historia också. Scania MaxCi har nämnts och den torde vara Scanias första låggolvsbuss.
Jag och en kompis startade en musikförening i 2004 i Arlöv där jag bodde i mina 27 år i Skåne. Syftet (formålet) var att jaga ut en radiostation från en närradiofrekvens. Eftersom man måste ha en förening för att sända närradio och närradiostationen vi var aktiva i höll på att bli ockuperad av reklamfinansierad PLR-radio (typ Mix Megapol) så drog vi igång föreningen för att kunna gå in och söka strötider enbart för att förstöra för deras planer att utrota ännu en närradiostation i Skåne.
I radiolagen står reglerat att större föreningar (sändningstidsmässigt) måste ge mindre föreningar mer sändningsutrymme så tog vi lite kvartar och halvtimmar här och där och det fick våra motståndare på fall då deras löfte till reklamköparna inte kunde hållas.
Vill ni veta mer om detta får ni be mig skriva vidare om det i Ordet är fritt för det saknar relevans till bussar, men vad jag ville komma fram till var att vi helt plötsligt blev uppmärksammade av organisationer runt om och helt plötsligt var vi anlitade till att stå som musikansvariga till fester och liknande. Bland annat vid VM i radiostyrda bilar som hölls i Furulund, Kävlinge kommun 2004 var det vi som stod för underhållningen. Naturligtvis mot ersättning och det var en upplevelse ingen av oss i föreningen någonsin trodde att vi skulle få uppleva. Intresserade kan läsa mer om det här (http://svemickeblog.blogspot.com/2008/07/min-tid-innan-bors.html).
Föreningen avvecklades dock när jag flyttade till Borås, men har startats upp på nytt igen.
Det jag ville komma fram till var att man kan bli anlitad till saker utan att det varit planerat eller tänkt så från början.
Med rätt kunskaper inom föreningen så är kanske en svensk motsvarighet till Kims förening inte helt omöjlig. Mitt förslag är nästan att den i så fall blir en underförening till SvOf, men det är bara min tanke.
Ja, om du med hjälp av våra danska kolleger kan få till något liknande är det ju inte fel. Entusiasm kan göra mycket. Det behövs eldsjälar för att ideella föreningar ska gå framåt.
Men kom ihåg, det måste finansiera sig själv på något vis, antingen genom sponsorer, eller genom körningar, vilket i sin tur kräver någon form av kundkrets, och givetvis trafiktillstånd (vilket SvOf har).
SvOf har bussar som vi skulle kunna tänka oss att placera ut hos "lokalföreningar" i landet, bara det finns en stabil skara entusiaster och möjlighet till säker uppställning. Ett exempel är ju Torpa Omnibuss, som tagit hand om vår Scania CF och AEC Regal.
Ett första steg är väl att du försöker få ihop ett gäng som kan bilda "kärna" i det hela.
Citat från: Danne B. skrivet 11 mars 2010, 01:08:46 AM
Kanske borde jag skrivit detta i en ny tråd för tydlighetens skull, men nu lägger jag det här då ämnet är uppe!
Nåväl... Det är möjligt att jag är en slarvig läsare av t.ex. hemsidan! Men jag känner nå´nstans att det lite saknas konkret info om hur man ska göra och vem som ska kontaktas och var man behöver vara och när för att hjälpa till!?
Är det jag som missat detta så länka gärna till infon så ställer jag gärna upp! Är ingen utbildad mekaniker, men långt ifrån handfallen när det gäller att skruva! Behöver nå´n buss flyttas eller köras till verkstad eller besiktning eller liknande ställer jag oxå gärna upp (manuellt D-kort)! Inga problem! Men den enda info jag fått tidigare är inlägg här på forumet om olika abonnemangskörningar som jag pga mitt jobb haft svårt att ställa upp på då jag jobbar väldigt udda tider och sällan kan avvara en hel dag eller helg! En halv dag eller kväll eller liknande är oftast inga problem att skaka fram och det är väl kanske bättre än ingenting?
Vad säger styrelsen? Vad säger ni andra? Är jag helt ute och cyklar eller känner ni igen er? Är jag helt ute och cyklar (och så´nt har hänt) så är det fritt fram att såga mitt inlägg och be mig läsa ordentligare på hemsidan... ;) ;D
//Danne
OBS! Detta är inget bittert eller surt inlägg utan helt enkelt bara undrande... :) Bara så det inte blir några missförstånd här! ;)
Danne, vi brukar ha upprop om mekardagar i Färdskrivaren.
Och är man intresserad av att hjälpa till aktivt kan man även skicka ett mail.
Men ditt erbjudande är välkommet. Framförallt behöver vi folk till vår trafik i sommar, det gäller trafik i Mariefred alla helger under säsongen, samt kryssningspassagerarkörningarna i Nynäs. Uppepå det olika abonnemang i samband med bröllop mm.
Kanske hinner vi få vår CR111 klar för trafik i sommar också.
Maila abonnemang@omnibuss.se!
Eller maila mig direkt (klicka på mitt namn ovan)
Det gäller givetvis er alla som är intresserade. Bussar finns manuella, Wilson och helautomat, så alla kan få den typ som passar dem.
Swe-Micke, om du bor i Borås ligger det kanske nära till att du tar kontakt med Stellan, för han har haft funderingar på att starta upp en lokalavdelning i Göteborg. Isåfall kunde vi placera ett par Volvo-veteraner där (vad annars?) .
Om du är intresserad kan jag ordna kontakt med Stellan (som också finns här på forumet)
Citat från: Björn Forslund skrivet 11 mars 2010, 08:53:05 AM
Swe-Micke, om du bor i Borås ligger det kanske nära till att du tar kontakt med Stellan, för han har haft funderingar på att starta upp en lokalavdelning i Göteborg. Isåfall kunde vi placera ett par Volvo-veteraner där (vad annars?) .
Om du är intresserad kan jag ordna kontakt med Stellan (som också finns här på forumet)
Ja, det lät faktiskt rätt intressant, men i dagsläget är jag, som framkommit, rätt så begränsad i mina möjligheter att pyssla med sådant. Vill gärna ha tillbaka mitt busskort först innan jag vill pyssla med bussar. Ett år kvar av observationstiden som myndigheterna bestämt för att ta reda på det jag vetat hela tiden. - Att jag inte lider av epilepsi. Dock kan jag ju alltid prata med Stellan. Be honom (om han inte läser detta) skicka ett PM till mig här på Bussnack.
Jag har tyvärr inte följt den här tråden tidigare, men nu ska jag försöka komma ikapp lite. Helt klart är ju att det finns ett stort intresse av att ta vara på mycket av kollektivtrafikens historia, men det gäller att försöka kanalisera detta intresset.
Det viktigaste är inte att alla kan köra bussarna, utan mer att man har ett genuint intresse av att hjälpa till att ta hand om dem. De som är mekaniker kan vara "arbetsledare" och hjälpa till att visa dem som inte har någon vana av att skruva. Sedan behövs det folk som är intresserade av arkiv, historiska fakta och rent administrativa saker...så alla behövs verkligen om man ska få något gjort ;)
Jag ser också att volvos B59 har fått ett gott hem, det gläder mig verkligen. :) :)
/Stellan
Vi ska kanske slänga ut frågan här för att se hur många på västkusten som är intresserade av att dra igång en västkustsfilial av SvOf?