...ty"redan"står följande BoråsLokaltrafiks f d vagnar på Silja/Tallink-exporten i Stockholm 2010 03 05:
157(SCH 187)
158(SCH 169)
225(SKF 418)
244(SFO 175)
245(SFO 145)
246(SFO 136)
248(SFO 148)
253(SFO 214)
254(SFO 184)
261(SHS 187)
157&158 är Lahti 402or och övriga Carrus Vega.
225 hade"BL/BoråsLokaltrafik"på dest.skyltarna.
Undras vart dom skall ta vägen?/Ulf
De hade gärna fått behålla 157-158 istället för 159-160
Citat från: Bussmicke skrivet 05 mars 2010, 22:17:11 PM
De hade gärna fått behålla 157-158 istället för 159-160
Jag undrar nyfiket varför.
Citat från: Ulf Berlin skrivet 05 mars 2010, 21:15:21 PM
...ty"redan"står följande BoråsLokaltrafiks f d vagnar på Silja/Tallink-exporten i Stockholm 2010 03 05:
157(SCH 187)
158(SCH 169)
225(SKF 418)
244(SFO 175)
245(SFO 145)
246(SFO 136)
248(SFO 148)
253(SFO 214)
254(SFO 184)
261(SHS 187)
157&158 är Lahti 402or och övriga Carrus Vega.
225 hade"BL/BoråsLokaltrafik"på dest.skyltarna.
Undras vart dom skall ta vägen?/Ulf
Mkt trevlig uppgift ;D Tack för den ...
Citat från: Jan Sjöberg skrivet 05 mars 2010, 23:35:06 PM
Mkt trevlig uppgift ;D Tack för den ...
Säger han som en gång hamstrat en massa gamla bussar. :P
Snabbt de försvann .. 246 248 kom fr Tranemo...
Citat från: Bussmicke skrivet 06 mars 2010, 08:44:43 AM
402 är snyggare än Scala.
Men dessa hade sämre värme, vill jag minnas och funktion är nog viktigare än utseende för BLAB.
Citat från: Svemicke skrivet 06 mars 2010, 13:58:29 PM
Men dessa hade sämre värme, vill jag minnas och funktion är nog viktigare än utseende för BLAB.
Desssutom var ju behovet tre förortsvagnar för att klara de tyngsta avgångarna. Det fanns bara två 402 men tre Scala: 159-161.
Står 3 blå bussar en med BL skyltning på kvarndammen i gbg
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 mars 2010, 14:05:32 PM
Desssutom var ju behovet tre förortsvagnar för att klara de tyngsta avgångarna. Det fanns bara två 402 men tre Scala: 159-161.
Och dessutom, varför göra av med nyare vagnar och behålla äldre?
Citat från: BEL skrivet 06 mars 2010, 19:36:16 PM
Står 3 blå bussar en med BL skyltning på kvarndammen i gbg
Vet Du eller någon annan möjligtvis vilka de är?
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 06 mars 2010, 19:38:32 PM
Och dessutom, varför göra av med nyare vagnar och behålla äldre?
159-161 är ju nyare
Citat från: yngrot skrivet 06 mars 2010, 20:09:46 PM
159-161 är ju nyare
Jo det vet jag men enligt Micke så ville han att de 3 skulle göras av med och att de äldre 402orna skulle behållas
Oki nu hänger jag med... men från förarsynpunkt kan jag säga att 157-158 var väldigt kalla att köra med nu när det varit så kallt eftersom friskluften till defroster tas in via en kanal precis bakom föraren så blev det väldigt kallt precis vid stolen... Men för resenären var ju 157-158 bättre då dessa har höga ryggstöd 159-161 har ju stadsbuss stolar...
Citat från: Svemicke skrivet 06 mars 2010, 19:52:34 PM
Vet Du eller någon annan möjligtvis vilka de är?
syntes ej id nummer från E6
Citat från: BEL skrivet 06 mars 2010, 21:15:24 PM
syntes ej id nummer från E6
Okej. Vad för sorts bussar var det? Vegor? Carrus Regioner? Säffle?
Citat från: Svemicke skrivet 06 mars 2010, 19:52:34 PM
Vet Du eller någon annan möjligtvis vilka de är?
150 FTE151 Volvo Carrus
154 FRB251 Volvo Carrus
210 HYS374 Volvo Säffle
ägs av KVD sedan 2010-03-01
Citat från: Mats B skrivet 07 mars 2010, 13:28:28 PM
150 FTE151 Volvo Carrus
154 FRB251 Volvo Carrus
210 HYS374 Volvo Säffle
ägs av KVD sedan 2010-03-01
210:an kommer saknas. :'(
Citat från: Ulf Berlin skrivet 05 mars 2010, 21:15:21 PM
...ty"redan"står följande BoråsLokaltrafiks f d vagnar på Silja/Tallink-exporten i Stockholm 2010 03 05:
157(SCH 187)
158(SCH 169)
225(SKF 418)
244(SFO 175)
245(SFO 145)
246(SFO 136)
248(SFO 148)
253(SFO 214)
254(SFO 184)
261(SHS 187)
157&158 är Lahti 402or och övriga Carrus Vega.
