Det har varit minst fem bussnackare och fotograferat de nya bussarna i Borås men det är bara Bernt som har visat bilder på dem i trafik. Så jag bidrar med några av mina bilder. I dag blir det 8700-or.
(http://www.savenfjord.nu/veolia_0213.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/veolia_0215.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/veolia_0220.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/veolia_0223.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/veolia_0224.JPG)
Trevligt bildsvep :)
Kom jag med Staffan i tisdags du då fota vid badhuset?? Vore kul att se i så fall ..
Är det 12 växlade lådor på domma med?
Trevligt, själv har jag haft flyt med fotandet.
Saknar 0222, 3764, 3766, och 3770 samt Holms vagnar och detta på 2 1/2 dagar... :)
//BM som väntar på ett i sedvanlig ordning småsent X2000...
Citat från: Rickard_ skrivet 05 mars 2010, 19:39:52 PM
Är det 12 växlade lådor på domma med?
Det frågade jag med för ett tag sedan och fick ett ja till svar från yngrot. Bra växellåda till den här trafiken. Bra bilder btw.
Citat från: yngrot skrivet 05 mars 2010, 19:07:44 PM
Kom jag med Staffan i tisdags du då fota vid badhuset?? Vore kul att se i så fall ..
Jag känner inte igen ditt ansikte på någon av bilderna men du borde varit med eftersom alla bussar kom med. Vilken linje och avgång körde du? Helst vagnsnummer också. :)
Jag hade om jag minns rätt nu 3760 ... viss reservation minnet du vet.. ;D Annars vet jag att jag "sitter" fast på herr B-M.s bilder från Tranemo
Tranemo hade vid besöket på garaget igår 0227-0229, 3747, 3748, 3760
Citat från: yngrot skrivet 06 mars 2010, 09:04:54 AM
Jag hade om jag minns rätt nu 3760 ... viss reservation minnet du vet.. ;D Annars vet jag att jag "sitter" fast på herr B-M.s bilder från Tranemo
Jo, det kan nog vara du som gömmer sig bakom solskyddet. Tyvärr blänkte solen sedan så mycket i fönstren att det inte gick att se vem som körde.
(http://www.savenfjord.nu/veolia_3760.JPG)
Är nog inte jag eller?? För när jag såg dig var du på andra sidan och fota men på denna sida minns jag inte att du var...
Citat från: Bussmicke skrivet 06 mars 2010, 10:14:49 AM
Tranemo hade vid besöket på garaget igår 0227-0229, 3747, 3748, 3760
Dessa kommer att vara "våra" bussar bytena med Svenljunga är numera historia de byter dock i Borås och får en "ny" buss där..
Tycker inte det ser ut som Yngrot på bilden.
Citat från: yngrot skrivet 06 mars 2010, 18:52:47 PM
Är nog inte jag eller?? För när jag såg dig var du på andra sidan och fota men på denna sida minns jag inte att du var...
Då kanske det är den här. Lika svårt här att se vem som sitter bakom ratten men om man förstorar bilden ser man något som ser ut som ett blont hårsvall.
(http://www.savenfjord.nu/veolia_3740.JPG)
Har Kjellgrens kvar sina 8500? Om inte, var är de nu?
Jo de finns kvar, dock såg jag bara en i Tranemo.
Citat från: Bussmicke skrivet 06 mars 2010, 23:29:45 PM
Jo de finns kvar, dock såg jag bara en i Tranemo.
Någon som vet vad för trafik de används till?
Vanliga linjer, 266 igår om jag såg rätt.
Citat från: Svemicke skrivet 06 mars 2010, 23:18:40 PM
Har Kjellgrens kvar sina 8500? Om inte, var är de nu?
De är kvar 006 är på lack efter olyckan utanför Grimsås där en personbil fick sladd framför bussen, bussen har fått lite nya frontdelar och några plåtar på vänstersida..Bilen svårt intryckt på vänstersidan. Var en mamma som hade bråttom till dagis...
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 mars 2010, 22:17:02 PM
Då kanske det är den här. Lika svårt här att se vem som sitter bakom ratten men om man förstorar bilden ser man något som ser ut som ett blont hårsvall.
(http://www.savenfjord.nu/veolia_3740.JPG)
Här är det garanterat inte jag vi kör enbart 350 numera
Tredje gången gillt? Bilden är tagen klockan 15.37.