225 hade"BL/BoråsLokaltrafik"på dest.skyltarna.
Undras vart dom skall ta vägen?/Ulf
De är på väg till Koiviston Auto koncernen i Finland. 225 och 248 skall till oss i Borgå. Sen har det talats om ytterligare två höga Vega och två låga Vegor till.
Citat från: L-G Lassander skrivet 11 mars 2010, 14:16:42 PM
De är på väg till Koiviston Auto koncernen i Finland. 225 och 248 skall till oss i Borgå. Sen har det talats om ytterligare en hög Vega och tre låga Vegor till.
Får man fråga vad ni ska med de gamla rishögarna till? De är rätt slutkörda. Rätt go'a att köra, men det är inte mycket med dem längre.
Citat från: Svemicke skrivet 11 mars 2010, 14:33:15 PM
Får man fråga vad ni ska med de gamla rishögarna till? De är rätt slutkörda. Rätt go'a att köra, men det är inte mycket med dem längre.
Jag tror problemet ligger i att finnarna inte riktigt förstår hur effektivt bussarna används i Sverige i jämförelse med Finland, utan tror att de används lika sparsamt som här. Sen ser man att det finns en serie med knappt tio-åriga bussar till salu, och köper dem i tron att man får något som är nästan nytt.
När vi i höstas skulle få två 9700or från Gobybus, försökte jag framföra att de är långtifrån nya, körda runt 150000 mil. Tyvärr fanns det ingen som ville tro mig, för de var ju så nya, bara sex år gamla.
Å andra sidan får man heller inte glömma att dessa Vegor ändå är 10 -15 år nyare än de bussar som skall ersättas. Koncernens äldsta buss har ett chassi från 1969! och nästan alla enheterna har tiotals med bussar från 1980-talet kvar i aktiv trafik.
Du får gärna visa bild här när ni fått bussarna lackade för det brukar väl finska bolagen göra ändå??
Citat från: L-G Lassander skrivet 11 mars 2010, 15:01:21 PM
Jag tror problemet ligger i att finnarna inte riktigt förstår hur effektivt bussarna används i Sverige i jämförelse med Finland, utan tror att de används lika sparsamt som här. Sen ser man att det finns en serie med knappt tio-åriga bussar till salu, och köper dem i tron att man får något som är nästan nytt.
När vi i höstas skulle få två 9700or från Gobybus, försökte jag framföra att de är långtifrån nya, körda runt 150000 mil. Tyvärr fanns det ingen som ville tro mig, för de var ju så nya, bara sex år gamla.
Å andra sidan får man heller inte glömma att dessa Vegor ändå är 10 -15 år nyare än de bussar som skall ersättas. Koncernens äldsta buss har ett chassi från 1969! och nästan alla enheterna har tiotals med bussar från 1980-talet kvar i aktiv trafik.
Har inte Finland samma statuskrav som vi i Skandinavien? Låter ju nästan värre än östra Ryssland. Trodde Finland var längre komna än så.
Nu hävdar jag ju visserligen att bussar inte behöver "kastas bort" efter bara tio år, men med tanke på att Finland faktiskt är ett I-land så tycker jag det låter konstigt att man köper in begagnade bussar "från väst".
Flertalet av Boråsvagnarna vid Siljaterminalen står inom inhägnat område (fotoförbud), men några står utanför staketet om någon är intresserad av att fotografera.
Japp, skall lägga upp bilder sen när de är klara. Kan dock ta sin lilla tid innan allt är fixat ;)
SKF418 och SFO148 i Harabackahallen (http://btx.1g.fi/kuvat/Vehicles/Buses/IMG_9211_2.jpg/medium)
(http://btx.1g.fi/kuvat/Vehicles/Buses/IMG_9213_2.jpg/medium)
Verkligen ljuvligt ... :) ... Härligt ... saknar dem inte ur passagerarsynpunkt ......
Tack för dem bästa bilderna här på länge .... ;)
Och för den som undrar, så är det jag som står och hänger i dörröppningen på SKF418 :)
SFO 148 har jag kört en hel del.. men kan inte säga att jag saknar den så väldigt mkt men när de var i bra ordning var de helt ok att köra..dock håller jag inte med Jan S om att passkomforten inte var bra ryggstöden är ju ställbara vilket de nya bussarna saknar...
På det finska forumet fanns att läsa följande:
SFO166 och SKF421 står hos Jyväskylän Liikenne i Jämsänkoski i mellersta Finland.
SHC169, SFO175 och SFO136 står hos Kuopion Liikenne i Kuopio i östra Finland. En fjärde buss är på väg till Kuopio idag.
Båda företagen ingår i Koiviston Auto-koncernen.
Nu har så äntligen tre av dessa ex-Boråsare hamnat framför min kamera:
Jyväskylän Liikenne Oy 785 BRY-225 fd Borås Lokaltrafik 243
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Finland/K/Koiviston%20Auto%20Yhtym%E4/Jyv%E4skyl%E4n%20Liikenne%20Oy/785%20%28BRY-225%29%20Lasse.jpg/full)
Jyväskylän Liikenne Oy 792 BRY-226 fd Borås Lokaltrafik 261
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Finland/K/Koiviston%20Auto%20Yhtym%E4/Jyv%E4skyl%E4n%20Liikenne%20Oy/792%20%28BRY-226%29%20Lasse.jpg/full)
Porvoon Liikenne Oy 65 XUS-710 fd Borås Lokaltrafik 226
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Finland/K/Koiviston%20Auto%20Yhtym%E4/Porvoon%20Liikenne%20Oy/65%20%28XUS-710%29%20Lasse.jpg/full)
Kul att se man har kostat på ny lack och hjulsidor det är lätt att se . Är det gjort nåt mer?? Tänker på stolsklädsel som var rätt slitna och smutsiga i de flesta bussarna.. Ang. lacken är det samma lack på 3 olika bolag??? Fd B-L 243 hörde hemma i Svenljunga... fd 261 var reserv vagn som användes lite överallt... fd 226 var Borås placerad..
Det har gjorts småreparationer åt bussarna, men stolsklädseln har tyvärr inte bytts ut.
Lacken är den lack som bolagen inom Koviston Auto koncernen har. I Borgå, Lahtis och Jyväskylä är randen denna orangeröda, medan den i Kuopio, Uleåborg och Satakunda är blå.
Ok då förstår jag lite mer att lacken var lika.. Synd med klädsel för den såg bedrövlig ut i många bussar.. Men hoppas de är nöjda med dem ändå. För i grunden är det bra vagnar de är ju byggda i rätt land.. ;D
Lite då och nu då:
Citat från: L-G Lassander skrivet 16 maj 2010, 15:34:09 PM
Nu har så äntligen tre av dessa ex-Boråsare hamnat framför min kamera:
Jyväskylän Liikenne Oy 785 BRY-225 fd Borås Lokaltrafik 243
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Finland/K/Koiviston%20Auto%20Yhtym%E4/Jyv%E4skyl%E4n%20Liikenne%20Oy/785%20%28BRY-225%29%20Lasse.jpg/full)
(http://i203.photobucket.com/albums/aa138/bmp1977/20090901/Bl243.jpg)
Citat från: L-G Lassander skrivet 16 maj 2010, 15:34:09 PM
Porvoon Liikenne Oy 65 XUS-710 fd Borås Lokaltrafik 226
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Finland/K/Koiviston%20Auto%20Yhtym%E4/Porvoon%20Liikenne%20Oy/65%20%28XUS-710%29%20Lasse.jpg/full)
(http://i203.photobucket.com/albums/aa138/bmp1977/BL226Boraas.jpg)
(http://i203.photobucket.com/albums/aa138/bmp1977/BL226Dalsjoefors.jpg)
(http://i203.photobucket.com/albums/aa138/bmp1977/BL226Fristadbak.jpg)
Ursäkta den dåliga bildkvaliteten på 226. Var ny med fotograferandet vid tillfället.
Tack för att vi fick se bilder på bussarna idag! De är mycket finare nu!
Så det finns orter i Finland som inte har svenska namn? Det förekom några namn här som jag får träna på att lära mig. :) Påminner mig om för 10 år sedan när en kompis till mig från Grönland blev irriterad på mig för att jag sa Godthåb istället för vad stan nu kallas för. Förklarade för honom att jag inte gjorde det för att retas utan för att det är lättare att komma ihåg och uttala Jakobshavn, Egedesminde och så vidare istället för Sisimut och allt vad de nu kallar't där uppe. :D
Jämsänkoski säger man inte i ett nafs precis. :) Fast finska är ett fascinerande och intressant språk! Jag kan "bailatanko elelää?" och det ska tydligen betyda "ska vi dansa ikväll?"
Nog om det! Bussar var det ja: Är alla finskbyggda BL-bussarna sålda till Finland? Även de från 1995?
Nej de från 95 är väl inte sålda till Finland .. om det inte hänt den sista tiden ...
Citat från: yngrot skrivet 20 maj 2010, 08:43:22 AM
Nej de från 95 är väl inte sålda till Finland .. om det inte hänt den sista tiden ...
Nej, de 95:or som sålts har fått nya ägare inom Sverige - dessa har då gått via Kvarndammen. Många finns dock ännu kvar i BL:s ägo. En av 200-207 har f ö återkommit till BL:s anläggning från den uppställningsplats där de stått förut. Bilden nedan togs på denna plats den 5 april och då fanns 11 Carrus (samtliga ej sålda) från 95 samt 4 höga Vega o 13 låga d:o från 2001.
(http://pici.se/pictures/TnGhBwbyB.jpg)
202 har jag observerat på garageplan. Kan det vara den Du menar?
Citat från: Svemicke skrivet 21 maj 2010, 01:58:03 AM
202 har jag observerat på garageplan. Kan det vara den Du menar?
Det är säkert den - har bara skymtat den utifrån Gånghestervägen.