(http://www.savenfjord.nu/veolia_3741.JPG)
Citat från: yngrot skrivet 07 mars 2010, 08:09:50 AM
Här är det garanterat inte jag vi kör enbart 350 numera
Numera? Det har ni väl gjort länge? Redan på BL-tiden. Svenljunga fick mer körningar och ni fick väl färre?
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 mars 2010, 08:27:54 AM
Tredje gången gillt? Bilden är tagen klockan 15.37.
(http://www.savenfjord.nu/veolia_3741.JPG)
Skulle kunna vara rätt men jag minns inte att jag kört denna buss... men det är ju på rätt sida och det var utan slips då vi inte hade fått dem än... Lite svårt se vem som kör.. men enligt minnet skulle jag vara framme ca 15.44 så det stämmer ju mer och mer... ;D
Citat från: Svemicke skrivet 07 mars 2010, 13:16:20 PM
Numera? Det har ni väl gjort länge? Redan på BL-tiden. Svenljunga fick mer körningar och ni fick väl färre?
Ja det stämmer är väl ca 4 år sen vi körde Svenljunga...
Är det bra att buggie bussarna växlar så tätt. Hört att dom växlar på 1500varv bara!Stämmer det?
Citat från: Rickard_ skrivet 10 mars 2010, 14:35:58 PM
Är det bra att buggie bussarna växlar så tätt. Hört att dom växlar på 1500varv bara!Stämmer det?
I-shift är lite speciellt att köra och tar lite tid att lära sig. Man måste jobba mycket mer med gasen och framförallt så ska man våga trycka på när man accelererar, då varvar den nämligen högre innan den växlar och hoppar över fler växlar. Lite bakvänt kan tyckas. I-shift är dock betydligt snålare vad gäller bränsle än riktiga automater.
Okej. Då kan man sgäa att det är ett miljötänk att den bara växlar vid 1500 varv för att minska utsläppen.
hört också att de tyvärr bara gå i exakt 90 km/h.
Citat från: Rickard_ skrivet 10 mars 2010, 17:49:36 PM
Okej. Då kan man sgäa att det är ett miljötänk att den bara växlar vid 1500 varv för att minska utsläppen.
hört också att de tyvärr bara gå i exakt 90 km/h.
Ett otyg det där med att spärra på 90. Ja jag vet att man inte får köra fortare men vid omkörningar kan det ibland vara gött att ha lite marginaler. Framför allt när man ska om sådana där dårar som ökar farten när man hamnat jämsides.
Håller med dig.Vid omkörning med buss vill man ju ha lite som händer när man kör om. Men det är väll inte så svårt att ta bort spärren lite? men dom bussarna som fanns i tranemo depån gick ju i 95-100 km/h innan dom nya bussarna kom.
Citat från: CS skrivet 10 mars 2010, 15:23:20 PM
I-shift är lite speciellt att köra och tar lite tid att lära sig. Man måste jobba mycket mer med gasen och framförallt så ska man våga trycka på när man accelererar, då varvar den nämligen högre innan den växlar och hoppar över fler växlar. Lite bakvänt kan tyckas. I-shift är dock betydligt snålare vad gäller bränsle än riktiga automater.
Inte sjutton kommer de över 1500 varv nån gång..
Citat från: yngrot skrivet 10 mars 2010, 20:05:45 PM
Inte sjutton kommer de över 1500 varv nån gång..
Maxvridet i dessa motorer nås strax innan 1400. Efter 1800 börjar den tappa igen. Finns mao ingen större anledning att tokvarva. Misstänker att I-Shiften är programmerad att hålla sig inom ekonomifältet.
Ja och dessutom kan vi inte köra den i manuell...
Citat från: yngrot skrivet 10 mars 2010, 20:05:45 PM
Inte sjutton kommer de över 1500 varv nån gång..
Det stämmer nog, inte kollat så noga var den växlar. Dock växlar den betydligt tidigare om man är feg på gasen.
Citat från: Johan B skrivet 10 mars 2010, 17:59:14 PM
Ett otyg det där med att spärra på 90. Ja jag vet att man inte får köra fortare men vid omkörningar kan det ibland vara gött att ha lite marginaler. Framför allt när man ska om sådana där dårar som ökar farten när man hamnat jämsides.
Eller så tar man det helt enkel lite lugnare. Den omkörningen gör inte att du kommer fram snabbare ändå
Har aldrig känt det som något problem att bussarna inte går mer än exakt 90, jag kör inte heller om när fordonet framför ligger i 85 för det finns det ingen anledning till. Går bussen snabbare är det alltid någon som kör snabbare också.